3States

nee hoor, er wordt juist heel hard gewerkt achter de schermen, maar dat levert nu nog even niet zo heel veel spannende plaatjes op.

maar maak je geen zorgen. de gang zit er nog volop in hoor :)

er zijn nog een heleboel zaken waar eerst heel goed over nagedacht moet worden en waar flink aan gerekend en getest moet worden voor we het gaan bouwen.
 
aangezien ik aan mijn volgende span bezig ben en er weer fusee besturing op gaat komen volg ik dit draadje me spanning. ik moet echter wel verder ( heb ondertussen ook goed naar de concurentie gekeken) dus ben ik maar vast begonnen. aangezien er veel mogelijkheden en variaties zijn kwa geometrie met alle zijn voor en nadelen om een fusee besturing te maken heb ik een modelletje gemaakt waarmee ik alle mogelijke instellingen van het wiel kan nabootsen en op die manier is het makkelijker te beoordelen wat de invloeden zijn .
full
 
Dat werkt ook prima! Niet alles hoeft altijd in de digitale wereld ontworpen te worden.

Al werkt dat digitale ook wel heel mooi hoor. Ook als het op vormgeving aankomt, kan de ontwerper ons snel wat verschillende vormen laten zien.
 
In CAD past alles, maar in het echie heeft t zeker nog meer inzicht, dus mooi werk zo n houten model!
 
modelletje geeft ook niets weer hoe de het ijzerwerk eruit komt te zien. alleen maar ter bepaling van het rijgedrag straks in het echt. kijk maar eens wat voor verschillende ophangingen er bestaan (lefevre, eml, ezs, enigma, sidebike, stern etc. moet toch een reden voor zijn waarom er zo veel verschillende zijn en welke soort ophanging (alleen de geometrie) is nu beter of sluit beter aan op wat je wilt.
 
Misschien is de reden voor al die constructies dat nog niemand echt tevreden is...
Of in ieder geval lijkt er nog verbetering haalbaar.
 
Kijk eens hoeveel verschillen er bij auto's te vinden zijn in de wielophanging.
Er is wat verzonnen in de loop der jaren.
Gedreven door passie of gedwongen door de boekhouder zijn er hele exotische en hele rechttoe rechtaan constructies gemaakt.

Mijn eerste constructie was heel doeltreffend en stuurde verdomd goed maar het was een behoorlijke ijzerwinkel alles bij elkaar.

Dus was ik tevreden?
Als ik niet tegen die boom gereden was had ik er nog steeds met een brede grijns op rond gereden maar nou de gelegenheid zich voordoet om iets anders te maken pak ik die kans wel aan.
En na inventarisatie van de eisen en wensen van Kwastert en EHE is er een enkele arm uitgekomen.
Met twee armen kun je lichter bouwen en blijft de naloop altijd gelijk. Maar merk je dat in de praktijk met 8 cm veerweg?
Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Met een enkele arm ziet het er een stuk strakker uit
En dat zie je wel degelijk in de praktijk en we vinden het leuk om iets te bouwen wat niet alleen heel fijn rijdt maar wat er ook goed uitziet
Het ontwerp van de voorwielophanging is klaar en dat ziet er strak uit.
Ik ben nou bezig met de ophanging van het achterwiel en het zijspanwiel en hierin komen een paar technische ideeën waarmee ik al lang rondliep.
Maar ik heb geen freesbank om het allemaal te maken.
En het gaat ook wel heel veel tijd kosten
Maar de tijd kunnen we nou door 3 delen en met zijn drieën kunnen we meer dan alleen en dus komt er weer iets anders uit de hoge hoed.
De zoveelste oplossing *D
 

Misschien ben ik er uit hoe dat te veranderen is. Maandag maar ff door n collega laten berekenen. Daarna de haalbaarheid maar eens voorzichtig inschatten...
Ben zelf op dit moment druk onderdelen aan t verzamelen en daarna maar eens gaan beginnen met m'n project. Deze winter (nog) geen project staan.
 
de rem opzet voor het achterwiel en het bakwiel is vannacht tot leven gekomen!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan