vraag over afstellen ketting

ritjard

Die hard MF'er
4 aug 2015
559
0
omgeving utrecht
Beste techneuten,
ik zit nu met een probleempje nadat ik geprobeerd(aka verneukt) heb de ketting te stellen. :$ :$ :$ :$ :$ :$
De markeringen links en rechts op de swingarm komen niet overeen.
Rechts staat die op de 4de streep
Links staat die op de 5.5de streep ongeveer

Alle foto's/gegevens zijn geconstateerd terwijl de motor op de middenbok stond.

De sluitingen op de swingarm zien er zo uit:
Links:
full


Rechts:
full

Blokje rechts zit veel meer los dan blokje links. De afstand van de moer tot einde schroef is:
links 1.5 cm
Rechts 1.5 cm \


Ook liep de ketting niet lekker(soort knakkend geluid) meer nadat ik een beetje met de as gekloot had, nu ik hem verder naar de rechterkant heb gedraaid loopt die wel weer lekker. De speling van de ketting is nu goed.

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat de twee markeringen gelijk zijn en de ijzeren blokjes (foto's) ook gelijk zijn??

Ps kettingset zit er nu iets minder dan 500 km onder, toen die gemonteerd was zat die goed!!
 
ALTIJD TYP IK TE LANGZAAM....

de rechtse kettingspanner moet verder naar binnen kunnen, net als de linker.
de rechtse kettingspanner moet zo gezeten hebben op het moment dat je de moet rechts heb vastgedraait.
als dit zo gekomen is tijdens het rijden heeft de moer niet goed vastgezeten.

bovenstaande herstellen zou voldoende moeten zijn.
en oppassen dat je wiel niet uit zichzelf naar achteren 'glijd' als de motor op de middenbok staat.
 
Laatst bewerkt:
Heb de kettingspanners beiden verder naar binnen gedraaid. Echter de twee ketting staat nu wel strak (nog net niet te strak). De 2 meetpunten zijn nog steeds anders, zal zo die links verder aandraaien zodat die wel ook op 4 komt.
Wel heb ik als ik het wiel nu draai dat je af en toe een pung hoort en als je hem uit laat draaien komen er een paar kleine pungs, ook soms als ik de ketting van onder naar boven duw om de speling te checken, waar zou dit aan kunnen liggen?
 
Beste Retard.
Als je de wielmoer vast zet doe je dit het beste door de sleutel naar voren te duwen zodat je het wiel niet naar achter trekt. zo voorkom je dat de spanner mee naar achter gaat zoals bij jou het geval is.
Kijk in je handleiding hoeveel speling de ketting moet hebben wanneer hij op de middenbok staat. Ik verwacht dat dat 3 a 4 cm is.
 
De spanner had ik zelf losgedraaid. Ik zal morgen nog eventjes kijken of ik er uitkom als ik de as wat los draai en weer vast zet. Spanners heb ik inmiddels zelf goed vastgezet, wel is er nog een verschil van 1 streepje op de swingarm en ketting staat goed strak nu. Speling hoort 2 a 3 cm te zijn bij deze motor.
 
Spanner L en R altijd zelfde streepje. Anders wiel scheef in de motor.
Als je er dan achter rijdt gaat de fiets als een hondje over de weg. Dan rijden wielen niet achter elkaar maar naast elkaar over de weg. Dat zie je soms ook nog wel eens bij auto-kneusjes die niet goed zijn gericht.

Spannen:
As lichtjes vast zetten. Kett.onder gewichtsdruk goede speling stellen. Kett met ca 3 cm speling. Vervolgens rechtse spanner gelijk streepje met linkse zetten. As vastzetten door sleutel L omhoog en R omlaag te drukken. Niet naar voor-achter. Als as vast kett.span-moertjes even doorzetten tegen loslopen. Klaar!
 
Spanner L en R altijd zelfde streepje. Anders wiel scheef in de motor.
Als je er dan achter rijdt gaat de fiets als een hondje over de weg. Dan rijden wielen niet achter elkaar maar naast elkaar over de weg. Dat zie je soms ook nog wel eens bij auto-kneusjes die niet goed zijn gericht.

Spannen:
As lichtjes vast zetten. Kett.onder gewichtsdruk goede speling stellen. Kett met ca 3 cm speling. Vervolgens rechtse spanner gelijk streepje met linkse zetten. As vastzetten door sleutel L omhoog en R omlaag te drukken. Niet naar voor-achter. Als as vast kett.span-moertjes even doorzetten tegen loslopen. Klaar!
Ik heb verschillende motoren gehad waarbij het wiel scheef stond als ik de streepjes aan hield.
Ik vertrouw die streepjes niet.
 
Misschien stonden de streepjes niet juist? Ik vertrouw die ook niet helemaal en meet meestal de afstand tussen de band en de achterbrug nog even aan weerszijden. Ook kijk ik nog even van een afstandje achter de motor er langs om de zien of alles in het midden staat.
 
Meet hem zelf altijd eerste keer uit. Daarna vasthouden aan links een halve slag = rechts een halve slag. En dan maar goed tellen... :+
Maar die streepjes kloppen inderdaad niet altijd. Soms (licht aan het type motor) kun je van hart achterbrug as naar hart achterwiel as meten. Dit moet dan links en rechts het zelfde zijn.
 
Als ik het topic zo lees heeft de TS nu gewoon de spanner moeren aangedraaid tot de plaatjes tegen de brug zitten en zit dat achterwiel nog steeds mega-scheef in de brug.

Niet alleen streepjes op de brug zijn een probleem, dat beugeltje met inkeping dat moet aangeven waar de as zit is nog een stuk waardelozer.

Vastzetten doe ik altijd door de as een klein beetje vast te zetten, paar meppen op het achterwiel richting motor, nog verder vastzetten, nog een keer meppen en vaster zetten en dan zit hij doorgaans al vast genoeg om niet meer te verplaatsen bij verder vastdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Zoals aangegeven, de streepjes zijn niet altijd te vertrouwen. Of de plaatjes/blokjes aan de as: teveel speling. Achterbruggen zijn ook niet altijd symetrisch, dus band-brug afstand gelijk zetten is niet altijd recht. Hart-hart scharnieras/achteras is meestal een goeie meting! Of handige kettinglijn tooltjes.

Na het spannen en vast draaien van de as altijd nog eens controleren, soms is de boel er strakker door gaan staan.
 
Het lijkt alsof mijn wiel er nu scheef in staat dus ik ga even kijken of ik die wat rechter kan krijgen met alle tips die hierin staan. Hij staat nu voor meer naar rechts en achter dus meer naar links (althans zo lijkt mij het), ik hou jullie op de hoogte
 
Inmiddels heb ik de band (edit: het WIEL) er recht ingezet. Dit heb ik gedaan door aan beide kanten van de as de twee punten los te draaien en de kettingspanners een stuk uitgedraaid. vervolgens heb ik het wiel recht geduwd en alles weer vastgezet.
Bedankt voor alle tips!!
PS de meetstreepjes staan ook gelijk nu;)
 
Laatst bewerkt:
nee, ze kunnen wel een recht frame maken, maar geen streepjes op de juiste plek zetten _O-

Heb je wel eens een of meerdere frames goed opgemeten? Al zouden alle assen perfect parallel staan, dan verzekerd dat nog niet van een perfecte uitlijning van wielen en/of ketting. Los van slijtage of schade, wat bij een oudere motor niet kan worden uitgesloten.
 
Beste Retard.
Als je de wielmoer vast zet doe je dit het beste door de sleutel naar voren te duwen zodat je het wiel niet naar achter trekt. zo voorkom je dat de spanner mee naar achter gaat zoals bij jou het geval is.
Kijk in je handleiding hoeveel speling de ketting moet hebben wanneer hij op de middenbok staat. Ik verwacht dat dat 3 a 4 cm is.

Inderdaad.Ik heb ook mijn asmoer van linkerzijde naar rechterzijde gezet.Wat ik ook altijd deed was even een steeksleuteltje stukje tussen ketting en tandwiel draaien en dan is 1 tandje genoeg,ketting staat dan op volle spanning en wiel trek je niet meer naar achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan