Wat is nu een goede lader (ervaring) (Techniek)

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Op zoek naar een lader die wel beter laad dan 0,5 ampere (van Cranenbroek Smart 10)
en een ouderwetse lompe trafo Deca Class12 A. Wat is een goede?

https://janfreak.home.xs4all.nl/lader.html
Een zelf bouw?

En als je het volgende leest kloppen veel stroom sterktes van laders niet en laden te weinig?
http://www.mastervolt.nl/nieuws/het-laden-van-accus/

Volgens die website zou mijn accu 14Ah gewoon lood ergens met 2 Ampère geladen moeten worden:
full



Peter
 
ik vraag mij altijd waar dat soort bekrompen waarden vandaan komen. als je ziet dat er tijdens het rijden van mijn motor een generator staat te draaien van 600watt. OK daar worden lampen, benzinepomp, motormanagement en vast nog wel meer mee gevoed maar dan nog blijft er makkelijk 200-300watt (16-24A) over. en daar wordt een accu mee geladen van 14Ah en die kan daar prima tegen. dus waarom zou een externe lader dan maar 2A mogen leveren. als de spanningsregulatie goed is kan de accu best wat meer aan.
ja als je echt continu stroom gaat pompen zonder op de spanning te letten gaat het fout maar als de spanning goed is reguleert de accu vanzelf de stroom terug door het verhogen van de weerstand.
en dat linkje dat je geeft naar mastervolt gaat over boordaccu en accu's van UPSen. en ja die zijn inderdaad niet gemaakt voor hoge stromen zoals een startaccu dat zijn accu die gemaakt zijn op duurbelasting. daar moet je de stroom inderdaad beperken om de accu's niet te slopen.
 
Laatst bewerkt:
ik vraag mij altijd waar dat soort bekrompen waarden vandaan komen. als je ziet dat er tijdens het rijden van mijn motor een generator staat te draaien van 600watt. OK daar worden lampen, benzinepomp, motormanagement en vast nog wel meer mee gevoed maar dan nog blijft er makkelijk 200-300watt (16-24A) over. en daar wordt een accu mee geladen van 14Ah en die kan daar prima tegen. dus waarom zou een externe lader dan maar 2A mogen leveren. als de spanningsregulatie goed is kan de accu best wat meer aan.
ja als je echt continu stroom gaat pompen zonder op de spanning te letten gaat het fout maar als de spanning goed is reguleert de accu vanzelf de stroom terug door het verhogen van de weerstand.
en dat linkje dat je geeft naar mastervolt gaat over boordaccu en accu's van UPSen. en ja die zijn inderdaad niet gemaakt voor hoge stromen zoals een startaccu dat zijn accu die gemaakt zijn op duurbelasting. daar moet je de stroom inderdaad beperken om de accu's niet te slopen.

Theoretisch blijft er 16-24A over. Ik denk dan wel dat de interne weerstand in de accu vergeten wordt. Die is aanmerkelijk. Die rondzwemmende ionen in de accuvloeistof willen echt niet vanzelf verplaatsen. Daarbij is slechts een over-spanning van maar 2.4V (14.4-12) op de accupolen beschikbaar. Dus de werkelijke stroomsterkte die de accu in gaat is echt veel lager.

Toch is deze amperage vele malen hoger dan wat een lader doet!
 
De meeste hedendaagse laders zijn druppelaars. Die hebben niet zoveel powerrrrrrr.

Een klassieke 12volt lader die je in sommige autogarages tegenkomt, is vaak een standaard lader. Ev met instelbaar laadvermogen. En soms met n wijzertje, maar ding geeft telkens volle bak.
 
Theoretisch blijft er 16-24A over. Ik denk dan wel dat de interne weerstand in de accu vergeten wordt. Die is aanmerkelijk. Die rondzwemmende ionen in de accuvloeistof willen echt niet vanzelf verplaatsen. Daarbij is slechts een over-spanning van maar 2.4V (14.4-12) op de accupolen beschikbaar. Dus de werkelijke stroomsterkte die de accu in gaat is echt veel lager.

Toch is deze amperage vele malen hoger dan wat een lader doet!
ja ik weet ook wel hoe het werkt maar waarom doe "we" op het internet dan zo moeilijk bij een externe lader want daar geld precies het zelfde voor. maar dan mag een lader plotseling niet meer als 10% per uur kunnen laden omdat anders de accu zou overlijden.
 
ja ik weet ook wel hoe het werkt maar waarom doe "we" op het internet dan zo moeilijk bij een externe lader want daar geld precies het zelfde voor. maar dan mag een lader plotseling niet meer als 10% per uur kunnen laden omdat anders de accu zou overlijden.
:^
De laadcyclus van een lader wordt pas echt belangrijk als je de lader er aan laat staan voor langere tijd. Als een accu kapot zou gaan bij een laadstroom van meer dan 3A dan was hij in de motor zelf ook zo kapot want daar wordt vaak met meer dan 3A geladen.
 
Nu de echte experts er toch zijn, waarom zou je een aparte lithium ion lader nemen als deze in de motorfiets ook op de conventionele manier geladen word ?
het 'druppel' proces zou daar slecht voor zijn, maar op een lithium ion op te laden kan je de lader er toch gewoon afhalen zodra het lampje groen is, de accu vol is en de 'onderhoudscyclus' begint ?
 
Op zoek naar een lader die wel beter laad dan 0,5 ampere (van Cranenbroek Smart 10)
en een ouderwetse lompe trafo Deca Class12 A. Wat is een goede?

https://janfreak.home.xs4all.nl/lader.html
Een zelf bouw?

En als je het volgende leest kloppen veel stroom sterktes van laders niet en laden te weinig?
http://www.mastervolt.nl/nieuws/het-laden-van-accus/

Volgens die website zou mijn accu 14Ah gewoon lood ergens met 2 Ampère geladen moeten worden:
[afbeelding]


Peter

Os een Optimate goed genoed voor je?
 
Nu de echte experts er toch zijn, waarom zou je een aparte lithium ion lader nemen als deze in de motorfiets ook op de conventionele manier geladen word ?
het 'druppel' proces zou daar slecht voor zijn, maar op een lithium ion op te laden kan je de lader er toch gewoon afhalen zodra het lampje groen is, de accu vol is en de 'onderhoudscyclus' begint ?

Omdat een moderne druppellader vele verschillende manieren van laden kent. Constant laden, pulsladen, gedeeltelijk ontladen, etc. Doodsimpel laden kan een li-on accu prima tegen. De rest niet.

Tip voor TS, een CTEK MX5.0. Laad 5A in de autostand.
 
ja ik weet ook wel hoe het werkt maar waarom doe "we" op het internet dan zo moeilijk bij een externe lader want daar geld precies het zelfde voor. maar dan mag een lader plotseling niet meer als 10% per uur kunnen laden omdat anders de accu zou overlijden.

Nog sterker, soms worden dooie accu's weer tot leven gewekt daar ze aan de lader te hangen met standje 24Volt.
Tenminste, volgens een motormaatje.die bij een autogarage werkt. Ik vraag me alleen af hoelang de accu het hierna nog volhoud.
 
Mooie test Disaster!
Even lezen en bedenken.
Volgens accu startpagina: "Bij 2,35‐2,4 Volt per cel zal die ongewenste gasvorming optreden.Bij een gewone 12 Volt batterij is dat bij 14,1 tot 14,4 Volt batterijspanning."
http://accu.startpagina.nl/forum/topic/2028862/alles-over-het-opladen-van-de-accu/

Zit een kern van waarheid in. Accu op zo'n Oostblok lader -max- gaf 2,5 Ampere en de accu was zo goed als vol : Dan hoor je het flink bruisen in de accu.

Ik denk dat ik voor de CTEK MX5.0 ga vallen, die heeft een "Boost van 5 Ampere"
of misschien nog beter:MXS 3.8 omdat deze dichterbij de max laadstroom zit.
Uit de keuzelijst van CTEk:
http://www.ctek.com/ie/nl/chargers

LePenszeur daar staat ook een aparte lithium lader

ook de http://www.acculaders.nl/ctek-ct5-powersport.html CT5 lijkt me veelbelovend. Deze voldoet precies aan de spec in de lijst hierboven en heeft meerdere functie's

Veel beter zou zijn geweest, als je de info van Mastervolt en startpagina bekijkt dat je zelf de Ah kan instellen/ max en minimale stroom.
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je misschien eens kijken naar de delta-voedingen zoals je die in de electronica gebruikt om dingen te testen en bouwen. spanning en stroom instelbaar over het algemeen. Weliswaar hebben die dan weer geen laadregelingen.

Ik gebruik zelf een CTEK 5 voor de motoren en af en toe een oude savik auto lader. Die heeft als voordeel dat je ook in een bijna dode accu gewoon stroom kunt pompen. Soms helpt dat als revalidatie.

benno
 
Handige site, als je onboard geen indicatie hebt.:

http://www.electroschematics.com/11495/motorcycle-battery-level-indicator/

alleen moet ik een goeroe vinden die me dit 12 Volt maakt:
http://www.electroschematics.com/5703/battery-status-indicator/

en een heel simpele maar doeltreffende, (even de zener aanpassen voor de min voltage):
http://www.electroschematics.com/9010/12v-lead-acid-battery-low-voltage-indicator/
Tis allemaal wel heel veel gedoe, terwijl je gewoon een goede lader kunt kopen.

Eigenlijk totaal nutteloos.

wat is eigenlijk je doel, wil je iets speciaals?
 
Os een Optimate goed genoed voor je?
Ik heb zelf een Optimate 4 hangen, werkt perfect. Vorig jaar wat issues met de accu gehad die instant weg waren na de Optimate eraan gehangen te hebben. Had voor mij persoonlijk nog meer voordelen, aangezien ik ook mijn telefoon met Offline Maps als navigatie en muziek(spotify) voor onderweg gebruik. Die kon ik hier ook weer aanhangen. Vond(en vind) het een fantastische koop! :Y
 
Nee, niet nutteloos Martell. dat zijn indicatoren die ik op m'n oude GS750 niet heb.
Mijn laadsysteem vd motor werkt af en toe niet.
en default heeft zo'n Suzuki fiets geen indicatie.
Ik ga de laatste bouwen.
Alleen ergens het kleine rode ledje wegmoffelen.

Snaad, ik denk toch dat ik voor Disaster z'n keuze ga, zie meer voordelen.
Dank voor de bijdrage.
 
Aangezien je laadsysteem het af en toe niet doet zou ik dat ,als ik jou was, eerst repareren en anders iig een voltmetertje plaatsen zodat je kunt zien wanneer het wel laadt en wanneer niet.

Bij de suzuki is het laadsysteem makkelijk te repareren namelijk je koopt gewoon een nieuwe stator en een nieuwe spanningregelaar en geen 2ehands spul en je zorgt ervoor dat al je stekker verbindingen en zekering verbindingen goed zijn en dan laadt het gewoon altijd.
Zo lang de motor loopt natuurlijk.
 
Nee, niet nutteloos Martell. dat zijn indicatoren die ik op m'n oude GS750 niet heb.
Mijn laadsysteem vd motor werkt af en toe niet.
en default heeft zo'n Suzuki fiets geen indicatie.
Ik ga de laatste bouwen.
Alleen ergens het kleine rode ledje wegmoffelen.

Snaad, ik denk toch dat ik voor Disaster z'n keuze ga, zie meer voordelen.
Dank voor de bijdrage.
Een defect aan je motor wordt niet opgelost met een dingetje wat je er tussen hangt.
Het defect moet je opsporen en repareren.

Laad-indicators, spanningsmeters, of wat dan ook, zijn kant en klaar te koop voor gebruik op een motor.

Nog steeds nutteloos, en je blijft een motor met een defect houden.

En dat te bedenken dat je vraagt naar een goede accu-lader, terwijl je motor stuk is.

Net alsof je gaat informeren voor een goede schilder, omdat je geen cola lust.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een defect aan je motor wordt niet opgelost met een dingetje wat je er tussen hangt.
Het defect moet je opsporen en repareren.

Laad-indicators, spanningsmeters, of wat dan ook, zijn kant en klaar te koop voor gebruik op een motor.

Nog steeds nutteloos, en je blijft een motor met een defect houden.

En dat te bedenken dat je vraagt naar een goede accu-lader, terwijl je motor stuk is.

Net alsof je gaat informeren voor een goede schilder, omdat je geen cola lust.

:^

Zou niet de eerste keer zijn dat iets heel ingewikkeld gemaakt wordt omdat de simpele oplossing een investering vereist.
 
Omdat een moderne druppellader vele verschillende manieren van laden kent. Constant laden, pulsladen, gedeeltelijk ontladen, etc. Doodsimpel laden kan een li-on accu prima tegen. De rest niet.

Tip voor TS, een CTEK MXS5.0. Laad 5A in de autostand.
Hier ook erg tevreden met een MXS5.0 !
Je kunt er 0.8A en 5.0A mee laden, en je kunt kiezen tussen een ouderwetse en AGM accu zodat je altijd de juiste spanning hebt voor je jouw accu.

Naar het schijnt, is de revalidatiefunctie van CTEK de beste op de markt, heb er al meerdere keren accu's weer een heel stuk fitter mee gekregen (neemt niet weg dat je ze geen eeuwig leven kunt geven)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3 MXS 5.0's in gebruik. Gezien ik zelf dealer ben van o.a Ctek, Optimate, en GYS kan je er op rekenen dat ik degene gebruik die de beste prijs/kwaliteit biedt.

Paar weken terug een auto accu gered die 14 dagen in een auto gezeten had met de stadslichten aan. Dat kwam met mijn ouderwetse "boost karretje" niet goed. Mxs heeft er wel 1.5 dag over gedaan, maar aldus mijn accutester is die accu na een dag bijkomen terug op 92%, goed zat.

Het is naïef om te denken dat je met een soldeerbout en wat componentjes een laadprogramma kan imiteren waar een research afdeling jaren aan heeft gewerkt. De truuc van zo'n recondition functie is juist dat hij kan wat een dynamo niet kan. Maar goed, ik heb ook vele traditionele klanten die niet geloven in die "digitale onzin" en naar tevredenheid met voorgenoemd boost karretje uit 1960 werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan