Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Welkom Johnny Drama :) :W

AVB zit in België dan toch anders in elkaar dan in Nederland..
De BRAVO-A krijgen wij pas met AVD ( al zit er wel al een deel in bij theorie en als je een beetje instructeur hebt die subtiel tijdens AVB al t een en ander vermeld)

Mis wel een beetje de logica van de S-bocht als je ook al een 8tje 2 maal moet doen, zal wel aan de snelheid liggen denk ik ;)
2x snelle bocht naar links? of is dat een typ-o ...
Het klinkt wel allemaal een stuk relaxter dan de langzame slalom die wij erbij hebben, maar goed... ook die is aan te leren.

iig heel veel succes morgen *D

Bij ons, in België, zijn de maneuvers (AVB) ook anders ingedeeld. Zo moeten jullie na elke uitgevoerde maneuver stoppen bij de examinator (zie ik toch op YT filmpjes) en bij ons wordt er enkel gestopt bij de precisie- en de noodstop.
Dus wij vertrekken vanuit het parkeren, doen de slalom, 2x het 8-tje, gaan door naar de snelle bocht, snelheid tot minstens 50km/u en dan de uitwijk met precisiestop. Terug vertrekken naar het traag rijden, de s-bocht, de bocht opnieuw en versnellen tot min 50km/u en de noodstop.
De slalom en de 8-tjes mogen wij in België doen op relantie (dus geen gebruik van slippende koppeling en achterrem)
Dus omdat wij onze oefeningen aan één stuk moeten afwerken is de snelle bocht dus 2x naar links of naar rechts (afhankelijk van hoe het terrein ingedeeld is). In Kontich moest ik de snelle bocht naar rechts doen.
De s-bocht is bedoeld voor het geval je tussen de file rijdt en je moet opeens uitwijken naar rechts en direct terug naar links dat je dit kan aan lage snelheid.
 
Ahhh ok....
Bij jullie is het dus meer een in elkaar gedraaid parcour ipv na elke oefening te moeten afwachten wat je erna krijgt. (naja afwachten, der zijn maar 7 oefeningen)
Weet dat het in de UK ook zo gaat, weliswaar ook deels andere oefeningen, maar ook na iedere oefening stoppen bij examinator.
 
Lees weer mee!

Zojuist theorie behaald, mooi systeem daar bij 't CBR. Binnen 10 minuten weer buiten.

Cyanate
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 17 juni 2016
Theorie: 14 juli 2016 - gehaald
AVB:nnb
AVD:nnb
Rijschool: Rijschool Anoep(Leiden)
Lesmotor: Honda CB650F
 
Gefeliciteerd!

Gisteren een wat minder lekker lopende les, veel kleine dingen die je eigenlijk wel weet fout blijven doen gedurende een uur... Jammer jammer. Voorlopig even niet op de motor, 5 weken vakantie, maar daarna heb ik nog 1.5 week waarin een aantal lessen geplanned kunnen worden, dus dat gaat wel goed komen.
 
Hier ook een vakantiepauze. Volgende week nog ff een stukje touren, daarna gaat eerst de instructeur op vakantie en daarna ik. Jammer, dik 5 weken niet rijden. We hebben nog gekeken om het daarvoor te doen maar dat zou te krap worden. Ik slaag liever zeker als dat het kantjeboord is.
 
Vooral dat je na je avb in België een voorlopig rijbewijs krijgt is wel een verschil.
Waar ik natuurlijk totáál niet jaloers op ben B|...

Vandaag m'n eerste AVD gedaan. Ging lekker. Instructeur zegt dat ik t snel oppak en z'n aanwijzingen ook meteen uitvoer 8-)
Was nu alleen en ga dan inderdaad toch een beetje op m'n instructeur letten. Zal met een andere leerling alleen maar erger zijn. Zeker als hij voorzichtiger is dan ik.

100 rijden blijkt toch een redelijk verschil te zijn met 80... (het feit dat ik een naked rij zal niet helpen) :P
 
update:

Zwollerob
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 1 juni 2016
Theorie: examen 20 juni 2016 (GESLAAGD)
AVB: 6 juli 2016 (GESLAAGD)
AVD: 1 September 2016 (gepland)
Rijschool: De Weerd (Zwolle)
Lesmotor: Kawasaki Er-6n

Met om 9:30 nog een rijlesje voor het examen...

Nog wel even gevraagd of die 1 sept wel realistisch is... ivm paar weken geen lessen..

Ach zegt mijn instructeur... appeltje eitje... :) Gewoon lekker rijden en je aan de regels houden... :] :] :]

Gas is alles, remmen is voor mietjes _O-
 
Laatst bewerkt:
Vandaag geslaagd voor m'n A! *O* *O*

Nu morgen snel naar het gemeente huis om het pasje te laten updaten :)

Uiteindelijk iets meer dan 20 lessen nodig gehad voor alles. Had ik van te voren toch iets minder ingeschat, maar heb wel alles in een keer gehaald, beter een extra les, dan een extra examen :+


Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 4 mei 2016
Theorie: 10 mei 2016
AVB: 14 juni 2016
AVD: 14 juli 2016
Rijschool: Hers (Rotterdam)
Lesmotor: Honda CB 650 F
 
Lekker hoor Rob! En gefeliciteerd Elk!

Vandaag weer lekker lesje gehad, zaterdag de laatste en dan dinsdag 2e poging voor het AVB examen. Moet nu wel lukken denk ik zo!
 
Laatst bewerkt:
het Avd-examen is gewoon (net als de lessen) een fijn stukje rijden, met aan het begin wat gelul over BRAVO-A en een ogentest. aangezien jij op de motor zit, heb jij het leukste voertuig. 't is jouw feestje.

tijdens je examen Avd krijg je nog 1 BV: de stop&go. gewoon even ergens in de straat stoppen en weer wegrijden. doel: de examinator kan dan kijken of je goed (genoeg) kijkt. moet je dan dus wel even doen, he!
 
Gefeliciteerd Cyanate en Elk!
enja, dat nieuwe systeem van CBR vond ik ook ideaal *D

@bdalenoord: soms gaat het lessen niet helemaal zoals je wilt, het zij zo... de ene dag gaat nou eenmaal beter dan de andere ;)

@DoomSparrow: Ja dat lijkt me idd best een verschil.... rij nu her en der 80 en dat gaat lekker... maar op een naked nog niet de snelweg op geweest dus zal me benieuwen tegen die tijd

@ZwolleRob: Jaaaaa.... die uitspraak is een bekende _O- ... tevens ook "gas is je beste vriend"

@Mattor: Komt helemaal goed ;) Je kan t... besides, je weet wat je moest verbeteren en daar ben je mee bezig.
 
het Avd-examen is gewoon (net als de lessen) een fijn stukje rijden, met aan het begin wat gelul over BRAVO-A en een ogentest. aangezien jij op de motor zit, heb jij het leukste voertuig. 't is jouw feestje.

tijdens je examen Avd krijg je nog 1 BV: de stop&go. gewoon even ergens in de straat stoppen en weer wegrijden. doel: de examinator kan dan kijken of je goed (genoeg) kijkt. moet je dan dus wel even doen, he!

Nu je dit zo zegt, bedenk ik me dat ik dat helemaal niet heb hoeven doen!

Wel had de examinator heel sneaky m'n spiegel verbogen terwijl ik het oliepijlstokje aanwees. Gelukkig had ik het door zodra we wegreden :)
 
daar zijn het lessen voor, he: dan mag er wat fout gaan. bedoeling is natuurlijk wel dat de fouten minder worden naarmate de lessen vorderen. en echt 1000% perfect hoeft het ook weer niet te zijn. zelfs een instructeur maakt wel eens een foutje. die van mij vergeet zijn koppelingshandle wel eens als hij moet schakelen. en ondanks dat toch tegen de 6 ton met zijn 1e koppelingsset.

achter een mede-lesser aan rijden tijdens het lessen is misschien niet altijd leuk, maar je leert er allicht íets van. hoe het wel (of beter) zou moeten/kunnen, maar ook hoe het niet moet. het is natuurlijk ook andersom, he. als de mede-lesser achter jou rijdt, leert hij/zij van jou.

geslaagden: gefeliciteerd! en nu *hup* rijden met die brommert!

:]
 
Vanmorgen les gehad... uur voor de les: plensbui... tijdens de les: zon :)

Bij aankomst een lichtelijke boosche/chagrijnige instructeur... blijkbaar 2 mindere dagen gehad...
Dan de ochtend beginnen dat iemand zich afmeld (uur van te voren)...
Ik allang blij: alleen les is op sommige punten best lekker
Zoals hij het zei: er kan altijd iets aan de hand zijn en dan heb ik daar best begrip voor, maar een vergeten afspraak is nogal een k*t reden want ik kan niemand anders meer de kans geven terwijl het al zo druk is.

2 weken terug nog gesprek gehad over examens aanvragen... toen kon ie nog ruim van te voren alles aanvragen... vorige week ook nog... enja... sinds deze week is het een drama bij het CBR hier en kan hij pas in september weer datums boeken. Hoorde dat er verschillende al boos om waren geworden dus hij bracht het nogal voorzichtig... De beste man kan er niks aan doen en heel eerlijk, joh als AVB perfect loopt wil ik anders gewoon een lesje AVD tussendoor... kan me er niet druk om maken ;) allang blij dat ik met de motor op weg kan.

Les ging lekker...instructeur kon naderhand weer lachen dus das altijd een goed teken.
Binnen 1 les uitrijden uit parkeervak weten te verbeteren terwijl 1 kant steeds knudde ging de vorige keer... halve draai aan beide kanten voor het eerst gehad .... van te voren werd medegedeeld dat de meeste meerdere lessen nodig hebben om het aan beide kanten goed te krijgen. (lijkt mij voornamelijk omdat je tussendoor ook andere oefeningen blijft doen) Maar yay!!!! heb em onder de knie... en hij ging lekker!!!! Kon hem op het einde steeds korter en steeds strakker, goed kijkpunt gevonden om op te focussen is hierbij gewoon key.
Oftewel, volgende les alleen nog het achtje en de vertragingsoefening over om te doen en daarna het perfectioneren van alles. Instructeur behoorlijk tevreden *O* tijdens de stukken AVD hem niet gehoord buiten de richting aangeven, voorheen was het nog wel eens een opmerking om een straatje iets eerder in te kijken. Zag situaties op tijd aankomen en kon dus lekker vlotjes doorrijden.

Tip voor iedereen: soms gaan de oefeningen nou eenmaal k*t... maar... blijven lachen en genieten doet een hoop. Leven is al serieus genoeg ;)
 
Elk, dan heb je mazzel gehad. niet dat het een hele moeilijke is, he. of je hebt tijdens de rit goed laten zien dat je motorrijder bent, en geen 'motorrijdende automobilist', waardoor de examinator het op gegeven moment genoeg had gezien en het 'wel goed' vond.

maar ach, wat boeit het nog, he? ;)
 
Mijn vriendin moet eerdaags afrijden (AVD) en het loopt naar mijn inziens allemaal wat raar..

Blijkbaar gaat ze samen met een andere examenkandidaat naar het CBR, waar allereerst de andere kandidaat zijn examen doet en vervolgens zij. Dit betekent dus dat ze op z'n minst een half uur bij het CBR zit te wachten tot ze mag gaan rijden. Persoonlijk vind ik dit belachelijk zeker gezien mijn vriendin meerdere malen heeft aangegeven slecht tegen stress te kunnen, men kan begrijpen dat extra lang wachten daar geen positieve invloed op heeft.

Mijn vraag is of jullie weleens van z'n situatie gehoord hebben? Ik moest gewoon alleen op en had zelf het idee dat dat normaal was..
 
bij het 8-je zal je ook merken dat het ene boggie makkelijker gaat dan het andere. valt weinig aan te doen, de mens zit nou eenmaal zo in elkaar dat 'linksom' makkelijker gaat dan 'rechtsom' (of andersom, maar dat merk je vanzelf). en om tussen de pilonnen te blijven is het een kwestie van rondjes oefenen rondom een boom of lantaarnpaal, groot beginnen en de bochtjes steeds kleiner maken, daarbij goed vooruit door de bocht kijken.

in de openingstopic heb ik een link toegevoegd naar YT waar de bijzondere verrichtingen door een instructeur worden uitgevoerd met uitleg tijdens de uitvoering.
 
Mijn vriendin moet eerdaags afrijden (AVD) en het loopt naar mijn inziens allemaal wat raar..

Blijkbaar gaat ze samen met een andere examenkandidaat naar het CBR, waar allereerst de andere kandidaat zijn examen doet en vervolgens zij. Dit betekent dus dat ze op z'n minst een half uur bij het CBR zit te wachten tot ze mag gaan rijden. Persoonlijk vind ik dit belachelijk zeker gezien mijn vriendin meerdere malen heeft aangegeven slecht tegen stress te kunnen, men kan begrijpen dat extra lang wachten daar geen positieve invloed op heeft.

Mijn vraag is of jullie weleens van z'n situatie gehoord hebben? Ik moest gewoon alleen op en had zelf het idee dat dat normaal was..
Heb er wel eens van gehoord idd dat dat soms gebeurt, maar lijkt me idd nogal extra stressvol als je de tweede bent (en helemaal als de eerste eventueel gezakt terug zou komen)
Kunnen ze niet eventueel die twee examens omdraaien, als die ander dat ook ok vindt en misschien minder stressgevoelig is?

Ik mocht gelukkig in mijn eentje mee vorig jaar.. Duurde allemaal alleen iets langer (examinator moest nog ff de auto voltanken) en toen we klaar (en geslaagd) waren stond de volgende lesser al op de rijschool op m'n instructeur te wachten...
"Ok we gaan heel snel terug naar de rijschool. Volg mij maar gewoon; oortje hoeft niet je kunt het nu alleen :P"
We gingen inderdaad heel snel terug, ongeveer helft van de tijd die het normaal duurde *D :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin moet eerdaags afrijden (AVD) en het loopt naar mijn inziens allemaal wat raar..

Blijkbaar gaat ze samen met een andere examenkandidaat naar het CBR, waar allereerst de andere kandidaat zijn examen doet en vervolgens zij. Dit betekent dus dat ze op z'n minst een half uur bij het CBR zit te wachten tot ze mag gaan rijden. Persoonlijk vind ik dit belachelijk zeker gezien mijn vriendin meerdere malen heeft aangegeven slecht tegen stress te kunnen, men kan begrijpen dat extra lang wachten daar geen positieve invloed op heeft.

Mijn vraag is of jullie weleens van z'n situatie gehoord hebben? Ik moest gewoon alleen op en had zelf het idee dat dat normaal was..

Toen ik mijn examen ging doen hier in België waren we met 3 leerlingen van de rijschool. Ieder op zijn beurt de AVB, daar wist je meteen of je geslaagd was of niet, en dan ieder op zijn beurt AVD (als je geslaagd was voor AVB). Ik was als laatste aan de beurt voor AVB en zodoende mocht ik van de examinator als eerste mijn AVD examen doen. Maar zenuwen had ik ook hoor van het wachten. Maar die vielen meteen van mijn schouders af ten ik vertrok voor mijn AVD examen.
 
Gisteren heb ik mijn allereerste rijles gehad. Spannend! Ik rij al 4 jaar mee achterop bij mijn echtgenoot, maar vond het tijd om het zelf te leren. Ervaring:0, zelf niet met een brommertje gereden. Ik merk dat het gedoseerd gas geven echt niet makkelijk is. Slalom en traag rijden lukt wel al goed na 3u les. De 8-jes zijn nog ruim, maar ze zijn er wel al. Benieuwd hoe dit avontuur verder zal evolueren.

Eniavaswen
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 13/07/2016
Theorie: 17/05/2016
AVB: 23/08/2016
AVD: 23/08/2016
Rijschool: VAB Sint-Niklaas (België)
Lesmotor: Kawasaki ER6-n
 
Bedankt allemaal :)

Even een kort relaas van mijn examen:

Moest om 8.30u aan de rijschool zijn, eerst nog even motor warm rijden en nog 2 keer het hele parcours (foutloos) afgelegd.

Dan samen met m'n instructeur (wagen) en 2e lesser vertrokken naar het examencentrum.

Ik mocht voorop met intercom, rit verliep uitstekend en instructeur was erg positief na de rit (positie, bochtenwerk, snelheid, veilige zone, ...). Was rit van +- 1uur (incl. snelweg)

Na de administratieve formaliteiten nog een cijfer van 1 - 10 kiezen voor het bepalen van het linker of rechter parkeervak (3 = rechts) en dan konden we beginnen.

Het examen werd afgenomen met 4 lessers.
In België krijg je 2 pogingen om het hele parcours goed af te leggen. Bij sommige proeven kan je een gele kaart krijgen (voetje zetten of snelheid iets onder 50km/u bij noodstop of uitwijken). De examinator overliep met ons alle oefeningen en dan mochten we 1 keer over het terrein rijden aan 30km/u (maar niet oefenen).

Natuurlijk begon het hard te regenen toen ik aan de beurt was...de lesser voor mij was niet geslaagd. Met een klein hartje naar de start en gaan met die banaan...

Flawless victory en dikke duim van de examinator *O* :]
De twee lessers na mij waren ook beide niet geslaagd...
Erg jammer voor de laatste jongen want die maakte een klein foutje bij z'n 2e run maar dat was geen gele kaart voor mogelijk dus einde verhaal.

De rit terug naar de rijschool was dolle pret met een dikke smile op mijn gezicht (ondanks de stortregen).

Helaas kan ik (wegens de Belgische/Vlaamse bureaucratie) m'n rijbewijs ten vroegste komende woensdag gaan ophalen. Maar dat mag de pret niet drukken...ik ben er bijna :+

Proficiat @Elk en veel succes @Eniavaswen :Y
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin moet eerdaags afrijden (AVD) en het loopt naar mijn inziens allemaal wat raar..

Blijkbaar gaat ze samen met een andere examenkandidaat naar het CBR, waar allereerst de andere kandidaat zijn examen doet en vervolgens zij. Dit betekent dus dat ze op z'n minst een half uur bij het CBR zit te wachten tot ze mag gaan rijden. Persoonlijk vind ik dit belachelijk zeker gezien mijn vriendin meerdere malen heeft aangegeven slecht tegen stress te kunnen, men kan begrijpen dat extra lang wachten daar geen positieve invloed op heeft.

Mijn vraag is of jullie weleens van z'n situatie gehoord hebben? Ik moest gewoon alleen op en had zelf het idee dat dat normaal was..

Voor de AVB was hier het zelfde verhaal: we gingen met 3 lessers, 2 motoren heen. Dat betekent dat er iemand moest wachten (ik niet, enige A2-lesser) maar dat is voor de AVB minder storend omdat dat examen maar een 10 minuutjes duurt. Voor de AVD kan ik me voorstellen dat dit vervelender is, echter kan ik me de rijschool in deze ook goed voorstellen aangezien het op en neer rijden van en naar de rijschool natuurlijk gewoon tijd kost. Natuurlijk betaal je er ook genoeg voor, maar gezien de drukte bij veel rijscholen/CBR-locaties moet je tegenwoordig al haast blij zijn dat er uberhaupt een examenplaats beschikbaar is.
 
bij het 8-je zal je ook merken dat het ene boggie makkelijker gaat dan het andere. valt weinig aan te doen, de mens zit nou eenmaal zo in elkaar dat 'linksom' makkelijker gaat dan 'rechtsom' (of andersom, maar dat merk je vanzelf). en om tussen de pilonnen te blijven is het een kwestie van rondjes oefenen rondom een boom of lantaarnpaal, groot beginnen en de bochtjes steeds kleiner maken, daarbij goed vooruit door de bocht kijken.

in de openingstopic heb ik een link toegevoegd naar YT waar de bijzondere verrichtingen door een instructeur worden uitgevoerd met uitleg tijdens de uitvoering.


Klopt.... alleen zit mijn logica door de war... uitrijden uit parkeervak was links een drama in t begin terwijl ik met de halve draai juist rechts even moeite had (uhhhh wtf ..)

Achtje lijkt me leuk, maak me dan ook niet druk of ie wel of niet lukt, daarvoor les ik immers. Gewoon benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen :) YT video's genoeg gezien en nog aan het kijken, steekt er toch telkens wat van op. Scheelt ook een hele hoop om een super relaxte instructeur te hebben, kan het goed met hem vinden. Daarnaast weet ie me een schop onder de kont te geven als t nodig is, maar ook de complimenten te geven daar waar t lukt.
Kan soms eigenwijs zijn en dan raak je gefrustreerd en dus ga je te gespannen rijden. Hij merkt nu meteen wanneer het begint en trekt dan vroeg aan de bel. Krijg er wel steeds meer zin in ;)
 
@Thaz: het ligt er echt aan wanneer de rijschool de examens heeft geboekt, soms is het makkelijker om met 2 man tegelijk naar de examenlocatie te rijden.. Hoop dat ze eventueel van positie kunnen wisselen daar de spanning natuurlijk al om te snijden is. Word alleen maar meer als er iemand voor je op gaat en als die een fout maakt ga je daar helemaal op focussen.

Gisteren heb ik mijn allereerste rijles gehad. Spannend! Ik rij al 4 jaar mee achterop bij mijn echtgenoot, maar vond het tijd om het zelf te leren. Ervaring:0, zelf niet met een brommertje gereden. Ik merk dat het gedoseerd gas geven echt niet makkelijk is. Slalom en traag rijden lukt wel al goed na 3u les. De 8-jes zijn nog ruim, maar ze zijn er wel al. Benieuwd hoe dit avontuur verder zal evolueren.

Welkom :W

Hier er ook een die jarenlang achterop mee heeft gereden ( en nog). Ook met 0 eigen ervaring begonnen, maar t gevoel zit er wel al doordat je meerijdt. Succes en hou ons op de hoogte *D

@Johnny Drama: gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan