probleem krukaslager/versnellingsbaklager

bramvdb

MF'er
25 jul 2016
54
0
hallo iedereen,
mijn eerste post hier op het forum en al meteen een vraag. hoewel ik betwijfel dat ik met mijn type voertuig hier mijn vraag niet mag stellen,wil ik toch een kans wagen. dit omdat ik al veel hier op het forum rond gekeken heb,en ik aangenaam verrast ben van het niveau van antwoorden.wat niet op elk forum te vinden is.
het gaat hier dus om een 50 cc enduro van 98(suzuki tsw). gezien het kinderachtige gedrag op scooterfora's hoop ik hier verder geholpen te worden.

gezien de leeftijd van dit voertuig was ik begonnen aan een volledige revisie. Bij het plaatsen van de krukaslagers is het lager aan de rechterkant op 1 of andere manier 2 milimeter naar boven gekomen(terwijl ik 100% zeker was dat deze goed zat). ik heb dit opgemerkt toen ik het beschermplaatje van het lager terug wou monteren,en duidelijk voelde dat -na deze handeling- de krukas zeer moeizaam rond draaide.

het gaat om deze lager: adult image

dit is het plaatje waar ik het over had:
upload an image

nu vroeg ik mij af hoe ik dit zou kunnen oplossen? met een passende bus op de lager slagen lijkt mij niet best voor de lager zelf. de lagers zijn gemonteerd door gebruik te maken van een oven. is de enige oplossing het blok splitsen en het carter terug in de oven te leggen? kan een lager tegen deze temperatuur? of zijn er andere oplossingen?
hetzelfde verhaal is met een lager van de versnellingsbak,deze is een halve milimeter naar boven gekomen. ik snap niet hoe dit is kunnen gebeuren,aangezien aan deze kant van het carter de lagers heel soepel over de assen ging..

mvg Bram
 
nou kan ik de foto niet vergenoeg uitvergroten zonder dat het onscherp wordt, maar het lijkt mij dat er in de groef van dat lager een borgring moet die voorkomt dat het lager schuift.

edit,
ik denk dat dat plaatje dienst doet om het lager op zijn plaats te houden,
heeft het lager wel dezelfde breedte maat?
als het maar iets breder is komt met monteren van de 2 carterhelften het teveel naar buiten zoals op de foto.
 
Laatst bewerkt:
carters niet evenwijdig bij het weer dicht doen.
wil je het goed, alles weer uiteen halen en opnieuw beginnen.
wil je "de iets minder goede methode" proberen : carters lokaal rond de lagers opwarmen en met plastieken hamer op kloppen, met wat geluk zet alles zich weer goed. wel opletten dat je je krukasdichtingen niet verbrandt ;)
 
hallo iedereen,
mijn eerste post hier op het forum en al meteen een vraag. hoewel ik betwijfel dat ik met mijn type voertuig hier mijn vraag niet mag stellen,wil ik toch een kans wagen. dit omdat ik al veel hier op het forum rond gekeken heb,en ik aangenaam verrast ben van het niveau van antwoorden.wat niet op elk forum te vinden is.
het gaat hier dus om een 50 cc enduro van 98(suzuki tsw). gezien het kinderachtige gedrag op scooterfora's hoop ik hier verder geholpen te worden.

gezien de leeftijd van dit voertuig was ik begonnen aan een volledige revisie. Bij het plaatsen van de krukaslagers is het lager aan de rechterkant op 1 of andere manier 2 milimeter naar boven gekomen(terwijl ik 100% zeker was dat deze goed zat). ik heb dit opgemerkt toen ik het beschermplaatje van het lager terug wou monteren,en duidelijk voelde dat -na deze handeling- de krukas zeer moeizaam rond draaide.

het gaat om deze lager: [~[url="https://s31.postimg.org/dn0yuediz/13781777_10208332624426208_8091615074777316669_n.jpg"]afbeelding~][/url]adult image

dit is het plaatje waar ik het over had:
[~[url="https://s31.postimg.org/t87bayb8r/13619846_10208332624666214_2457767527504631888_n.jpg"]afbeelding~][/url]upload an image

nu vroeg ik mij af hoe ik dit zou kunnen oplossen? met een passende bus op de lager slagen lijkt mij niet best voor de lager zelf. de lagers zijn gemonteerd door gebruik te maken van een oven. is de enige oplossing het blok splitsen en het carter terug in de oven te leggen? kan een lager tegen deze temperatuur? of zijn er andere oplossingen?
hetzelfde verhaal is met een lager van de versnellingsbak,deze is een halve milimeter naar boven gekomen. ik snap niet hoe dit is kunnen gebeuren,aangezien aan deze kant van het carter de lagers heel soepel over de assen ging..

mvg Bram
Heb je t lager gemonteerd terwijl de carterhelften los waren?
Hoe ging het monteren, stroef, soepel?

Ik probeer na te gaan wat de verplaatsing heeft veroorzaakt.

Is er een mechanische reden waarom het lager niet, netjes, op de plek getikt kan worden? Bij voorkeur temperatuurverschillen gebruiken, indien mogelijk.

Vergeet niet de boel nog goed te smeren, voor gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aan het lager zelf is inderdaad een soort van ring,die ervoor zorgt dat het lager niet meer richting krukas kan.echter is deze ring nog een 2tal milimeter van het carter verwijderd, wat moeilijk te zien is op de foto. de lagers zouden juist moeten zijn,deze heb ik besteld bij een suzuki dealer bij mij in de buurt. het plaatje dat er op geschroefd word,zorgt er op zijn beurt weer voor dat het lager niet meer weg van de krukas kan. tussen de keerring en deze krukaslager is een halve centimeter plaats tussen,dus dit zou geen probleem mogen zijn(tenzij deze verschoven is,zonder dat ik hier weet van heb). ik heb al de lagers gemonteerd als de carterhelften los waren. 2 naaldlagers gingen met wat (relatief harde) tikjes op hun plek,al de kogellagers vielen zo vanzelf op hun plek. geduldig gewacht tot de helften afgekoeld waren en dan begonnen met de montage.
ik had ook al het idee om het zo wat plaatselijk proberen te verwarmen,maar op welk deel van de lager mag je dan slaan? ik dacht dat je altijd op de buitenste ring moest tikken met een mooi passend buisje. maar eerder vandaag las ik dat je op de binnenste ring moest slaan als er een as doorliep(wat in dit geval zo is-> krukas)
smeren moet nog gebeuren,net zoals de binnenste zijde van de keerringen invetten,dit ben ik vergeten..

als ik opnieuw begin, mag ik dan dezelfde lagers en keerringen gebruiken? ik hoop namelijk van wel,aangezien deze redelijk prijzig waren(de lagers dan)
 
Wat ik zou doen:
1 Blok splitsen
2 (Kruk)as uit het lager halen
3 Het lager er verder in tikken met behulp van een grote dop uit een dopsleutelset op de buitenste rand van het lager. Dan heb je dus een dop 32 of groter nodig.

Wat ik niet zou doen:
1 Lagers er uithalen en daarna op nieuw gebruiken. Het er uit halen van het lager vraagt zoveel geweld dat je het lager beschadigt.
2 Carterhelft plaatselijk verwarmen. Je verwarmt het lager ook waardoor het niet veel nut heeft en je loopt het risico je keerringen te slopen.
 
vroeger bij de kreidler zaten volgens mij de keerringen aan de buitenkant gemonteerd,
de smering voor de krukaslagers zat toen nog in de brandstof, hoe dat bij een suzuki zit weet ik niet,
maar een WPHB kan uitkomst bieden.
 
als ik het blok terug splits, kan ik dat deze keerring opnieuw gebruiken? of moet deze vervangen worden?
ik begrijp ook niet waarom deze verschoven is.. wie weet heb ik toch mis gekeken en was deze al bij montage niet helemaal gezakt, hoewel ik toch vrij zeker van ben dat deze goed lag.(net zoals bij de versnellingsbak..)
is het niet zo dat het carter iets meer uitzet bij toevoeging van warmte dan het lager,of klopt dit niet?
bedankt voor al de hulp tot nu toe, dan weet ik morgen wat doen ;)
 
als ik het blok terug splits, kan ik dat deze keerring opnieuw gebruiken? of moet deze vervangen worden?
ik begrijp ook niet waarom deze verschoven is.. wie weet heb ik toch mis gekeken en was deze al bij montage niet helemaal gezakt, hoewel ik toch vrij zeker van ben dat deze goed lag.(net zoals bij de versnellingsbak..)
is het niet zo dat het carter iets meer uitzet bij toevoeging van warmte dan het lager,of klopt dit niet?
bedankt voor al de hulp tot nu toe, dan weet ik morgen wat doen ;)
Welke warmte?
 
warmte van een oven bijvoorbeeld? en hoe bedoel je 'niet evenwijdig gemonteerd'? deze helft ging er heel vlot over,eerlijk gezegd, alleen de laatste centimeter ging alleen verder met wat tikken van de hamer. misschien is op deze manier de lager(s) wat verschoven. inderdaad,ik had beter eerst de
borgplaat gemonteerd. zo zou ik het nu doen in ieder geval.
 
warmte van een oven bijvoorbeeld? en hoe bedoel je 'niet evenwijdig gemonteerd'? deze helft ging er heel vlot over,eerlijk gezegd, alleen de laatste centimeter ging alleen verder met wat tikken van de hamer. misschien is op deze manier de lager(s) wat verschoven. inderdaad,ik had beter eerst de
borgplaat gemonteerd.
zo zou ik het nu doen in ieder geval.


ik zou er eerst zeker van willen zijn dat het lager de juiste breedte maat heeft.
 
warmte van een oven bijvoorbeeld? en hoe bedoel je 'niet evenwijdig gemonteerd'? deze helft ging er heel vlot over,eerlijk gezegd, alleen de laatste centimeter ging alleen verder met wat tikken van de hamer. misschien is op deze manier de lager(s) wat verschoven. inderdaad,ik had beter eerst de
borgplaat gemonteerd. zo zou ik het nu doen in ieder geval.
Ik snapte niet goed hoe je lager had gemonteerd.

Als het idd zo strak zit, kan het er alleen uit dmv minimaal dezelfde kracht, bij het in elkaar zetten van de boel. Raar dat je dat dan niet gemerkt hebt.

Of heb je t lager in de oven gehad?

Eigenlijk weten we nog steeds niet hoe je t nou gedaan hebt....
 
ik heb de lege carterhelften in de oven gezet,en deze verwarmt tot 150 graden. daarna heb ik de lagers op hun plek gelegd,deze vielen vlot op hun plaats. ik heb de nummers op de oude lager vergeleken met die nieuwe,en deze is dezelfde.
 
ik heb de lege carterhelften in de oven gezet,en deze verwarmt tot 150 graden. daarna heb ik de lagers op hun plek gelegd,deze vielen vlot op hun plaats. ik heb de nummers op de oude lager vergeleken met die nieuwe,en deze is dezelfde.
En toen nog verder getikt?

Hoe zat het na afkoelen?

Wat heeft de kracht veroorzaakt om het van de plek te krijgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
warmte van een oven bijvoorbeeld? en hoe bedoel je 'niet evenwijdig gemonteerd'? deze helft ging er heel vlot over,eerlijk gezegd, alleen de laatste centimeter ging alleen verder met wat tikken van de hamer. misschien is op deze manier de lager(s) wat verschoven. inderdaad,ik had beter eerst de
borgplaat gemonteerd. zo zou ik het nu doen in ieder geval.

Ik kan niet voor Janbros spreken, maar ik bedoel daarmee dat de carterhelft (of meer precies het lager) misschien iets scheef gemonteerd is (dus de deelvlakken van het carter niet evenwijdig) waardoor de as in het lager iets geschrankt en het lager mee naar buiten genomen is. Hetzelfde effect als wanneer er een braampje tussen raakt.
Verder is het logisch dat als je de borgplaat daarna monteert en de binnenring van het lager schuift niet over de as dat dan het lager onder spanning wordt gezet en de as moeilijk wil draaien.
 
Ergens iets mis gegaan tijdens montage?
Te lang gewacht met op goede positie zetten na voorverwarmen......?

Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk wordt opgelost.
Ben bang volledige demontage en overlijden van het lager.
 
ik heb op deze lager niet moeten tikken,deze viel perfect op zijn plaats. nadien heb ik gewacht tot het volledig afgekoeld was,alvorens verder te gaan met montage. ook lag het lager er recht in, niet scheef gemonteerd. je hoorde duidelijk een tik als het lager viel op zijn plek.
zou de lager echt overleden zijn? hoezo dan? ik had gehoopt deze nog te kunnen gebruiken,gezien de kostprijs.
nadat ik de 2 carterhelften op elkaar wou plaatsen,heb ik het laatste stukje (als de 2 carterhelften 1 cm van elkaar ongeveer waren) verspreid een paar tikjes moeten geven. wellicht is dit de kracht geweest waardoor het lager iets verschoven is.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zou doen is zoveel mogelijk controleren. Het oude lager kan verkeerd geweest zijn, daarmee de nieuwe ook. Als het lager niet goed klemt, door slijtage van de zitting, is verschuiving misschien mogelijk.

De nieuwe lagers en dichtingen zou ik durven gebruiken als ik ze niet zou kunnen onderscheiden van nieuw. Wil je weten hoe warm keeringen mogen worden dan zocht ik het op of ging ik expirimenteren op de oude. Beredeneren kan soms ook, van bepaalde delen weet je hoe dicht het op een warmtebron zit bijvoorbeeld.

Succes!
 
Heb je de krukas voor montage ook eerst in de vriezer gehad? Als ik het zo inschat klemt het lager (teveel?) op de krukas, waardoor deze bij het samenvoegen van de carterhelften uit de carterhelft gedrukt werd. Oplossing zou KUNNEN zijn, voorzichtig en rustig met behulp van een busje op de binnenring het lager er wat dieper in proberen te tikken. Zodra je merkt dat dit te moeilijk gaat, STOPPEN en een andere oplossing bedenken.
Al blijft de beste/veiligste oplossing natuurlijk alles weer demonteren en opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan