Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Ja ze hebben indeed een hoog slagings percentage en die wilt hij aanhouden snap ik wel. Komt goed ik ga nog even door oefenen...En dan ben ik hopelijk een expert met die AVB oefeningen lol!
 
ik denk dat je het oefenen op dit moment (met de motor, tenminste) even uit je hoofd moet zetten. je bent de laatste weken zó gefixeerd geweest op 'het halen' van de oefeningen dat het (denk ik) geen zin heeft om door te blijven oefenen. beetje overkill.

andere vraag: de halve draai gaat wel goed?
 
da's vrij normaal. heeft te maken met links- of rechtshandig. dat zit nou eenmaal zo geprogrammeerd in de grijze massa tussen de oren.

volgende vraag: welk deel van het 8-je gaat niet? de bocht naar links of de bocht naar rechts? (of geen van beide...)

ik heb het idee dat je bij het 8-je:

1. óf een te zware motor hebt, waardoor je teveel kracht moet zetten om 'm van de ene kant naar de andere kant te laten kantelen en daardoor niet op tijd klaar bent om de andere bocht te maken
,
2. óf niet goed (of niet goed genoeg) kijkt. bij de halve draai kijk je door de bocht naar het lange deel na de bocht, daar waar je naartoe wil. bij het 8-je blijf je een paar meter voor je motor kijken, het tracé verkennen en scannen met je ogen en je laat de motor dat tracé volgen. als je de bocht door bent, moet je je motor de andere kant op laten kantelen (en dan is het handig als je motor niet te zwaar is). je komt b.v. uit het bochtje naar rechts, en je gaat je dan voorbereiden op het bochtje naar links. daar heb je een paar meter de ruimte voor. het is dan prettig als je motor niet te (top-)zwaar is, zodat je 'm tijdens het kantelen in bedwang kunt houden. hou ook je snelheid hoog genoeg, want anders gaat je motor bokken en valt-ie uit en om...

de XJ6 (vol vermogen, 56 kW) waar ik mee leste weegt 191kg schoon aan de haak/210kg rijklaar, en daar kwam mijn gewicht nog bij, dus zeg maar 300kg :$ . maar met afschuinen/draaien/8-jes merkte ik er bar weinig van. ook mijn huidige motor van 270kg kan ik aardig schuin leggen, heb ik het idee.

het is eigenlijk een samenspel van dingen: weten wat je met de motor kan, weten hoever je kunt afschuinen en technisch: toerental en snelheid constant houden, slippende koppeling en je snelheid regelen met je voetrem.

heeft jouw instructeur je ooit laten zien (met jou achterop) hoe ver je kunt afschuinen? da's verschrikkelijk leerzaam.
 
Laatst bewerkt:
Bochtje naar rechts maak een te lange bocht dat ik uit de vak ga maar ik er nu over nadenk ik ga meer niet alleen stuur omgooien maar ook mijn billen meer naar de andere kant doen...Sorry ben meer een theorie mens soms beetje Authistisch in mijn manier van doen ik kan beter leren dan soms de praktijk maar goed ik kom er wel..Komt goed!
 
da's vrij normaal. heeft te maken met links- of rechtshandig. dat zit nou eenmaal zo geprogrammeerd in de grijze massa tussen de oren.

volgende vraag: welk deel van het 8-je gaat niet? de bocht naar links of de bocht naar rechts? (of geen van beide...)

ik heb het idee dat je bij het 8-je:

1. óf een te zware motor hebt, waardoor je teveel kracht moet zetten om 'm van de ene kant naar de andere kant te laten kantelen en daardoor niet op tijd klaar bent om de andere bocht te maken
,
2. óf niet goed (of niet goed genoeg) kijkt. bij de halve draai kijk je door de bocht naar het lange deel na de bocht, daar waar je naartoe wil. bij het 8-je blijf je een paar meter voor je motor kijken, het tracé verkennen en scannen met je ogen en je laat de motor dat tracé volgen. als je de bocht door bent, moet je je motor de andere kant op laten kantelen (en dan is het handig als je motor niet te zwaar is). je komt b.v. uit het bochtje naar rechts, en je gaat je dan voorbereiden op het bochtje naar links. daar heb je een paar meter de ruimte voor. het is dan prettig als je motor niet te (top-)zwaar is, zodat je 'm tijdens het kantelen in bedwang kunt houden. hou ook je snelheid hoog genoeg, want anders gaat je motor bokken en valt-ie uit en om...

Waar rijdt Lisa nu op?
Een Honda CB500/Kawa XJ6 of een Duke?
En kijk je/draai je wel genoeg met je bovenlichaam mee bij het wisselen van richting.

-tip- inderdaad even gewoon stukje rijden helpt, werd ook "gek" van bijna non-stop AVB, na war gewoon rijden loopt dit makkelijker.
 
Ja paar x al @ laten zien hoe ver je kunt afschuinen ....Ja ik denk dat ik bochtje naar rechts iets korter moet maken zodat ik meer ruimte heb om binnen pionnetjes te komen.....Tnx voor je uitleg!! _O-

Vanaf Jan gelukkig AVD en AVB lesjes...Ik om er wel kost alleen wat xtra tijd :X ...
 
Ja paar x al @ laten zien hoe ver je kunt afschuinen ....Ja ik denk dat ik bochtje naar rechts iets korter moet maken zodat ik meer ruimte heb om binnen pionnetjes te komen.....Tnx voor je uitleg!! _O-
Of juist de volle ruimte gebruiken!! Wat mij hielp was zo dicht mogelijk bij de pionnen rijden en mijn achterwerk verplaatsen op het zadel! Dus bij bocht naar links achterwerk naar rechts en omgekeerd. En kijken waar je naartoe wil.
 
Ja bij mijn oude rijschool had ik dat ook geleerd en herinnerde me deze week weer pas haha heb gelijk een notitie gemaakt..Ga dit dus nxt time proberen! Thanks Rosty SYLO!
 
Inkantelen bij langzame oefeningen

Motorrijles: Denkbeeldige acht - ferry.nl

eigenlijk heb je ruimte zat. je hebt een ruimteblok van 6 bij 12 meter waarin je een bochtje naar links en een bochtje naar rechts moet uitvoeren. in de schets in de 2e link zie je dat het kruispunt van de 2 rondjes (ongeveer) midden tussen de pilonnen ligt, da's dus 2meter. alleen: hoe kom je die bochtjes door? in de 1e link staat wat info over welke techniek je gebruikt: inkantelen of daadwerkelijk sturen. bij de langzame oefeningen gebruik je ze beide tegelijk. maar stuur je te snel in (als in: sneller sturen dan dat de motor inkantelt) dan komt de motor weer overeind en dan lukt het niet. dus zou het kunnen zijn dat je op een van de twee bochtjes te snel instuurt.

als je bochtjes gaat 'knijpen', of zoals je zegt, korter maakt, kom je op enig moment met je motor in de knoei.

mooi voorbeeld van hoe je de motor kunt/moet afschuinen tijdens het 8-je

ook hier wordt gezegd: neem je ruimte!
 
Ok wow thanks Saabert!!! :} :} ik ga dit mee nemen! Vooral de ruimte inderdaad en dat inkantelen moet ik veel beter doen dus...Ga dit nog x nemen voor ik mijn volgende les heb..Thanks!!! :W
 
en hierom 'moet' je afschuinen:

(vanaf 0:55)

het komt hier op neer: doordat je afschuint, maak je je wielen kleiner omdat je meer op de zijkant van het loopvlak rijdt. dat maakt dat je een kleinere draaicirkel hebt. en zo blijf je dus in het vierkant.

:]
 
Laatst bewerkt:
Ja ik zie het inderdaad wat een verschil!! Ik denk dat ik dat afschuinen laatste tijd gewoon vergeten ben daarom ging het niet meer.....Thanks he!!
 
Ja daar gaan we voor! Wil het in iederegeval voor eind Mei 2017...anders ben ik echt een jaar bezig met dit :Z |( ..haha! Komt goed!
 
@lisalady, het 8tje is ons niet zo weg gelegd denk :P het afschuinen van de motor gaat me goed af als ik kleine cirkels draai, maar het dan moeten omgooien de andere kant en dezelfde rondes maken is echt drama. Qua AVB sta ik er net zo voor als jou, de langzame slaom heb ik nu wel goed onder de knie, andere oefeningen gaan vanzelf. Mijn rijschool oefent ook gewoon door, meer om zelfvertrouwen te krijgen. Het is lullig als je voor een examen loop te stressen vanwege die 8 omdat je m niet kent en m dan ook nog krijg waardoor je andere oefeningen beïnvloed kunnen worden. Ik ben liever wat meer geld kwijt aan extra lessen als dat ik gestresste examen moet doen :) gelukkig zijn mijn lessen wel afwisselend AVB en AVD. Er valt nog veel te leren ;)

@saabert, wauw handige linkjes! Eens kijken of het as vrijdag met de les van pas komt.
 
Fijn om te lezen Dutch_Dress we zitten inderdaad in zelfde schuitje! Ik moet zeggen ondanks dat ik aardig wat lessen op heb. Ik voel me ook veel beter niet zo onzeker enzo.Als je me paar maanden geleden 'sprak' dan was ik echt onzeker en baalde ik van alles. Heb nu beetje neergelegd en door zoveel te oefenen voel ik me ook wat zekerder ik hoef niet meer na te denken welke oefening ik ook alweer wat moet doen..Moet gewoon dat 8tje weer terug krijgen die gevoel maar nu ik weer herinner hoe ik het eerst deed en al die video's van Saabert..Dit gaat me zeker helpen..Nu nog uitvoeren _O- _O- _O- haha is altijd lastig precies hoe je het zegt ik maak die eerste rondje goed en dan dat omgooien moet je ook lef voor hebben en weer durfen en dan ook nog beter afschuinen...pff! haha! En ik vond eerst de langzame slalom zo moeilijk nu wou ik dat al mijn oefeningen zoals mijn langzame slalom ging lol! Ach ja we komen er wel ..2017 is onze jaar! :] :} 8-) *D Ik had afgelopen Zondag bijna een motor gekocht trouwens.. Een dragstar 650 ..Nam een vriendinnetje mee maar zij is niet technisch en ik ook niet en zij begon te twijfelen over de remmen en de stuur..Dus ik dacht weet je laat maar zitten. Heb wel een proef ritje op gedaan...dat ging heel smooth hehe! Maar goed heb besloten toch iets zwaarder motor te kopen..Met deze leek ik beetje klein zeker als je vaak op de snel weg moet rijden..Maar goed zodra rijbewijs op zak heb ga ik aantal verschillende motoren huren en dan beslissen maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een chopper / classic iets..... :]
 
als je weet wat je met een motor kan, durf je er ook meer mee.

een Dragstar is nou niet een motor die ik met een 'ongelimiteerd rijbewijs' zou gaan rijden. ik bedoel: met 40pk bij 230kg is-ie nog minder vermogend dan mijn Honda SilverWing. Al scheelt het maar 10pk, ik kon met de 50pk best aardig meekomen met het verkeer, maar hoefde geen tussensprintjes te verwachten. maar goed, wie ben ik *D iedereen heeft zo zijn voorkeuren, ook/zelfs met motoren.

je zou eens naar een Suzuki Intruder (800 of 1400 cc) kunnen kijken. chopper: *check*, wat zwaarder (zowel in gewicht als vermogen): *check*. nadeel: een tank van 13 liter is nou niet echt groot te noemen.

haal eerst je rijbewijs maar ;)
 
Ik zit nog maar weinig op m'n laptoppie, dus kom hier ook weinig. Daarom dus via deze weg allemaal gefeliciteerd, succes en fijne feestdagen!
 
Voor dat ik ging lessen ben ik met m'n partner wat motorzagen afgegaan, ik was opslag verliefd op een Kawasaki Vulcan VN800 (weet model niet zeker meer), m'n partner vond het type motor ook echt beter bij me passen dan al het andere waar ik op gezeten had :) . Als ik het rijbewijs in de pocket heb dan eens kijken en veel proefrijden, al blijft mijn voorkeur bij een cruiser en om te beginnen niet al te duur. We hebben hier al een racefiets staan (Kawasaki Ninja ZX7R), leuk apparaat maar niks voor mij. Tot ik een eigen fiets heb zal ik de Kawasaki Z750 kunnen pikken van m'n bro :P ervaring opdoen.

Voorlopig eerst veel oefenen en slagen voor de AVB :) mocht ik niet meer in de gelegenheid zijn het forum te bezoeken (al hoop ik vrijdag te melden dat die verdomde 8 eindelijk gelukt is): Hele fijne feestdagen toegewenst en op naar een :] 2017! *O*
 
Als je weet wat je met de motor kan, durf je ook meer. Duw de motor onder je vandaan, stuur langzaam in, kijk door de bocht heen waar je naartoe moet/wil. Maak het jezelf niet moeilijk: Neem je ruimte, niet te strak langs de pilon want dan haal je de (volgende) bocht niet.je hebt tenslotte een vak van 6 bij 12 meter waarin je mag 'spelen'. Gas constant houden.mag best op 2000 toeren zitten. Doordat je afschuint wordt de diameter van je wielen wat kleiner en gaat je toerental iets omhoog. Je motor zal dus niet afslaan (want je gas houd je constant, he) Snelheid doseer je met je voetrem.
 
Succes met de 8 Vrijdag Dutch_Dress ! Zijn allemaal mooie motoren heb ze net ff gegoogled want al die namen zeggen me (nog) nix hihi! Fijne Feestdagen alvast Daglop3r ! En iedereen hier natuurlijk!
Zie best wel veel mensen nog motor rijden deze week moet zeggen het weer is ook niet mega slecht om motor te rijden of te lessen... Volgende week moet ik dus wat lesjes bij kopen ( 10 stuks ) vraag me af of dat wel voldoende is als ik nog AVD wil doen..Zie tegen die tijd wel.
 
hm...een 'pakketlesser', dus. jah, dan snap ik 't wel...word je toch een beetje aan het lijntje gehouden.

de 3rd opinion al overwogen? baat het niet, het schaadt ook niet, he.

:]
 
hm...een 'pakketlesser', dus. jah, dan snap ik 't wel...word je toch een beetje aan het lijntje gehouden.

de 3rd opinion al overwogen? baat het niet, het schaadt ook niet, he.

:]

Ben het niet geheel eens met die opmerking Saabert, had ook een pakket voor zoveel lesuren.
Maar daarentegen wel allemaal geslaagd.

Maar telkens overstappen en wennen aan de instructeur en motor is voor bepaalde personen ook geen prettige ervaring...
Denk dat ze beter even afstand kan nemen, en gewoon een paar uurtjes AVB-en. Daarna weer even terug naar de oefeningen en valt het kwartje mss. wel. Of voor laten doen op de motor bij Lisa haar instructeur/instructrice.

Heeft ze dan nog een slecht gevoel, dan hups vertrekken en naar een andere rijschool toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan