Tikkend geluid uit 1e cilinder Yamaha XJ600 uit 2003

FrankMoe

Rookie
20 jul 2016
3
0
Nijmegen
Hallo allemaal,

Er komt een tikkend geluidje uit de 1e cilinder van mijn xj600.
Ik heb niet veel verstand van motoren dus maak met om elk geluidje zorgen. Nu hoor ik een tikje aan de linkerkant van mijn motor.
Ik heb toen maar heel lomp mijn bougie eraf getrokken(is dit heel slecht??), toen ging het tikje weg.
De uitlaat zit goed vast gedraaid en lijkt niet te lekken. Mijn motor heeft 7000km op de teller staan. Bij de dealer zeiden ze me 1000km geleden nergens zorgen over te maken (mechaniek van het blok). Inmiddels lijkt het tikje harder te zijn geworden.
Is het belangrijk om toch nog eens terug te gaan naar mijn dealer voordat ik erop op vakantie ga naar zuid Frankrijk? En wat zou het eventueel kunnen zijn?
En klopt het dat een XJ600 een ratelend geluid maakt wanneer je het gas los laat?
M.v.g,
Frank
 
Laatst bewerkt:
Bocht(en) bij de cilinders op lekkage laten controleren en de nokkenasketting spanner (naks) kon weleens aan zijn einde zijn.
Al is 7000km niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het 7000km is en geen 70000?
Uitlaten kunnen er wel als nieuw uitzien, maar toch rot zijn op het deel dat je niet ziet.

Een ratelend geluid bij gas loslaten hoort in ieder geval ook niet bij een xj.
 
Bougie kabel los -> tikje weg?
Ik zou zeggen, toch een klein lekje bij de bochtaansluiting op de cylinder.

Ik heb ooit een oude XJ600 bezeten die precies dat had. Klinkt als een mechanische tik, maar was een slechte uitlaat pakking. Uitstromende gassen waren niet te voelen.
 
Ik ben nog even langs de Yamaha monteur geweest, hij zei dat ik me echt geen zorgen hoefte te maken. Hij vond het tikje niet echt interessant geloof ik (mechaniek). Hij verzekerde dat ik er prima mee op vakantie kon..
En ja het zijn 7000 echte kilometers, motor verkeerd bijna in nieuwstaat. Gaat die Naks zo snel al stuk?

Stel het is toch een uitlaatpakking kan dat dan grote problemen opleveren?

Dat ratelend doet hij niet altijd, en na nog een check ook wanneer ik gas geef. Normaal hoor ik het waarschijnlijk niet bij het gas geven door andere geluiden. Toen ik er een geluidsopname van wilde maken stopte hij natuurlijk even... Typisch! Ik zou het geluid omschrijven als een mrwehh
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het geluid omschrijven als een mrwehh

zeker dat het "mrwehh" is, want dat staat niet op de lijst van gekende geluiden. Denk dat je een serieus probleem hebt en beter niet op vakantie vertrekt !

5446f7291f9864e9151f90e2ff19792b.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan