wit poeder op accupolen

SpaceMonkey

Die hard MF'er
24 okt 2012
325
1
Eindhoven
Ik wilde mijn accu aan de lader hangen, zodat ik vervolgens mijn laadsysteem kan checken. Er is niks aan de hand, maar wil testen of de spanningsregelaar en dynamo goed zijn. (kwaaltje van een CBR, beter nu ff checken dan later met grote problemen zitten.)

Bij het demonteren van de accu zat er een heleboel wit poeder tussen en rondom de accupolen. Wat is dit? Heeft de accu rond de polen gelekt? of is er een of andere vet op de polen oid gebruikt?

full


Edit: dit is nog maar een beetje, het kapje van de plus pool zat helemaal vol :?
 
Laatst bewerkt:
Dat is accuzuur ja, een lekkage langs de pool. Bij deze accu's meestal het gevolg van te vast aandraaien waarmee de pool getordeerd wordt. Ook een beetje een gevolg van de kwaliteit van de de accu, VMF is niet zo geweldig. Ik zou investeren in een goede yuasa accu.
 
[afbeelding]

Edit: dit is nog maar een beetje, het kapje van de plus pool zat helemaal vol :?

is gewoon zuurcorrosie, in 99% van de gevallen zit dat aan de +pool, heel uitzonderlijk heb je dat ook aan de minpool.
wijst er dus op dat er zuur uit je batterij verdampt wegens te warm worden. regelaar die een te hoog voltage doorstuurt ? interne weerstand batterij te hoog geworden ? of je batterij is gewoon aan het eind van haar latijn ;)
 
Laatst bewerkt:
regelaar is niet meer de originele, kan het zijn dat die originele al kapot gegaan is en dit van toen is (wishful thinking)
Inderdaad zat het meeste poeder bij de plus pool, maar ik had ook zeker wel een hoeveelheidje aan de min. toch weer die 1%.

Ben nu de accu aan het laden, zal m daarna doormeten volgens het howto topic.

of toch maar voor de zekerheid een nieuwe accu erin, ik heb sowieso geen idee hoe oud deze is.
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe accu erin zou ik zelf doen als ik in jouw schoenen zou staan.
Sterker nog.......ik zet mijn motor elke keer na de rit aan de Optimate druppellader.
Heb een nette adapterstekker aan de accu gemaakt met een zekering ertussen die onder het kontje uitkomt.
Daarmee plug ik de Optimate druppellader na elke rit aan.
De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik zweer erbij want de druppellader onderhoudt mijn accu en verlengt daarmee de levensduur.
Ik heb ooit een Honda Dylan motorscooter gehad en daarmee 50.000km gereden.
De originele accu plugde ik elke dag aan de Optimate druppellader en ik weet haast zeker te zeggen dat ik daarmee de levensduur van die accu met jaren verlengt heb.
Heb voor die motorscooter in elk geval nooit een andere accu hoeven kopen.
Even om een misverstand te voorkomen: ik heb het niet over een acculader ansich, maar over een Optimate druppellader die niet alleen de accu oplaadt maar ook onderhoudt door de accu tijdens het laadproces iets ontlaadt en daarna weer bijlaadt.
Dat vind een accu fijn, want dan krijgt ie het idee aan het werk te zijn.
Een accu gewoon stil laten staan gaat ie niet lekker vinden.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe accu erin zou ik zelf doen als ik in jouw schoenen zou staan.
Sterker nog.......ik zet mijn motor elke keer na de rit aan de Optimate druppellader.
Heb een nette adapterstekker aan de accu gemaakt met een zekering ertussen die onder het kontje uitkomt.
Daarmee plug ik de Optimate druppellader na elke rit aan.
De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik zweer erbij want de druppellader onderhoudt mijn accu en verlengt daarmee de levensduur.
Ik heb ooit een Honda Dylan motorscooter gehad en daarmee 50.000km gereden.
De originele accu plugde ik elke dag aan de Optimate druppellader en ik weet haast zeker te zeggen dat ik daarmee de levensduur van die accu met jaren verlengt heb.
Heb voor die motorscooter in elk geval nooit een andere accu hoeven kopen.
Even om een misverstand te voorkomen: ik heb het niet over een acculader ansich, maar over een Optimate druppellader die niet alleen de accu oplaadt maar ook onderhoudt door de accu tijdens het laadproces iets ontlaadt en daarna weer bijlaadt.
Dat vind een accu fijn, want dan krijgt ie het idee aan het werk te zijn.
Een accu gewoon stil laten staan gaat ie niet lekker vinden.
Vr Gr E
Leuk als je geen andere hobbies hebt maar dit is dus zinloos. Als je je motor een paar maanden gaat stallen dan heeft een druppellader nut. Zo kan ik ook zeggen dat ik met mn R6 zelf 4 jaar 50.000 gereden heb zonder ooit aan een druppellader te hangen. En + 1 jaar bij de nieuwe eigenaar. Dan weet ik nog niet eens hoeveel jaar de vorige eigenaar ermee gereden heeft.
 
Laatst bewerkt:
dank voor de zorgen dylan,

deze accu heeft sinds ik de motor heb nauwelijks stil gestaan. als hij langer stil staat gaat hij altijd aan de lader.

ik zie alleen weinig verband tussen ontladen en de oxidatie die optreedt. wat ik tot nu toe begrepen heb kan dat eerder komen door overladen, wat een defecte SR zou betekenen. De nieuwe accu zal dan ook snel weer kapot zijn?
 
zo aan de foto te zien zie ik niet dat de +pool getordeerd is ook wordt niet vermeld hoe oud de accu is vroeger had je dat veel bij auto,s die veel in de vochtigheid stonden ik maakte dan de accu polen en kabels schoon en smeerde er accupolen vet of zuurvrije vaseline op probleem opgelost is maar idee
 
Een nieuwe accu erin zou ik zelf doen als ik in jouw schoenen zou staan.
Sterker nog.......ik zet mijn motor elke keer na de rit aan de Optimate druppellader.
Heb een nette adapterstekker aan de accu gemaakt met een zekering ertussen die onder het kontje uitkomt.
Daarmee plug ik de Optimate druppellader na elke rit aan.
De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik zweer erbij want de druppellader onderhoudt mijn accu en verlengt daarmee de levensduur.
Ik heb ooit een Honda Dylan motorscooter gehad en daarmee 50.000km gereden.
De originele accu plugde ik elke dag aan de Optimate druppellader en ik weet haast zeker te zeggen dat ik daarmee de levensduur van die accu met jaren verlengt heb.
Heb voor die motorscooter in elk geval nooit een andere accu hoeven kopen.
Even om een misverstand te voorkomen: ik heb het niet over een acculader ansich, maar over een Optimate druppellader die niet alleen de accu oplaadt maar ook onderhoudt door de accu tijdens het laadproces iets ontlaadt en daarna weer bijlaadt.
Dat vind een accu fijn, want dan krijgt ie het idee aan het werk te zijn.
Een accu gewoon stil laten staan gaat ie niet lekker vinden.
Vr Gr E
En doe je dat met je auto ook?
 
Een nieuwe accu erin zou ik zelf doen als ik in jouw schoenen zou staan.
Sterker nog.......ik zet mijn motor elke keer na de rit aan de Optimate druppellader.
Heb een nette adapterstekker aan de accu gemaakt met een zekering ertussen die onder het kontje uitkomt.
Daarmee plug ik de Optimate druppellader na elke rit aan.
De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik zweer erbij want de druppellader onderhoudt mijn accu en verlengt daarmee de levensduur.
Ik heb ooit een Honda Dylan motorscooter gehad en daarmee 50.000km gereden.
De originele accu plugde ik elke dag aan de Optimate druppellader en ik weet haast zeker te zeggen dat ik daarmee de levensduur van die accu met jaren verlengt heb.
Heb voor die motorscooter in elk geval nooit een andere accu hoeven kopen.
Even om een misverstand te voorkomen: ik heb het niet over een acculader ansich, maar over een Optimate druppellader die niet alleen de accu oplaadt maar ook onderhoudt door de accu tijdens het laadproces iets ontlaadt en daarna weer bijlaadt.
Dat vind een accu fijn, want dan krijgt ie het idee aan het werk te zijn.
Een accu gewoon stil laten staan gaat ie niet lekker vinden.
Vr Gr E

Ik doe dit alleen tijdens de winterslaap :z Accu is inmiddels 8 jaar oud.
Groet Jan :W
 
Hoi magnamaniac.
Nee, dit doe ik met de auto helaas niet.
Heb er de mogelijkheid niet toe, maar eerlijk gezegt als ik mijn auto zou kunnen binnenstallen in een garage bij mijn huis dan zou ik wellicht ook die aan de druppellader zetten.
Maar ben zuiniger met miene motor dan op mijn koekblik op 4 wielen.
Dus de motor heeft altijd voorrang.
Vr Gr
 
zo aan de foto te zien zie ik niet dat de +pool getordeerd is ook wordt niet vermeld hoe oud de accu is vroeger had je dat veel bij auto,s die veel in de vochtigheid stonden ik maakte dan de accu polen en kabels schoon en smeerde er accupolen vet of zuurvrije vaseline op probleem opgelost is maar idee

Ja die had ik ook al in gedachten.. Kwam ik zeg maar tegen. Maar die motor heeft eigenlijk vrijwel altijd binnen gestaan. (Ook te zien aan de staat van de rest van de motor) alleen ikzelf heb er een paar keer mee door de regen gereden, maar ook bij mij staat ie binnen. Kan natuurlijk altijd even kijken of schoonmaken + vaseline helpt.

Maar eerst die spanningsregelaar nameten.. Dat zal uitsluitsel geven of die accu een te hoge spanning heeft gehad en of het dus daraan ligt.
 
Ja die had ik ook al in gedachten.. Kwam ik zeg maar tegen. Maar die motor heeft eigenlijk vrijwel altijd binnen gestaan. (Ook te zien aan de staat van de rest van de motor) alleen ikzelf heb er een paar keer mee door de regen gereden, maar ook bij mij staat ie binnen. Kan natuurlijk altijd even kijken of schoonmaken + vaseline helpt.

Maar eerst die spanningsregelaar nameten.. Dat zal uitsluitsel geven of die accu een te hoge spanning heeft gehad en of het dus daraan ligt.
Het is oxidatie.

Een keer nameten kan nooit kwaad. In de how to lijst staat een uitleg.
Staat van de accu kun je bij een bedrijf na laten meten.

Als je deze accu houdt, schoonmaken, monteren, en dan pas behandelen met polenvet of zuurvrije vaseline
 
Terug
Bovenaan Onderaan