Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Zolang je maar zorgt dat je de slang goed vast hebt zitten als je druk op de spuit zet, anders overtreft het de frustratie van pompen :+
 
Van onderen erin pompen (als je een injectiespuit hebt) is wel verreweg het makkelijkste, doorpompen met je remhendel kan ook gewoon hoor, maar als je de handigheid nog niet hebt levert dat in de regel veel frustratie op _O-
Ik ga zo maar eens even langs de apotheek dan :t
Gewoon eerst de ene en dan de andere klauw, of nog iets om rekening mee te houden wegens twee remklauwen?

Zolang je maar zorgt dat je de slang goed vast hebt zitten als je druk op de spuit zet, anders overtreft het de frustratie van pompen :+
In dat geval kan je de resultaten terugvinden in het topic: Post hier je grootste sleutelblunder Deeltje 2 _O-
(best kans op hoor, ik ken mezelf)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga zo maar eens even langs de apotheek dan :t
Gewoon eerst de ene en dan de andere klauw, of nog iets om rekening mee te houden wegens twee remklauwen?

Normaal begin je met de klauw die het verste weg zit, als de leiding opsplitst dan maakt het niet uit!

Zorg vooral je geen remvloeistof spettert uit je reservoir, dan komt het altijd ergens op je lak terecht haha. Alles met beleid, dan komt het goed.
 
Schokbreker vervangen kom ik met het juiste advies dan misschien zelfs ook nog wel aan toe dit weekend, heb ik ook nog liggen namelijk ;)
Daar ga je echt niet zo lang mee bezig zijn! Jij kunt alles van "onderaf" doen omdat de B12 geen piggyback heeft.

Fiets op de middenbok (hoop dat je die hebt? Maakt het leven een stukje makkelijker alhier), stap één is je linker steppie eraf halen want die zit in de weg. Dan eerst de dogbones losmaken. Sleutel 14 en 17. Bedenk je dat het gewicht van je achterwiel hieraan hangt, dus je maakt je leven een stuk eenvoudiger door op het moment dat je de bout eruit wil trekken even je wiel een beetje te ondersteunen zodat de spanning eraf gaat. De bout schuift in een bus, die bus zou ik lekker laten zitten en dus niet mee laten komen. Alternatief: wel mee laten komen en de lagers nakijken. Zijn wel naaldlagers, dus je kunt er toch niet veel mee. Of goed, of vervangen.

Dan de schokbreker zelf losmaken (14 en 17, eigenlijk alles aan de Bandit is 10, 12, 14 of 17). De bovenste bout van je schokbreker lijnt precies uit met dat bolle plastic kapje aan de zijkant van je frame, da's geen toeval. Als je een ratelset hebt kun je hem daardoor steken. Maakt het leven weer wat makkelijker. Hij kan er gewoon aan de onderkant uit, en die nieuwe er via die weg in. Goed vast zetten, toch lullig als je veer onderweg losraakt (gebeurt niet hoor, maar goed). Klaar is Kees Davy.

Ik gok dat ik er een kwartier/twintig minuten mee bezig zou zijn. Reken het dubbele en 't is nog steeds een klus van niks :)
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je echt niet zo lang mee bezig zijn! Jij kunt alles van "onderaf" doen omdat de B12 geen piggyback heeft.

Fiets op de middenbok (...supergedetailleerde uitleg...) Klaar is Kees Davy.

Ik gok dat ik er een kwartier/twintig minuten mee bezig zou zijn. Reken het dubbele en 't is nog steeds een klus van niks :)
Goh je zou haast zeggen dat je het vaker hebt gedaan :P
Maar thanks! Alles wat volgens jou mijn leven makkelijker zou maken heb ik in bezit *O*
Gaat helemaal goedkomen! (moet nu wel :Y)
 
Remvloeistof is ververst :t

Uiteindelijk toch van bovenaf gedaan. De apotheek hier had alleen maar hele kleine doseerspuitjes, sloten niet aan op het stukje slang.
Maar prima te doen. Ik kon het verschil in kleur oude/nieuwe duidelijk door het slangetje zien stromen, dus het was ook geen overbodige luxe.

Daarna ontlucht, daar moet je wel even geduld voor hebben. Uiteindelijk aan allebei de kanten geen belletjes meer te zien.

Nu ben ik alleen nog niet tevreden met de remdruk. Op het laatst bij het ontluchten voelde ik bij het pompen met de remhendel er wel steeds goede druk op komen, maar als ik het even later vervolgde met de handeling, begon het weer bij 'geen druk'. Ik heb hem nu weggezet met de hendel een beetje ingeknepen (vastgezet met een stukje tape). Had gelezen dat als je het zo een nachtje laat staan, het opgelost zou kunnen zijn.

En anders zit er toch nog ergens een luchtbelletje (waarschijnlijk bij de T-splitsing). Maar dan ontlucht ik 'm morgen nogmaals. Heb nu toch de smaak te pakken :P
 
Laatst bewerkt:
Soms hangt er ook nog een belletje bij de banjobout aan je pomp. Als hij straks nog steeds niet goed is kun je even je banjobout iets los draaien als je druk op de pomp zet. Soms hoor je hem iets sissen voordat je het eerste drupje olie ziet verschijnen ;)
 
Soms hangt er ook nog een belletje bij de banjobout aan je pomp. Als hij straks nog steeds niet goed is kun je even je banjobout iets los draaien als je druk op de pomp zet. Soms hoor je hem iets sissen voordat je het eerste drupje olie ziet verschijnen ;)
Gedaan en er kwam daar inderdaad nog een kleine 'squirt' lucht uit :t

Volgens mij is het nu wel goed. Als ik de remhendel intrek tot hij vrijwel niet verder kan (zonder er ongelooflijk hard aan te gaan hangen) is de afstand tot het handvat 2cm. Ik twijfel even of dat goed is maargoed daar kom ik waarschijnlijk wel achter als ik ze morgen even ga uitproberen :]
 
Okay jongens, nu heb ik toch echt jullie tips nodig voor het ontluchten van de koppeling.
Het lijkt wel of ik het truukje verleerd ben.

Van de remmen voor in no time de vloeistof ververst en mooi op druk.

Vloeistof van de koppeling doorgepompt tot die ververst is, maar ik krijg hem niet helemaal meer ontkoppeld.

Hoe flikken we dat ook alweer?
 
Okay jongens, nu heb ik toch echt jullie tips nodig voor het ontluchten van de koppeling.
Het lijkt wel of ik het truukje verleerd ben.

Van de remmen voor in no time de vloeistof ververst en mooi op druk.

Vloeistof van de koppeling doorgepompt tot die ververst is, maar ik krijg hem niet helemaal meer ontkoppeld.

Hoe flikken we dat ook alweer?
Banjo ontluchten
 
Bij de koppeling doe je niet zoveel anders, alleen heeft om het hardst knijpen geen zin omdat je altijd door de veren heen kan trekken. Beetje druk dus maar, en niet tot de aanslag laten komen. Verder inderdaad de banjo’s ook even meenemen, niet zo ingewikkeld verder :)
 
De remmen functioneren prima in ieder geval :t
Paar keer met een beetje gas er op in de ankers en krijg het voorwiel goed aan het slippen.
Ik vind wel nog steeds dat ik weinig ruimte tussen de hendel en het handvat overhoud. Ik hoef hem er niet tegenaan te trekken om het voorwiel te blokkeren maar als ik doortrek dan kán ik hem er wel tegenaan trekken. Is dat dan 'sponzig'? Moet ik hem dan gewoon na een paar ritjes nog eens ontluchten? Hoe is dat bij jullie?

(...) Klaar is Kees Davy.
Ik gok dat ik er een kwartier/twintig minuten mee bezig zou zijn. Reken het dubbele en 't is nog steeds een klus van niks :)

Ja die vlieger ging dus vandaag even niet op B|
De onderste bout van de schokbreker zit zo muurvast dat ik 'm niet losgekregen heb.
Sterker nog: Ik had een dop 14 3/8" (oudje) en die draaide ik er op kapot. Toen had ik nog een dop 14 1/4", dus die met een verloopstukje erop gezet, maar het verloopstukje begaf het.
Waarom doe je het dan ook niet met een ringsleutel?! Ja die was uiteraard nergens meer te vinden.

Uiteindelijk nu dus wat kruipolie er hier en daar in laten lopen, morgen maar langs de bouwmarkt voor een ringsleutel 14, en een nieuwe dop 14...

Poging twee volgt! :')
 
Bij de koppeling doe je niet zoveel anders, alleen heeft om het hardst knijpen geen zin omdat je altijd door de veren heen kan trekken. Beetje druk dus maar, en niet tot de aanslag laten komen. Verder inderdaad de banjo’s ook even meenemen, niet zo ingewikkeld verder :)

Ja, dat was het: niet tot aan de aanslag. Heeft idd toch geen zin.
Er is waarschijnlijk iets lucht ingekomen bij het schoonmaken van het bakje.
Krijg de koppeling redelijk vrij, maar niet helemaal.
Ook niet met banjo ontluchten.
Morgenavond nog maar eens proberen.

Thx, by the way.
 
De remmen functioneren prima in ieder geval :t
Paar keer met een beetje gas er op in de ankers en krijg het voorwiel goed aan het slippen.
Ik vind wel nog steeds dat ik weinig ruimte tussen de hendel en het handvat overhoud. Ik hoef hem er niet tegenaan te trekken om het voorwiel te blokkeren maar als ik doortrek dan kán ik hem er wel tegenaan trekken. Is dat dan 'sponzig'? Moet ik hem dan gewoon na een paar ritjes nog eens ontluchten? Hoe is dat bij jullie?
Als je nog gewoon rubberen leidingen hebt kan dat ook gewoon het maximale zijn, die zetten tijdens het knijpen wat meer uit dan staal omvlochten leidingen. Die krijg je keihard, maar dat is bij (wat oudere) rubberen leidingen gewoon minder. Je kunt het na een ritje nog een keer doen, maar helpt niet altijd. Of voelt je hendel nu merkbaar zachter dan voor je aan de gang ging?

Ja die vlieger ging dus vandaag even niet op B|
De onderste bout van de schokbreker zit zo muurvast dat ik 'm niet losgekregen heb.
Sterker nog: Ik had een dop 14 3/8" (oudje) en die draaide ik er op kapot. Toen had ik nog een dop 14 1/4", dus die met een verloopstukje erop gezet, maar het verloopstukje begaf het.
Waarom doe je het dan ook niet met een ringsleutel?! Ja die was uiteraard nergens meer te vinden.

Uiteindelijk nu dus wat kruipolie er hier en daar in laten lopen, morgen maar langs de bouwmarkt voor een ringsleutel 14, en een nieuwe dop 14...

Poging twee volgt! :')
Mja 1/4" erop zetten als je 3/8" stuk draait is ook wel een beetje kansloos natuurlijk _O-

Als de bout dikker is dan je gereedschap moet je eigenlijk al onraad ruiken, dus de volgende keer met wat steviger spul ten strijde trekken :P Ring- en steeksleutels zijn eigenlijk een beetje achterhaald en meestal niet de handigste methode (al heb ik gewoon complete sets van beiden liggen en pak ik ze best vaak eigenlijk, nog los van m'n steekratels), als je wat serieuzer bent over dingen met klussen oppakken moet je gewoon een ratelset hebben. Goeie 1/2" set verdien je over de jaren terug, valt aan te bevelen. En geen 12-kant doppen, altijd 6 (groter raakvlak, meer kracht ook bij versleten moeren) :) Je kunt er véél meer kracht mee zetten dan met ring- en steeksleutels. Steeksleutels passen eigenlijk nooit écht perfect en tenzij alles nog spik en span is slijt de moer/bout er ook van. Ringsleutels hebben veel te veel speling en omdat ze 12-kantig zijn ronden ze moeren ook af over tijd. Daarnaast hebben ze die irritante "offset" waardoor je bij grotere kracht altijd "schuin" aan de moer trekt, waardoor ze klem komen te zitten of de moer verder afslijten. Daarnaast zijn opzetstukjes ook wel handig en 1/2" is wel sterk genoeg om dingen los te draaien (wacht maar tot je bij je voortandwiel komt :')). Dat gezegd hebbende hebben zowel steek- als ringsleutels hun nut echt wel, en 12-kantige sleutels ook (meer hoeken waarin hij past). Dat is handig voor vaste sleutels en lastige hoeken, maar een ratel draait, dus dan krijg je een 6-kant er altijd evengoed op als een 12-kant. Dan is 12-kant dus zinloos.

De bouten van de schokbreker gaan over de tijd inderdaad fiks vast zitten, maar met fatsoenlijk gereedschap komt ie gewoon los hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat was het: niet tot aan de aanslag. Heeft idd toch geen zin.
Er is waarschijnlijk iets lucht ingekomen bij het schoonmaken van het bakje.
Krijg de koppeling redelijk vrij, maar niet helemaal.
Ook niet met banjo ontluchten.
Morgenavond nog maar eens proberen.

Thx, by the way.
Gewoon nog een keer ontluchten, is gewoon een hydraulisch circuitje, geen rariteiten verder.
 
Als je nog gewoon rubberen leidingen hebt kan dat ook gewoon het maximale zijn, die zetten tijdens het knijpen wat meer uit dan staal omvlochten leidingen. Die krijg je keihard, maar dat is bij (wat oudere) rubberen leidingen gewoon minder. Je kunt het na een ritje nog een keer doen, maar helpt niet altijd. Of voelt je hendel nu merkbaar zachter dan voor je aan de gang ging?
Ja dit zal inderdaad wel het geval zijn. Ik heb wel het idee dat het een beetje anders aanvoelt maar weet het niet zeker omdat ik er nog nooit zo op gelet heb. Als ik er van de week weer een keer woon-werk op ga rijden kan ik het denk ik beter beoordelen. Dan merk ik vanzelf of ik bepaalde bochtjes ineens anders aanrem dan anders.

Mja 1/4" erop zetten als je 3/8" stuk draait is ook wel een beetje kansloos natuurlijk _O-

Als de bout dikker is dan je gereedschap moet je eigenlijk al onraad ruiken, dus de volgende keer met wat steviger spul ten strijde trekken :P
Ja je hebt gelijk. Kansloos it was. Maar hoe dat dan bij mij gaat:
"Hmm het miezert een beetje... naja ik haal hem toch maar even onder de overkapping vandaan, heb ik wat meer ruimte en het wordt vast droog zo"
"Kut waar is die steeksleutel, nou ik probeer het wel even met deze dop dan"
"Fuck verrot... Oud k*tding"
"Nee lief het lukt inderdaad niet. Ja ik weet dat het zo gaat regenen"
"Kruipolie er op dan maar. Zal ik het met die 1/4" proberen? Volgens mij voelde ik 'm net al wel een beetje gaan"
"A f*ck ja hoor precies een bui. Ow wacht maar ik voel 'm gaan! O nee godv... ook naar de klote."
"Ik kom je zo wel helpen met de heg snoeien... nee het interesseert me niet dat het regent B| "

Maakt het niet minder kansloos, ik doe het mezelf aan omdat ik al verkeerd begin. Het stomme is dat ik wel 1/2" doppen heb voor m'n momentsleutel, maar daar ga ik niks mee losdraaien natuurlijk. Dus gisteravond na het lezen van je reactie maar een mooie set opgezocht, 1/2" ratel inclusief wringijzer en 2 verloopstukken. Eind van de week wordt hij afgeleverd :Y
Ik kom inderdaad ook nog wel een keer aan de beurt met het voorste tandwiel :')
 
_O-


Goed bezig :t De doppen van je momentsleutel kun je prima gebruiken om dingen los te draaien hoor, alleen de momentsleutel zelf natuurlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
vraagje:
mijn linker spiegel zit vol met zwarte spikkel (al toen ik m kocht).
nu kan ik deze vervangen of stuurspiegels monteren (ik heb nu een kuip).
iemand ervaring met stuurspiegels en kuip? zit dit niet in de weg met sturen? nou niet echt dat ik haaks de bocht omgaat :N
 
Goed bezig :t De doppen van je momentsleutel kun je prima gebruiken om dingen los te draaien hoor, alleen de momentsleutel zelf natuurlijk niet.
Ja zo ver was ik dan ook weer wel ;)

vraagje:
mijn linker spiegel zit vol met zwarte spikkel (al toen ik m kocht).
nu kan ik deze vervangen of stuurspiegels monteren (ik heb nu een kuip).
iemand ervaring met stuurspiegels en kuip? zit dit niet in de weg met sturen? nou niet echt dat ik haaks de bocht omgaat :N
Als de kuip in de weg zit met sturen, heb je gelijk een goede reden om 'm eraf te halen :+
 
Ben op zoek naar een tank voor mijn Bandit uit 2006.
Mijne heeft roest en een lelijke deuk.
Had er al een gekocht maar helaas is deze net iets anders en past hij niet. |(

Het liefste een zwart, want heb geen zin om hem nog te gaan spuiten.

Eventuele linkjes mag ook.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Ben op zoek naar een tank voor mijn Bandit uit 2006.
Mijne heeft roest en een lelijke deuk.
Had er al een gekocht maar helaas is deze net iets anders en past hij niet. |(

Het liefste een zwart, want heb geen zin om hem nog te gaan spuiten.

Eventuele linkjes mag ook.

Alvast bedankt

Join the club!

Een tank is zo'n beetje het meeste gevraagde en slechts verkrijgbare onderdeel.
Je kunt proberen op ebay.de. tank suzuki bandit in Motorradteile | eBay

Wel het juiste bouwjaar aanhouden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan