De 500 Euro Challenge 2017: David vs Goliath

Welke route heeft je voorkeur?

  • Oostroute

    Stemmen: 5 35,7%
  • Zuidroute

    Stemmen: 9 64,3%

  • Totaal aantal stemmers
    14
@Dindo, zou opzich kunnen, maar ik doe het toch liever of helemaal of niet :p

@Kawastefan, ah ok nja nog langer de tijd dus om te sparen/oriënteren :+
 
Voor de duidelijkheid en het overzicht heb ik prt scrn gemaakt van de totale route. De snelwegdagen zitten in het begin, dag 1 en 2 zijn snelwegdagen. Aan het eind van dag 2 komen we aan in de Vercors bij camping Le Moto waar we een rustdag zullen hebben (punt 6).

full



Hieronder zie je de kaart met het zuidelijke deel, eigenlijk het hoofdbestanddeel. Vanaf punt 6 (Crest) tot aan punt 36 (Doussard) rijden we door berggebied. We rijden in totaal 11 dagen in de bergen. Ik heb er zin in!!!

full
 
Komen we door dat milieustickert gebied?
Crite d'air oid.
Grenoble is kennelijk een stuk waar je met oudere motoren niet alle dagen vd week overal mag komen (of juist weer wel?)


Hmm, we gaan ruim om grenoble heen zie ik :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik het begrepen had mag je met die ouwe meuk overal komen. Wij zitten trouwens net ten zuiden van Grenoble.

Eerlijk gezegd zal ik er eens induiken in dat "milieustikkert"verhaal, voordat er allemaal indianenverhalen opduiken!
 
Even wat gezocht op internet, Op dit moment hebben 3 steden een milieuzone: Parijs, Lyon en Grenoble. Met motoren van voor 2000 mag je deze steden niet in.

Voor Grenoble is er een ingewikkeld systeem uitgedokterd van flexibele milieuzones. Wat ik er van kan maken is dat de milieuzone in "Metropole Grenoble" is ingevoerd. Dit zou dan zijn in het dal van de Isere tussen de massieven van de Chartreuse en de Vercors en ook langs de oostzijde van de Chartreuse en de Vercors waar de bebouwing van de voorsteden zich bevindt.

Vooralsnog geen reden tot paniek omdat wij daar toch niet langs hoeven. Wat me wel zorgen baart is dat er in de nabije toekomst steeds meer milieuzones worden gemaakt. Het systeem in Duitsland waar je de binnensteden niet in mag zonder stikker kan ik nog wel mee leven, maar een totaal verbod van voertuigen die voor een bepaalde periode zijn gebouwd vind ik wel heel erg ver gaan.

En waar ik nog het meeste voor vrees is een milieulobby die na enige tijd op het idee komt om bijvoorbeeld grote delen van de Alpen als milieuzone te gaan zien zodat je daar ook niet meer mag rijden.
 
Gelukkig zijn die supermilieuvriendelijke PHEVjes wel overal toegestaan.
Je weet wel, die grote wagens met een accu (om van de oprit af te rijden) en een benzinemotor (voor alle andere plekken).

Goed dat ze iets doen om de situatie zoals in China e.d. niet ook hier te krijgen, maar het schijnt dat de particuliere auto's en motoren maar een heel klein aandeel hebben ten opzichte van de industrie, luchtvaart en schepen.
 
misschien dat ik wel heel snel verzoek om on topic te gaan, maar ik krijg de laatste tijd wel erg veel politiek en milieu gerelateerd berichten te zien via allerlei media.
dit topic is 1 vd weinige plekken waar het gaat over vakantie , motorrijden , bier , camperen en eeeh repeat :P

lees voor de gein eens hoe het gegaan is met die reflecterende kleding in frankrijk...
was verplicht, hele zooi fransen gaat naakt op de motor demonstreren en na 1 jaar zegt een minister dat het toch niet ingevoerd gaat worden.

Weet je het bericht nog dat er tol zou komen op de stelvio ? ... niks gezien afgelopen augustus hoor.

maar goed.

is er nu al iemand die de motor echt klaar heeft afgezien van het feit dat je er niet mee mag rijden vanwege de ophokplicht ?
 
maar goed.

is er nu al iemand die de motor echt klaar heeft afgezien van het feit dat je er niet mee mag rijden vanwege de ophokplicht ?
Tja, wanneer ben je "echt klaar" :? Gisteren nog een ritje gedaan, met de vriendin achterop (je moet toch testen hoe het sturen gaat in "beladen toestand" O-) ) en dat ging lekker! Even kijken of ik dit weekend nog een setje koffers kan ophalen, dan heb ik dat ook al achter de rug.

Dan is hij zo goed als "klaar", buiten nog wat nice to haves zoals 12V aansluiting, GPS/GSM steun, etc. Maar dan zal ik wel weer iets anders verzinnen ;)
 
Ja jij kan proefrijden he, wij 'ollanders moeten nog 1 maandje wachten.

kofferrekken voor ons model schijnen zeldzaam te worden, dus als je iets kan vinden wat goed past :t

vorig jaar heb ik een tentje gekocht wat nu nog in Portugal ligt, en die beviel me prima dus wou ik weer kopen voor hier en de challenge, maar de assortiments wisselingen gaan nogal snel denk ik :/
 
Laatst bewerkt:
Ja jij kan proefrijden he, wij 'ollanders moeten nog 1 maandje wachten.

kofferrekken voor ons model schijnen zeldzaam te worden, dus als je iets kan vinden wat goed past :t

vorig jaar heb ik een tentje gekocht wat nu nog in Portugal ligt, en die beviel me prima dus wou ik weer kopen voor hier en de challenge, maar de assortiments wisselingen gaan nogal snel denk ik :/

in België is alles beter....behalve de wegen en andere randzaken _O-
 
in België is alles beter....behalve de wegen en andere randzaken _O-
Hey, rustig aan he! Wij krijgen wel een LEZ (Lage Emissie Zone) in mijn woonplaats, waardoor ik mijn auto waar ik net de volledige remmerij / voortrein / distributie van heb gedaan mag verkopen omdat hij niet "schoon" genoeg meer is B| :X

Maar goed dat we lekker bier hebben om al die shit te vergeten :+
 
Laatst bewerkt:
oei das niet best, maar over wat voor termijn hebben we het dan ?

hier in NL word een nieuw type vuilnisbak al 3 jaar van te voren aangekondigd zodat men zich vast spiegies kan voorbereiden op de verandering.

gezien jouw projecten heb je vast 1 of andere oude volvo of amerikaan , die moet je toch niet binnen 2 maanden verplicht verkopen ofzo ?

in België is alles beter....behalve de wegen en andere randzaken _O-

hmmm , ik kom op eten en drinken, chocolade, Zolder en belastingtarief .

iemand anders nog aanvullingen ?

tegenvallers vind ik de snelwegen (maar dat is wel vaker) , dorpen die er uit zien als vuilnisbelten , vaak de mentaliteit van lachen tegen je gezicht maar roddelen als je wegbent en zoals net genoemd de puinzooi als je door dorpen rijd en binnen is het dan helemaal sjiek ingericht.
dat laatste valt natuurlijk op omdat in NL iedereen meebetaalt aan allerlei dingen die het straatbeeld bepalen.
 
Laatst bewerkt:
oei das niet best, maar over wat voor termijn hebben we het dan ?

hier in NL word een nieuw type vuilnisbak al 3 jaar van te voren aangekondigd zodat men zich vast spiegies kan voorbereiden op de verandering.

gezien jouw projecten heb je vast 1 of andere oude volvo of amerikaan , die moet je toch niet binnen 2 maanden verplicht verkopen ofzo ?
Antwerpen sinds eergisteren, Mechelen (waar ik woon) "ten laatste tegen de zomer van 2018". En ik rijd gewoon met een Passat 3BG uit 2002 met 1.9TDI, zonder roetfilter en dat is het probleem. Dan kun je wel boete betalen (350 euro /jaar) en dan mag je binnen (tot 2020, dan niet meer), maar als ik vervolgens naar een andere stad ga met een LEZ dan moet ik daar een dagtarief van 20 euro betalen. Schiet lekker op zo B|

Wel vrijstelling voor motoren! :] (Tot dat ze daar ook weer iets op verzinnen..)
 
aangezien ik verzoekte om niet over milieu uit te wijden hier , heb ik maar even een pb gestuurd :P

maar fijn dat de route langs en niet door de 'getroffen ' gebieden loopt

klopt het nu ook dat we wel over tolweg gaan rijden en zo ja enig idee wat dat kost ?
 
Iemand trouwens een goede ervaring met "cruise control"? Kan leuk zijn voor de eerste en laatste dagen als we de snelweg afvlammen van/naar het zuiden :)
 
Iemand trouwens een goede ervaring met "cruise control"? Kan leuk zijn voor de eerste en laatste dagen als we de snelweg afvlammen van/naar het zuiden :)
Wat voor type heb je in gedachten?

Het 'lepeltje' waarop je je pols kunt leunen (niet handsfree dus)
270_1.jpg


Het type stuurgewicht wat je aan kan draaien (€100+)
cruise_2_1.jpg


Of het metalen klemmetje direct naast je handvat?
Vista%20XX%20zoom-800x600.jpg


Die laatste heb ik wel eens mee gereden. Werkt best fijn.
 
Laatst bewerkt:
:^ Ik heb er zelf geen 1 maar die laatste is al jaren lang te koop bij struik voor iets van 25 ? euro.
of je koopt gelijk een kwalitatief goede, zoals die laatste foto, link staat in de foto....

of je klikt gewoon hier :P : Cruise-control Vista universal
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan