Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Generale repetitie hoort altijd slecht te gaan toch Alice? Komt vast goed, succes alvast!

Die vragen vooraf lijken me als technische kneus met 2 linkerhanden ook vervelend. Maar die kun je gewoon uit je hoofd leren toch?

Ik heb dus echt geen idee. Dat van banden enz wel. Als ik door zenuwen maar niets geks ga doen. Zal blij zijn als het achter de rug is. Slaap nu al slecht.
 
Avd-examen is om voor je het weet en het is niks meer dan een beetje slap lullen over BRAVO-A en een fijn stukje rijden. Dat gelul over BRAVO-A stelt ook niet veel voor. Wan het totale examen inclusief gelul en administratie duurt ongeveer 45 minuten. Dus reken maar uit...😉

:]
 
Gister na 3 weken geen les mijn eerste echte AVD les gehad. Beter kijken voordat ik m'n knipperlicht aanzet, en langer invoegstrook gebruiken, en wat harder rijden (eigenlijk wist ik gewoon een paar x niet zeker hoe hard ik mocht dus hing ik er tussenin).

Vanmorgen mijn tweede AVD les, die al een stuk beter ging dan gisteren. Als ik volgende week dinsdag de tips die ik vandaag nog kreeg gebruik dan haal ik mijn examen wel werd me verteld.

Dus dinsdag nog een uurtje vooraf rijden incl. naar het CBR, daar wachten tot mede-cursist eerst is geweest (dus lekker zenuwen kweken) en dan mag ik het laten zien!
 
Succes! En bedenk: rij als een motorrijder en niet als een automobilist die toevallig op een motor zit. Het AVD-examen is niks meer dan een fijn stukje rijden. Meer is het echt niet.
 
Oh dat doe ik volgens mij wel. Het is meer dat ik door het autorijden wat laks ben met kijken enzo. Ik overzie onbewust echt de situatie wel, maar ze willen wel echt zien dat je kijkt. Dat moet ik blijven onthouden.
 
Klopt. Gewoon even blijven rijden zoals ze (instructeur en examinator) het willen zien. Na je examen ga je toch een beetje je eigen rijstijl ontwikkelen. Tot en met je examen moet het gewoon nog even volgens het boekje...
 
Succes Daglop3r! Zou je dan met maar 3 AVD lessen afrijden? Netjes!

Vanochtend mijn derde les gehad en ik ben echt super blij! Langzame slalom ging na even inkomen goed. Toen voor het eerst halve draai en achtje. Halve draai ging goed maar kon netter. Achtje moet ik nog even leren het gas constant te houden. Maak hem wel af maar snelheid niet constant. Voor een eerste keer best tevreden. Vervolgens snelle slalom: wat een toffe oefening!!! Eerst een keertje achterop bij instructeur, vervolgens zelf in een keer goed (genoeg...). Kan hem nog wat meer kantelen, maar zou bij AVB voldoende zijn. En het gevoel in die slalom vind ik dus echt heerlijk: zoef, zoef, zoef... :).

Op de terugweg lekker gereden. Wel een hele stomme actie begaan bij een stoplicht waar ik ineens (onbewust, heb echt geen idee waarom) startte op de rechterbaan en eindigde op de linker. Oeps...

Hier nog voor de volledigheid:

FrodoX84
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 26 juli 2016
Theorie: 19 augustus 2016 gepland
AVB: nog niet gepland
AVD: nog helemaal niet gepland
Rijschool: Naam Rijschool Spaland (Schiedam)
Lesmotor: Honda CBF500
 
Laatst bewerkt:
Succes Daglop3r! Zou je dan met maar 3 AVD lessen afrijden? Netjes!

Vanochtend mijn derde les gehad en ik ben echt super blij! Langzame slalom ging na even inkomen goed. Toen voor het eerst halve draai en achtje. Halve draai ging goed maar kon netter. Achtje moet ik nog even leren het gas constant te houden. Maak hem wel af maar snelheid niet constant. Voor een eerste keer best tevreden. Vervolgens snelle slalom: wat een toffe oefening!!! Eerst een keertje achterop bij instructeur, vervolgens zelf in een keer goed (genoeg...). Kan hem nog wat meer kantelen, maar zou bij AVB voldoende zijn. En het gevoel in die slalom vind ik dus echt heerlijk: zoef, zoef, zoef... :).

Op de terugweg lekker gereden. Wel een hele stomme actie begaan bij een stoplicht waar ik ineens (onbewust, heb echt geen idee waarom) startte op de rechterbaan en eindigde op de linker. Oeps...

Hier nog voor de volledigheid:

FrodoX84
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 26 juli 2016
Theorie: 19 augustus 2016 gepland
AVB: nog niet gepland
AVD: nog helemaal niet gepland
Rijschool: Naam Rijschool Spaland (Schiedam)
Lesmotor: Honda CBF500
Ja 4 uurtjes dan in totaal. Wel heb ik bijna elke AVB les ook een stukje AVD gedaan.
 
Nou even een teleurstellend verhaaltje!

Helaas... gezakt voor AVD. Dit had te maken met situaties die hij onder de noemer plaats op de weg en inzicht in het overige verkeer zet. Ik wil er vooraf bij zeggen dat hij wel duidelijk is geweest waarom ik gezakt ben en dat hij in theorie gelijk heeft, maar in de praktijk is het erg lastig.

Situatie: Alkmaar. Is te google mapsen.

Situatie 1:
Ringweg N245, afslag naar N508. Non-actieve wegwerkzaamheden, maar met borden van 50 km/h, dus ga je maar 50 km/h rijden. Overige verkeer rijdt mij links voorbij, veelal 80 waar je 70 mag. (Bekend gegeven op dit stuk ringweg omdat je na stoplichten gelijk 80 mag).
Ik kom bij de stoplichten aan. Omdat iedereen sneller reed waren zij al weg en kreeg ik ruim vantevoren oranje. Stond dus alleen, dus rechts voorsorteren.
Groen, gas geven, vlot optrekken, ik mag weer 80, krijg ik de instructie "Borden Haarlem volgen.". Direct vertaald; Links voorsorteren, eerste afslag links nemen en dmv de lus de N242 oprijden.
Dus rechterspiegel, linkerspiegel, constateer dat er een Audi aankomt rijden, duidelijk harder dan de 80 rijdend. Dilemma! Blijf ik rechts hangen, wachten tot de Audi de 400 meter overbrugd heeft om mij in te halen, of ga ik ruim vantevoren voorsorteren om mijn intenties duidelijk te maken? En fin; ik kies voor het tweede, gezien de afstand. Ik rijd dus netjes 80-85, knipper naar links al klaar, en word door een redelijke vaart (120-ish?) rechts ingehaald door die Audi.

Instructeur gaf reden: "Kies je eigen veiligheid, jij bent kwetsbaarder in het verkeer. Je moet ook om kunnen gaan met mensen die zich niet aan de regels houden. Je had beter af kunnen remmen en afwachten tot hij je voorbij was, en daarna je zijdelingse verplaatsing uitvoeren."

Situatie 2:
Twee minuten later, op de N242. Ik rijd netjes 80-85 rechts, alles gaat goed, gaat er ruim voor mij een vrachtwagen (en daar wat auto's achter) remmen naar de 70 om de afslag N244 te pakken. Linkerbaan vrij, dus in plaats van afremmen schuif ik door naar links. Eenmaal afslag N244 voorbij krijg ik de instructie "Neem de volgende afslag".
Nou zat er op dat moment een paar tiental meter rechtsvoor mij een busje, met aanhanger. Mijn idee; daar wil ik niet achter komen te zitten. Voor hem, daarentegen, heeft deze nette oplettende bestuurder goed afstand gehouden tussen zijn voorligger waardoor er voor mij meer dan genoeg ruimte was. Dus... Ik geef een klein beetje meer gas om dat gat daar naartoe op te dichten, waarna ik netjes naar rechts schuif en (ruim) vantevoren klaar was voor de afslag Dat kleine beetje meer gaf resulteerde alleen gelijk dat ik even de 100 aantikte.

Instructeur gaf reden: "Je reed veel te hard. Je had nog ruim tijd voor de afslag, dus je kan beter rustig gas geven en doorrijden, dan extra gas te geven."



En fin; 8 september poging 2. Zucht...
 
Zonde hoor! Zeker die tweede situatie is heel erg onderhevig aan de mening van de examinator, een ander had het je wellicht wel kwalijk genomen als je er achter was gaan zitten (geen zicht, initiatief niet meer bij jezelf, jezelf opsluiten, etc.).

Instructeur zegt bij mij ook: als je even gas moet geven om een goede plek voor jezelf te bemachtigen, gewoon doen en niet naar je snelheidsmeter kijken. Daarna gewoon weer V-max + 5. Dit om te voorkomen dat je achter slomer verkeer komt te zitten. Maar ja, als een examinator daar weer net anders tegenaan kijkt...

Ach, volgende keer beter dan maar. :]
 
Das minder CrazyAl. Hopelijk volgende keer meer mazzel.
Hoop zo dat bij mij van de week de examinator goed geslapen heeft enz. En dat ik dus zal slagen.

Hoe was dat vragen stukkie voor het rijden? Heb dus geen idee wat ik daar van moet verwachten
 
Das minder CrazyAl. Hopelijk volgende keer meer mazzel.
Hoop zo dat bij mij van de week de examinator goed geslapen heeft enz. En dat ik dus zal slagen.

Hoe was dat vragen stukkie voor het rijden? Heb dus geen idee wat ik daar van moet verwachten

Vragen waren goed. Begonnen gewoon gezellig, voorstellen, nee/nee/nee/nee formulier invullen, handtekening. Op weg naar buiten stopt hij me en vroeg of ik het bord achteraan het parkeerterrein kon lezen (50m. oid, stuk of 12 parkeerplaatsen in de breedte) met uitgezonderd kenteken xx-xx-xx er op.
Daarna naar de motor toe, vroeg of ik even de lichten wilde controleren. dus rechterkant staan, motor 'aan'zetten (niet starten) en met je rechterhand reflectie bekijken van alles voor. Zelfde met linkerhand voor je achterlicht houden en met rechtervoet de achterrem testen, dan de voorrem. Vervolgens vroeg hij wat ik hem kon vertellen over de banden, en daarna over de ketting.
Dat allemaal gehad vroeg hij nog "Wat kan je nog meer vertellen over de motor?" maar toen ik begon met het hele bravok verhaaltje stopte hij me al gelijk omdat hij zag dat het er wel in zat.

Dus hij vroeg 3 dingen specifiek en de rest even kort 'dat het er wel in zit'.

Daarna liep hij samen met de instructeur naar de auto, en mocht ik gaan rijden.
Begin was ook wel lekker, in Alkmaar moet je gelijk voorrang verlenen want CBR is uitrit, voor een hele 10 meter want daarna weer uitrit. Begon ik ook precies achter een opa die 5 km/h rijdt op de fiets, en 10m te kort was om in te halen MOCHT hij naar rechts willen :P
Hielp de zenuwen niet
 
ik zit af en toe op de site van mijn instructeur te kijken. dat doe ik af en toe om te zien hoe de reacties van zijn leerlingen zijn op zijn manier van les geven, nadat ze hun motorrijbewijs hebben behaald . zonet las ik er een en die geeft goed aan waar het om gaat bij motorrijden. het gaat er echt niet om hoe perfect het er uit ziet:

citaat van een van de leerlingen:
"het gaat om veiligheid en zien wat er om je heen gebeurt. Het gaat om het denken in oplossingen en dat je altijd de ruimte opzoekt om het voor jezelf als motorrijder en voor medeweggebruikers zo veilig mogelijk te houden."

bron:
Lianne uit Hilversum is geslaagd bij MotoJon Motorrijles

:]
 
Ah balen crazyAL! Dat soort situaties zijn echt vooral afhankelijk van de interpretatie. Waren er verder nog aanleidingen voor de examinator om te twijfelen, of waren dit de enige? Maar als je verder goed reed moet het volgende keer wel goed komen toch?

Vraagje over de ogentest: ik heb een bril, maar voornamelijk met cilinder (tegen hoofdpijn. Ik zie prima zonder bril maar krijg na paar dagen hoofdpijn doordat mijn hersenen gaan compenseren voor die cilinder). Nu zit er ook een klein beetje sterkte in mijn bril (-0,5 ofzo). Ik zie iets scherper met dan zonder. Mag je gewoon een bril onder je helm op? Heb een hekel aan lenzen en het past wel gewoon. Les nu altijd zonder, zie ook goed genoeg, maar bij een nummerbord op 50 meter (met beetje pech tegen de zon in) voelt het zekerder met bril. Iemand hier ervaring mee?
 
Als je examen met bril op doet moet je op je rijbewijs ook als brildragend geschreven staan geloof ik. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Vraag het anders aan je rijschool die weten dat vast wel.
 
Volgens mij komt de code brildragend alleen indien je door een arts als zodanig bent goedgekeurd (na je eigen verklaring). Ik ben voor de auto ook met bril afgereden maar nooit die code gehad.

@FrodoX84: je mag ook gewoon met bril afrijden.
 
Toen ik in 2008 mijn busrijbewijs haalde werd daar de code voor de bril bij gezet (code 10). Die gold vanaf dat moment ook voor mijn rijbewijs B. Leip, want ik had al 20 jaar zonder die code op mijn rijbewijs gereden...toen ik mijn rijbewijs uitbreidde met A en Code95, verviel de code10 voor zowel auto als motor. Dwz: voor de bus ben ik verplicht een bril te dragen maar voor auto en motor niet. Dat komt omdat de bus een zwaardere categorie is, waar dus ook zwaardere eisen aan gesteld worden.
 
Jeej ik kan het eindelijk van de daken gillen. Ik heb me rijbewijs gehaald, ben zo blij Stuiter Stuiter.

Natuurlijk niet geheel vlekkeloos gegaan, maar ach dat lukt niemand. Ik maakte me fouten volledig goed op de snelweg. Ik trok hem lekker op en mijn inzicht kwam goed naar voren.
Grappige is zei 2 weken geleden tegen me docent. Ik hoop zo op regen bij het afrijden, dan let ik namelijk wel goed op enz. En RaRa ja vandaag regen gehad :-)

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 08 oktober 2015
Theorie: 04 april 2016
AVB: 10 mei 2016
AVD: 02 augustus 2016
Rijschool: MotorClass (Leidschendam)
Lesmotor: Honda cbf 500 bijnaam kabouter fiets gezien hij geheel verlaagd is.

Benieuwd hoe het met de daglop3r is gegaan vandaag.
 
Goed gedaan MM~A! Gefeliciteerd! Nu op zoek naar een leuke fiets, of heb je al wat?
 
Jeej ik kan het eindelijk van de daken gillen. Ik heb me rijbewijs gehaald, ben zo blij Stuiter Stuiter.

Natuurlijk niet geheel vlekkeloos gegaan, maar ach dat lukt niemand. Ik maakte me fouten volledig goed op de snelweg. Ik trok hem lekker op en mijn inzicht kwam goed naar voren.
Grappige is zei 2 weken geleden tegen me docent. Ik hoop zo op regen bij het afrijden, dan let ik namelijk wel goed op enz. En RaRa ja vandaag regen gehad :-)

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 08 oktober 2015
Theorie: 04 april 2016
AVB: 10 mei 2016
AVD: 02 augustus 2016
Rijschool: MotorClass (Leidschendam)
Lesmotor: Honda cbf 500 bijnaam kabouter fiets gezien hij geheel verlaagd is.

Benieuwd hoe het met de daglop3r is gegaan vandaag.
Gefeliciteerd! :j

Ikzelf een nagenoeg perfecte rit gereden! :] :}
M'n instructeur moest zo lachen omdat hij vrijdag zei van morgen moet het beter, en zaterdag progressie zag en dus zei dat als ik het vandaag nog beter zou doen het goed zou komen.. en ik reed echt goed! Niet altijd even vlot, maar juist daardoor wel heel veilig en goed geanticipeerd.

Mijn mede-lesser die het uur voor mij was (wat een spanning had ik) had zichzelf een beetje voorbij gereden qua vlotheid, waardoor hij geen fout-marge meer had en dus wat fouten had gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan