Bagagerek achter het achterwiel

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik was in Noorwegen en zag een motor met een bagagerek achter het achterwiel, zeg maar op deze plek:

lastrek.png


Waarschijnlijk zat hij aan het subframe maar de bagage zat wel op deze hoogte.
Heeft zoiets een naam en weet iemand hoe het zit met de regelgeving omtrent een dergelijke lastdrager?
 
1- Onafgeveerde massa. Een motor heeft al veel onafgeveerde massa (daarom kan een auto veel sneller de bocht door op veel harder rubber) en je maakt het nog meer. Stap eens op een scooter (motorblok als onafgeveerde - roterende - massa) en rag dat ding eens hard de bocht door.

2- Leg eens een servies in dat bakkie en neem een kasseienweggetje met hoge snelheid. Bedenk vervolgens dat je naar ZuidFrankrijk een eierklutser hebt die het pakembeet een goede 1000 km volhoudt.

3- Een klein beetje massa in dat kistje geeft al grote krachten in het frame wat je aan de brug bevestigt.



Kortom: Ik zou het anders doen. Maar misschien zie ik het verkeerd.
punt 1 klopt van geen kant.
 
Plaatsing van de massa daar is wel beter voor het verlagen van het zwaartepunt, vergeleken met een topkoffer. Aan je brug vastmaken is dan wel weer niet verstandig.

Wieltjes eronder maken en je hebt een dragbar :P
 
Laatst bewerkt:
Ben ik nou de enige die hier erg benieuwd naar is?

Nee ik ben ook wel benieuwd.



dat komt omdat je, als goed huisvader, vast zit in je eigen ideeën.

Vroegah zag ik wel eens een goldwing rijden met een trekhaak. Die lachte ik altijd keihard uit want wat ben je dan voor debiel, koop gewoon een auto. Totdat ik tot de conclusie kwam dat het leuk is om meer spullen mee te kunnen nemen terwijl je nog wel normaal op de motor kan zitten met een passagier. Stoeltjes erin, gasbrandertje mee, zonnepaneel erop en 3G modem erin. Koning te rijk bovenop die berg en op 6 apparaten tegelijk door MF scrollen. Haters gaan haten, ik weet wel beter :+

Toen ik zei dat ik een aanhanger achter mijn 25kw GS500 ging hangen verklaarden mensen mij ook voor gek. Ondertussen werkt die combinatie perfect. Ok, ik heb nog niet aangedurft er vorige week de trollstigen mee te rijden omdat ik nog geen goede metingen heb kunnen doen wat betreft de temperatuur maar dat komt nog wel.

Misschien is een bagagerek op de achterbrug het domste idee ooit. Misschien werkt het best aardig, misschien ga ik het niet eens proberen, ik zie nog wel.
 
Nee ik ben ook wel benieuwd.Vroegah zag ik wel eens een goldwing rijden met een trekhaak. Die lachte ik altijd keihard uit want wat ben je dan voor debiel, koop gewoon een auto. Totdat ik tot de conclusie kwam dat het leuk is om meer spullen mee te kunnen nemen terwijl je nog wel normaal op de motor kan zitten met een passagier. Stoeltjes erin, gasbrandertje mee, zonnepaneel erop en 3G modem erin. Koning te rijk bovenop die berg en op 6 apparaten tegelijk door MF scrollen. Haters gaan haten, ik weet wel beter :+

Toen ik zei dat ik een aanhanger achter mijn 25kw GS500 ging hangen verklaarden mensen mij ook voor gek. Ondertussen werkt die combinatie perfect. Ok, ik heb nog niet aangedurft er vorige week de trollstigen mee te rijden omdat ik nog geen goede metingen heb kunnen doen wat betreft de temperatuur maar dat komt nog wel.

Misschien is een bagagerek op de achterbrug het domste idee ooit. Misschien werkt het best aardig, misschien ga ik het niet eens proberen, ik zie nog wel.
zolang je het voorzichtig blijf proberen is daar ook niets mis mee.
ik denk niet dat het wat wordt , maar niet geschoten is altijd mis.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk niks aan mijn achterbrug durven te monteren wat achter het achterwiel uitsteekt. Nog niet zozeer voor het onafgeveerde gewicht maar gewoon om de boel heel te houden. Het scharnierpunt is normaalgezien de het bevestigingspunt van de achterbrug aan het frame. Door nu een last achter je achterwiel te gaan hangen dat stug aan je achterbrug bevestigt is zal zich dat meer verplaatsen richting achterwiel. Als je een beetje een slechte weg hebt zal je brug echt nog wel veren, maar kun je je voorstellen wat voor klappen dat die brug en de constructie er achter inclusief lading krijgen?
Alleen het idee al...
Dat van die trekhaak snap ik ook niet, ik zou zoiets liever aan het frame hebben zitten tenzij de bevestiging van de trekhaak of de dissel van de aanhanger op de een of andere manier voorzien zijn van een of andere compensatie.
 
Dat van die trekhaak snap ik ook niet, ik zou zoiets liever aan het frame hebben zitten tenzij de bevestiging van de trekhaak of de dissel van de aanhanger op de een of andere manier voorzien zijn van een of andere compensatie.

Dat van die trekhaak is juist erg logisch. De kosten zijn minimaal (was het belangrijkste criterium :P) en installeren/verwijderen kan zeer snel. Of het goed zou werken wist ik natuurlijk niet zeker maar dat doet het mits de dissel lang genoeg is.
De draaikoppeling is trouwens voorzien van een klein beetje demping. Ik heb een buis in een vierkant kokerprofiel gepropt met rubber in de hoeken en een bak vet erin zodat het soepel kan draaien. Er zit dus enige flex in die verbinding.


Ik heb inmiddels wat extra gewicht erachter geplaatst mbv de dissel van de aanhanger. Met een kilo of 10 extra is al zeer duidelijk te merken dat het de verkeerde kant op gaat. Begint te lijken op een beladen aanhanger met korte dissel (= hoge effectieve kogeldruk). Zenuwachtig in het stuur en oncomfortabel veergedrag, je voelt het flink in je onderrug als je een hobbel neemt.

Conclusie: bagagerek aan je achterbrug is een slecht plan of je wil alleen piepschuim vervoeren. Trekhaak kan wel mits de constructie minimaal is uitgevoerd/zo licht mogelijk is en de aanhanger dissel voldoende lang is.
Ook een bagagerek aan het subframe lijkt me ongeschikt of de motor moet al een hoog eigen gewicht hebben zodat het minder opvalt.
 
Laatst bewerkt:
punt 1 klopt van geen kant.

Auto: 1000 kg, massa wiel plus remmen 40 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 2% van de totale massa.

Motor: 300 kg, wiel plus rem 15 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 15% van de totale massa.

Stap voor de gein eens in een auto waarvan de ophanging voor maximale prestaties gemaakt is (zoals vrijwel iedere motorfiets). Race dempers, zachte compound banden, lichtmetaal (lichtgewicht, geen bling bling only). En gooi zo'n ding eens een bochtje door.

En stap dan eens op een scooter en gooi die snel de bocht door. Ik zal het verklappen, hij dribbelt weg over het achterwiel.
 
Auto: 1000 kg, massa wiel plus remmen 40 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 2% van de totale massa.

Motor: 300 kg, wiel plus rem 15 kg, massa ophanging 10 kg. Onafgeveerde massa is 15% van de totale massa.

Stap voor de gein eens in een auto waarvan de ophanging voor maximale prestaties gemaakt is (zoals vrijwel iedere motorfiets). Race dempers, zachte compound banden, lichtmetaal (lichtgewicht, geen bling bling only). En gooi zo'n ding eens een bochtje door.

En stap dan eens op een scooter en gooi die snel de bocht door. Ik zal het verklappen, hij dribbelt weg over het achterwiel.

je vergeet dat bij een motor het massazwaartepunt boven (in de vector lijn bladibla) het contact vlak van de wielen met de weg moet blijven omdat je anders highsite eraf gaat terwijl bij een auto het zwaarte punt om te beginnen tussen de linker en rechter wielen lig en dit zwaarte punt eerst helemaal naar de twee buitenste wielen moet gaan voor dat de auto omslaat.

is geen vergelijk. echt niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan