Uitgelopen Balansas GS500?

Boeki

MF'er
7 feb 2014
49
0
Rotterdam
Avond,

Even kort voorstellen eerst, ik ben Bouke, woon in Rotterdam in een studentenhuis met 3 vrienden en heb afgelopen vrijdag mijn eerste motor opgehaald, een GS500F uit 2004 met 85.000km op de teller (ja, veeel). Zelfde avond een Yoshi slip-on op gezet en zaterdag lekker gaan rijden (lees: zo nu en dan even hard aan het gas gaan hangen).

Diezelfde dag merkte ik de volgende dingen bij de GS die ik vrijdag nog niet merkte:

-Om de 5 a 10 sec Getik bij stationair draaien (nokkenassen die heen en weer schuiven?)
-Lichte vermogensverlies
-Vrij erge trillingen.

Bovenstaande dingen allemaal pas bij een warme motor.
Kwam er vandaag achter dat het oliepijl onder het minimum stond.. Ben dus bang dat de balansas eruit gelopen is, onder andere omdat ik de trillingen en ook een soort bonken goed in de stepjes voel, deze kenmerken las ik in een oud topic.

Aankomende zaterdag moet de motor klaar zijn want dan ga ik ermee op vakantie. Geld is op door de aanschaf, dus uitbesteden van sleutelen is geen optie. Uiteraard baal ik als een stekker. Morgen wil ik op mijn werk gaan kijken naar de balansas, maar waar moet ik op letten? Hoe herken ik problemen met de balansas? Geen idee of dat duidelijk te zien is wanneer het blok open is.

Dacht dat het meer-sleutelen-dan-rijden uit mijn brommertijdperk voorbij zou zijn, maar helaas...

Hoop dat ik voor morgen nog snel wat info kan verzamelen!
 
ik weet uit mijn hoofd niet of dat ding een balansas heeft, maar lijkt me niet het (grootste) probleem als je met een te laag oliepeil hebt gereden.
misschien is de beste tip nog wel om goed verzekert op reis te gaan, dat je vervangend vervoer krijgt indien je motor er mee op houd...
 
Meldt je anders ook even in ons GS500 topic, mogelijk dat iemand daar raad weet ;)

Suzuki GS500 Topic #27

Goed idee, ga ik doen :Y

ik weet uit mijn hoofd niet of dat ding een balansas heeft, maar lijkt me niet het (grootste) probleem als je met een te laag oliepeil hebt gereden.
misschien is de beste tip nog wel om goed verzekert op reis te gaan, dat je vervangend vervoer krijgt indien je motor er mee op houd...

Ja dat hebben alle GS'jes. Nja, kan altijd motor van een vriend lenen als ik het niet red, maar liever niet, heb dit ding min of meer gekocht voor die vakantie.
 
In dat geval is je krukas ook overleden en dan moet je op zoek naar een nieuw blok.

Op zich hoeft het niet zo'n vaart te lopen maar dat is het eerste wat ik denk bij GS500+te weinig olie + tikken :P

Maar goed een filmpje met geluid kan al meer zeggen. De nieuwe (zilveren) GS500 blokken hebben nog wel eens andere kwaaltjes zoals speling op de boutjes van de startkoppeling. Ik heb ooit de GS500 van Diekooi overgenomen en die had ook zo'n doodsrochel (alleen bij lagere toeren) maar dat bleken later gewoon wat uitgelopen boutgaatjes te zijn.

Hier bijvoorbeeld een oorzaak van heel akelig getik:

Hier het getik wat je krijgt bij zulk speling:
 
Laatst bewerkt:
Alright. Beste manier van een filmpje posten is via Youtube zeker? Stationair is het exact dat "camshaft knocking" waar ik al aardig wat over gelezen heb. Op toeren hoor je niets bijzonders, trilt alleen erg, en bij gas bijgeven voelt het alsof er dingen los liggen, want dan voel ik het bonken in m'n stepjes (en bij te tank). Bij constant toerental geen gebonk, maar wel trillingen.

Voor nu nog tips voor het controleren van dingen? Zodat ik morgen doelgericht dingen uit elkaar kan gaan halen. ;)
 
Tja trillingen, er verschijnen met enige regelmaat mensen in het GS500 topic met de vraag wat er aan de hand is als hun motor trilt. Het antwoord is doorgaans dat het dan een GS500 is die werkt :+ dat is zo via een forum wat lastig te beoordelen.
 
Tja trillingen, er verschijnen met enige regelmaat mensen in het GS500 topic met de vraag wat er aan de hand is als hun motor trilt. Het antwoord is doorgaans dat het dan een GS500 is die werkt :+ dat is zo via een forum wat lastig te beoordelen.

Joah snap ik, maar toch denk ik dat ik inzicht genoeg heb om te kunnen zeggen dat het meer is dan gebruikelijk. :') Vrijdag was het ook duidelijk minder.

EDIT: Thanks voor de filmpjes, zie ze nu pas. Geluid is bij mij duidelijk minder heftig dan bij die gele GS. En ook niet constant zoals in het filmpje. Mocht ik morgen zover komen dat ik bij de krukas kom, dan is het speling = kapot, right?
 
Laatst bewerkt:
Bigend geeft een regelmatige klop, die met het toerental meegaat. Als hij stationair om de 5 a 10 seconden een tik geeft kan het ook zijn dat hij onregelmatig loopt en b.v. in de koppelingskorf een tikje of rammeltje geeft.

Houd de olie goed op peil, dus tijdens lange vakantie trips met hogere belasting elke dag peilen en zo nodig aanvullen.
 
En wat betreft de trillingen en het bonken (wat een groot woord is trouwens), zou dat dan een andere oorzaak hebben dan het tikken bij stationair? Ik las in een ander topic (volgens mij op GStwins) iets over 15W olie wat het camshaft knocking deed ophouden, ervaring mee hier toevallig?
 
Lijkt toch geen lek te zijn, maar olie dat nog op mn blok lag na het bijvullen gisteren.

Zojuist klepspeling gemeten, rechtsvoor heeft 0,15, de rest 0,05. Heb geen kleppensteltooltje dus wat niet van plan om meteen de speling van 0,15 aan te pakken, tenzij jullie zeggen dat het nodig is.

Meningen?

EDIT: Beide nokkenassen kunnen een tikkeltje heen en weer getrokken worden in de asrichting, vermoedelijk komt hier het tikken van bij neutraal. Nu de trillingen nog, ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat de speling hoort te zijn, maar uit je post lees ik dat je denkt dat er geen of nauwelijks speling moet zijn
Dit is niet zo, er moet juist speling zijn om de kleppen even 'tot rust' te laten komen in de zittingen.
Dus lees je eerst goed in welke speling dit moet zijn, 0,05mm lijkt mij aan de krappe kant.
Maar nogmaals, ik weet niet welke waardes deze moeten hebben
 
Lijkt toch geen lek te zijn, maar olie dat nog op mn blok lag na het bijvullen gisteren.

Zojuist klepspeling gemeten, rechtsvoor heeft 0,15, de rest 0,05. Heb geen kleppensteltooltje dus wat niet van plan om meteen de speling van 0,15 aan te pakken, tenzij jullie zeggen dat het nodig is.

Meningen?

EDIT: Beide nokkenassen kunnen een tikkeltje heen en weer getrokken worden in de asrichting, vermoedelijk komt hier het tikken van bij neutraal. Nu de trillingen nog, ik hou jullie op de hoogte.
Valve clearance (intake):

KALT 0,03-0,08 MM
Valve clearance (exhaust):

KALT 0,03-0,08 MM

Zet de klepspeling aub goed.

Daarna de carbs even nalopen op synchronisatie.

Oliepeil vooraf goed hebben.
En dan weer proefritje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik ben op de hoogte van het bereik, die 0,03 tot 0,08, ging er eigenlijk vanuit dat iedereen die mee zou lezen dat ook zou weten, sorry. ;) Ik heb gisteren ergens gelezen dat de max speling ook wel eens boven de 0,08 gezet wordt, maar okee, zal er eens achteraan gaan.

Zijn er creatievelingen die al eens hebben nagedacht over het verwijderen van shims zonder het kopen van een speciale tool? Zelf maken bijvoorbeeld. Vanwege m'n tijdsdruk zie ik het al gebeuren dat ik niet op tijd zo'n ding binnen heb.
 
Ja ik ben op de hoogte van het bereik, die 0,03 tot 0,08, ging er eigenlijk vanuit dat iedereen die mee zou lezen dat ook zou weten, sorry. ;) Ik heb gisteren ergens gelezen dat de max speling ook wel eens boven de 0,08 gezet wordt, maar okee, zal er eens achteraan gaan.

Zijn er creatievelingen die al eens hebben nagedacht over het verwijderen van shims zonder het kopen van een speciale tool? Zelf maken bijvoorbeeld. Vanwege m'n tijdsdruk zie ik het al gebeuren dat ik niet op tijd zo'n ding binnen heb.
Je kan altijd de nokkenassen loshalen. Wat is het Suzuki tooltje? Als het een indrukker, vasthoudertje is kan je het voor die ene klep ook met een schroevendraaier of zo proberen.
Btw, kan ik uberhaupt bij die verdraaide balanas komen zonder blok te splitsen?
Misschien kan je hem zien als je het koppelingsdeksel er af haalt, maar hij zit echt middenin het blok.
 
Laatst bewerkt:
Valve clearance (intake):

KALT 0,03-0,08 MM
Valve clearance (exhaust):

KALT 0,03-0,08 MM

Zet de klepspeling aub goed.

Daarna de carbs even nalopen op synchronisatie.

Oliepeil vooraf goed hebben.
En dan weer proefritje.

Ah, dat zijn idd vrij kleine marges, in vergelijking tot wat ik gewend ben (Ducati/BMW)
Dank voor de opheldering :)
 
Update:

Vandaag bijna een etmaal bezig geweest met sleutelen en alles bekeken wat er bekeken kon worden zonder het blok te splitsen. Van binnen is alles nog gaaf, geen slijtage en ook geen spelingen (behalve op de nokkenassen in de asrichting). Flink staan sjorren aan de balansas, maar het was dus ook niets geks aan te merken. Gelukkig al helemaal niet aan het big-end.

Moet nu nog steeds iets bedenken voor het verwijderen van de te dunne shim. Nokkenas eruit werkte niet vanwege de ketting, en kon de spanner niet vinden.

Maar nu, het volgende probleem! :(
Motor weer in elkaar en naar huis gaan rijden, alles precies hetzelfde als eerst, maar nu reed ik er met een wat meer gerust gevoel op. Na een paar km begon hij alleen in te houden en te smoren als ik half gas gaf of meer. Na een paar seconde pakte hij hem dan soms ineens weer op. Dit had ik eerder deze week ook, maar toen dacht ik dat het benzinepijl schommelde, omdat ik nog maar een paar liter had toen.

Later op deze rit werd het erger en zelfs zo dat hij permanent, ik schat, de helft van zijn vermogen verloor. Thuis aan gekomen even 20 laten staan en weer gaan rijden met benzinekraan op pri om dat even uit te sluiten. Wegrijden ging top, maar zodra ik één keer half gas gaf begon hij weet te stotteren en schoot ook meteen in de half-vermogen-stand.

Carbs maar eens cleanen morgen? Lijkt een brandstoftoever probleem. Vaker zoiets voor gekomen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan