Motorrijles: kletsen over lessen: 'je bent er bijna!'

Volgens mij is het handig om eerst de motor wat naar achter te trekken en dan de bok omlaag te doen, en gelijk op het uitstekende stukje ervan gaan staan. Door de achteruit rijdende vaart van de motor gaat 'ie dan vanzelf op de bok.
Zo doe ik het nu ook in de praktijk, gaat heel gemakkelijk. Het stuur in het middel pakken en dan naar achteren trekken helpt ook. Bij het lessen ging het vanuit stilstand ook, maar dat was een lichtere motor.

Tav. de vraag waar je op mag lessen; mijn rijschool had Yamaha XJ6 motoren, met vol en beperkt vermogen. Ik heb op beide gelest en nauwelijks verschil gemerkt. Dus wennen aan de motor waar je examen op doet is dan ook niet zo'n punt. Tot 24 lessen op een 35KW en dan examen doen op de ongelimiteerde A versie na je verjaardag, ik zie daar het probleem niet van in.
 
Bij mijn rijschool hebben ze ook twee Honda CBF500 motoren, eentje voor zwaar en eentje voor lichter. Het verschil zit hem hier in de gashendel, bij de lichtere gaat het gas gewoon niet verder open. ;)
 
Bedankt voor alle opbok tips! Hopelijk gaat t me lukken. Helaas kan ik pas 3 april weer lessen, dus dat duurt nog even. M'n schoonvader zei dat ik wel met zijn motor het opbokken mag oefenen :').

Ik zou echt zo graag al m'n motor rijbewijs hebben!!
 
geduld is een schone zaak (maar het moet ook weer niet te lang duren ;) )

en bedenk: het zijn lessen, he. het mag dus een keer fout gaan.

:]
 
Ben weer terug van rijles. Dit keer alle oefeningen nog keer gedaan en de langzame oefeningen iets vaker. Deze gaan nu ook bijna allemaal goed.

Half uur voor het einde vond die het wel prima en stelde die voor om stukje snelweg te doen. Want mijn AVB examen is in Zwolle en dan moet ik ook over de snelweg.

Het waaide en regende aardig hard en dat merkte je wel. Kon mij niet heel goed bewegen op de snelweg en zicht was ook 10x niets.

Maar ging wel aardig. Dinsdagavond en woensdag ochtend nog 2 uur les en dan woensdagmiddag examen.
 
De snelweg is ook niet de fijnste plek om met een motor te rijden, laat staan met een 'naked'...maar 't hoort er nou eenmaal bij.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend eindelijk weer kunnen lessen, gelukkig niet veel last van m'n enkel gehad. Wel van het weer, wat heb ik toch lopen vloeken, heel de week mooi weer en kan ik weer lessen is het nat met harde wind. Af en toe best spannend als er een windvlaag je pakt terwijl je net in wat bochten zit.

Opzich reed ik een goede rit, tot op de snelweg. Ik zag dat we een auto met aanhanger naderde, maar hele tijd bleef links een auto rijden die niet echt moeite deed om ons in te halen. Toen dacht ik toch echt van ja dag, moet ik straks afremmen naar 90 terwijl hij noet harder durft te rijden. Ik had genoeg ruimte daar niet van, ik vlamde m echter boven de 130 daar waar traject controle is _O- oeps :X . Moet ik op letten daar had ik bij een examen op kunnen zakken. Over twee weken weer lessen, hopelijk dan beter weer.
 
Fijn dat het goed ging met je les en dat je niet veel last van je enkel had. Lekker gevlamd, dus, haha!
 
Veel rijden probeer ik al, maar spelen met de motor vind ik nog spannend.


Wie niet? Beetje wiebelen, beetje slalommen als het verkeer niet op wil schieten. Ik vraag me altijd dan af wat de automobilist achter me dan denkt. Die komt op kantoor en zegt "wat ik nu weer had onderweg....". Dan draag je bij aan het kantoorgesprek van de dag, dat is toch mooi?
 
Mijn instructeur is mij vergeten in te plannen voor deze week kwam er gister pas achter en hij ook..Dus hopelijk kan hij dit recht zetten...Ik gok dat ik pas in Mei mijn examen AVD mag doen...Echt zo blij als dit allemaal achter de rug is. Zo kan ik teminste ook echt ervaring doen om zelf te gaan rijden ik zal ook auto zoveel mogelijk laten staan! Op en neer naar werk en ook naar mijn vrienden van Amsterdam naar Apeldoorn / Den Haag en Rotterdam..Ook x met een motor groepje mee wil ik ..zo wil ik aan de veel km komen voor de komende jaar(tjes) ....
 
Ik probeer inderdaad ook zoveel mogelijk kilometers te maken. Vandaag was het regenachtig weer en stond flinke wind, dus ben met de auto gegaan. Kwam onderweg naar huis nog wel heel wat motorrijders tegen, respect.
 
Vandaag met motor naar school, bij knooppunt hooipolder maar mooi aangesloten in de rij omdat het me iets te krap was en rij maar vrij kort was. Had me ingenomen om file rijden nog even te laten zitten maar toen er een file onstond en ik de ruimte tussen de rijen auto's zag ben ik er mooi tussendoor gegaan. Wat een fijn gevoel en de akrapovic uitlaten doen hun werk goed. Auto's gingen mooi aan de kant toen ze het geluid hoorden.
's middags met filerijden in Breda bij stoplichten wel remmen goed kunnen testen, auto die van rijstrook wisselde zonder richtingaanwijzer. Gas even opengetrokken en stak netjes zn hand op om aan te geven dat hij mij niet gezien had

Vanochtend eindelijk weer kunnen lessen, gelukkig niet veel last van m'n enkel gehad. Wel van het weer, wat heb ik toch lopen vloeken, heel de week mooi weer en kan ik weer lessen is het nat met harde wind. Af en toe best spannend als er een windvlaag je pakt terwijl je net in wat bochten zit.

Opzich reed ik een goede rit, tot op de snelweg. Ik zag dat we een auto met aanhanger naderde, maar hele tijd bleef links een auto rijden die niet echt moeite deed om ons in te halen. Toen dacht ik toch echt van ja dag, moet ik straks afremmen naar 90 terwijl hij noet harder durft te rijden. Ik had genoeg ruimte daar niet van, ik vlamde m echter boven de 130 daar waar traject controle is _O- oeps :X . Moet ik op letten daar had ik bij een examen op kunnen zakken. Over twee weken weer lessen, hopelijk dan beter weer.
Super dat je weer hebt kunnen lessen, wanneer mag je ongeveer afrijden mocht je dat al weten?
 
Ik ben vorige week ook een paar keer naar voren gekropen bij het stoplicht. Vind het nog wel spannend, maar gewoon doen, dan went het snel.
 
@spullebakfiets, 18 april is de grote dag, helaas wel in de ochtendspits en merkte toch afgelopen les dat ik omgeving Roosendaal minder goed ken als voorheen :X (inmiddels al 5 jaar op en neer naar Breda) als ik het haal gelijk naar gemeentehuis en bij laten schrijven.

Weet iemand hoe dat zit met het bijschrijven? Zit er aantal dagen wachttijd op? Gemeentesite is zooo onduidelijk. Wil liefst nog de zelfde middag op m'n eigen fiets springen en de dag erna wopwop naar m'n werk.

File rijden..... ai dan komt de nasmaak van de ellendige langzame slaom weer naar boven, verdorie _O- met de tijd leren we het wel en denken we allemaal terug aan die geweldige oefening :Y :+
 
Laatst bewerkt:
Standaard duurt het bijschrijven een week. Vaak kan je tegen betaling een spoedaanvraag doen, bij mijn gemeente moest je dan vóór 1500 uur de aanvraag doen en dan kon je 'm de volgende werkdag ophalen. De site van je gemeente zou daar toch meer ver moeten kunnen vertellen, anders even het info nummer bellen.

Rijbewijs wordt dan wel 2 x zo duur, aanvraag zelf was rond de 35 euro en en voor spoed kwam daar rond de 35 euro bij.

Kijk ook even van tevoren of je eerst een afspraak moet maken, zou jammer zijn als je vrolijk aankomt on de aanvraag te doen en je moet een week wachten omdat je had moeten reserveren.

Dezelfde middag kan je denk ik op je jurk schrijven, dat gaat niet lukken.

/edit:
in Roosendaal voor 1400 uur aanvragen: Rijbewijs aanvragen | Gemeente Roosendaal
;)
en zo te zien moet je een afspraak maken, en van tevoren een pasfoto organiseren.
 
Laatst bewerkt:
@spullebakfiets, 18 april is de grote dag, helaas wel in de ochtendspits en merkte toch afgelopen les dat ik omgeving Roosendaal minder goed ken als voorheen :X (inmiddels al 5 jaar op en neer naar Breda) als ik het haal gelijk naar gemeentehuis en bij laten schrijven.

Weet iemand hoe dat zit met het bijschrijven? Zit er aantal dagen wachttijd op? Gemeentesite is zooo onduidelijk. Wil liefst nog de zelfde middag op m'n eigen fiets springen en de dag erna wopwop naar m'n werk.

File rijden..... ai dan komt de nasmaak van de ellendige langzame slaom weer naar boven, verdorie _O- met de tijd leren we het wel en denken we allemaal terug aan die geweldige oefening :Y :+
Weet niet bij welke gemeente je zit maar mijn gemeente was dus begin maart zo:
om 11uur in cbr computer ingevoerd dat ik geslaagd ben, om 12 uur op het gemeentehuis om extra categorie bij te laten schrijven. Rijschool kan voor je in de computer kijken of hij doorgevoerd is, als dat zo is kun je gelijk door naar gemeentehuis. Ik heb geen spoedrijbewijs aangevraagd. Vrijdag aangevraagd, maandag gebeld niks. Dinsdag ochtend om half 9 gebeld en was binnen. Uur later opgehaald.
 
Laatst bewerkt:
Thnx voor de info. Gemeente Moerdijk, zegt genoeg _O- daar zijn ze helaas niet zo vlot. De site kwam ik alleen uit op nieuw rijbewijs of verlengen rijbewijs en niets over bijschrijven. Als ik met een spoedaanvraag sneller op de fiets kan stappen dan heb ik het geld er wel voor over :Y
 
Bij mij in Heerhugowaard: dinsdagmiddag om 2 uur afgereden, half 5 naar gemeentehuis. Spoedrijbewijs aangevraagd, donderdagochtend in huis, donderdagmiddag op de motor naar mijn werk. Ik had het extra geld er wel voor over omdat ik dat weekend met mijn man wilde gaan rijden en het weekend erop had ik logees, dus dan kon ik niet rijden.
 
Hah netjes. Ik kon pas na twee weken op de motor. Afspraken wilden maar niet matchen met mijn werktijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan