LED richtingaanwijzers tegelijk branden

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
Ik heb (vind ik) een vaag probleem.
Op mijn fiets ben ik LED richtingaanwijzers aan het aansluiten (voor- en achterkant). Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen.
Relais vervangen zodat ze op normale snelheid knipperen.
Voorkant vervangen -> 1,2,3, test en werkt
Toen achterkant...huh...alle 4 branden tegelijk.

- Bekabeling gecontroleerd, zit allemaal goed.
- Relais weer vervangen voor origineel, geen verschil (op de snelheid na natuurlijk).
- Aanwijzers achterkant losgekoppeld, maar ze branden toch allemaal tegelijk.
- Toen voorkant weer de originele richtingaanwijzers aangesloten, dat werkte prima.
- Linkerkant origineel, rechterkant LED:
knipperlicht naar rechts aan -> prima (links blijft uit)
knipperlicht naar links aan -> fout (links en rechts gaan branden).

Kortom..als ik ze allemaal voor LED vervangen gaan ze allemaal tegelijk aan (maakt niet uit welke richting ik de schakelaar zet)
Originele richtingaanwijzers werken prima.

Ik weet het even niet meer :P
 
Wat voor een type motor gaat het over én hoeveel lampjes heb je in het display / cockpit welke aangeven dat je je RAW's aan hebt staan? Bij oudere motoren met maar één (halogeen) lampje zie je jouw "issue" nog wel eens op treden. Bij motoren met per kant een afzonderlijk indicator lampje gaat het meestal wel ineens goed.
 
Laatst bewerkt:
Hebben wij ook gehad met een CB500. Één zijde alleen met LED, helemaal prima. Beide zijde vervangen en toen ging ineens alles knipperen.

Je moet 2 diode's plaatsen in de voeding naar het lampje, en een nieuwe massa draad aanmaken. Erg bekend en veel besproken onderwerp hier. Het probleem is het enkele lampje op de dashboard en daar moet je het volgende aan doen.

Ik adviseer een SB560 diode (is robuust, makkelijk te solderen en goedkoop), ben je 2 van nodig en kosten op internet 29 cent. Dus in de winkel het dubbele? Geen geld voor een kwaliteit's oplossing.
Die diode zet je in de huidige draden die op het lampje uit komen. Dat is nu afwisselend de + en - tegelijk. We gaan daar 2 + draden van maken en die moeten dus door middel van 2 diode's gelijk gericht worden. Bij het lampje komt nu dus 12V aan, van links of rechts. Het lampje is nu nog een massa nodig, die kun je moeiteloos aanleggen naar een andere massa draad of een nieuw plekje maken.
 
Laatst bewerkt:
Net gisteren hetzelfde tegengekomen, maar opgelost door de kabels even anders in te pluggen. Je hebt waarschijnlijk 1 dubbele aansluiting en 2 enkele aansluitingen op de kabelboom waar je de lampjes op aansluit? Of heb je echt 4 draden?
 
Ah, kwam zojuist een post tegen.
Richtingaanwijzers knipperen prima als ik het dashboard lampje eruit haal.

Bedankt voor de info Atmoz!

@ Super Blackbird

Klopt, - is dubbel
 
Ik zeg ook niet dat het opgelost is ;)
Lampjes eruit draaien als het fout gaat ben ik van mijn Alfa gewend, daar was het wel de oplossing :+


Er komen dus inderdaad twee diodes tussen.
Bedankt voor alle reacties
En als je nou in plaats van 2 diodes toe te voegen je dashlampje vervangt door 2 LEDs (ja dat past in het algemeen in hetzelfde gaatje) heb je zowel je knipperprobleem opgelost en meteen een links_rechts aanduiding in je dashboard
 
Terug
Bovenaan Onderaan