herrie

pakdefiets

Rookie
22 jul 2016
17
0
Rotterdam
Beste motorliefhebbers,

Omdat ik nieuw ben wil ik me eerst even voorstellen. Ik heet Leon en, om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een bloedhekel aan motorfietsen. Onder andere hierom.

Ik zie dat er in dit forum al vaker over is gediscussieerd maar ik heb nog geen bevredigend antwoord op de oprechte vraag waarom motorrijders graag herrie veroorzaken en waarom de gemiddelde uitlaat tien keer harder klinkt dan die van een auto bijvoorbeeld. Erg irritant als je, zoals ik, aan een wat drukkere weg woont waar, zeker bij mooi weer, ongeveer 20 herrieschoppers per uur langs komen die het vaak ook nodig vinden bij het stilstaan voor het stoplicht toch maar regelmatig de gashendel open te trekken.

Als men herrie zo fijn vindt, waarom dan niet met de motorfiets in de badkamer gaan staan? Worden anderen tenminste niet lastig gevallen. Onderstaand filmpje geeft mijn gevoel ook aardig weer (don't be offended :) )

 
Laatst bewerkt:
Loud pipes save lives.

Overigens zijn uitlaten en radio's van petjes-auto's net zo 'irritant'.


Goh, het vrijdag-topic valt vroeg, deze week ;)
 
Het gaat gelukkig over Harley's :]

Voel me dan ook niet aangesproken.
 
Loud pipes save lives.

Overigens zijn uitlaten en radio's van petjes-auto's net zo 'irritant'.

Klopt, maar ik had het nu over herrie uit die loud pipes. Zelf heb je nog een helm op maar de mensen langs de weg hebben er last van. Waarom, is de vraag, is dat zo leuk?
 
Zelf erger ik me meer aan al die oude koekblikken met van die uitlaten maatje kachelpijp
meestal oude bakken (veelal van Franse en Japanse makelij)die denken dat meer herrie ook meer vermogen betekent, en dan met het raam open rijden om te laten horen dat hun geluidinstallatie de waarde van hun voertuig overstijgt.
Maar daar heb je blijkbaar geen last of het stoort je niet, misschien rijd je zelf in zon hierboven beschreven koekblik en bent gewoon jaloers op de "muziek" die uit onze uitlaten komt.

Kan maar 1 ding zeggen loud pipes save lives, hehe _O- :W _O-
 
Als je er niet tegen kan, is het ook super tactisch om direct langs de weg te gaan wonen...
 
Toen je op zoek ging naar een huis en je kwam jouw huidige woning tegen, dacht je toen niet iets van: 'he een drukke weg voor de deur, zou ik dat fijn vinden?' Als je last hebt van geluiden(wat ik wel snap) moet je ook niet aan een drukke weg gaan wonen.
Maar dat heb je wel gedaan en nu heb je een hekel aan motoren, maar dat komt eigenlijk omdat je niet alles goed hebt overwogen bij de keuze van een huis. Als je dat wat beter had overwogen had je nu met minder frustraties door het leven kunnen gaan.

Maar om antwoord te geven op de waarom vraag is net zo lastig als 'waarom is biefstuk lekker?'. het is een kwestie van smaak, ik hou van de roffel van mijn 2 cilinder, en het liefst zo hard mogelijk, maar omdat ik sociale empatisch vermogen heb zitten er toch db killers in de uitlaat.
 
arghhhh , niet nog zo n zeur topic over lawaai,ga in je badkamer zitten met oordoppen in heb je nergens last van!
leven is lawaai, klaar, de 1 ergert zich aan t lawaai van motoren de ander aan t geschreeuw van kids etc. :Z
 
VRIJDAG!!! *O*

Oh nee...wacht.. -O-

*Serieus-modus*:
Je zegt dat je niet weet waarom de gemiddelde uitlaat tien keer harder klinkt dan die van een auto bijvoorbeeld. In de eerste plaats zijn een auto-motor en een motor-motor wezenlijk verschillend. De inhoud is misschien hetzelfde (gemiddeld heeft een motor-motor minder inhoud natuurlijk), maar de prestaties zijn anders. Hogere bandbreedte aan toerental, andere vermogens/koppel afgiftes.

Hiernaast, heb je bij een auto natuurlijk ook veeeel meer metaal om de auto heen, meer mogelijkheid tot isolatie en een veeel langere uitlaat, wat meer demping toestaat. Bij een motor zit je gescheiden van het blok door een lullig plastic kuipje. Het is vaak niet meer dan dat, als dat het al is. Tel daarbij op dat de uitlaat altijd korter is en het sommetje is compleet dat een motor gemiddeld meer kabaal maakt dan een auto.

Als de uitlaat wordt vervangen *kan* dit tot geluidstoename leiden.

Laat ik het volgende voorop stellen: ik ben enorm fan van motorgeluid. Open uitlaten kan ik (in tegenstelling tot jou) enorm van genieten. Als ik er een in het wild zie, gaat de grijns van oor-tot-oor en de duim omhoog.

Komma, echter, maar... Ik kan de frustratie zeker begrijpen. Daarom rijd ik ook met een dB-killer in mijn uitlaat. Nu vermoed ik (weet ik nog niet zeker, nog niet gemeten) dat mijn vervangingsuitlaat (met dB-killer) stiller is dan de standaard uitlaat. En nog krijg ik soms mensen die "rustig" (rustaaaagh :P ) naar me wenken als ik netjes 62 rijd op een 60 weg..

En dan het bij het stoplicht even gas geven: daar kan ik me ook aan ergeren.
 
Moet wel zeggen dat "loud pipes saves lives" is ook de grootst mogelijke onzin. wordt alleen maar gebruikt om die herriepijpen te vergoeilijken.

Werd gisteren in een dorp ook in gehaald door een figuur met twee open kachelpijpen er onder. Sorry hoor, vind gebrul uit een motor best mooi hoor, maar je kan ook overdrijven.

heb zelf eens een chopper gehad met volledig open uitlaten, werd op den duur gek van mijn eigen herrie. Ook niet echt comfortabel als je eens een eindje weg gaat.
 
Zelf erger ik me meer aan al die oude koekblikken met van die uitlaten maatje kachelpijp
meestal oude bakken (veelal van Franse en Japanse makelij)die denken dat meer herrie ook meer vermogen betekent, en dan met het raam open rijden om te laten horen dat hun geluidinstallatie de waarde van hun voertuig overstijgt.
Maar daar heb je blijkbaar geen last of het stoort je niet, misschien rijd je zelf in zon hierboven beschreven koekblik en bent gewoon jaloers op de "muziek" die uit onze uitlaten komt.

Kan maar 1 ding zeggen loud pipes save lives, hehe _O- :W _O-

Jawel, daar heb ik ook last van. Maar ik had het nu over loud pipes. Fijn dat je zoveel lol hebt trouwens omdat je denkt dat je levens redt.
 
Moet wel zeggen dat "loud pipes saves lives" is ook de grootst mogelijke onzin. wordt alleen maar gebruikt om die herriepijpen te vergoeilijken.

Werd gisteren in een dorp ook in gehaald door een figuur met twee open kachelpijpen er onder. Sorry hoor, vind gebrul uit een motor best mooi hoor, maar je kan ook overdrijven.

heb zelf eens een chopper gehad met volledig open uitlaten, werd op den duur gek van mijn eigen herrie. Ook niet echt comfortabel als je eens een eindje weg gaat.

Hehe, dank je. Misschien is het ook wel een mooi geluid maar men valt er ook anderen mee lastig die het niet zo mooi vinden. Ik kan me best voorstellen dat er een zekere stoerheid of zo vanuit gaat maar ik moet dat 250 keer per dag aanhoren omdat ik met mooi weer het raam open heb staan.
 
Hehe, dank je. Misschien is het ook wel een mooi geluid maar men valt er ook anderen mee lastig die het niet zo mooi vinden. Ik kan me best voorstellen dat er een zekere stoerheid of zo vanuit gaat maar ik moet dat 250 keer per dag aanhoren omdat ik met mooi weer het raam open heb staan.

Nou dat weet ik niet, ik denk dat mijn acceptatie-nivo van herrie-motoren toch nog wel stukkie hoger ligt dan die van jou....
 
Toen je op zoek ging naar een huis en je kwam jouw huidige woning tegen, dacht je toen niet iets van: 'he een drukke weg voor de deur, zou ik dat fijn vinden?' Als je last hebt van geluiden(wat ik wel snap) moet je ook niet aan een drukke weg gaan wonen.
Maar dat heb je wel gedaan en nu heb je een hekel aan motoren, maar dat komt eigenlijk omdat je niet alles goed hebt overwogen bij de keuze van een huis. Als je dat wat beter had overwogen had je nu met minder frustraties door het leven kunnen gaan.

Maar om antwoord te geven op de waarom vraag is net zo lastig als 'waarom is biefstuk lekker?'. het is een kwestie van smaak, ik hou van de roffel van mijn 2 cilinder, en het liefst zo hard mogelijk, maar omdat ik sociale empatisch vermogen heb zitten er toch db killers in de uitlaat.

Toen ik het huis een hele tijd geleden kocht, was er veel minder (motor)verkeer. Ik zie verder niet waarom de plek waar ik woon een rechtvaardiging is voor het veroorzaken van herrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan