Raar geluid bij gekoppelde BSA C11

Z900

MF veteraan
24 nov 2004
1.000
18
Elburg
Ik heb dus de koppelingsplaten vervangen en een extra tussenplaat toegevoegd om meer druk op de platen te forceren.
Omdat ik last had van een slippende koppeling bij kickstarten.
Vorig jaar uitgevoerd en in eerste instantie geen last (zeg de eerste 40-50km)
Wel heb ik de kettingkast droog gelaten, wat zou moeten kunnen naar verluid.

Plots kwam dit geluid erin (zie youtube filmpje).

Enig idee?

{edit} zie t filmpje nog een keer en bedenk me eens dat het wellicht het tandwiel kan zijn wat tegen de kast aan gaat lopen ???

 
Laatst bewerkt:
Ja dr schuurt ergens wat flink langs elkaar.
Is t niet gewoon de tussenplaat die schuurt als ie contact maakt?
Als er nu niks te zien is dan zou ik t gewoon uit elkaar halen en dan zal je zo zien wat t euvel is lijkt me ;)
 
Laatst bewerkt:
BSA Bantam - Tony's C11
CLUTCH
The BSA six spring clutch, as fitted to the C11, is the worst piece of engineering I have ever come across! Perhaps that is an exaggeration but it is very, very hard to adjust. Be patient. Start with new springs, new clutch plates and fit a new nylon-lined cable.Get to the friction plates and basket with a dremel and take off all the burrs which have gradually formed over the years. Ensure balanced pressure is on each spring so that the plates lift evenly. Getting the clutch to work is a balancing act of spring pressure, cable length and gearbox clutch adjustment. Any change in one of these alters the others! Allow a day for the job. You will be rewarded with a gearbox that glides into gear without crunching together with a single, easily located neutral!
 
BSA Bantam - Tony's C11
CLUTCH
The BSA six spring clutch, as fitted to the C11, is the worst piece of engineering I have ever come across! Perhaps that is an exaggeration but it is very, very hard to adjust. Be patient. Start with new springs, new clutch plates and fit a new nylon-lined cable.Get to the friction plates and basket with a dremel and take off all the burrs which have gradually formed over the years. Ensure balanced pressure is on each spring so that the plates lift evenly. Getting the clutch to work is a balancing act of spring pressure, cable length and gearbox clutch adjustment. Any change in one of these alters the others! Allow a day for the job. You will be rewarded with a gearbox that glides into gear without crunching together with a single, easily located neutral!

Ja daar weet ik van...haha. Valt in de praktijk nog wel mee hoor.
Ik heb m natuurlijk gemodificeerd aan de hand van een Engels C11/12/15 forum.

Zal eens aan het achterste deel van de kettingkast zitten om te zien of t geluid veranderd :9
 
Denk dat je minder ver bedoelt (dus een bus/ring vergeten achter t koppelingstandwiel, van buitenzijde motor gezien).
Dan kan ik me er iets bij voorstellen dat t tandwiel dan tegen de kettingkast aanloopt.
Bij t uit elkaar nemen evt. check ik t in ieder geval.

Net ff laten lopen in goed licht, soms is t ook gewoon weer weg...very strange.

Zou t dan toch met de "droge"omzetting van doen hebben ?
 
Laatst bewerkt:
ff een partssheet:

ce8ee10fd315c3a88147cd13e86f57fa.png


denk dat 19 tegen de kettingkast aankomt soms :?

en 16 heb ik er nu 2 van inzitten voor meer pressure.....
 
Laatst bewerkt:
Slippende koppeling kwam niet door verkeerde olie?

bij mijn weten niet sammie, enfin ik zal de koppeling toch moeten demonteren om te zien of er aanloopplekken zijn ergens.
Zo kom ik ook niet echt verder, of ik moet er toch weer olie in doen, wat toch een must schijnt te zijn bij een non-O-ring ketting.
Of zou ik m in kunnen vetten/sprayen met duckmans/bellray ofzo eens in de zoveel tijd ??
Kan dat met het ook op de voering (kurk)?
 
Of teveel olie?
De platen even in een bakje benzine leggen en weer monteren zou moeten helpen.
Heb je de veren de juiste spanning gegeven?
De ketting heeft wel dat oliebad nodig hoor, anders word ie erg heet.

Teveel daar gaat ie inderdaad van slippen, en er kwam teveel in, via de krukaskering.
Lekt daar dus schijnbaar een beetje.
Nu lopen de platen droog en dat gaat verder prima tot nu toe.
Veren helemaal uitgebalanceerd met nieuwe veren en de juiste spanning (op gevoel) m.i.
Wat is trouwens de juiste spanning, is dat te meten o.i.d. ?
 
Teveel daar gaat ie inderdaad van slippen, en er kwam teveel in, via de krukaskering.
Lekt daar dus schijnbaar een beetje.
Nu lopen de platen droog en dat gaat verder prima tot nu toe.
Veren helemaal uitgebalanceerd met nieuwe veren en de juiste spanning (op gevoel) m.i.
Wat is trouwens de juiste spanning, is dat te meten o.i.d. ?

De spanning staat als het goed is in je boekje.
Er staat dan b.v. hoedje gelijkdraaien met het draadeind, of eerst vastdraaien en dan zoveel slagen terug.

Maar als de koppeling niet slipt en ook niet heel zwaar gaat zou het ongeveer goed moeten zijn.
Wel heel belangrijk, maar dat heb je goed gedaan zo te lezen,is de veren zo afstellen dat de drukplaat mooi recht vrijkomt.

Wat ook wel in de kast gedaan word is een mengsel van olie en vet.
 
Laatst bewerkt:
ff een update, heb de koppeling ff uit elkaar gehaald en het lijkt er sterk op dat idd nr. 19
tegen de kettingkast aankomt.
Nou zal die plaat zonder mechanische spanning erop wel een tikkie scheef kunnen
gaan staan, maar bij het naar achteren drukken van de kettingkast is het euvel verholpen.

Dus de kettingkast backcover een tikkie "zetten" naar achteren lijkt mij de oplossing.

 
Ik heb m al vanaf 1992 , en het is erg leuk rijden vooral met een kamaraad met een BMW R25/3 (ook 250cc 1cil) maar die heeft m een aantal jaren geleden helaas verkocht.

De centrale moer hoefde niet los hoor ;)

De backcover is naar achter "gezet" en t geluid is weg, natuurlijk moet de frontcover nog volledig worden aangedraaid, hopelijk geeft dat niet weer t zelfde geluid (backcover wordt toch weer wat "aangetrokken")

Kan die kurken voering nou wel drooglopen (zonder olie dus) of ist niet verstandig ?
 
OK thanks !

't volgende nog:

Nou had ik een jaar geleden een DID primaire O-ring ketting gekocht en die gemonteerd,
bij het kickstarten hoorde ik geen bijgeluiden, maar tijdens t rijden wel (de nieuwe koppeling was al geplaatst). Nou zat ik te bedenken waren die bijgeluiden niet toe te schrijven aan t euvel wat ik nu net verholpen heb ? Dus mijn twijfel is om nu toch weer die DID O-ring ketting te gaan monteren.
Maar ja als er toch eigenlijk olie in de primaire kast moet...tja, 't kogellager van het koppelingstandwiel heb ik wel ingevet en de kurken voering ook. Nou komt er wel heel iets olie in de kast via een iets lekkende krukas kering, maar dat is minimaal. Twijfel twijfel.....
 
ff een partssheet:

[afbeelding]

denk dat 19 tegen de kettingkast aankomt soms :?

en 16 heb ik er nu 2 van inzitten voor meer pressure.....

Er zijn toch nog bijgeluiden van nr. 19 tegen de achterste kettingkast.

Zou ik een Nr. 12 achter Nr. 19 kunnen plaatsen om de koppelingsplaat (19) net iets meer ruimte te geven tov de achterste kettingkast?
 
Laatst bewerkt:
15w50 is niet een goede olie voor een oud motortje
In mijn Domi heb ik SAE50 en dat zal ook wel in die van jou horen (staat vast in het owners manual)

Staat de versnellingsbak goed in lijn met het motorblok?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan