1.2 of 3mm?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
14.869
10.725
nultwintig
kwam dit tegen en was/ ben geïnteresseerd..

ZETBEKKEN VOOR IN DE BANKSCHROEF 200 MM MAGNETISCH
Technische gegevens van de Zetbekken voor in de Bankschroef.
Magnetische bekken voor in de bankschroef.
Voor het zetten van plaatstaal tot 3 mm. dik.

dit staat er in de tekst bij t plaatje:
Magnetische zetbekken voor in de Bankschroef .
Het betreft een vingerzetbank/bek dus het zetmes is deelbaar om 4 kanten te kunnen zetten voor bijvoorbeeld een deksel te maken , erg geschikt voor autoplaat tot 1,2 mm .

en nu?

zetbekken-voor-in-de-bankschroef-200-mm-magnetisch.jpg
 
dat zal heel erg afhangen van het soort staal wat je er in zet hoe breed het stuk staal is wat je er in zet en hoe lomp de behandeling is die de bankschroef kan weerstaan. maar persoonlijk zou ik over de volle breedte geen 3 mm proberen. daar heb je best veel kracht voor nodig en dat vind lang niet elke bankschroef fijn.
maar een stukje van 20mm breed zou ik best aandurven op 3mm. gebruik je gezonde verstand zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
De radius van de messen verschilt.
Wil je hele scherpe hoeken in staalplaat maken is de 1,2 geschikt. Wil je een mooie ronde hoek hebben pak je de 3mm.
Wil je aluminium zetten moet je in ieder geval de 3mm hebben. Aluminium breekt bij te kleine radius.
Je kunt ook een strookje staal zetten om de kleinere radius. Als je die er tussen laat heb je een grotere radius gemaakt.
Ik zou voor 3mm gaan. Ik zou, behalve audio plaatwerk geen doel voor de 1,2 weten.
 
Hallo.

3 mm staal zie ik echt niet gebeuren met dit gereedschap.
Voor het zetten van staal geld, V = 8 x de plaatdikte.
Dat houdt in dat de breedte van de V groef waar je het materiaal in wilt zetten 8 maal de plaatdikte moet zijn.

12 voor 1,5
16 voor 2,0 etc

ik snap ook niet zo goed wat ze nou bedoelen met "autoplaat" is toch gewoon staal hoor.
En meeste auto's zijn van 0.6 of 0.8 gemaakt, 1,2 is veel te dik daarvoor.

Groeten en succes ermee.
 
Ik heb alleen de tekst overgenomen die bij het artikel staat..
Bij mij is het daarom ook onduidelijk wat of hoe het nu bedoelt is..
Vandaarde vraag 1.2 of 3 mm..

Het is niet zo dat ik boten wil bouwen, dat doe ik wel met epoxy en carbonfiber..
Maar staalplaatje buigen/zetten...
Moet toch wel kunnen?
2mm max..
 
Laatst bewerkt:
Wel grappige dingen in principe. Die plaat van 1,2 wil ik nog wel geloven. Maar 3mm niet hoor. Afgezien van de kleine v opening zoals eerder genoemd heb je een kracht nodig van ongeveer 2,4 ton als je plaatje 100mm breed is... levert een bankschroef dat?

Maar inderdaad voor wat beugeltjes in alu kunnen ze handig zijn. En met zachtere aluminium soorten krijg je prima die kleine radius.

Later,

Loek
 
Ik wist niet dat dit bestond en vind het geniaal. Ik heb pas nog lopen beunen met wat aluminium stripjes door gebrek aan geschikt gereedschap. Dit spul had me heel wat werk kunnen schelen.
 
Ik heb alleen de tekst overgenomen die bij het artikel staat..
Bij mij is het daarom ook onduidelijk wat of hoe het nu bedoelt is..
Vandaarde vraag 1.2 of 3 mm..

Het is niet zo dat ik boten wil bouwen, dat doe ik wel met epoxy en carbonfiber..
Maar staalplaatje buigen/zetten...
Moet toch wel kunnen?
2mm max..
Ja, nu zie ik het ook, volgens mij denken ze inderdaad je er drie mm dikke plaat mee gaat zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan