Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

wat het 'rijklaar maken' ook nog kan zijn:

dat je, uiteraard volgens de examinator, niet op tijd en/of onvolledig klaar bent met je voorbereiding om de gevraagde/voorgenomen aktie uit te voeren. als je bijvoorbeeld de instructie krijgt om rechtsaf te gaan en de weg heeft een vrijliggend fietspad, en je kijkt niet vroeg genoeg (dus te laat) of er fietsers rijden, en je kijkt voordat je de bocht inkantelt niet nog even heel goed over je schouder, dan trekt de examinator dus de conclusie dat je niet 'klaar' bent om af te slaan. waarbij je dus het risico loopt tegen een onopgemerkte fietser aan te kleunen. wat je dus moet doen (maar waarschijnlijk doe je dat al, alleen misschien niet duidelijk genoeg) is: continu je omgeving blijven scannen. 'wat zit er achter me, wat gebeurt er om me heen?'. de examinator wil zien dat je kijkt. zorg er dan ook voor dàt hij ziet dat je kijkt door inderdaad overdreven je hoofd te verdraaien.

bij rijbewijs B wilde de examinator ook dat je je hoofd naar links verdraaide als je in de buitenspiegel keek. na je examen bewoog je alleen je ogen naar links. dat zal je dus moeten afleren op de motor, daar red je het niet mee. op je examen niet, maar ook daarna niet. met (rond-)kijken kan je je leven redden. klinkt dramatisch, maar als je je hoofd naar links en rechts verdraait als je 'scant' vergroot je je blikveld en zie je dus meer (en hopelijk ook eerder, zodat je daarop kunt reageren. best handig als je een 30-tons vrachtwaggel op je af ziet komen)
 
Nou ik sta klaar om even 2u lekker AVD te lessen, ben alleen best zenuwachtig omdat het zo lang geleden is dat ik op de motor heb gezeten. Ach komt wel goed :)
 
Inderdaad het ging echt heerlijk! :] Zelfs 2x de snelweg op geweest! Commentaar is iets meer afstand houden bij fietsers en soms mag ik best wel harder doorkuieren :) enige nadeel is m'n bril, met vieziger open rijden is enige optie dat ie niet beslaat. Van alles geprobeerd zoals scheerschuim en speciaal spul tegen beslaan :N tips daarvoor zijn welkom!
 
Ik weet niet of jou helm hiervoor geschikt is maar een pinlock monteren op je vizier is toch één van de beste mogelijkheden, ik heb 2 helmen één met en één zonder en degene met beslaat totaal niet.

Oh wacht even je bedoelt natuurlijk je bril :+
 
Laatst bewerkt:
fietsers houden er geen rekening mee dat er een motor langs hen heen scheert. vanuit de motorrijder geredeneerd moet je er op bedacht zijn dat een fietser in principe niet uitkijkt en maar doet wat hem/haar goed dunkt.
doorrijden boven Vtoeg. mag, om een beter plekkie op te zoeken. als je op dat plekkie dan maar wel weer terugzakt naar V+5km/u

mbt het beslaan van je bril: ik heb dat ook, maar alleen als ik stil sta. zodra ik ga rijden trekt de rijwind langs de binnenkant van het vizier en mijn bril en wasemt op die manier schoon/helder. ik denk dat het een gevalletje 'ventilatie' is, en dan eigenlijk het gebrek daaraan. welke helm (als in: welk merk/type) heb jij?
 
Inderdaad het ging echt heerlijk! :] Zelfs 2x de snelweg op geweest! Commentaar is iets meer afstand houden bij fietsers en soms mag ik best wel harder doorkuieren :) enige nadeel is m'n bril, met vieziger open rijden is enige optie dat ie niet beslaat. Van alles geprobeerd zoals scheerschuim en speciaal spul tegen beslaan :N tips daarvoor zijn welkom!
Neem lenzen ;) *D
 
Kon ik maar lenzen nemen pfffff zou ideaal zijn :X moet zeggen dat 2 uur lang AVD best intensief is, ben aardig kapot _O-

Voor het lessen heb ik een goedkoop helmpje, me gewone helm kan wel pinlock op :}
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste kilometers van 2017 gereden. Ik moet zeggen: ik ben nog niet zo swingend-flexibel in de heupen als vorig jaar. Maar het was wel een 'fijn (maar fris) stukje rijden'!
 
Ik heb ook een fijn stukje gereden!
Fiets, ging goed....goed gekeken, bochies mooi genomen en ver vooruit gekeken. Auto ging ook fijn, ben weer veilig thuis gekomen uit de stad :} :} :}
 
Inderdaad het ging echt heerlijk! :] Zelfs 2x de snelweg op geweest! Commentaar is iets meer afstand houden bij fietsers en soms mag ik best wel harder doorkuieren :) enige nadeel is m'n bril, met vieziger open rijden is enige optie dat ie niet beslaat. Van alles geprobeerd zoals scheerschuim en speciaal spul tegen beslaan :N tips daarvoor zijn welkom!
Ik heb daar ook een beetje last van, maar voornamelijk bij het stilstaan. 'k Denk dat tijdens het rijden de ventilatie openingen in m'n helm voldoende werken, maar bij stilstaan niet. Wellicht kan je eens kijken of je ventilatie openingen niet geblokkeerd zijn.
Oplossing voor mij is om tijdens het stilstaan het vizier op een kiertje te zetten. Na opschakelen naar 2 kan 'ie weer dicht.

Overigens heb ik ook de vreemde gewoonte om tijdens het rijden door m'n neus te ademen en tijdens het stilstaan vaker door m'n mond, merk ik. Dat zal ook wel een een rol spelen...

Wellicht kan je eens proberen of het verschil maakt als je een balaclava gebruikt? Die zal ook wel wat ademvocht tegenhouden.
 
Ja dat beslaan in helm heb ik ook last van! Draag geen bril dat lijkt me ook wel lastig.. Deze week maar even langs Motoport Amsterdam om iets bij te kopen dat dit dan tegen houd...Zeker nodig strax als ik AVD lesjes ga doen. Mag trouwens afrijden morgen voor mijn AVB!! Dus ik ga vanavond nog ff met mijn scooter oefenen met mijn heupen en afduwen ..Dus ik hoop echt echt dat ik slaag morgen! Ben ene kant niet zenuwachtig maar andere kant ook wel maar goed ik ga laten zien wat ik kan dus hopelijk is dat goed genoeg..
 
Oh Lisalady, spannend! Ik duim de blaren op mijn duim! Heel veel succes.

Een pinlock is echt super. Ik had altijd een beslagen vizier. Hier gelezen over de pinlock en het gebeurt nu bijna nooit meer.
 
Tnx Cabogirl! :} :} Heb je die pinlock zelf bevestigd of laten doen? Zag net op internet eentje dat je moet boren pff haha ..
 
Heb ze in de winkel zelf voor me gedaan. En er werd niks geboord! Hij past er gewoon in. Dus mijn advies: lekker laten doen.
 
Jeeejjj eindelijk Lisalady! Heel veel succes morgen en laat maar eens zien dat je het kan :Y

Ik ga zaterdag op de motorbeurs eens kijken voor pinlock op m'n goeie helm, moet ook nog een rugprotector voor m'n jas hebben. Misschien hebben ze op de beurs wel iets voor de bril :} in ieder geval shoppen :P
 
Tnx Dutch_Dress!! Oh ik wil ook naar Motorbeurs maar ga Zaterdag naar de huishoudbeurs haha niemand van mijn vrienden vinden dat leuk ( snap ik ook wel ) maar goed ik vind het altijd wel gezellig. Anyways als ik slaag morgen dan geef ik mezelf een kado dat ik as Vrijdag halve dag neem en naar Motorbeurs ga...
 
Succes
Lisalady! Gaat je vast lukken, je hebt genoeg geoefend.
Ik heb ook pinlock erop laten zetten, werkt wel hoor al heb ik geen bril.
 
Thanks Smous!! Zaterdag nog 3 uur gelest maar AVB hebben we in 1 uur gedaan alle oefening herhaalt we waren snel klaar ik vind het wel ok zo. Ok 2 onderdelen ben ik toch soms wel goed en soms niet is de halve draai en 8 haha maar ja weet je...Is beetje overkill al die AVB lesjes ben er ook beetje klaar mee..Dus ik ga knallen morgen heb er nu al zin in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan