Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Gefeliciteerd Mattor!

Morgenochtend weer een rondje AVD voor mij. Hopelijk is het dan nog niet te warm. Als jullie niks meer van me horen ben ik gesmolten ;)
 
Succes aan allen die moeten lessen vandaag, denk aan je afkoeling...

Dank. Het was best lekker eigenlijk. Gelijk maar een doorwaai jack gepakt op de rijschool en vanaf 8.00 2 uurtjes (met tussendoor een koffiepauze) voornamelijk buiten de bebouwde kom gereden. Het voelt goed dat ik me inmiddels aardig zeker voel op 2 wielen en daardoor echt geniet van zo'n ritje :]

Succes voor degenen die vandaag nog moeten/mogen. Helemaal voor de AVB'ers!
 
en? heeft iedereen de hitte overleefd? samen met flinke stortbuien is dit wel zo ongeveer het 'ergste' wat je op de motor kan meemaken. als je dit overleeft, valt de rest reuze mee!
 
en? heeft iedereen de hitte overleefd? samen met flinke stortbuien is dit wel zo ongeveer het 'ergste' wat je op de motor kan meemaken. als je dit overleeft, valt de rest reuze mee!

Jazeker. Heerlijk rondje gereden, snelweg, binnendoor en weer snelweg.
Met dit weer is het wel lekker om 130 te rijden op m'n (les) er-6n. Alleen klinkt m'n helm alsof er constant een straaljager boven m'n hoofd vliegt. :/

Wel een beetje dubbel gevoel over de les. Ik reed m'n 2e avd, nu samen met een andere leerling. Zij had er al meer gehad, maar heeft nog geen autorijbewijs en bleef erg ver achter me. Ik heb de motor 2 keer af laten slaan. Waarbij 1x erg slordig was omdat ik niet kon zien waar ik heen moest en bijna een fietser aanreed (oké, ik remde wat laat, zat er nog niet tegenaan)

Verder ging m'n les soepeltjes. :]

Het enige commentaar wat ik kreeg (na vragen) was dat ik te ver over m'n schouder keek, en dat ik minder op mijn medeleerling moest letten. Lekker makkelijk gezegd, ik was ze al 2 keer uit m'n zicht weggereden... |(

Dus voelt een beetje zonde van het geld, m'n instructeur reed ook te ver van me af om me goed te kunnen zien. Wel goede ervaring opgedaan dus, en superlekker gereden. Maar ik had niet het idee dat m'n instructeur van nut was.. :+
 
Laatst bewerkt:
Gisteren les gehad....
weg zitten smelten in t leer, maar allang blij dat de instructeur voor het beginnen van de les al de mededeling had: snap niet dat jullie willen lessen (stond ie dan in zijn korte broek)... maar de langzame oefeningen doen we al niet vandaag.
Na wat commentaar en wat snelle oefeningen (snelle slalom en uitwijkoefening) keek hij hoe we zaten qua benzine en hebben we de les omgegooid na AVD....
(doet ie normaal alleen met verder gevorderden, maar hij wilde ook wel even eens wat anders)

Lekker door de bossen gereden van Breda..... her en der wat motorrijders gegroet... *yay, hoor der bijna bij _O- *
Genoeg leermomenten gezien en we weten weer waarvoor we het doen *D
Al met al goede les.... heb er alleen maar meer motivatie door.

Gefeliciteerd aan alle geslaagden ;)
 
Klinkt goed, y'all. Zeker stukje AVD erna, heerlijk zeg.
Ik ga zo van huis voor 2 uur AVB, maar in plaats van volledig leer zal het een doorwaai combi gaan worden. Gisteren nog de Alpinestars SMX1 air handschoentjes aangeschaft, ben benieuwd!
 
Anithing, Gefeli!

Lekker gereden net, vanwege de temperatuur de laatste drie kwartier een 'ommetje' gemaakt, heerlijk. Beetje afkoelen op de N-wegen hier in de bollenstreek.
Uiteindelijk is het daar ook om te doen natuurlijk, touren.

Verder enkel langzame oefeningen gedaan. 't lukt allemaal wel redelijk, maar gewoon nog niet vloeiend genoeg. Oefenen dus...
AVB is aangevraagd voor 17 aug.
 
Gefeliciteerd AniThing.

Vandaag ook weer lekker gereden. Moet alleen nog iets aan mijn lijnen werken. Voor de rest was de instructeur erg tevreden. Nu een noodzakelijke vakantiestop en dan nog zes uurtjes les tot AVD examen 7 september! Als dat lukt ben ik met in totaal 23 uur klaar.
 
Jazeker. Heerlijk rondje gereden, snelweg, binnendoor en weer snelweg.
Met dit weer is het wel lekker om 130 te rijden op m'n (les) er-6n. Alleen klinkt m'n helm alsof er constant een straaljager boven m'n hoofd vliegt. :/

Wel een beetje dubbel gevoel over de les. Ik reed m'n 2e avd, nu samen met een andere leerling. Zij had er al meer gehad, maar heeft nog geen autorijbewijs en bleef erg ver achter me. Ik heb de motor 2 keer af laten slaan. Waarbij 1x erg slordig was omdat ik niet kon zien waar ik heen moest en bijna een fietser aanreed (oké, ik remde wat laat, zat er nog niet tegenaan)

Verder ging m'n les soepeltjes. :]

Het enige commentaar wat ik kreeg (na vragen) was dat ik te ver over m'n schouder keek, en dat ik minder op mijn medeleerling moest letten. Lekker makkelijk gezegd, ik was ze al 2 keer uit m'n zicht weggereden... |(

Dus voelt een beetje zonde van het geld, m'n instructeur reed ook te ver van me af om me goed te kunnen zien. Wel goede ervaring opgedaan dus, en superlekker gereden. Maar ik had niet het idee dat m'n instructeur van nut was.. :+

Dat idee zou ik denk ik ook hebben ja, plus dat de rijinstructeur zijn aandacht moet verdelen over 2 personen en dus niet alles kan zien wat je goed of fout doet
 
Klinkt goed, y'all. Zeker stukje AVD erna, heerlijk zeg.
Ik ga zo van huis voor 2 uur AVB, maar in plaats van volledig leer zal het een doorwaai combi gaan worden. Gisteren nog de Alpinestars SMX1 air handschoentjes aangeschaft, ben benieuwd!

Zelf ook aan het kijken voor wat doorwaai kledij.....nou is t welgeteld 2 weken zomer in nederland... maar toch ;)
AVD was idd eindelijk meemaken waar je het echt voor aan het doen bent.

Instructeur was wel als een baas bezig ... water mee voor ons... droge opmerkingen. Maar hij kwam wel met een opmerking op het einde die klopte...
"Nu zie ik nog autorijders op een motor, het gevoel en inzicht begint te komen, maar we werken aan echte motorrijders nu, en zeg nu zelf, dan hebben we goede motorrijders in de auto en op de motor. Rijdt dan toch een stuk beter dan hoe het verkeersbeeld er nu uit ziet."



@Anithing: congrats :)
 
Na even een tijdje mijn mond gehouden te hebben...

Vandaag de laatste twee lesjes AVD gehad.
Dinsdag beginnen met een uurtje AVD, gevolgd door het examen... Het begint nu al een beetje spannend te worden!

Feedback van vandaag; blijf DUIDELIJK kijken. Hij weet dat ik het zie, maar ik moet nog even duidelijk laten zien aan de examinator dat ik het doe.

Dus duidelijk spiegelen, zebrapaden bekijken en zuks. Stressennnnn!!!! :-)
 
't is net als bij het examen voor de auto: duidelijk laten zien dat je kijkt, dus je koppie verdraaien. wat je na het examen doet, is aan jou.

het examen AVD is niks meer dan een beetje gelul over BRAVO-A en daarna een fijn stukje rijden. echt, meer is het niet. het laatste wat de examinator wil is jouw toet een tweede keer zien, voor een her-examen. wat je tijdens het examen nog krijgt (en dat wisselt per examinator, heb ik begrepen) is een stop&go-instructie. je wordt dan gevraagd 'ergens in de straat' te stoppen en daarna weer weg te rijden. dat is voor de examinator om te controleren of je wel kijkt. als je dat doet en verder geen gekke dingen uitvreet, zwem je er zo doorheen.
 
Proficiat aan alle geslaagden!

Woensdag heel kalm aan de les begonnen. Mocht meteen zelf naar het oefenterrein rijden (+- 5 km). Dit was weer confronterend. Aan elke licht meerdere keren stil gevallen, gereden als een oma van 80 jaar. (No offence...) Maar aangezien ik een week geleden zelf nog geen motor gestart had, vond ik het wel al behoorlijk goed gedaan. :)

Op het oefenterrein begonnen met slalom, vertrekken met een bocht en dan weer naar de achtjes. Mijn instructeur begon al vrij snel over 'plan B'. Blijkbaar is het met een er6 mogelijk om de 8jes te draaien op ralentie. En jawel hoor, het lukte aardig. Bocht naar links gaat met overschot, bocht naar rechts nog iets te ruim, maar het blijft wel plan B natuurlijk.

Traag rijden ging behoorlijk, maar is wel al beter geweest. Op het einde van de les wilde de instructeur nog snel de snelle bocht met noodstop oefenen, maar na 1 keertje proberen moesten we al terug rijden. Weer de baan op, niet stilgevallen, wel veel te langzaam gereden.

Na 9u les is het tijd om de balans even op te maken. De instructeur vond het beter om nog 6u bij te boeken, bovenop de 6 extra die ik al had. Dat maakt nog eens 1000€ bovenop de 700, die ik nu al besteed heb. Ik heb niet het gevoel dat ik de basis al beheer (wat niet zo verwonderlijk is als je nog maar een week ervaring hebt), dus ik vermoed dat ik er niet zal komen met dat extra pakket van 12u.
Tijd voor plan B dus (jaja, weeral): Ik zet m'n lessen even 'on hold', koop een 125cc waar ik wel mee mag rijden en neem mijn tijd om alles wat ik nu al geleerd heb grondig onder de knie te krijgen op mijn eigen tempo. (Bedankt voor de tip, Johnny Drama) Nu heb ik het gevoel dat ze me zoveel mogelijk op heel korte tijd willen aanleren, maar voor mij gaat het te snel. (We kunnen niet allemaal helden zijn hé ;) )

Op die manier hoop ik meer ervaring te krijgen en binnen een paar maand mijn rijbewijs toch te halen.
 
Proficiat aan alle geslaagden!

Woensdag heel kalm aan de les begonnen. Mocht meteen zelf naar het oefenterrein rijden (+- 5 km). Dit was weer confronterend. Aan elke licht meerdere keren stil gevallen, gereden als een oma van 80 jaar. (No offence...) Maar aangezien ik een week geleden zelf nog geen motor gestart had, vond ik het wel al behoorlijk goed gedaan. :)

Op het oefenterrein begonnen met slalom, vertrekken met een bocht en dan weer naar de achtjes. Mijn instructeur begon al vrij snel over 'plan B'. Blijkbaar is het met een er6 mogelijk om de 8jes te draaien op ralentie. En jawel hoor, het lukte aardig. Bocht naar links gaat met overschot, bocht naar rechts nog iets te ruim, maar het blijft wel plan B natuurlijk.

Traag rijden ging behoorlijk, maar is wel al beter geweest. Op het einde van de les wilde de instructeur nog snel de snelle bocht met noodstop oefenen, maar na 1 keertje proberen moesten we al terug rijden. Weer de baan op, niet stilgevallen, wel veel te langzaam gereden.

Na 9u les is het tijd om de balans even op te maken. De instructeur vond het beter om nog 6u bij te boeken, bovenop de 6 extra die ik al had. Dat maakt nog eens 1000€ bovenop de 700, die ik nu al besteed heb. Ik heb niet het gevoel dat ik de basis al beheer (wat niet zo verwonderlijk is als je nog maar een week ervaring hebt), dus ik vermoed dat ik er niet zal komen met dat extra pakket van 12u.
Tijd voor plan B dus (jaja, weeral): Ik zet m'n lessen even 'on hold', koop een 125cc waar ik wel mee mag rijden en neem mijn tijd om alles wat ik nu al geleerd heb grondig onder de knie te krijgen op mijn eigen tempo. (Bedankt voor de tip, Johnny Drama) Nu heb ik het gevoel dat ze me zoveel mogelijk op heel korte tijd willen aanleren, maar voor mij gaat het te snel. (We kunnen niet allemaal helden zijn hé ;) )

Op die manier hoop ik meer ervaring te krijgen en binnen een paar maand mijn rijbewijs toch te halen.

Jullie wet geeft jullie deze optie, ik zou er zeker ook gebruik van maken. Sommige dingen hebben tijd nodig, als dan het kwartje gevallen is vraag je je achteraf af waarom je daar nou zo'n moeite mee had... tenminste, dat werkt bij mij zo.
Alvast veel plezier en veilige km's op je 125cc!
 
Zelf ook aan het kijken voor wat doorwaai kledij.....nou is t welgeteld 2 weken zomer in nederland... maar toch ;)
AVD was idd eindelijk meemaken waar je het echt voor aan het doen bent.

Instructeur was wel als een baas bezig ... water mee voor ons... droge opmerkingen. Maar hij kwam wel met een opmerking op het einde die klopte...
"Nu zie ik nog autorijders op een motor, het gevoel en inzicht begint te komen, maar we werken aan echte motorrijders nu, en zeg nu zelf, dan hebben we goede motorrijders in de auto en op de motor. Rijdt dan toch een stuk beter dan hoe het verkeersbeeld er nu uit ziet."



@Anithing: congrats :)

Was toch wel even lekker hoor, die doorwaai handschoenen. Uiteindelijk wel gewoon mn laarzen, leren jas en kevlar jeans aangehad. Ging op zich best, zeker op snelheid.

Onze instructeur was ook al zo goed bezig, koude flesjes Spa mee enzo.
Leg me dat nou eens uit: automobilisten op de motor.. ik heb mijn instructeur het nog niet horen zeggen, wellicht pas bij AVD.
 
Proficiat aan alle geslaagden!

Woensdag heel kalm aan de les begonnen. Mocht meteen zelf naar het oefenterrein rijden (+- 5 km). Dit was weer confronterend. Aan elke licht meerdere keren stil gevallen, gereden als een oma van 80 jaar. (No offence...) Maar aangezien ik een week geleden zelf nog geen motor gestart had, vond ik het wel al behoorlijk goed gedaan. :)

Op het oefenterrein begonnen met slalom, vertrekken met een bocht en dan weer naar de achtjes. Mijn instructeur begon al vrij snel over 'plan B'. Blijkbaar is het met een er6 mogelijk om de 8jes te draaien op ralentie. En jawel hoor, het lukte aardig. Bocht naar links gaat met overschot, bocht naar rechts nog iets te ruim, maar het blijft wel plan B natuurlijk.

Traag rijden ging behoorlijk, maar is wel al beter geweest. Op het einde van de les wilde de instructeur nog snel de snelle bocht met noodstop oefenen, maar na 1 keertje proberen moesten we al terug rijden. Weer de baan op, niet stilgevallen, wel veel te langzaam gereden.

Na 9u les is het tijd om de balans even op te maken. De instructeur vond het beter om nog 6u bij te boeken, bovenop de 6 extra die ik al had. Dat maakt nog eens 1000€ bovenop de 700, die ik nu al besteed heb. Ik heb niet het gevoel dat ik de basis al beheer (wat niet zo verwonderlijk is als je nog maar een week ervaring hebt), dus ik vermoed dat ik er niet zal komen met dat extra pakket van 12u.
Tijd voor plan B dus (jaja, weeral): Ik zet m'n lessen even 'on hold', koop een 125cc waar ik wel mee mag rijden en neem mijn tijd om alles wat ik nu al geleerd heb grondig onder de knie te krijgen op mijn eigen tempo. (Bedankt voor de tip, Johnny Drama) Nu heb ik het gevoel dat ze me zoveel mogelijk op heel korte tijd willen aanleren, maar voor mij gaat het te snel. (We kunnen niet allemaal helden zijn hé ;) )

Op die manier hoop ik meer ervaring te krijgen en binnen een paar maand mijn rijbewijs toch te halen.

Hoi Eniavaswen

Persoonlijk vind ik het wat jammer dat de rijschool onnodig druk zet met de indeling van de lessen. Ik zie het nut niet in van lessen op de weg zolang je oefeningen nog niet zo goed verlopen. Ze moeten die aanpassen aan jou tempo zodat je per oefening zelfvertrouwen kan tanken, wat nadien de lessen op de weg een stuk leuker maken. Zo is het nemen van de 8-jes op stationair toerental (ralentie is Belgisch/Frans) geen plan B maar een ideale manier om de focus te beperken tot enkel het sturen (ik had die tip hiervoor al gepost).

De oplossing met de 125cc is prima en zal je veel meer bijbrengen dan 12 extra lesuren.
Zorg wel dat je een buddy hebt voor de eerste ritten, iemand die even aandachtig kan zijn voor het verkeer rond jou (want er zijn nogal wat idioten op de weg). Als je op een haalbare afstand woont, dan wil ik zeker met jou de manoeuvres gaan oefenen.
Kies wel een wendbaar model van een betrouwbaar merk.

Ik ben sinds woensdag ook :]
Fantastisch gevoel om alleen de weg op te kunnen, gisteren nog familiale verplichtingen (Plopsaland) maar vandaag weer rijden.
Ik wacht enkel nog op DHL die vandaag een grote bestelling van Hein Gericke komt brengen *O*

Proficiat aan de geslaagden !
 
Laatst bewerkt:
...(ralentie is Belgisch/Frans) ..

Ik hoop dat je Vlaams bedoelt, want Belgisch bestaat niet ;)

Leg me dat nou eens uit: automobilisten op de motor.. ik heb mijn instructeur het nog niet horen zeggen, wellicht pas bij AVD.

Ik heb 't mijn instructeur ook wel eens horen zeggen. Hij bedoelt dan dat je je op de motor anders moet gedragen dan normaal gesproken in de auto. Dus defensiever rijden, de ruimte opzoeken, je plaats op de weg weten (vooral in bochten) en gewoon lekker vlot rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 't mijn instructeur ook wel eens horen zeggen. Hij bedoelt dan dat je je op de motor anders moet gedragen dan normaal gesproken in de auto. Dus defensiever rijden, de ruimte opzoeken, je plaats op de weg weten (vooral in bochten) en gewoon lekker vlot rijden.

Juist, ik begrijp wat je bedoelt. Thanks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan