Bagagerek achter het achterwiel

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik was in Noorwegen en zag een motor met een bagagerek achter het achterwiel, zeg maar op deze plek:

lastrek.png


Waarschijnlijk zat hij aan het subframe maar de bagage zat wel op deze hoogte.
Heeft zoiets een naam en weet iemand hoe het zit met de regelgeving omtrent een dergelijke lastdrager?
 
Nou, als je soms ziet wat alleen een topkoffer al voor uitwerking kan hebben op het stuurgedrag, lijkt me dit niet echt ideaal.

Met andere woorden, moet je dit wel willen?
 
Nou, als je soms ziet wat alleen een topkoffer al voor uitwerking kan hebben op het stuurgedrag, lijkt me dit niet echt ideaal.

Met andere woorden, moet je dit wel willen?

Ik zou iig wel eens uit willen proberen hoe het rijdt.
Topkoffer maakt je voorkant lichter, door de schanierwerking van de achterbrug zal deze dat niet doen, maar wel je motor wat steiler op het voorwiel zetten.

'Lekker' flitsend sturen maar een ramp op hogere snelheden, zou ik verwachten ?
 
Topkoffer maakt je voorkant lichter, door de schanierwerking van de achterbrug zal deze dat niet

Hoezo niet? Het scharnierpunt is in dit geval de achteras.
Als de bagagebox aan het achterframe vast zit belast het je vering en zal het precies het zelfde zijn als met een topkoffer alleen ligt het zwaartepunt wat lager, wel verder naar achter dus een grotere arm en dus nog meer belasting op de vering.
Ik denk dat het onafgeveerd vast zit aan de achter brug.
Dan heb je in ieder geval een "normaal" verende motor maar verder zal je voorwiel nog steeds opgetild worden door het gewicht achter je achterwiel. Verder zal het een uiterst stabiel rek moeten zijn want iedere mm zwabber die het frame maakt moet je met je voorband opvangen.
Het lijkt mij een oplossing van niks.
Leuk als je piepschuim wilt vervoeren maar verder niet.
 
Dan heb je in ieder geval een "normaal" verende motor

in geen geval.
eendert hoe je de verhouding af/onafgeveerd gewicht verandert, wijzigt het gedrag van je vering. Het is niet het afgeveerd gewicht dat het gedrag van de vering bepaalt, het zijn in hoofdzaak de bewegingen van het onafgeveerd gewicht die het rijgedrag bepalen. Net daarom wil men dat steeds zo laag mogelijk houden. in dit geval verhoog je dat met pakweg 10 kilogram, met dan nog eens een serieuze extra krachtarm...
voor "toeristisch rechtdoor" te rijden zou ik het nog zien zitten, als ik ook nog eens plezier eraan zou willen beleven, neen dank u :N
 
Hoezo niet? Het scharnierpunt is in dit geval de achteras.
Als de bagagebox aan het achterframe vast zit belast het je vering en zal het precies het zelfde zijn als met een topkoffer alleen ligt het zwaartepunt wat lager, wel verder naar achter dus een grotere arm en dus nog meer belasting op de vering.
Ik denk dat het onafgeveerd vast zit aan de achter brug.
Dan heb je in ieder geval een "normaal" verende motor maar verder zal je voorwiel nog steeds opgetild worden door het gewicht achter je achterwiel. Verder zal het een uiterst stabiel rek moeten zijn want iedere mm zwabber die het frame maakt moet je met je voorband opvangen.
Het lijkt mij een oplossing van niks.
Leuk als je piepschuim wilt vervoeren maar verder niet.

Achteras en bevestiging achteras.
Volgens mij zal hij idd om de achteras draaien, dus de bevestiging van achterbrug/frame zal krachten ondervinden naar boven ?
Hoe langer de arm van het bagagedinges hoe groter die kracht die het frame 'lift' naar mijn idee en hoe steiler je voorvork zal komen te staan ?
Het zal niet veel zijn, maar een of een paar graden verschil zal toch duidelijk merkbaar zijn, denk ik.
 
Ik denk dat het rek van die motor aan het subframe was bevestigd en niet direct aan de brug. Ik heb het niet goed kunnen bekijken want de beste man kwam de pont af en ik stond in de wachtrij om erop te gaan.

Afhankelijk van de regeltjes ga ik er misschien een maken die wel zo is bevestigd als op het plaatje. Grote toename onafgeveerd gewicht? Absoluut. Ik heb mijn trekhaakframe en aanhanger op dezelfde manier aan de brug hangen en die combinatie ligt werkelijk als een blok op de weg. Het is wel zo dat ik begon met hele korte dissel en dat is funest voor het stuurgedrag. Boven de 60km/h begon het al onverantwoord te sturen. 80km/h = bel alvast je uitvaartverzekering. Nu met langere dissel 100km/h en de motor geeft geen krimp qua gedrag. Vanwege dat onafgeveerde gewicht wel snelheid matigen afhankelijk van de staat van het wegdek uiteraard.

Wellicht dat zo'n bagagerek zorgt voor eenzelfde onstabiel effect maar dat merk ik dan snel genoeg. Meer dan een paar centen voor een stuk hoeklijn en wat boutjes kost het me niet dus als het niet werkt is dat niet erg.

Ging mij er meer om hoe dat zit met regeltjes aangezien ik helemaal niks heb kunnen vinden, zelfs geen plaatje van zoiets. Misschien was het zelfbouw, ik heb geen idee ik had het nog nooit gezien. Ik gok dat het gewoon mag want veel anders dan een normaal bagagerek doet het niet en zolang het kenteken op een goede plek is bevestigd.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het rek van die motor aan het subframe was bevestigd en niet direct aan de brug. Ik heb het niet goed kunnen bekijken want de beste man kwam de pont af en ik stond in de wachtrij om erop te gaan.

Afhankelijk van de regeltjes ga ik er misschien een maken die wel zo is bevestigd als op het plaatje. Grote toename onafgeveerd gewicht? Absoluut. Ik heb mijn trekhaakframe en aanhanger op dezelfde manier aan de brug hangen en die combinatie ligt werkelijk als een blok op de weg. Het is wel zo dat ik begon met hele korte dissel en dat is funest voor het stuurgedrag. Boven de 60km/h begon het al onverantwoord te sturen. 80km/h = bel alvast je uitvaartverzekering. Nu met langere dissel 100km/h en de motor geeft geen krimp qua gedrag. Vanwege dat onafgeveerde gewicht wel snelheid matigen afhankelijk van de staat van het wegdek uiteraard.

Wellicht dat zo'n bagagerek zorgt voor eenzelfde onstabiel effect maar dat merk ik dan snel genoeg. Meer dan een paar centen voor een stuk hoeklijn en wat boutjes kost het me niet dus als het niet werkt is dat niet erg.

Ging mij er meer om hoe dat zit met regeltjes aangezien ik helemaal niks heb kunnen vinden, zelfs geen plaatje van zoiets. Misschien was het zelfbouw, ik heb geen idee ik had het nog nooit gezien. Ik gok dat het gewoon mag want veel anders dan een normaal bagagerek doet het niet en zolang het kenteken op een goede plek is bevestigd.

Ik heb niets kunnen vinden waar wettelijk is vastgelegd dat het NIET mag, maar dat is waarschijnlijk omdat men niet zou kunnen bedenken dat iemand dit daadwerkelijk in de praktijk gaat toepassen :+

De vergelijking met de aanhanger lijkt mij nogal niet op gaan aangezien die aanhanger veruit het grootste deel van het gewicht zelf draagt en niet je motor.

Vergelijking met bagagerek lijkt me ook niet helemaal aan de orde, dit ding gaat veel meer invloed hebben omdat het gewicht ook nog eens via schanieren zijn krachten gaat overbrengen op je frame.

Ik ben wel heel benieuwd naar je revieuw :P
Begin aub met een pak suiker, pas als dat lukt een zak cement O-)
 
Laatst bewerkt:
in de wet staan nogtans duidelijke afmetingen van hoe ver iets mag uitsteken in alle richtingen, kan me nauwelijks voorstellen dat dat in Nederland niet zo zou zijn. en het is niet omdat iets vastgebout is ipv met rekkers/whatever, dat die wet niet meer van toepassing zou zijn.
 
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat een motor maximaal 2m breed mag zijn (voertuigtechnische eisen motorfietsen van het RDW). Ik weet dat de eisen bij bijv een aanhangertje al niet al te uitgebreid zijn maar het leek me stug dat die 2m in dit geval het enige is :P

En ja uiteraard zou ik dan beginnen met enkel het bagagerek en dan stapsgewijs gewicht toevoegen om te kijken wat er gebeurt.
 
1- Onafgeveerde massa. Een motor heeft al veel onafgeveerde massa (daarom kan een auto veel sneller de bocht door op veel harder rubber) en je maakt het nog meer. Stap eens op een scooter (motorblok als onafgeveerde - roterende - massa) en rag dat ding eens hard de bocht door.

2- Leg eens een servies in dat bakkie en neem een kasseienweggetje met hoge snelheid. Bedenk vervolgens dat je naar ZuidFrankrijk een eierklutser hebt die het pakembeet een goede 1000 km volhoudt.

3- Een klein beetje massa in dat kistje geeft al grote krachten in het frame wat je aan de brug bevestigt.



Kortom: Ik zou het anders doen. Maar misschien zie ik het verkeerd.
 
Laatst bewerkt:
1- Onafgeveerde massa. Een motor heeft al veel onafgeveerde massa (daarom kan een auto veel sneller de bocht door op veel harder rubber) en je maakt het nog meer. Stap eens op een scooter (motorblok als onafgeveerde - roterende - massa) en rag dat ding eens hard de bocht door.

2- Leg eens een servies in dat bakkie en neem een kasseienweggetje met hoge snelheid. Bedenk vervolgens dat je naar ZuidFrankrijk een eierklutser hebt die het pakembeet een goede 1000 km volhoudt.

3- Een klein beetje massa in dat kistje geeft al grote krachten in het frame wat je aan de brug bevestigt.



Kortom: Ik zou het anders doen. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Bedoel je nu dat een auto minder onafgeveerd gewicht heeft dan een motor?
 
Ik denk dat het rek van die motor aan het subframe was bevestigd en niet direct aan de brug. Ik heb het niet goed kunnen bekijken want de beste man kwam de pont af en ik stond in de wachtrij om erop te gaan.

Afhankelijk van de regeltjes ga ik er misschien een maken die wel zo is bevestigd als op het plaatje. Grote toename onafgeveerd gewicht? Absoluut. Ik heb mijn trekhaakframe en aanhanger op dezelfde manier aan de brug hangen en die combinatie ligt werkelijk als een blok op de weg. Het is wel zo dat ik begon met hele korte dissel en dat is funest voor het stuurgedrag. Boven de 60km/h begon het al onverantwoord te sturen. 80km/h = bel alvast je uitvaartverzekering. Nu met langere dissel 100km/h en de motor geeft geen krimp qua gedrag. Vanwege dat onafgeveerde gewicht wel snelheid matigen afhankelijk van de staat van het wegdek uiteraard.

Wellicht dat zo'n bagagerek zorgt voor eenzelfde onstabiel effect maar dat merk ik dan snel genoeg. Meer dan een paar centen voor een stuk hoeklijn en wat boutjes kost het me niet dus als het niet werkt is dat niet erg.

Ging mij er meer om hoe dat zit met regeltjes aangezien ik helemaal niks heb kunnen vinden, zelfs geen plaatje van zoiets. Misschien was het zelfbouw, ik heb geen idee ik had het nog nooit gezien. Ik gok dat het gewoon mag want veel anders dan een normaal bagagerek doet het niet en zolang het kenteken op een goede plek is bevestigd.

Ligt er natuurlijk aan hoe jij je aanhangertje belaadt. Je hebt blijkbaar al gemerkt dat je 'kogeldruk' behoorlijk van invloed is op het weggedrag, door de langere dissel is die kogeldruk verminderd. Imo heeft die kogeldruk hetzelfde effect als je bagagebakje achter de brug; beide onafgeveerd 'gewicht'. Als je al een trekhaak hebt zitten is het effect van dat bakje toch eenvoudig te testen? (Ik heb hier nog wel een Twinny load liggen ;)).

P.S. Ik heb trouwens geen antwoorden op je vragen in de OP :+
 
in geen geval.

Daarom zeg ik ook dat het alleen leuk is om piepschuim mee te vervoeren. Dat het de vering vreselijk beïnvloed staat vast. Ik bedoelde meer dat de indrukking van de vering door belasting vanaf het subframe beperkt wordt, beetje onhandig en incorrect inderdaad om dat normaal verend te noemen.

Ik heb overigens ook een aanhangertje achter de motor, bevestigd aan de achterbrug en daar probeer ik de kogeldruk niet boven de 15 kilo uit te laten komen omdat het anders voelbaar wordt tijdens het rijden.
Het gaat om een Pavje dus dat hobbelt meer voor de sier achter de motor aan.
 
Ik zou iig wel eens uit willen proberen hoe het rijdt.
Topkoffer maakt je voorkant lichter, door de schanierwerking van de achterbrug zal deze dat niet doen, maar wel je motor wat steiler op het voorwiel zetten.

'Lekker' flitsend sturen maar een ramp op hogere snelheden, zou ik verwachten ?

De motor zal niet beter weten dan dat er een lichte chauffeur op zijn rug zit, omdat het opwaartse gewicht van het bagagerek de zwaartekracht tegen gaat werken die op de chauffeur werkt.
(ervanuitgaande montage op achteras + brug.)

ik denk echter dat een gewicht achter de motor eerder maakt dat het flitsende sturen niet echt meer aanwezig zal zijn.
Als de motor plat gaat (KD) dan wordt de voorkant namelijk wel lichter door het gewicht achterop.


Edit; met de opmerking aangaande topkoffer bedoelde ik eigenlijk dat relatief lichte verschuivingen van gewichten al enorme invloeden kunnen hebben op een balansfiets.

Edit2: als het bagagerek inderdaad op het subframe zit, dan wordt het voorwiel wel (aanmerkelijk ) lichter.
 
Laatst bewerkt:
Als ik iets wil vervoeren, dan pak ik de bestelbus of vrachtwagen.
Als ik mijn halve huis wil meenemen op vakantie, dan neem ik een caravan of camper.
Als ik motor wil rijden, dan pak ik de motor...........
 
Laatst bewerkt:
Ik was in Noorwegen en zag een motor met een bagagerek achter het achterwiel, zeg maar op deze plek:

[afbeelding]

Waarschijnlijk zat hij aan het subframe maar de bagage zat wel op deze hoogte.
Heeft zoiets een naam en weet iemand hoe het zit met de regelgeving omtrent een dergelijke lastdrager?

Ik zie vaak een sv staan die dit heeft.

Hij heeft een soort van fietsendrager (incl witte kentekenplaat en verlichting) laten maken maar ipv fietsen zit er een brede topbox op.
Kan er desgewenst wel eens een foto van maken.
 
(Ik heb hier nog wel een Twinny load liggen ;)


Waha dat is eigenlijk wel een goeie. Hoef ik niks te veranderen en kan ik het direct testen met de huidige opstelling _O- Ik heb er ook een in de schuur liggen.
Wat dan ook tamelijk bizar is, als die 2m breedte de enige officiële limiet is ik er dus ook nog echt een fiets op mag zetten ook :')
 
Laatst bewerkt:
Waha dat is eigenlijk wel een goeie. Hoef ik niks te veranderen en kan ik het direct testen met de huidige opstelling _O- Ik heb er ook een in de schuur liggen.
Wat dan ook tamelijk bizar is, als die 2m breedte de enige officiële limiet is ik er dus ook nog echt een fiets op mag zetten ook :')




Motorfietsen mogen:

a. niet langer zijn dan 4.00 m;

b. niet breder zijn dan 2.00 m, en

c. niet hoger zijn dan 2.50 m.


Een fiets die je zo zou vervoeren is geen onderdeel van de motor. Dat is lading.
 
Terug
Bovenaan Onderaan