3States

Maar vooruit,
Het ontwerp vordert gestaag en ik ben inmiddels al een heel eind met de achterkant.
Er zitten een paar best wel grappige technische details in. Dat vinden wij althans wel :)
Wij vinden het bijvoorbeeld allemaal wel mooi om tegen een kaal wiel aan te kijken.
Dus is er een enkelzijdige achterbrug ontworpen die aan de rechtse kant van het wiel loopt.
Dat is een bult werk maar het resultaat mag gezien worden.
Anders zou ik hem nou niet op het forum zetten :+

De 3States achterbrug is er niet alleen voor het mooie. Ik vond de originele Triumph lagering van wiel en achterbrug nogal minimaal voor zijspangebruik. De achtervork van de Ducati is in het blok gelagerd en dat vonden we ook maar zozo voor een zijspan.

De delen die nou bijna of geheel ontworpen zijn worden binnenkort gemaakt. Dat zijn de delen die uiteindelijk op alle 3 de motoren gebruikt gaan worden. De modelspecifieke aanbouwdelen worden in de schuur ontworpen. Aan de motor dus, zoals gebruikelijk in de zijspanbouw.

De zijspanwielophanging wordt ook nog een gezamenlijk ontwerp maar dat duurt nog even.
Daar komt ook weer een torsiestang in want dat beviel wel heel erg goed.

Veel werk, ik rij in het voorjaar nog geen zijspan. Maar de solo Triumph is ook leuk om te rijden
full
 
Goeie ideeën. Als je een BMW/Guzzi cardan gebruikt zit die al rechts O-)
Maar ik zie in je tekening dat jullie voor kettingfietsen met een tussenas gaan werken en een korte ketting links? Houd er dan wel rekening mee dat die korte kettingen de neiging hebben om verschrikkelijk heet te worden. Wellicht in een oliebadje ter afkoeling??
 
Goeie ideeën. Als je een BMW/Guzzi cardan gebruikt zit die al rechts O-)
Houd er dan wel rekening mee dat die korte kettingen de neiging hebben om verschrikkelijk heet te worden. Wellicht in een oliebadje ter afkoeling??

Dat is een wel een puntje dat inderdaad onze aandacht heeft. Een oliebad is inderdaad één van de mogelijkheden. En een beetje verhoogde kettingslijtage hoeft niet zo'n probleem te zijn. Uit een standaard lengte motorketting haal je al snel drie van die korte kettinkjes, dus vervangen kost dan alleen een paar vette vingers.

We bouwen een licht en doordacht zijspan. Niet één om er zonder onderhoud mee naar Wladiwostok te rijden ;)
 
Het wordt dus niet een universele voorkant, eventueel aan te passen aan welk merk/type motor, maar een compleet gebeuren, waar je je motor tegenaan plakt?
 
We gaan de eerste fuseebesturing aan Kwastert zijn TRX bouwen en daar komt zijn EZS bak langs.
Dus dat deel kun je los zien van de rest
De Ducati van EHE en mijn Triumph krijgen wel de hele ombouw
 
Vanochtend hebben we weer een 3States bijeenkomst gehad. Deze keer was de TRX onderwerp van gesprek.
Het is heel goed mogelijk dat ook de TRX (eigenaar) aan een 2/3 ombouw begint te wennen. Dat wil zeggen dat de voorkant en de bak 3States wordt. De achterkant kan dan alsnog in een later stadium omgebouwd worden.

Eén en ander impliceerd dan wel twee dingen:
1/In Genemuiden 2017 wordt er dan geen 3States span gepresenteerd.
2/De XJ900Hybrid zou dan als compleet zijspan voor de verkoop beschikbaar komen.

Allemaal een prettig kerstfeest!
 
Het duurt soms iets langer, maar ook bij kwastert valt het kwartje uiteindelijk wel de goede kant op *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan