Makkelijke manier op blok in en uit te bouwen?

HugoW

Die hard MF'er
12 okt 2015
252
1
Wijk bij Duurstede
Hoi,

ik heb mijn frameverbouwing bijna af, ik kan alles wat gehecht is nu gaan aflassen en daarna kan het frame naar de coater. Nu moet het blok uit het frame. Maar ik werk in mijn eentje (en ben een kantoornerd), en heb geen hijs- en hefmiddelen. Ik heb wel eens gezien dat mensen het frame met blok op zijn zijkant leggen, en dan het frame eraf tillen. Dat ben ik ook van plan, tenzij iemand hier nog een andere goede suggestie heeft.

Het betreft trouwens een Suzuki GSX400E uit 1984, voor meer details over de fiets kan je op de link in mijn onderschrift klikken.

Alvast bedankt,

Hugo
 
Heb het met de R6 2004 gedaan en je hebt echt iets van een hef of hijsmiddel nodig anders flikkert hij naar beneden.
Het terug monteren van een blok is zeker niet te doen in je eentje en al helemaal niet zonder hef/hijs middelen.
Ik moest improviseren en deed het met een pompwagen
 
Hoi,

ik heb mijn frameverbouwing bijna af, ik kan alles wat gehecht is nu gaan aflassen en daarna kan het frame naar de coater. Nu moet het blok uit het frame. Maar ik werk in mijn eentje (en ben een kantoornerd), en heb geen hijs- en hefmiddelen. Ik heb wel eens gezien dat mensen het frame met blok op zijn zijkant leggen, en dan het frame eraf tillen. Dat ben ik ook van plan, tenzij iemand hier nog een andere goede suggestie heeft.

Het betreft trouwens een Suzuki GSX400E uit 1984, voor meer details over de fiets kan je op de link in mijn onderschrift klikken.

Alvast bedankt,

Hugo

tillen :) 400 blok weegt niet veel.
Ik heb mijn CB750 blok op een plank met 4 zwenkwielen naar het frame gerold. 2 spanbanden onder het blok gedaan, en het motorframe met doeken bedekt.
toen op de motor gaan zitten, en het blok erin getrokken en getild.

was al met al denk een kwartiertje bezig. (80kg blok :+)
 
Heb het met de R6 2004 gedaan en je hebt echt iets van een hef of hijsmiddel nodig anders flikkert hij naar beneden.
Het terug monteren van een blok is zeker niet te doen in je eentje en al helemaal niet zonder hef/hijs middelen.
Ik moest improviseren en deed het met een pompwagen
bij een r6 hang je het blok eronder, bij de 400 moet het via de zijkant
 
OVer het frame gaan staan alsof je op de motor zit, dan het evenwichtspunt van je blok zoeken, en je tilt hem er zo uit.....
deed ik in mijn eentje met een z1r, en ook bij mijn huidige fazer, maar daar kon je wel een deel van het frame wegbouten...
 
Allemaal enorme kerels hier die met motorblokken jongleren alsof het toverballen zijn.Ik echter, gewoon gezonde 45 jarige man,65 kilo,idd niet de zwaarste,1.84 mtr.geen papventje ofzo, had toch wel degelijk grote moeite om mijn toenmalige CB 750 K7 blok uit '77 op te tillen en er om dan ook nog mee te manouvreren zonder je lak te beschadigen zag ik niet gebeuren. Heb dan ook maar even een kameraad gevraagd om hulp en dat werkte beter.De manier van je frame op zijn zijkant leggen werkt bij de oude cb's goed,kan me voorstellen dat dat bij jou ook kan als het blok er van de zijkant in gaat.

Groet,Auke.

Edit,geloof iedereen, maar denk niet dat het voor eenieder is weggelegd om in zijn eentje met motorblokken te stoeien.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal enorme kerels hier die met motorblokken jongleren alsof het toverballen zijn.Ik echter, gewoon gezonde 45 jarige man,65 kilo,idd niet de zwaarste,1.84 mtr.geen papventje ofzo, had toch wel degelijk grote moeite om mijn toenmalige CB 750 K7 blok uit '77 op te tillen en er om dan ook nog mee te manouvreren zonder je lak te beschadigen zag ik niet gebeuren. Heb dan ook maar even een kameraad gevraagd om hulp en dat werkte beter.De manier van je frame op zijn zijkant leggen werkt bij de oude cb's goed,kan me voorstellen dat dat bij jou ook kan als het blok er van de zijkant in gaat.

Groet,Auke.

Edit,geloof iedereen, maar denk niet dat het voor eenieder is weggelegd om in zijn eentje met motorblokken te stoeien.

:^

Idem hier met een CB550; eruit tillen gaat prima alleen. Naar de zijkant en iets ernaast op dezelfde hoogte om op zeg te zetten. Maar zonder beschadigen er weer in zou ik ook niet zo doen. Beter op z'n zijkant en liefst ff met z'n tweeën.
 
Ik heb met mijn Ducati 748 een keer een big end lager kapot gehad uiteindelijk heb ik alles gedemonteerd.
Voorvork en achterbrug eruit tank enzo eraf blok los gemaakt uiteraard een hondje ofzo eronder en het blok met spanbanden aan dat hondje vastgemaakt.
Toen alles los zat heb ik het frame over het blok getild ging opzich prima.
 
Ik heb met mijn Ducati 748 een keer een big end lager kapot gehad uiteindelijk heb ik alles gedemonteerd.
Voorvork en achterbrug eruit tank enzo eraf blok los gemaakt uiteraard een hondje ofzo eronder en het blok met spanbanden aan dat hondje vastgemaakt.
Toen alles los zat heb ik het frame over het blok getild ging opzich prima.

en is dit nuttige info voor TS :?
 
50797motorliftvoormotorenscooters2.jpg
 
Allemaal enorme kerels hier die met motorblokken jongleren alsof het toverballen zijn.Ik echter, gewoon gezonde 45 jarige man,65 kilo,idd niet de zwaarste,1.84 mtr.geen papventje ofzo, had toch wel degelijk grote moeite om mijn toenmalige CB 750 K7 blok uit '77 op te tillen en er om dan ook nog mee te manouvreren zonder je lak te beschadigen zag ik niet gebeuren. Heb dan ook maar even een kameraad gevraagd om hulp en dat werkte beter.De manier van je frame op zijn zijkant leggen werkt bij de oude cb's goed,kan me voorstellen dat dat bij jou ook kan als het blok er van de zijkant in gaat.

Groet,Auke.

Edit,geloof iedereen, maar denk niet dat het voor eenieder is weggelegd om in zijn eentje met motorblokken te stoeien.

full


Sorry maar als je dit blokje niet op kunt tillen , zou ik even tussen je benen voelen of je ballen er nog zitten
 
Lees eerst even vriend, waar staat dat het blok er zijdelings uit moet. En ook dan geen
probleem zet je de takel naast de motor. Takel kan je zelfs nog ophangen als het moet.
Nou vriend, bij deze fietsen is het frame rondom de motor. Blok zal er dus zijdelings uit moeten als je geen haakse slijper ter hand hebt of de fiets op zijn zij legt.

Vraag me af of jij wel eens een blok uit- of ingebouwd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Het is alleen te doen, maar mijn rug vond het ook niet leuk(okee lichtelijk overdreven maar ik ben ook nog lang geen 40) toen ik laatst met het blok van mijn gsx400e ging slepen. Met mijn pa er uit tillen was een eitje. Ik zou even iemand zoeken die helpen wil dan is het zeer goed te doen, ook al moet ie er zijwaarts uit.
 
Laatst bewerkt:
Nou vriend, bij deze fietsen is het frame rondom de motor. Blok zal er dus zijdelings uit moeten als je geen haakse slijper ter hand hebt of de fiets op zijn zij legt.

Vraag me af of jij wel eens een blok uit- of ingebouwd hebt.


Zeker meerdere XJ700X ook zijdelings, driepoot ernaast gezet, blok iets heffen en
dan de zijdelingse beweging naar buiten begeleiden. Slijper op je frame zetten
is dat handig?
 
Gewoon blok op z'n kant en dan het kale frame waar nog niets aangebouwd zit er over heen laten zakken wel even kijken waar de losse schetsplaten komen die kant moet eerst over het blok ivm de ruimte.
Zo simpel kan het zijn.
 
Gewoon lekker zelf kijken wat je kan en wat je hebt om mee te stoeien. Bewijs jezelf dat je het kan oplossen, hoe dan ook, dat is veel belangrijker.
 
Denk dat ik je post niet goed gelezen/geïnterpreteerd heb, kan inderdaad op deze manier. Zelfs met een CB1100F blokje van 100kg...


Theorie en praktijk zijn twee verschillende aspecten, vaak als je ervoor staat, en alles
zie je voor je, is het makkelijker om een oplossing te bedenken. Op afstand en ook met
vage omschrijvingen [ bedoel jou niet TS ] is soms lastig iets goed in te schatten.
Zo morgen maar weer verder met een verrotte differentieel van een Jaquar XJ,
bekend probleem trouwens, maar dit terzijde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan