Koppeling werkt niet meer

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.241
1.546
Goedemiddag,

Sinds enige tijd heb ik problemen met de koppeling van mijn Bandit 600 uit '96. De gebeurtenissen op een rijtje:

- Na het loshalen en terugzetten van de tandwielkap wilde de motor niet meer schakelen.
- Daarop is het bedieningsmechanisme van de koppeling vervangen.
- Hierna heeft de motor een paar kilometer goed gereden.
- Toen kreeg de motor onderweg dezelfde verschijnselen als eerder.
- De ANWB heeft de koppelingskabel afgesteld met de opmerking dat de koppelingsplaten waarschijnlijk zijn versleten.
- Na enkele kilometers kreeg de motor weer dezelfde problemen en kan nu niet schakelen.

De motor heeft altijd prima gereden totdat ik de tandwielkap heb losgehaald. Waar denken jullie dat het probleem zit? De fiets heeft 43k gelopen.
 
Bij 43k mogen koppelingsplaten toch versleten zijn?
Aan het mechanisme kan het niet liggen dat is kennelijk vernieuwd.
(en de kabel + hendel zijn afgesteld)
De volgend stap is dan toch het koppelingsplatenpakket + drukveren te controleren op slijtage. (demonteren en opmeten)
 
Laatst bewerkt:
Bij 43k mogen koppelingsplaten toch versleten zijn?
Aan het mechanisme kan het niet liggen dat is kennelijk vernieuwd.
(en de kabel + hendel zijn afgesteld)
De volgend stap is dan toch het koppelingsplatenpakket + drukveren te controleren op slijtage. (demonteren en opmeten)
Dat zou goed kunnen, maar het is vreemd dat de motor voor dit hele avontuur altijd prima koppelde.
 
Raar verhaal.
Omdat je niet meer kunt schakelen wordt het bedieningsmechanisme van de koppeling vervangen ? Met versleten koppelingsplaten kun je heel prima schakelen alleen koppelen zal wat lastig worden. Maar je kunt niet meer ontkoppelen zeg je. Dan zijn je platen dus niet versleten.
 
Borgmoer 20 los.
suzuki-gsf600s-bandit-1996-t-usa-e03-clutch_big3IMG00893597_570e.gif
 
Wat is nu precies het probleem? Wil je motor al weg wanneer je hem in zijn versnelling zet?
Kan je de schakelpook wel bewegen?
Kan je wel schakelen als de motor op de bok staat wanneer je help door het wiel een beetje te draaien?
 
Wat is er versleten aan de koppeling wanneer deze niet meer ontkoppeld?

ja een versleten koppeling kant het niet wezen, ik denk dat het systeem wat nu vervangen is niet de boosdoener is maar dat er ergens iets klem zit.

TS geeft wel summiere info, haal alles eens los en probeer je stift eens in te drukken, mocht dit niet werken dan ff de koppelingdeksel eraf halen en kijken of alles nog op z'n plek zit.
 
Goedemiddag,

Sinds enige tijd heb ik problemen met de koppeling van mijn Bandit 600 uit '96. De gebeurtenissen op een rijtje:

- Na het loshalen en terugzetten van de tandwielkap wilde de motor niet meer schakelen.
- Daarop is het bedieningsmechanisme van de koppeling vervangen.
- Hierna heeft de motor een paar kilometer goed gereden.
- Toen kreeg de motor onderweg dezelfde verschijnselen als eerder.
- De ANWB heeft de koppelingskabel afgesteld met de opmerking dat de koppelingsplaten waarschijnlijk zijn versleten.
- Na enkele kilometers kreeg de motor weer dezelfde problemen en kan nu niet schakelen.

De motor heeft altijd prima gereden totdat ik de tandwielkap heb losgehaald. Waar denken jullie dat het probleem zit? De fiets heeft 43k gelopen.


Dan zit daar je probleem, haal die kap er af en controleer alles en monteer hem op de juiste manier terug.
 
Wat is nu precies het probleem? Wil je motor al weg wanneer je hem in zijn versnelling zet?
Kan je de schakelpook wel bewegen?
Kan je wel schakelen als de motor op de bok staat wanneer je help door het wiel een beetje te draaien?

1. Ja
2. Nee
3. Ga ik proberen

het beugelje waar de kabel in haakt is vast doorgescheurd (achter het tandwielkapje.)

Dit beugeltje is vervangen (was eerst kapot).
Dan zit daar je probleem, haal die kap er af en controleer alles en monteer hem op de juiste manier terug.
Dat is ook mijn gedachte, maar volgens de ANWB-man was dit allemaal in orde.

Borgmoer 20 los.
Ga ik nakijken! :)
 
Laatst bewerkt:
Als je niet kan schakelen als hij op de bok staat dan ligt het niet aan de koppeling maar aan je schakelpook o.i.d.
Wijst je hefboompje op de schakelas naar boven?
Plaats eens een foto van dat deel.
 
Gassen had gelijk, borgmoer 20 zit los.

Zouden de problemen zijn opgelost als ik deze moer weer vastdraai, of moet er ook nog zaken opnieuw worden afgesteld.
 
Gassen had gelijk, borgmoer 20 zit los.

Zouden de problemen zijn opgelost als ik deze moer weer vastdraai, of moet er ook nog zaken opnieuw worden afgesteld.

Nou volgens mij stel je met de schroef de speling eruit en draai je dan de borgmoer aan, dus als er nu niet gekoppeld kan worden moet deze inderdaad afgesteld worden. Ik ken dit type niet maar het lijkt me als schroef aandraaien een stukje terug en dan de borgmoer aandraaien
 
Nou volgens mij stel je met de schroef de speling eruit en draai je dan de borgmoer aan, dus als er nu niet gekoppeld kan worden moet deze inderdaad afgesteld worden. Ik ken dit type niet maar het lijkt me als schroef aandraaien een stukje terug en dan de borgmoer aandraaien

Ok, ga ik proberen!

Trouwens, kan dit gedoe tot schade hebben geleid aan de koppelingsplaten? Ik dacht dat ik op een gegeven moment ook iets vreemds rook, en ik kan me voorstellen dat de platen geslipt hebben door de loszittende borgmoer. Wat denken jullie?

Gelukkig heb ik niet veel kunnen rijden... :X
 
Nee, gewoon afstellen, je moet speling op die stelschroef hebben anders gaat (kan) de koppeling gaan slippen. Indraaien totdat de schroef net aanzit, kwartslag terug draaien en borgmoer vastzetten, speling controleren,kapje erop en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Net even zitten prutsen, en de motor rijdt weer! Met dank aan jullie hulp, Gassen in het bijzonder!

Kabel hoefde amper te worden uitgesteld, dus so much voor de ANWB... :+

En hoe kan het nou dat zo'n borgmoer losloopt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan