Typegoedkeuring en uitlaatdempers

Oude Knar

Rookie
15 jul 2016
10
0
Vallen uitlaatdempers onder de typegoedkeuring?
Knipperlichten bijvoorbeeld wél. Die moeten er opzitten en werken. Maar je hoeft ze niet te gebruiken.

M.a.w. Mag de fabrieksdemper worden vervangen door een willekeurig andere demper, zolang 'ie maar genoeg dempt?
 
De keren dat ik bij RDW ben geweest voor keuring, ging de meneer op zoek naar het nummer in de uitlaatdemper. Dat nummer stond al bij ze in de database, behorende bij het betreffende model motor.

Dat is overigens niet altijd zo, soms ontbreekt ook een nr in de einddemper.

In NL wordt er doorgaans aan de kant van de weg niet zo streng gecontroleerd. Het strengste is ongeveer een mobiele meet installatie voor geluid. Waarna een afspraak met rdw volgt, of meting elders.

Dus bij fatsoenlijk gemonteerd en fatsoenlijk geluid, zul je weinig hinder ondervinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De keren dat ik bij RDW ben geweest voor keuring, ging de meneer op zoek naar het nummer in de uitlaatdemper. Dat nummer stond al bij ze in de database, behorende bij het betreffende model motor.

Dat is overigens niet altijd zo, soms ontbreekt ook een nr in de einddemper.

In NL wordt er doorgaans aan de kant van de weg niet zo streng gecontroleerd. Het strengste is ongeveer een mobiele meet installatie voor geluid. Waarna een afspraak met rdw volgt, of meting elders.

Dus bij fatsoenlijk gemonteerd en fatsoenlijk geluid, zul je weinig hinder ondervinden.

Bij mij was dat verschillend, in gilze rijen hebben ze een DB meter, en keken ze niet naar een nummer, in Arnhem weer wel en werd er niets gemeten
 
Bij mij was dat verschillend, in gilze rijen hebben ze een DB meter, en keken ze niet naar een nummer, in Arnhem weer wel en werd er niets gemeten
Kan ik me voorstellen.
Dat nummer zoeken bij mij, was in Rijen.

In Lelystad werd de hele santekraam er bij gepakt :)
 
Dat was een wedervraag na.v. het onderstaande?Klopt, je mag ook je arm gebruiken om richting aan te geven (RVV art. 17 en 55)
Ik weet het niet zeker, vroeg het me af.

Ergens lijkt het ook logisch, dat bij aanwezig zijn van raw's, dat een arm gebruikt moet worden (of been). En dat aanwezigheid van raw's, ze moeten werken, en ook gebruikt moeten worden.

Wie het weet, mag het zeggen :)
 
Back on topic graag.
Ik heb een Akra met E keur en ook specifiek bedoeld voor mijn type motor. Als er verder niet gerommeld is aan de motor of de uitlaat en de DB killer er in zit, wil ik meemaken dat een agent of wie dan ook mij bekeurt voor " lawaai" of iets van dien aard.
Dan ga ik zeker weten in bezwaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat een motor wettelijk in orde is en voldoet aan de geluidsnormen daarvoor. Dat wil niet zeggen dat je geen boete meer kunt krijgen voor geluidsoverlast want daar gelden de plaatselijke normen dan weer voor.
 
Ik kan zelfs geluidsoverlast veroorzaken zonder die motor, daar gaat het niet om.
Mijn motor is gewoon als de typegoedkeuring uitgevoerd maar met een after market uitlaat met E keur (uiteraard alleen geldig als de DB killer er in zit). Als ik voor die combinatie een bekeuring krijg omdat ik te luid ben, wil ik dat een rechter daar een uitspraak over doet.
 
dat een agent of wie dan ook mij bekeurt voor " lawaai" of iets van dien aard.
Dat is best mogelijk, zelfs als je nog de originele demper zou hebben. Dempers slijten namelijk ook (absorptiedempers wat sneller dan reflectiedempers), waardoor het aantal decibels toeneemt. Als dat meer is dan wat er op je typeplaatje staat kun je gewoon een boete krijgen, en mits de meting correct is uitgevoerd, gaat een rechter dat niet terugdraaien.
 
Back on topic graag.
Ik heb een Akra met E keur en ook specifiek bedoeld voor mijn type motor. Als er verder niet gerommeld is aan de motor of de uitlaat en de DB killer er in zit, wil ik meemaken dat een agent of wie dan ook mij bekeurt voor " lawaai" of iets van dien aard.
Dan ga ik zeker weten in bezwaar.
zou ik doen, dat bezwaar.
Toch is er gewoon een regel die geluidsniveau bepaald. Als je daar overheen gaat, is het mis. Ondanks alle e-keuren op je uitlaat.
 
Uit wat ik tot nu toe heb gelezen over typegoedkeuring en uitlaatdempers begreep ik dat de demper niet bij de typegoedkeuring van de motorfiets hoort. Want, anders zou je uitsluitend DIE dempers mogen gebruiken bij vervanging.
In europa moeten (vervangings)dempers voorzien zijn van een merknaam, een typegoedkeuring en een E-merk.
In Nederland is die verplichting nog niet. Daar mag met merkloze dempers worden vervangen, als die maar genoeg dempen.
De klabakken hebben dus liever te maken met een merk demper met typegoedkeuring en E-merk; gesteld op hun gemak als ze zijn.
 
Uit wat ik tot nu toe heb gelezen over typegoedkeuring en uitlaatdempers begreep ik dat de demper niet bij de typegoedkeuring van de motorfiets hoort. Want, anders zou je uitsluitend DIE dempers mogen gebruiken bij vervanging.
In europa moeten (vervangings)dempers voorzien zijn van een merknaam, een typegoedkeuring en een E-merk.
In Nederland is die verplichting nog niet. Daar mag met merkloze dempers worden vervangen, als die maar genoeg dempen.
De klabakken hebben dus liever te maken met een merk demper met typegoedkeuring en E-merk; gesteld op hun gemak als ze zijn.
Ik heb het idee dat men in NL nog meer op geluid let, dan op iets anders.
 
Uit wat ik tot nu toe heb gelezen over typegoedkeuring en uitlaatdempers begreep ik dat de demper niet bij de typegoedkeuring van de motorfiets hoort. Want, anders zou je uitsluitend DIE dempers mogen gebruiken bij vervanging.
In europa moeten (vervangings)dempers voorzien zijn van een merknaam, een typegoedkeuring en een E-merk.
In Nederland is die verplichting nog niet. Daar mag met merkloze dempers worden vervangen, als die maar genoeg dempen.
De klabakken hebben dus liever te maken met een merk demper met typegoedkeuring en E-merk; gesteld op hun gemak als ze zijn.

Er zijn theoretische regels ( exacontrolerende instanties kijken in NL niet zo naar cijfertjes, ct omschreven hoe eea hoort te zijn bij het op de markt brengen van een motorfiets ) en praktische regels ( omschreven hoe je motor hoort te zijn als je ermee rijdt op de openbare weg )
Alleen die laatste regels zijn van belang als motorrijder.

De praktische regels in NL worden nageleefd en gecontroleerd, daarbij is het niet zo van belang wat voor uitlaat eronder zit, als het geluid maar niet boven de max waarde komt die ooit voor jouw motor is vastgesteld.
Oftewel, de controlerende instanties ( politie, RDW enz ) kijken niet zo naar cijfertjes, als het geluidsnivo maar klopt.
Eigenlijk veel eerlijker dan wat men in bv Duitsland doet, daar moet je toch echt een goedgekeurde uitlaat hebben die bij die specifieke motor hoort, terwijl men daar bijna nooit een geluidsmeting doet.

Je opmerking over klabakken is dus bullshit.






Ik heb het idee dat men in NL nog meer op geluid let, dan op iets anders.

:^



zou ik doen, dat bezwaar.
Toch is er gewoon een regel die geluidsniveau bepaald. Als je daar overheen gaat, is het mis. Ondanks alle e-keuren op je uitlaat.

:^ Goedgekeurde uitlaat die teveel geluid produceert = bekeuring. En daar kun je bezwaar tegen indienen maar dat gaat 0 effect hebben, je krijgt een bekeuring voor teveel geluid en dat is aan de hand van een meting vastgesteld, daar kom je niet onderuit.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de regeling permanente voertuigeisen toch?


Ja, Regeling Voertuigen, en hoofdstuk 5 daarvan zijn de 'Permanente eisen'.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02 --> hoofdstuk 5 --> afdeling 4 Motorfietsen --> paragraaf 3 --> artikel 5.4.11 en dan onder .3 en .4 =

3.
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.

4.
Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen te hoog geluidsniveau produceren. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.








De artikelen 33,34,35 van die bijlage Vlll = http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#BijlageVIII




Hier staat trouwens niets over welke motor, welke uitlaat enz enz. Teveel geluid volgens de hier omschreven manier van meten = overtreding, geen rechter die daar iets aan gaat veranderen.
 
Dat is best mogelijk, zelfs als je nog de originele demper zou hebben. Dempers slijten namelijk ook (absorptiedempers wat sneller dan reflectiedempers), waardoor het aantal decibels toeneemt. Als dat meer is dan wat er op je typeplaatje staat kun je gewoon een boete krijgen, en mits de meting correct is uitgevoerd, gaat een rechter dat niet terugdraaien.

Dan heb je toch wel met een enorme zeiksnor te maken.
Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je spullen maar het moet redelijk blijven.
De extremen zijn er zeker, standaard dempers die volledig op zijn. Maar waar ligt dan de grens. 1 dB er boven, 10 dB er boven ?
Mag je van een consument verwachten dat hij die overschreiding zelf waarneemt ?
Welke dealer heeft gecalibreerde geluidsmeters (dus niet een of ander andere onnauwkeurig klote app op een telefoon) ? Ik ben er nog geen tegengekomen.
Dus dan moet je zelf naar de gemeente of naar het politiebureau gaan om regelmatig (en wat is regelmaat) je dB's te laten meten :?

Ik denk dat een rechter die redelijkheid zal overwegen.
 
Laatst bewerkt:
De grens lijkt mij duidelijk:

3.
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.

En daar ben je als eigenaar toch echt verantwoordelijk voor, ook als je er geen verstand van hebt/een mogelijkheid hebt om het te meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De grens lijkt mij duidelijk:En daar ben je als eigenaar toch echt verantwoordelijk voor ook als je er geen verstand van hebt/een mogelijkheid hebt om het te meten.

De grens is zeker duidelijk. Dat ligt vast bij wet etc... Maar daar gaat het niet om.
Waar het om gaat is in hoeverre je van een "gebruiker" mag verwachten dat hij die grens controleert / handhaaft.

Er rijden zeer veel mensen ter goeder trouw rond met standaard dempers. Niks aan gerotzooid etc... Hoe moeten die een verschil van 2 dB waarnemen :?.
Wil je dus met 100% zekerheid boetes vermijden ben je genoodzaakt met regelmaat (welke?) je dempers op dB te laten controleren........

Ik vind het ver gezocht en denk, zoals ik al eerder aangaf, elke rechter redelijkheid zal laten meewegen in zijn oordeel.

Met welke regelmaat worden de motoren van politie op dB gecontroleerd ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan