Eerste val, start van een hobby: Wat te doen met het frame?

Ron-P

MF'er
21 apr 2008
119
0
Posterholt
Betreft een Yamaha R1 bj2001, met kenteken.

Na een val op het circuit raakte de motor de grindbak met het achterste subframe (gelast). Deze is nu scheef. Verder is alles nog werkend. Km stand 18000 (weg km s).

Ik wil deze nu gaan ombouwen naar een circuit only. Maar wat te doen met het frame.

Optie 1: Het scheve subframe vervangen door een rechte dmv slijpen en lassen? Hoe precies moet dit? Dit zal dan uitbesteed moeten worden.

Of optie 2: Een nieuw frame. Graag hoor ik jullie ervaringen met zoiets.

Gr Ron!
 
Laatst bewerkt:
Idd, een subframe krijg je al voor paar tientjes. Dat maakt deze optie interessant. Maar zie foto van het hele frame (voorbeeld):

r1_frame1.jpg



Het achterste deel zit gelast wat het vervangen lastiger maakt.
 
Laatst bewerkt:
Als het frame niet al te krom is is het te richten.
Als je een 2e hands achterframe koopt is het maar de vraag of die wel helemaal recht is.
Hoe komt iemand aan een recht gebruikt achterframe?
 
Ok mooie tip. Ik wist niet dat richten ook nog mogelijk is. Ik ga me er eens in verdiepen en zal eens kijken of ik een foto kan maken van het frame hoe het er nu uit ziet.

En je hebt gelijk, een vervangend achterframe kan ook scheef zijn.
 
Wat je ook kunt doen is het achterframe eraf slijpen en een paar ogen of lippen eraan (laten)lassen.Dan een simpel achterframe zelf maken.Kan tevens veel lichter omdat het slechts één persoon hoeft te dragen.
 
Wat je ook kunt doen is het achterframe eraf slijpen en een paar ogen of lippen eraan (laten)lassen.Dan een simpel achterframe zelf maken.Kan tevens veel lichter omdat het slechts één persoon hoeft te dragen.
Dat zou mijn keuze zijn. Als ze niet gescheurd zijn zou ik de stompjes van het originele subframe gebruiken om een simpel stalen subframe op te monteren. Polyester eenzitterje er op en gaan.
 
heb zelf ook een paar R1-en gehad en dat subframe is echt flinterdun, 1 keer vallen en het is krom.

een ander frame scoren is waarschijnlijk vrij moeilijk want een gaaf frame met kenteken en papieren is populair (vooral bij het dievengilde) en dus duur.

een frame zonder kenteken heeft meestal een wok melding en dus een deuk ofzo

ik zou ook dat subframe eraf slijpen en een demontabel 1 zitter framepje maken geloof ik
 
Ik zou het subframe eerst eens te lijf gaan met balken, steigerpijpen en klembeugels. Als het echt zo makkelijk vervormt maak je ook een mooie kans dat je het ook weer terug kan buigen. Lassen en vervangen kan nog als het mislukt.
 
Ok mooi ik zal eens deze opties overwegen. Een nieuw stalen achterframe zelf maken en verbinden met oog lip verbindingen klinkt mooi maar dat wordt voor mij veel uitbesteden.

Heb je een voorbeeld/foto hoe zoiets uit kan zien bij een R1 01?

Richten zal ik eerst overwegen. Eraf slijpen kan idd altijd nog.
 
Ok mooi ik zal eens deze opties overwegen. Een nieuw stalen achterframe zelf maken en verbinden met oog lip verbindingen klinkt mooi maar dat wordt voor mij veel uitbesteden.

Heb je een voorbeeld/foto hoe zoiets uit kan zien bij een R1 01?

Richten zal ik eerst overwegen. Eraf slijpen kan idd altijd nog.
Dat richten is belangrijker voor het hoofdframe, dat moet gewoon goed zijn.

Op zich het niet zo'n drama als het kontje niet 100% recht zit, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan