Startprobleem KLE 500

ermengen

MF'er
31 jul 2016
41
0
Kontich
Hallo,

ben al enkele jaren eigenaar van een Kawasaki KLE500. Door omstandigheden heeft hij een jaar stil gestaan en je kan het al raden ... nu start hij niet meer.
Heb vandaag benzine vervangen door nieuwe. Vuil uit carburators laten lopen via schroefje (leek me geen vuil uit te komen).
Carburator laten droogblazen en nieuwe bougies gestoken.
Als ik hem uiteindelijk terug startte draaide hij een 5-tal seconden en viel toen stil. Heb toen ongeveer 25 keer opnieuw geprobeerd, soms met enekele seconden succes. Maar motor valt steeds stil.
Batterij heeft ook al een nacht aan de optimate gehangen.

Kan iemand helpen of raad geven ?

Alvast bedankt
 
OK. Had ook het gevoel dat een van de vlotternaalden iets minder soepel op en neer bewoog. De ene gleed makkelijk in het buisje. Bij de carb waar de sproeikop dicht bij zat voelde ik een beetje weerstand.

Mss dus best de boel nog eens open gooien ? Maar ben niet zeker en 't is toch een heel geptuts om alles uit elkaar te halen en terug ineen te zetten.
 
OK. Had ook het gevoel dat een van de vlotternaalden iets minder soepel op en neer bewoog. De ene gleed makkelijk in het buisje. Bij de carb waar de sproeikop dicht bij zat voelde ik een beetje weerstand.

Mss dus best de boel nog eens open gooien ? Maar ben niet zeker en 't is toch een heel geptuts om alles uit elkaar te halen en terug ineen te zetten.
Daarom moet je t ook in 1 keer helemaal goed doen ;)
 
Weekend en hier zijn we weer ..

Vervolg 3.
Na even met een collega gesproken te hebben gemerkt dat als ik hem start een van de 2 uitlaten aan motor koud blijft. De andere wordt onmiddellijk warm.
Ik vermoed dat hij dus maar op 1 cilinder draait.

Kan dit veroorzaakt worden door die ene vlotternaald die niet soepel op en neer kon bewegen ?
 
poging 2
full
 
Na (bijna) een maand vakantie eindelijk terug tijd.

Zonet verder gekeken en uit het ene vlotterbakje loopt idd de benzine uit (bij kraan op PRI), uit het nadere komt er bijna niets uit ... enkel een paar druppeltjes.

Rare is wel dat het de linkeruitlaatbocht is die koud blijft en dat is nu net die linkerkant die wel benzine krijgt.

Dus neem ik aan dat er een of ander darmpje verstropt zit ? Of is het iets anders ?
 
Je kan kijken als je de vlotterbak er onder weg haalt als hij dan wel benzine geeft door hem aan te sluiten op een benzine leiding. Je beweegt dan de vlotter op en neer. Als de vlotter naar beneden staat dan moet hij benzine geven en als je hem weer omhoog brengt moet het stromen stoppen. Het kan namelijk zomaar dat je gaatje onder in je vlotterbakje verstopt zit en dat er daarom niks uit komt. Als dit wel het geval is moet je even kijken naar je sproeiers in je carburateur.
Wordt je uitlaat trouwens wel warm als je gas geeft?
Als hij wel warm wordt als je gas geeft dan is je stationair sproeier waarschijnlijk verstopt en moet je deze even schoonmaken. Wordt hij ook niet warm als je gas geeft dan zijn beide verstopt of is er iets anders mee aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
Kan het zijn dat ik die stationair sproeier er niet uit krijg ?
Nr1 : kan ik los draaien
Nr2 (stationairsproeier ?) : niet
Dat wil wel eens vastzitten.
Bijkomen probleem is dat je al gauw de kop beschadigd, en dan nog verder van huis bent.
Precies goed oassende schroevendraaier is belangrijk.
Zelf spuit ik het vooraf in met kruipolie+shock effect (koude).

Nr 3 is luchtmengselschroef. Die, en het kanaal waar het dwars in zit, moet ook schoon zijn, goed afsluiten en in de juiste stand staan. Let op, kleine ringetjes en een veertje....
 
Als je de luchtmengselschroef (pilotscrew) eruit gaat halen draai hem dan eerst helemaal in en tel het aantal slagen, dan weet je ook hoe hij stond als je hem schoongemaakt hebt en weer terug gaat plaatsen. Bij het indraaien zover indraaien dat hij niet meer verder wilt en niet dan nog proberen verder te draaien, zit namelijk een puntje aan het uiteinde van deze schroef en die draai je dan kapot.
 
Stationair sproeiers gekuist, gaatje in vlotterbak open gemaakt (zat dicht) en nu loopt er benzine uit beide bakjes.
Maar nog geen succes.
Had wel de indruk dat beide vlotters niet even hoog hingen als ze afsloten, en na ze te verwisselen van kant hingen ze wel even hoog maar ...

nu draait nog altijd op 1 cilinder, maar wel de andere. Nu blijft de rechteruitlaatbocht koud.
 
MOnteer een doorzichtig slangetje aan de aftapkraan van je vlotterbak en hou dit naast je carb. Er loopt nu benzine uit je carb in de slang en door de communicerende vaten kun je zien hoe hoog het vlotterniveua staat.

Vervolgens start je de motor en kijk je of het niveau gelijk blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan