Startprobleem KLE 500

ermengen

MF'er
31 jul 2016
41
0
Kontich
Hallo,

ben al enkele jaren eigenaar van een Kawasaki KLE500. Door omstandigheden heeft hij een jaar stil gestaan en je kan het al raden ... nu start hij niet meer.
Heb vandaag benzine vervangen door nieuwe. Vuil uit carburators laten lopen via schroefje (leek me geen vuil uit te komen).
Carburator laten droogblazen en nieuwe bougies gestoken.
Als ik hem uiteindelijk terug startte draaide hij een 5-tal seconden en viel toen stil. Heb toen ongeveer 25 keer opnieuw geprobeerd, soms met enekele seconden succes. Maar motor valt steeds stil.
Batterij heeft ook al een nacht aan de optimate gehangen.

Kan iemand helpen of raad geven ?

Alvast bedankt
 
Welkom.

Begin maar eens met de carburateur open te halen. Schoonmaken en sproeiers doorprikken. Met een beetje lucht er in blazen doe je eigenlijk helemaal niks.

Jim
 
Zelf heb ik laatst een GPZ500 aan de praat geholpen die een paar jaar stil had gestaan, een GPZ500 is technisch vergelijkbaar aan de KLE 500.

Bij mij was de carburateur helemaal verstopt, ik ben twee avonden bezig geweest hem schoon te krijgen. Reken er maar op dat ook de benzinekraan wel eens flink verstopt kan zitten, die van mij was zo aangetast dat ik hem moest vervangen.

Succes, het zijn motoren waaraan het niet moeilijk sleutelen is.
 
Laatst bewerkt:
Uit de "drain plug" druppelde ook maar een beetje benzine.
Is dit normaal of gaat dit ook richting sproeiers ?

Uit de tank liep de benzine wel vlot als ik hem op "PRI" zette.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Beginnen met het simpelste.
-Goede vonk?
-Komt de benzine goed uit de kraan gelopen?
-Komt er benzine in de carburateur?

Probeer anders een beetje remmenreiniger aan de bougie te doen.
Als hij dan vlug aanslaat en even blijft lopen is het waarschijnlijk een brandstof probleem.
Hoewel het dat waarschijnlijk is aangezien je aangeeeft dat de motor wel start.

Groeten en succes ermee.
 
Aangezien ik geen ervaring heb misschien een stomme vraag, maar als ik de carburators zelf demonteer en ultasoon laat kuisen kan ik ze daarna gewoon terug monteren ? Of moeten ze dan ook opnieuw afgesteld worden ?
 
Als je de naalden netjes op dezelfde hoogte terugzet en de luchtmengselschroef op dezelfde plek terug zet kan er niet zoveel mis gaan.
Voor de luchtmengsel schroeven: Voor demontage moet je ze eerst maximaal indraaien en goed tellen hoeveel slagen dat kost. Bij montage draai je ze weer eerst volledig in en het aantal slagen wat je geteld had weer uit.
 
Als je de naalden netjes op dezelfde hoogte terugzet en de luchtmengselschroef op dezelfde plek terug zet kan er niet zoveel mis gaan.
Voor de luchtmengsel schroeven: Voor demontage moet je ze eerst maximaal indraaien en goed tellen hoeveel slagen dat kost. Bij montage draai je ze weer eerst volledig in en het aantal slagen wat je geteld had weer uit.

Voor zover ik begrepen heb zitten die naalden in de carburateur.
Heb deze site gevonden : [NL] Workshop Carburateur SS50

De naald is dat grijze buisje in het midden van de foto ?
Hoe kan ik die op een dezelfde/ andere hoogte zetten ?
full
 
Dat grijze dingetje is de vlotternaald, die sluit de benzine toevoer af als de vlotterkamer vol zit. De naald die ik bedoel is de gasnaald, die zit aan de andere kant van de hoofdsproeier en kom je tegen als je de carb vanaf de andere kant it elkaar schroeft.
 
En gewoon heel goed kijken als je het uit elkaar haalt. Je hebt er twee, dus 1 voor 1 demonteren en weer in elkaar zetten, dan heb je altijd nog een referentiepunt aan de andere carb om te kijken hoe het ook al weer zat.
 
Het gaat toch over gasnaalden? Gewoon groefjes tellen waar de clip in zit.
Oh ja, sorry.

Naalden op dezelfde hoogte terugzetten is niet iets om te vragen.
Ik las te snel, en dacht dat t om vlotterhoogte ging....


trouwens, clipje gewoon laten zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk tijd gehad om alles te demonteren en te kuisen.
Probleem was waarschijnlijk de sproeiers. 1 van de 2 was volledig dicht.
Nu heb ik last met het aansluiten van de luchtfilter op de carburateur. Niet goed opgelet bij het demonteren.

Moet die rubberen ring over de ingang gat van de carburator of zou die binnenste randje (met dat veertje eromheen) er netjes in moeten passen ?
 
Alles terug gemonteerd en na enkele pogingen startte hij en bleef (met choke aan) vlot draaien.
Maar toen ik na 100m rijden even stopte viel hij stil en wilde hij niet meer blijven draaien.
Starten lukt wel, maar bij het minste dat ik aan gas/choke kom begint hij te pruttelen en valt stil.

Afstelling carburateur (vrees ik) ?

Ik lees wel net een deel in the Service Manual over de luchtfilter

Air Cleaner Draining
A drain hose [A] is provided beneath the air cleaner hosing,
and catches the water or oil from the bottom of the hose.
Usually water or oil does not collect at the bottom of the
hose. In the event that rain water is drawn in through the
air cleaner, or if engine oil is blown back, drain the housing.

• Check the drain hose.
If any water or oil accumulates in the hose, drain it by
pinching the lower end ~ of the drain hose.
• Be sure to install the plug firmly, or the air will be drawn
in through it.

Ik denk dat deze "hose" vol vuil/dicht zat en dat ik hem open gemaakt heb. Kan dit de oorzaak zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Alles terug gemonteerd en na enkele pogingen startte hij en bleef (met choke aan) vlot draaien.
Maar toen ik na 100m rijden even stopte viel hij stil en wilde hij niet meer blijven draaien.
Starten lukt wel, maar bij het minste dat ik aan gas/choke kom begint hij te pruttelen en valt stil.

Afstelling carburateur (vrees ik) ?

Ik lees wel net een deel in the Service Manual over de luchtfilter

Air Cleaner Draining
A drain hose [A] is provided beneath the air cleaner hosing,
and catches the water or oil from the bottom of the hose.
Usually water or oil does not collect at the bottom of the
hose. In the event that rain water is drawn in through the
air cleaner, or if engine oil is blown back, drain the housing.

• Check the drain hose.
If any water or oil accumulates in the hose, drain it by
pinching the lower end \ of the drain hose.
• Be sure to install the plug firmly, or the air will be drawn
in through it.

Ik denk dat deze "hose" vol vuil/dicht zat en dat ik hem open gemaakt heb. Kan dit de oorzaak zijn ?

Als het start en loopt, is dat dan met choke vol open?
 
Terug
Bovenaan Onderaan