De 500 Euro Challenge 2017: David vs Goliath

Welke route heeft je voorkeur?

  • Oostroute

    Stemmen: 5 35,7%
  • Zuidroute

    Stemmen: 9 64,3%

  • Totaal aantal stemmers
    14
voor de rit van 2015 werd geadviseerd rekening te houden met 100 euro per dag. benzine en overige sappen voor je motor, eten, overnachting, tussendoortjes...je zit er zo aan.
 
Ik lees verschillende topics altijd met veel plezier, het blijft toch kriebelen...
Maar eens goed over nadenken. Motoreis lijkt me geweldig, de camping wat minder maar is er vast iemand die mij kans assisteren met een tentje :).

Even op de zaken vooruit lopen, wat kost een dagje rijden gemiddeld ?
Dus met camping, eten, drinken ?
Klinkt bekend...het lijkt in mijn omgeving zo goed als uitgestorven: tentjes.
Iedereen neemt een hotel, herberg, appartementje of huur-caravan. De prijs (vanaf €30) en gewicht (vanaf +/- 2kg) van tentjes viel mij erg mee.
 
in 2015 geen camping boven de 20 euro per nacht gehad.
voor 20 euro kan je ongeveer 225 km rijden, gemiddeld elke dag.
avondeten is een 20 euro als je luxe doet, of veel bier erbij/erachteraan doet.

eten en drinken kan je beter in het dal doet, iedereen wil op de top van een berg eten en drinken, rete duur, koud, minder zuurstof en soms zelfs oude broodjes aangezien ze maar 1 keer per dag leveren, als het echt een verre pas is.

maar beter een warme braadworst op de stelvio dan een knakworst in Bormio :P
 
Een klein aandachtspuntje, je gaat met een oud barrel op stap waarvan de onderhoudshistorie een groot zwart gat is.... 8-)

Het is niet voor niets een challenge _O- _O- _O-

Je kunt dus geen hotels reserveren, appartementen en andere zaken. Want als er eens was verkeerd loopt is het heel handig als je op de eerste de beste camping kan stranden ;) En zoals Borisz weet is het toch wel handig dat je op een camping kan sleutelen om je koppakkingen te vervangen. Dat zie ik niet snel gebeuren op de stoep voor een hotel !

Wat daarbij ook nog geldt is dat als je met een groep van circa 10-14 man bij een hotel komt aanrijden je maar moet afwachten of er plaats is (en al is er plaats, wil men wel kamers uitgeven :X ).

En in de werkelijkheid van de zomer met lange avonden en met goed weer (je gaat richting het zuiden) hoeft kamperen geen kramperen te worden, mits je zorgt voor fatsoenlijk materiaal. En over koken dat is in de challenge van 2015 niet vaak gebeurd *D Al was het in Zwitserland best gezellig om met de overgebleven challengers te eten en te drinken op de camping.

Dan de kosten.
Je kan zelf ongeveer uitrekenen wat je per dag kwijt zult zijn, maar hier alvast een enigszins onderbouwd opzetje:
Drank voor het brik reken met 250 km per dag, bij een grote dorst van het brik (zeg 1 op 15) zal dat iets van 25 Euro zijn (ja, er is gerekend met hoge benzineprijs).
Overnachting camping iets van 10 tot 15 Euro (en soms minder)
Eten en drinken van de berijder van het brik, ontbijt 3-5, lunch 12, avondeten 20, drank voor de brikkenrijder is niet meegerekend (want dat is hoe gek je maak je het :/ ).
En als je zorgt dat je aantal keer eet op de camping, dan dalen de kosten weer wat.

Deze berekening komt op ongeveer 75 Euro per dag (zonder drank voor berijder van het brik :+ ).
Voor dat laatste moet je ook wel in ogenschouw nemen dat je de volgende dag geacht wordt weer te gaan rijden :Y

Hoop je dat wat hebt aan deze info.
 
ook bij een brik die hier in NL 1:20+ rijdt zal je in het buitenland met een hoger verbruik moeten gaan rekenen. je zit niet op zeeniveau, je moet de bergen in, dus maak je gedurende een langere tijd meer toeren dus verbruik je meer benzine (en olie...)

de brik die ik indertijd voor de challenge gekocht had, 'n Honda SilverWing 500cc V-twin, liep hier in Nederland makkelijk 1:24, maar ik denk niet dat-ie dat in Oostenrijk en Zwitserland zou hebben gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Een klein aandachtspuntje, je gaat met een oud barrel op stap waarvan de onderhoudshistorie een groot zwart gat is.... 8-)

Het is niet voor niets een challenge _O- _O- _O-
Dat deel voelt nu geen challenge met de GSX400E, hoewel ik daar op terug kan komen ;) _O- .

Bij aankoop was al veel in orde: starten (bij koud blok/verlichting aan/choke uit...dus worst case scenario) -> eerste slag direct lopen. Geen vreemde geluiden. Droog blok. Stevige remmen. Alle elektra werkt op de benzinemeter na. Gloednieuwe Laser uitlaatlijn eronder, etc.

Thuis meteen uit elkaar gehaald en toch genoeg gevonden om mij bezig te houden. Zit een vaag type voorband op (gloednieuw, maar offroad type), remmen zijn uit jaar kruik, pushrod van de koppeling heeft speling, kettingset is ruim overleden (muurvaste schakel, kettingwielen zijn net haaientanden) en de voorvering is compleet leeg.

Desalniettemin heb ik mijn eerste 1.000km er al op zitten en tot nu toe geen vreemde dingen of olieverbruik. Misschien moet ik me toch maar eens inschrijven want het lokt wel :Y

De challenge zal bij mij misschien wel zijn: hoe kom ik met amper 40pk de bergen door? Maar met wat geduld zal dat ook vast te doen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mocht men nog op zoek zijn voor een challenge motor..

Deze 1986 Honda heb ik ooit gekocht als project...maar eenmaal de roze bril afgezet heb ik er totaal niets meer mee. Staat al een paar jaar netjes opgeborgen.


Wauw, mooi ding! Is het een 250 of een 400? Mijn interesse is in ieder geval gewekt!
 
De challenge zal bij mij misschien wel zijn: hoe kom ik met amper 40pk de bergen door? Maar met wat geduld zal dat ook vast te doen zijn.


40 pk Is in principe genoeg. Mijn eerste auto (Opel Kadett 1.2N uit '75) had 45pk en daarmee kwam ik met vouwwagen en alsook over de Grossglockner. Dat wat ruwweg gerekend 750kg voor de auto en 400kg voor de vouwwagen.
 
volgens de sticker op het zijkapje van de motor is het zelfs een 450!
Klopt helemaal, een CB450N (PC14) uit 1986, komen volgens mij niet zo veel voor. Met zijn 43pk en 189kg erg vergelijkbaar met de GSX.

Dit zou het project zijn waar m'n pa en ik een paar jaar geleden mee zouden beginnen. Door volle agenda's en de grote afstand zijn we er nooit echt aan gestart - en dat gaat ook niet meer gebeuren. Hij staat daar dus ook nog in zijn garage. Heb hem destijds prima lopend naar huis gereden na aankoop, daarna een paar keer mee gereden. Wel netjes gestald (verwarmde garage, accu er uit, etc). Carbs moeten afgesteld worden, einddempers hebben roest (en gat?) aan onderkant. Zover ik heb gezien - is hij volledig origineel. Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel ;) .
 
Laatst bewerkt:
Klinkt bekend...het lijkt in mijn omgeving zo goed als uitgestorven: tentjes.
Iedereen neemt een hotel, herberg, appartementje of huur-caravan. De prijs (vanaf €30) en gewicht (vanaf +/- 2kg) van tentjes viel mij erg mee.
Kampeerspul kun je wel aan geholpen worden hoor :Y
Er is ook een Kampeertopic.

Ik ben aan het opruimen, en kom een 3 per tentje tegen dat 1x is gebruikt :/ Mag weg voor 25 euro.
En mijn zelfopblaasbare mat (10cm) van Perrysport is te koop (25 eurootjes).
Slaap heb ik zelf voor n tientje gekocht bij Hema oid.
 
Dat deel voelt nu geen challenge met de GSX400E, hoewel ik daar op terug kan komen ;) _O- .

Bij aankoop was al veel in orde: starten (bij koud blok/verlichting aan/choke uit...dus worst case scenario)

Bedoel je met "choke uit"dat deze niet ingeschakeld is of dat hij juist wel ingeschakeld is?(choke uitgetrokken zeg maar)
In het eerste geval sta je te rijk als je dan met koud blok kunt starten.
 
Bedoel je met "choke uit"dat deze niet ingeschakeld is of dat hij juist wel ingeschakeld is?(choke uitgetrokken zeg maar)
In het eerste geval sta je te rijk als je dan met koud blok kunt starten.
Dit is zo'n type choke die je niet moet uittrekken, maar opzij moet schuiven. De choke is dus niet nodig voor het starten. Verder nog niets gemerkt van rijk lopen, geen geknal uit de uitlaat. Bougies moet ik nog bekijken, kan ik zo wel eens doen.
 
Geknald in de uitlaat in typisch een effect van te arm mengsel.
Oh ik dacht te veel benzine in je air/fuel ratio -> onverbrande benzine komt in je uitlaat terecht en ontbrand daar alsnog. Maar ik ben dus geen techneut ;)
Maar de bougies kunnen wel een hint geven over de staat van de verbranding.

Denk ook niet dat er veel aan de hand is. Hij kan inderdaad starten zonder choke, maar als ik hem stationair zou laten draaien - dan slaat hij vrij snel af. Klein beetje gas erbij of gewoon direct wegrijden en er is geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
aangezien het toch wel erg leuk was in 2015 heb ik maar even een topic titel aanpassing gevraagd :

500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert

In het topic zal blijken dat de 2e xj, gedoemt als donor voor nr1, eigenlijk veel beterder is dan nr1, die voor de 2015 editie was aangeschaft.
ook na grondige carburatie reiniging loopt hij nog niet , misschien dat ik hem nog een keer uitprobeer met onderdelen vd andere xj's ( misschien is de cdi wel gewoon stuk/niet lekker) , maar daar is nu geen tijd voor.
de rollen zijn nu dus omgedraait, nr2 word de challengebike van 2017.
dit jaar gekocht, bouwjaar 1986, aanschaf 100 euro *O* luchtfilter,oliefilter en olie 40 euro.
benzinekraan uut china 6 euro.

en sinds gisteren een dikke topkoffer met dank aan Amfa

full


Die gaat helaas naar portugal, misschien dat ik die r*kset van krauser hier op zet gezien er geen duo meegaat.
 
Dus twee motoren aan (rijdende) onderdelen en +/-8 maanden tijd om dit jaar mee te kunnen doen aan de challenge - moet te doen zijn toch? *O*

ps: zijn die Krauser koffers zo erg? Had een gelijk setje gezien incl de beugel van 12kg oud ijzer om hem aan een GSX400/450 te monteren..en dat leek mij een betaalbare route om wat spul mee te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag was ik even bij Roukama. Er staat daar een Jawa 640(?) te koop. Wie 250 euro neerlegt heeft 'm. Staat nog niet op de site. Zag er niet verkeerd uit. Motor loopt, volgens zeggen.
Mooie challengebike zou ik denken.
 
Vanmiddag was ik even bij Roukama. Er staat daar een Jawa 640(?) te koop. Wie 250 euro neerlegt heeft 'm. Staat nog niet op de site. Zag er niet verkeerd uit. Motor loopt, volgens zeggen.
Mooie challengebike zou ik denken.


Aij, zit ik net in Zuid-Frankrijk.
 
Nou wie gaat dat ding even ophalen/reserveren voor de meneer die meer kwijt is aan zijn lunch als aan zijn motor ;)
Leuk voor Jottum, is die niet de langzaamste/enigste die naar 2takt stinkt , kunnen jullie samen wachter op je warmloper :+ :+

Waarom maak je dan geen nieuw topic aan?

waarom ?


Ja maar, dat maakt het zo duidelijk... :/

:+

Ik ga nooit voor duidelijk, ik ga voor uitgebreid en verhalend, bedankt voor beide titelaanpassingen ;)

Er zullen best wat mensen van 2 jaar terug mee gaan, maar om nu voor degene die nieuw zijn wat betreft de challenge hele voorgeschiedenis van mijn XJ collectie nog een keer te typen of te plakken :N :P

Het topic word ook onregelmatig ge updatedet :Y vaker dan een topic over een zeker bankstel
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan