Anti-tamper boutje dB-killer Akrapovic 2016?

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.517
2.095
Nederland
Vraagje, ik kwam dit boutje tegen bij de dB-killer van een Akrapovic-uitlaat op een KTM Duke 690R van 2016. Met een spiegeltje (handig wat mijn vrouw allemaal in haar tas heeft zitten) en wat licht, zie ik een boutje die ik nog niet eerder heb gezien. Het lijkt erop dat er allen een kleine platte schroevendraaier op kan (wat ik nog niet heb geprobeerd en wat nogal onlogisch is ivm weinig grip en je donders goed moet opletten dat zo'n boutje niet in de eindkap valt).

Nu herinner ik mij van de MotoPlus een stukje dat er wat nieuwe regels zijn sinds 2016, waaronder ook dat het niet meer mogelijk moet zijn om een dB-killer uit een uitlaat te halen. Mensen die het toch zouden proberen, zouden dan de complete uitlaat vernielen (al ben ik daar nog niet zo zeker van). Een soort van 'anti-tamper' wet.

Ik had inbus of torx verwacht, maar dit zag ik;
nieuwe-bout.jpg


Negatief is het duidelijker te zien.
nieuwe-bout2.jpg


Is dit zo'n anti-tamper geval?
 
Inbus? Lijkt het niet op, de bout is helemaal vlak, enige inkeping is een soort streepje in het midden, waar je een kleine platte schrievendraaier op zou kunnen zetten. Alleen met een platte schrievendraaier weet je zeker dat de bout er af valt en in de eindkap beland. :) op de foto is het niet duidelijk te zien, moest en schijnen met zaklamp, spiegel richten en met smartphone een foto maken. :P

De motor is euro4 geschikt, soort van nieuw model sinds 2016 en de regels zijn strenger sinds dit jaar. Ook qua uitlaatregels, waarbij de killer niet los zou mogen, maar wat ik online slecht terug kan vinden. Aan de andere kant, je leest ook nergens terug dat reflectors op een voorvork bij nieuwe motoren verplicht zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heel lastig zichtbaar. Ik denk wel iets met schroefdraad zoals het voorheen ging met deze dempers, maar het het boutje zou dan wel een minimale lengte hebben. Ik denk dat dit dus al één van de nieuwe methodes is. Ik heb het in elk geval dus nooit gezien en normaal zou je dus inbus of torx verwachten. Hooguit een keer een popnagel die je uit moet boren. Maar goed, het is verder niet mijn eigen motor, dus ik ga er ook dan verder geen tijd in steken om 'm er wel uit te krijgen. :)
 
óf het is een bout waarvan de kop afbreekt bij het aandraaien (kop er af boren, linksom inboren, en met een linkse tap uitdraaien, of het is een popnagel (simpelweg uitboren)

Hoe veel sneller denk je de bocht om te moeten gaan? het rubber kan het nu al amper bijhouden :')
 
Maar goed alle gekheid op een stokje,

Wanneer je naar een akra dealer gaat, kunnen ze hem er vast uithalen voor je met een speciaal akra sleuteltje.
Ik ga er vanuit dat er weer gewoon metrisch draad in de db-killer zelf zit, zodat je een boutje naar eigen keus kan monteren.
 
PART66 heeft wel gelijk, waarschijnlijk een breekbout. Maar wat ik al zei, de motor is niet van mij en nu weer terug bij de rechtmatige eigenaar. Ik ga alleen rechtop door de bocht, die rullen van het rubber zijn van een andere misbruiker. :+

Bolski kan denk ik niet (altijd) aan Akrapovic komen, die hebben vaak bepaalde afspraken met fabrikanten.

Anyway, gewone zeskant/inbus was het niet, anders had ik 'm er al uit voor ik het topic had geopend. :P Op de Akra van mijn eigen motor was ie zo los en was het meer werk om vaseline op de tip van de inbus te gebruiken, zodat ie niet in de eindkap zou vallen, dan de las te breken.

Wat betreft wel of geen dB-killer gebruiken; dat moet iedereen zelf weten. Heb je pech, dan moet je betalen. Sommige uitlaten zijn open nog best te doen, sommige absoluut niet. Bij mijn eigen motor is het veel te hard. Maar zoiets moet je gewoon even testen en binnenkort/nu moet dat onmogelijk worden gemaakt door aangepaste of nieuwe wetgeving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan