Voortandwiel losgekomen, schroefdraad op as kapot

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Gisteren schoot m'n Yamaha Fazer op de snelweg ineens in de toeren en ik had geen aandrijving meer. Ik dacht eerst aan een geknapte ketting, maar die lag er nog gewoon op. Het voortandwiel bleek er af te zijn gelopen.

vUaEdvU.jpg


Het draad van de as is weg. Het draad van de moer, die in het kapje is blijven liggen, is ook weg. Ik kan de moer zo vrij over de as heen schuiven.

Wat is nu de beste reparatie? As vervangen, of is er nog een mogelijkheid met minder werk?

Dan de vraag, hoe kan dit gebeuren? Ik snap er niks van. Ik heb zelf de kettingset een paar duizend km geleden vervangen. Netjes de boel schoongeborsteld, moer met de momentsleutel vastgezet op het moment wat het boekje vertelt, borgplaatje er op twee plekken overheen gevouwen.. Alles zat goed. En nu opeens het draad van zowel as als moer weg.
 
een gat door de as boren en een splitpen erdoorheen , na de moer natuurlijk,
of eventueel vastlassen , dusdanig dat je voor een eventuele tandwiel wissel de las weg kunt slijpen
 
Hallo,

Gisteren schoot m'n Yamaha Fazer op de snelweg ineens in de toeren en ik had geen aandrijving meer. Ik dacht eerst aan een geknapte ketting, maar die lag er nog gewoon op. Het voortandwiel bleek er af te zijn gelopen.

[afbeelding]

Het draad van de as is weg. Het draad van de moer, die in het kapje is blijven liggen, is ook weg. Ik kan de moer zo vrij over de as heen schuiven.

Wat is nu de beste reparatie? As vervangen, of is er nog een mogelijkheid met minder werk?

Dan de vraag, hoe kan dit gebeuren? Ik snap er niks van. Ik heb zelf
O-)
de kettingset een paar duizend km geleden vervangen. Netjes de boel schoongeborsteld, moer met de momentsleutel vastgezet op het moment wat het boekje vertelt, borgplaatje er op twee plekken overheen gevouwen.. Alles zat goed. En nu opeens het draad van zowel as als moer weg.
er is een oplossing

 
Die moer had niet los mogen komen, mogelijk is er toch tijdens de montage niet goed gegaan.


De enige nette oplossing is een nieuwe as, maar dat is natuurlijk geen makkelijke oplossing.

Een makkelijke oplossing is het tandwiel op de as lassen (of de moer, dat kan ook), heb het wel eens gezien. Eigenlijk is dit echt prutswerk en ik raad het je ook af.



Het is wel vreemd dat het schroefdraad op de as beschadigd is, dat moet naar mijn idee van het tandwiel komen, aangezien de moer bij mijn weten van een zachter materiaal is gemaakt dan de as. Het tandwiel is wel weer harder dan de moer.
Ik heb nog een moer liggen van mijn vorige motor, de moer heeft totaal geen schroefdraad meer, maar de as was nog perfect.
En dat het tandwiel harder is weet ik omdat ik een keer zo'n moer heb gezien (van mijn XT600) die tussen de ketting en het tandwiel had gezeten, het resultaat was dat de moer vast op het tandwiel zat, de moer was beschadigd, maar het tandwiel had niets.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil toch wel graag leren wat ik nou verkeerd heb gedaan hoor. Ik snap dat even niet, daar is de techniekafdeling van dit forum toch voor bedoeld?
 
Ik wil toch wel graag leren wat ik nou verkeerd heb gedaan hoor. Ik snap dat even niet, daar is de techniekafdeling van dit forum toch voor bedoeld?


Ik weet ook niet wat je verkeerd hebt gedaan.

Maar hier wel wat leesvoer met oplossingen:
allemaal effe controleren, borgplaat voortandwiel.
(Al heb ik geen idee hoe betrouwbaar deze oplossing is, maar ik heb dan ook geen yamaha meer, dus het maakt mij niet heel veel uit :$ )
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan