USD Bandit

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.149
2.893
Erps-Kwerps
Ik zou een up side down voorvork in mijn Bandit 1200 ('97) willen zetten. Ik heb al in het Bandit forum gekeken en daar staat het een en ander, toch vind ik er niet wat ik zoek. Welke vork is het gemakkelijkst te plaatsen, hoe zit het met de snelheidsmeter, remmen, wiel etc...
Ik ben niet geheel onhandig maar ik heb ook geen uitgebreide werkplaats met draaibank en lasapparaat tot mijn beschikking.
De info die ik tot nu toe vergaard heb is dat een vork uit een GSXR 1100 van begin jaren '90 een potentiële kandidaat is. De stem moet wel verwisseld worden om het geheel passend te krijgen.
Okay, dan heb ik dus de voorvork er in zitten, hoe ga ik verder met het wiel, remmen, snelheidsafmener etc... Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Gsx1100 wiel pas zo in een bandit vork incl km-opnemer asmaat etc.
Wel kans dat je de schijven over moet zetten, deze zijn qua diameter gelijk maar hoogte is verschillend.
Omdat de poten verder uit elkaar staan.
Hier plaatje van bandit 1200 vork met gsxr750 wiel, bandit schijven en komen gsxr750 klauwen op.
Past eigenlijk plug en play.

full
 
Gsx1100 wiel pas zo in een bandit vork incl km-opnemer asmaat etc.
Wel kans dat je de schijven over moet zetten, deze zijn qua diameter gelijk maar hoogte is verschillend.
Omdat de poten verder uit elkaar staan.
Hier plaatje van bandit 1200 vork met gsxr750 wiel, bandit schijven en komen gsxr750 klauwen op.
Past eigenlijk plug en play.

[afbeelding]

Dat is toch geen usd vork? :?
 
Het probleem is dat ik er niet de ruimte en het budget voor heb om een resem aan onderdelen te proberen. Ik zou het liefst willen weten welke USD vork er met de minste moeite in gaat. Liefst zou ik ook de originele Bandit wielen willen gebruiken.
 
Dat word gewoon heel erg moeilijk.
Lengte van de vork, as, pen, er zal mijn inziens hoe dan ook eea pas/vermaakt moeten worden.

Is geen klusje wat zo 123 gedaan is
 
Op zich ook niet zo'n probleem als ik van te voren weet wat er gedaan moet worden. Een aas kan eventueel aangepast worden, bevestigingen van remklauwen en dergelijke vast ook wel. Ik zou het liefst niet alles zelf moeten uitvinden. Als ik weet wat er aangepast moet worden kan ik daarvoor wel bij een smid of metaalbewerker terecht.
 
Dat word gewoon heel erg moeilijk.
Lengte van de vork, as, pen, er zal mijn inziens hoe dan ook eea pas/vermaakt moeten worden.

Is geen klusje wat zo 123 gedaan is

ik denk dat het relatief eenvoudig gaat, maar ik heb geen IKEA handleiding liggen.
het is veel vaker gedaan... alleen niet door mij 8-)
Misschien bij afdeling streetfighters vragen?
 
Ikea handleiding hoeft niet. Maar als ik de boel eenmaal uit elkaar heb liggen zou het fijn zijn dat ik niet overal proefondervindelijk achter moet komen. Als ik van te voren weet welke onderdelen aangepast moeten worden, en liefst ook nog op welke manier, dan scheelt me dat een hoop tijd. Verder is het ook een beetje lullig om er bij het monteren van, ik noem maar iets, een vork van een Hayabusa er achter te komen dat die van een gsxr 1100 toch meer compatibel is. Daarom zou ik graag weten welke vork het best gaat passen met de minste aanpassingen, wat een eventueel alternatief daarvoor zou zijn aangezien die vorken steeds moeilijker te krijgen zijn.
De motor staat momenteel in Oldenzaal en ik woon in de buurt van Brussel. Het is de bedoeling dat ik daar het meeste werk ga doen in mijn vrije tijd en ik rijd natuurlijk liefst niet te vaak die kant op.
 
Ik weet niet wat compatibel is maar ik heb op mijn 600RR een usd fork swap gedaan en waar ik tegen aan liep was dat de kroonplaat die ik in eerste instantie gebruikte een andere offset had waardoor de hele geometrie van de motor niet klopte.

Andere kroonplaat & T stuk had ik dus nodig waarna het nog steeds niet klopte maar wel gefixt is door de poten door te steken.

Ook werkte bij de eerste kroonplaat het stuurslot niet meer omdat het gat niet op de juiste hoogte zat.

Verder reed het in eerste instantie bijzonder slecht, omdat de vork verse olie nodig had. Ik had dit in eerste instantie niet vervangen, omdat ik eigenlijk de swap nog niet wilde doen, maar toen besloot het toch "ff snel" te doen. |(

Ververs de olie dus voordat je de hele boel monteert en dan weer los kan gaan halen is mijn ervaring nu :)


Verder kom ik via Google héél veel tegen omtrent de Bandit.

"Usd fork swap bandit" heb ik als zoekterm gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Hier een how to.
Login

Als je dus een GSXR vork neemt moet je de kroonplaat aanpassen aangezien een GSXR clip ons heeft. Opzicht niet heel schokkend.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan.

Wellicht nog iets om rekening mee te houden is dat je oplet dat je de juiste remklauwen hebt die op de vork passen als de originele niet passen.

Tevens moet je dan ook opletten dat je de juiste schijven hebt die weer bij de remklauw en vork passen.

Ik had achteraf 330mm schijven nodig terwijl mijn originele 310mm waren. Dat was wel een tegenvaller aangezien schijven nogal prijzig zijn. Ik kon wel mijn originele remklauwen behouden.

Ook opletten dat het voorwiel past of passend te maken is. Ik had nieuwe wiellagers e.d. nodig vanwege de dikkere as en hoefde gelukkig geen compleet andere voorwiel.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan.

Wellicht nog iets om rekening mee te houden is dat je oplet dat je de juiste remklauwen hebt die op de vork passen als de originele niet passen.

Tevens moet je dan ook opletten dat je de juiste schijven hebt die weer bij de remklauw en vork passen.

Ik had achteraf 330mm schijven nodig terwijl mijn originele 310mm waren. Dat was wel een tegenvaller aangezien schijven nogal prijzig zijn. Ik kon wel mijn originele remklauwen behouden.

Ook opletten dat het voorwiel past of passend te maken is. Ik had nieuwe wiellagers e.d. nodig vanwege de dikkere as en hoefde gelukkig geen compleet andere voorwiel.

Ik heb de "how to" even snel doorgelezen en met een GSXR 1100 vork is het blijkbaar allemaal niet zo problematisch. Wiel, remklauwen, schijven en dergelijke schijnt allemaal nagenoeg 1 op 1 te passen. Hier en daar moet je eventueel wat ruimte opvullen of een spacer plaatsen om de boel uit te lijnen. Enkel de stem moet vervangen worden door de originele van de Bandit, de onderste kroonplaat moet aangepast worden omdat de aanslagen verplaatst moeten worden en ook passen den originele risers niet in bovenste kroonplaat. Maar dat zijn allemaal zaken.
Probleem is dat die vorken niet meer veel worden aangeboden. Ik heb er een gevonden in Duitsland, zonder bovenste kroonplaat, die moet er nog eens los bij gekocht worden. De vork moet ook nog eens gereviseerd worden.
 
Vork van een gsxr 1100 w (eerste water gekoelde) gebruiken want die is ietsjes langer dan die van de olie gekoelde (25 mm) en de chroom laag is veel beter (chroom van een 1100 upsd slijt heel vaak weg en dat is prijzig om te repareren,lekke kering is heel vaak het gevolg van het weg slijten van de chroomlaag aan de achterkant van de vork)

ebay.co.uk staan veel vorken op voor goede prijzen maar niet alle handelaren versturen naar Nederland
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de "how to" even snel doorgelezen en met een GSXR 1100 vork is het blijkbaar allemaal niet zo problematisch. Wiel, remklauwen, schijven en dergelijke schijnt allemaal nagenoeg 1 op 1 te passen. Hier en daar moet je eventueel wat ruimte opvullen of een spacer plaatsen om de boel uit te lijnen. Enkel de stem moet vervangen worden door de originele van de Bandit, de onderste kroonplaat moet aangepast worden omdat de aanslagen verplaatst moeten worden en ook passen den originele risers niet in bovenste kroonplaat. Maar dat zijn allemaal zaken.
Probleem is dat die vorken niet meer veel worden aangeboden. Ik heb er een gevonden in Duitsland, zonder bovenste kroonplaat, die moet er nog eens los bij gekocht worden. De vork moet ook nog eens gereviseerd worden.
Welk budget heb je eigenlijk voor de usd voorkant ? daar staat of valt je hele project mee en een voorvork zonder bovenplaat heeft ook z'n voordelen nu kun je er één bij kopen geschikt voor risers en in jou geval lijkt het me het slimste om een complete voorzijde inkl alles te kopen want als ik je verhaal lees met wat je wil lijkt me dat het handigst :]
full

En als ie dan klaar is zou die suus er zo uit kunnen zien. :]
 
Stukkie wat ooit heeft gestaan bij het bandit forum

USD die hoort eigenlijk niet in de Bandit, en dat merk je ook wel. Er zijn een aantal Bandits omgebouwd en die kennis is ook binnen het topic wel beschikbaar. Lastigste is het omzetten van de stuurpen, en houd er rekening mee dat je er niet bent met alleen andere vorkpoten, maar ook wielen, remmen, spatborden,
stuurhouders, kroonplaten en evt zelfs tellers nodig kunt hebben.
Suggesties:
TL1000, GSX750/1100R
Blijf weg bij:
Vorken korter dan 70cm, da’s vragen om problemen.
Prijs:
Voor een goede vork ben je rond de 300 euro kwijt... Je gaat een andere spatbord
nodig hebben, als ze niet bij de verkoop zaten heb je kroonplaten nodig, je moet je
stuur anders gaan monteren, andere koplamporen, eventueel zelfs een ander wiel of
andere remklauwen... Het is geen makkelijke aanpassing. Kosten lopen in totaal
makkelijk
over een halve mille heen. Soms kan het zelfs handiger zijn een
schademotor op de kop te tikken en te slopen voor onderdelen...
 
Een vork van een TL1000S zou bijvoorbeeld kunnen passen dan? Die van de S is ietsje langer dan die van de R. 71,7 cm tegenover 73,2 volgens de Suzuki fork matrix. Hoe zit dat met het wiel, remmen en snelheidsafnemer? Iemand ervaring mee?
 
Ik sta op het punt een TL1000 S voorvork aan te schaffen. Wat ik zo op het eerste zicht kan zien is dat de vooras van de TL dikker is dan die van de Bandit. Kan ik hier de TL as aanpassen voor het Bandit wiel of maak ik hier pasbussen voor de Bandit as?
 
Kun je het wiel niet aanpassen door andere lagers te monteren dikke vooras helpt in ieder geval met stijfheid in het geheel.
En wat ik me afvraag heb je dingen al eens echt opgemeten ivm wat mogelijk is ik krijg nu de indruk dat je makkelijker hier een vraag steld dan dat je zelf al eens gemeten hebt en dus hier een panklaar antwoord verwacht.
 
Kun je het wiel niet aanpassen door andere lagers te monteren dikke vooras helpt in ieder geval met stijfheid in het geheel.
En wat ik me afvraag heb je dingen al eens echt opgemeten ivm wat mogelijk is ik krijg nu de indruk dat je makkelijker hier een vraag steld dan dat je zelf al eens gemeten hebt en dus hier een panklaar antwoord verwacht.

Meten word moeilijk, de Bandit staat een goeie 300 kilometer hier vandaan. En het is inderdaad een stuk makkelijker als iemand mij het antwoord voorkauwt. Heeft weinig nut om het warm water opnieuw uit te vinden eh? Als er hier mensen zijn die dat al eens gedaan hebben en mij daarin willen adviseren scheelt me dat een hoop werk en gepruts. Zoals met die as, ik zie twee mogelijkheden. Ofwel neem ik de TL as en pas die aan aan het wiel, ofwel pas ik de as van de Bandit aan aan de vork. Het een kan al eens gemakkelijker zijn als het ander. Een derde mogelijkheid is dus het aanpassen van de lagers, was ik dus zelf nog niet op gekomen en ga ik zeker overwegen dus.
Ik zag dat voorvork gebeuren even wat duister in maar ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen.
:Y
 
Meten word moeilijk, de Bandit staat een goeie 300 kilometer hier vandaan. En het is inderdaad een stuk makkelijker als iemand mij het antwoord voorkauwt. Heeft weinig nut om het warm water opnieuw uit te vinden eh? Als er hier mensen zijn die dat al eens gedaan hebben en mij daarin willen adviseren scheelt me dat een hoop werk en gepruts. Zoals met die as, ik zie twee mogelijkheden. Ofwel neem ik de TL as en pas die aan aan het wiel, ofwel pas ik de as van de Bandit aan aan de vork. Het een kan al eens gemakkelijker zijn als het ander. Een derde mogelijkheid is dus het aanpassen van de lagers, was ik dus zelf nog niet op gekomen en ga ik zeker overwegen dus.
Ik zag dat voorvork gebeuren even wat duister in maar ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen.

:Y

Zo leer je het nooit en zul je je zelf altijd op gepruts betrappen. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan