Remblokjes lesmotor

Mickey Wouse

Rookie
2 aug 2016
2
0
Dag iedereen, ik ben van kinds af aan helemaal leip van motoren en ben daarom ook begonnen met lessen, na 8 lessen volgens instructeur al klaar voor de AVB, nu heeft hij 1 dag van tevoren het remblokje vervangen van het achterwiel, met lessen beheerste ik alles tot in de puntjes en met AVB leek het helemaal nergens op. Is dit normaal of zijn er meerdere die dit meegemaakt hebben of is dit als rijschool een hele rare verrichting? De achterrem deed het namelijk behoorlijk slecht waardoor het 8je en langzame slalom nagenoeg onmogelijk waren. Zit eraan te denken naar een andere rijschool te gaan.

B.v.d toekomstig mede-motor eigenaar.
 
Merkte je het ook al met het uurtje vooraf proefrijden voor examen?
De boel moet altijd iets op elkaar inslijten als het nieuw is.
Beetje overmacht en tevens een puntje van aandacht voor de instructeur om rekening mee te houden in het vervolg.


Hoe dan ook,
Welkom :)
 
Remblokjes moeten inderdaad wat op elkaar inslijten.
Het -kan- ook zijn dat er andere blokjes gebruikt zijn met een ander rem karakter.
Ook is het mogelijk dat de remvloeistof niet tot hetzelfde niveau is en dat de vloeistof zelf anders is wat het karakter aan kan passen.

Lang verhaal kort, gewoon aan wennen. Jammer dat dit nu op zo'n lullig tijdstip gebeurd, is overmacht. Misschien dat je een dealtje kan maken met de rijschool hierdoor. Zou ik zeker proberen/overleggen/...
 
Ja wij zijn daar op de motor naartoe gereden en heb hiermee dus een half uur gereden, merkte dit inderdaad overduidelijk dat het niet goed was. Had echter niet het vermoeden dat mede hierdoor en een dosis zenuwen mijn examen zo slecht zou verlopen.

Dankjewel
 
Om nou om 1 fout, welke hij waarschijnlijk niet bewust maakte, hem aan de kant te zetten voor een ander vind ik ietswat extreem. Maar dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk. Zenuwen zijn ook een mogelijke oorzaak :+
 
De achterrem mag je best op stampen tijdens dit soort manoeuvres. Succes met de zenuwen de volgende keer!

Dus niet.
Ik heb de noodstop destijds wat te letterlijk genomen en mocht gelukkig na een goede discussie het nogmaals "proberen". Een slippend achterwiel of een stoppie is dan ook een no go voor je bijzondere verrichtingen. :)
 
Tegenwoordig mag je geloof ik met de noodstop een blokkerend achterwiel hebben?

10 jaar geleden bij mijn AVB heb ik de noodstop met stilstaand achterwiel gedaan. Dat mocht inderdaad toen. Wat betreft het gebruik van de rem had ik het vooral in het oogpunt van het doen van het 8-je. Daarbij moet je natuurlijk niet vergeten ook gas te geven en zo de remmen en gasgeven balanceren om de motor trekkende te houden. Elke motor rijdt weer anders, dus je zal wel vaker in dit soort situaties terechtkomen.

Zoals al eerder gezegd, succes de volgende keer :) .
 
Mits je de blokkering maar opheft zonder te vallen (is mij verteld). Dat is ook voertuigbeheersing.
Precies :Y
Beheerst stoppen met maximale remkracht. Was mij toen ook verteld dat ik gewoon de achterrem vollllll in mocht dauwen, mits de motor maar onder controle bleef.

Voor wat betreft de rest van het achterrem gebruik:
Uiteraard! Gedoseerd gebruiken in samenspel met gas is sleutel tot dit soort proeven en andere bijzondere vaardigheden in het verkeer (hé wat toevallig :P )
 
Je zult niet de enige zijn die op het lessen alles perfect deden en op het examen de zaak verknalden. Had je harder moeten duwen op het rempedaal, je hebt er niks van gebakken zoals je zelf schrijft, de schuld niet op iemand anders schuiven.

:^

Had je anders een topic geopend met "Instructeur laat versleten remblokken zitten en mocht hierdoor geen examen doen" topic geopend?


Gewoon nog een keer en dan fluit je er doorheen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de schijf willen zien. Er zijn helaas zat rijscholen die op een schijf onder de slijtagelimiet nog nieuwe blokken monteren, in dat geval is het goed mogelijk dat je na het vervangen van de blokken vrijwel geen remwerking hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan