Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Iemand toevallig nog een 600 blok in de hoek liggen? De mijne is aan vervanging toe.. liefst één van 2000-2004 al gok ik dat blokken van voor 2000 ook wel passen
 
Waarom geen 650? Of 750? Of 1100? Of 1200?

Als het helpt, het past allemaal*. Maar ik heb ff niks liggen :)

*minus de waterkoelers, en dus injectiefietsen. De injectie kom je wel omheen de algehele pasvorm is een dingetje :+
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de B12 achtershock van Unruled eronder geknald. Met m'n nieuwe 1/2" ratel en doppenset was het echt een fluitje van een cent. Maargoed, dat had iemand ook al voorspeld O-)
Heb het niet geklokt, maar ik denk dat ik in totaal een uurtje bezig ben geweest. Motor naar de achtertuin, shock eronder uit, nieuwe shock eronder, koffie drinken, ketting stellen, rondje momentsleutel.

Daarna nog maar een emmertje sop er overheen laten vallen:

full

full


Afgelopen week de eerste woon-werk ritjes er weer mee gemaakt. Lekker weer hoor, remmetjes gaan prima!
Heb weer genoten van dit leuke machinetje, en dat gaat de komende tijd zeker meer gebeuren :]
Ben benieuwd of ik het verschil in achtervering ga merken. Zijn er nog tips m.b.t. de instellingen? Ik heb ze nu staan zoals ik 'm heb gehad. Preload staat op 3 en Rebound op 4. Met kleding en rugzak zal ik tegen de 80kg zitten.

Iemand toevallig nog een 600 blok in de hoek liggen? De mijne is aan vervanging toe.. liefst één van 2000-2004 al gok ik dat blokken van voor 2000 ook wel passen
Hoezo is hij aan vervanging toe? (ik heb geen blok voor je, gewoon nieuwsgierig)


Geniet ze nog van het lekkere voorjaarsweer dit weekend iedereen! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de B12 achtershock van Unruled eronder geknald. Met m'n nieuwe 1/2" ratel en doppenset was het echt een fluitje van een cent. Maargoed, dat had iemand ook al voorspeld O-)
Heb het niet geklokt, maar ik denk dat ik in totaal een uurtje bezig ben geweest. Motor naar de achtertuin, shock eronder uit, nieuwe shock eronder, koffie drinken, ketting stellen, rondje momentsleutel.

Daarna nog maar een emmertje sop er overheen laten vallen:

[afbeelding]
[afbeelding]

Afgelopen week de eerste woon-werk ritjes er weer mee gemaakt. Lekker weer hoor, remmetjes gaan prima!
Heb weer genoten van dit leuke machinetje, en dat gaat de komende tijd zeker meer gebeuren :]
Lekker bezig :t
Ben benieuwd of ik het verschil in achtervering ga merken. Zijn er nog tips m.b.t. de instellingen? Ik heb ze nu staan zoals ik 'm heb gehad. Preload staat op 3 en Rebound op 4. Met kleding en rugzak zal ik tegen de 80kg zitten.
Pfoei, geen idee. De preload is op de Bandit toch eigenlijk wel een kwestie van vrolijk op maximum zetten (als je verder geen verhogingskit hebt). Dat zet hem wat meer op de neus en maakt het sturen wat vlotter, kijk maar of je verschil merkt... Te hoog zet je hem puur met preload maarzo niet. De rebound wil je zo hebben dat de motor soepel uitveert waarbij je merkt dat ie wat afgeremd wordt, maar hij moet ook niet als stroop omhoog komen. Lastig uit te leggen, je moet het eigenlijk een keer gevoeld hebben.



Heb m'n eigen fiets van het weekend ook eens onderhanden genomen. Ik had aanvankelijk 215mm dogbones verzonnen maar dat was wat laag, net een tikkie loom aan het sturen. Toen 210 geprobeerd. Even vergeten dat er iets van een factor 10 in zit en hij dus 5cm hoger kwam te staan. Da's wat drastisch en toen donderde hij over z'n voorwiel heen in krappe bochtjes. Ook weer niet chill. Dus weer een stuk staal mishandeld en we hebben nu 213mm. Dat lijkt perfect _O- #blijfaandegang
 
Laatst bewerkt:
Tot dat je iemand voor de sokken rijdt.
Je kunt, als je daar nou echt wakker van ligt, de boel ook laten herkeuren. Ik ken geen gevallen waar dit onderzocht is, en ik ken wel verrekte veel streetfighters die écht niet allemaal herkeurd zijn.
Koppeling ligt eruit, inlaatrubber gescheurd en achterste ophanging is afgebroken
Achterste ophanging van het blok? Best knap...



Ik zou er toch echt een 650 in leggen, al is het maar omdat die net wat nieuwer zijn en met lage kilometerstanden te vinden zijn. Daarnaast zwart blok, is leuker.
Suzuki GSF 650 Bandit WVB5 Bj.2006 - Motor 28200 Km ohne Anbauteile | eBay
https://www.ebay.de/itm/Motor-17-85...827198?hash=item441b3e0bbe:g:YrkAAOSwgKBaoWWV
Suzuki GSF 650 Bandit WVB5 Bj.2006 - Motor 28200 Km ohne Anbauteile | eBay

Maar goed 600 blokjes zijn wel goedkoper.
SUZUKI GSF BANDIT 600 MOTOR MOTORBLOCK KOMPLETT GUTER ZUSTAND #R7290 | eBay
Suzuki GSF 600 N GN77B Motor Engine Bj.95-99 | eBay
https://www.ebay.de/itm/Motor-23-02...Bandit&hash=item467886fc18:g:83cAAOSwhiZagNNj
 
zou het vervangen van de collectors nog veel uitmaken qua afstelling van een B12?

Ik ga van standaard uitlaat met open demper naar een aftermarket uitlaat met dezelfde open demper

op de site staat dat het qua afmetingen (diameter van pijpen etc) exact hetzelfde is als origineel maar dan lees ik ook het volgende:

Our link pipe is improved over the standard version, it does not have the heavy restrictive baffle, is lighter with improved gas flow, no mods needed.


tevens heeft iemand een idee om de uitlaatbouten los te krijgen zonder de oliekoeler eraf te halen? Bouten zitten namelijk compleet vast en kan er niet goed bij.
 
Pfoei, geen idee. De preload is op de Bandit toch eigenlijk wel een kwestie van vrolijk op maximum zetten (als je verder geen verhogingskit hebt). Dat zet hem wat meer op de neus en maakt het sturen wat vlotter, kijk maar of je verschil merkt... Te hoog zet je hem puur met preload maarzo niet. De rebound wil je zo hebben dat de motor soepel uitveert waarbij je merkt dat ie wat afgeremd wordt, maar hij moet ook niet als stroop omhoog komen. Lastig uit te leggen, je moet het eigenlijk een keer gevoeld hebben.
Ah ok dat op maximum zetten ga ik nog wel doen dan :t. Ik geloof dat ik qua insturen ook wel al wat verschil merk inderdaad.
Wat ik ook merk nu (het zal wel wat meer opvallen) is dat de voorkant zich wat 'nerveus' gedraagt. Niet storend ofzo, waarschijnlijk moet ik even wennen aan het wat vlottere insturen. Ook maar eens wat serieuzer na gaan denken over progressieve voorveren dan... O-)
Die rebound staat prima zo, daar merk ik toch ook wel echt verschil in hoor. De achterkant voelt lekker stabiel aan en toch nog comfortabel :Y

Heb m'n eigen fiets van het weekend ook eens onderhanden genomen. Ik had aanvankelijk 215mm dogbones verzonnen maar dat was wat laag, net een tikkie loom aan het sturen. Toen 210 geprobeerd. Even vergeten dat er iets van een factor 10 in zit en hij dus 5cm hoger kwam te staan. Da's wat drastisch en toen donderde hij over z'n voorwiel heen in krappe bochtjes. Ook weer niet chill. Dus weer een stuk staal mishandeld en we hebben nu 213mm. Dat lijkt perfect _O- #blijfaandegang
#houdjevandestraat (uh nouja uiteindelijk brengt het je juist weer op de straat). Maar lekker bezig. Jij kan toch ook wel en klein bedrijfje gaan beginnen in dogbones _O-
Ik ben vergeten te meten hoe hoog de achterkant bij die van mij nou stond met de standaard shock. Ben wel benieuwd wat alleen die preload nou al doet in hoogte dan. Want andere dogbones is ook alweer zo'n makkelijke mod!

Ik heb de Bandit nu vanaf afgelopen september. Eerst andere knipperlichten erop gezet, taartschep eraf gehaald. De remmerij aangepakt maar zit nu dus ook al te denken aan stalen remleidingen, andere achtershock wat me weer naar progressieve voorvering gaat brengen waarschijnlijk, en dan wil ik ook nog wat anders dan die standaard BT45's die er nu onder liggen. Om nog maar te zwijgen over stuur, spiegels en auspuff.

Ik verbaas me er dan ook steeds meer over hoe de vorige eigenaar het voor elkaar heeft gekregen deze fiets, sinds de aanschaf in 1995, compleet standaard te houden. En dat terwijl hij er ook elke dag mee naar zijn werk reed, 2 meter lang en flink wat zwaarder dan mij was (of 'is', weet ik niet, heb hem niet meer gezien), en dan ook nog regelmatig met zijn vrouw achterop reed. Én dat hij dus pas na 22 jaar dacht: "Weet je wat, ik neem een 1200!"

Maargoed, betekent wel dat ik er met een aantal simpele mod's ook nog wel even mee vooruit kan :P
 
Laatst bewerkt:
zou het vervangen van de collectors nog veel uitmaken qua afstelling van een B12?

Ik ga van standaard uitlaat met open demper naar een aftermarket uitlaat met dezelfde open demper

op de site staat dat het qua afmetingen (diameter van pijpen etc) exact hetzelfde is als origineel maar dan lees ik ook het volgende:

Our link pipe is improved over the standard version, it does not have the heavy restrictive baffle, is lighter with improved gas flow, no mods needed.
Het verschil is doorgaans niet enorm maar wel aanwezig. De flow van de standaard collector is niet briljant (dubbele wand, soort voordemper in de collector zelf) dus zeker als je een goede kwaliteit collector hebt gehaald kun je wat winnen door opnieuw af te stellen. Loopt hij kut als je het niet doet? Zal wel meevallen.
tevens heeft iemand een idee om de uitlaatbouten los te krijgen zonder de oliekoeler eraf te halen? Bouten zitten namelijk compleet vast en kan er niet goed bij.
Haal die oliekoeler er gewoon af ;)
 
Ah ok dat op maximum zetten ga ik nog wel doen dan :t. Ik geloof dat ik qua insturen ook wel al wat verschil merk inderdaad.
Wat ik ook merk nu (het zal wel wat meer opvallen) is dat de voorkant zich wat 'nerveus' gedraagt. Niet storend ofzo, waarschijnlijk moet ik even wennen aan het wat vlottere insturen. Ook maar eens wat serieuzer na gaan denken over progressieve voorveren dan... O-)
Die rebound staat prima zo, daar merk ik toch ook wel echt verschil in hoor. De achterkant voelt lekker stabiel aan en toch nog comfortabel :Y
Mooi zo :t


't Is een samenspel tussen banden, voor en achtervering. Dus 1 van die dingen vervangen gaat nog niet direct wonderen verrichten...
#houdjevandestraat (uh nouja uiteindelijk brengt het je juist weer op de straat). Maar lekker bezig. Jij kan toch ook wel en klein bedrijfje gaan beginnen in dogbones _O-
Ik ben vergeten te meten hoe hoog de achterkant bij die van mij nou stond met de standaard shock. Ben wel benieuwd wat alleen die preload nou al doet in hoogte dan. Want andere dogbones is ook alweer zo'n makkelijke mod!
Klopt, maar aan deze heb je niet zoveel aangezien die voor jouw fiets veel te lang zijn :P
Ik heb de Bandit nu vanaf afgelopen september. Eerst andere knipperlichten erop gezet, taartschep eraf gehaald. De remmerij aangepakt maar zit nu dus ook al te denken aan stalen remleidingen, andere achtershock wat me weer naar progressieve voorvering gaat brengen waarschijnlijk, en dan wil ik ook nog wat anders dan die standaard BT45's die er nu onder liggen. Om nog maar te zwijgen over stuur, spiegels en auspuff.

Ik verbaas me er dan ook steeds meer over hoe de vorige eigenaar het voor elkaar heeft gekregen deze fiets, sinds de aanschaf in 1995, compleet standaard te houden. En dat terwijl hij er ook elke dag mee naar zijn werk reed, 2 meter lang en flink wat zwaarder dan mij was (of 'is', weet ik niet, heb hem niet meer gezien), en dan ook nog regelmatig met zijn vrouw achterop reed. Én dat hij dus pas na 22 jaar dacht: "Weet je wat, ik neem een 1200!"

Maargoed, betekent wel dat ik er met een aantal simpele mod's ook nog wel even mee vooruit kan :P
Mja met iemand achterop is de standaard 600 veerzooi wel vrij dramatisch :')
 
't Is een samenspel tussen banden, voor en achtervering. Dus 1 van die dingen vervangen gaat nog niet direct wonderen verrichten...
1e stap is in ieder geval gezet. Next: bandjes. Volgend najaars/winterprojectje: voorvering (denk/hoop ik :') )

Klopt, maar aan deze heb je niet zoveel aangezien die voor jouw fiets veel te lang zijn :P
Daar doelde ik ook niet op hoor ;) Eerst bovenstaande zaken sowieso!

Mja met iemand achterop is de standaard 600 veerzooi wel vrij dramatisch :')
En ze was (is) net als haar man ook niet één van de kleinste... Maar ze had wel heel lief speciaal cake gebakken toen ik naar de Bandit kwam kijken :Y
 
Haha ja dat was me wat. Ik met vriendin er heen, want als het wat was zou ik 'm gelijk meenemen. En het was best een stukje rijden dus had ook niet zo'n zin in OV.
Komen we daar aan worden we warm welkom geheten met koffie en dus vers gebakken cake. Vriendin was toen nog zwanger en mevrouw was net oma geworden dus "blablablaba oja joh ach wat leuk blablabla"
Meneer en ik een beetje slap over motoren ouwehoeren dus na m'n tweede bakkie zei ik: "Zullen we maar eens bij het machientje gaan kijken?" :Z

Wij kijken, ik mijn kritische zeer wijze blik (net echt) erover geworpen en een proefrondje gaan rijden.
Kom ik terug staat er nog een auto op de oprit. Was de dochter ook op visite gekomen en natuurlijk: "blablablaba oja joh ach wat leuk blablabla" :')

Dus na nog een bakkie en de doorgehakte knoop maar met meneer naar het postkantoor gereden voor het overschrijf-gebeuren. Komen we terug, nog maar een bakkie met nog een plakje cake en na nog een half uur: "blablablaba oja joh ach wat leuk blablabla", zei ik: "Zullen we maar gaan dan?"

Maar ik klaag niet, hele vriendelijke mensen en ik had het echt slechter kunnen treffen (ben in de de randstad kennelijk net even wat anders gewend dan hoe het er in Limburg aan toe gaat). Maar als ik volgende keer haast heb kan ik beter m'n pa meenemen dus :P
 
Het verschil is doorgaans niet enorm maar wel aanwezig. De flow van de standaard collector is niet briljant (dubbele wand, soort voordemper in de collector zelf) dus zeker als je een goede kwaliteit collector hebt gehaald kun je wat winnen door opnieuw af te stellen. Loopt hij kut als je het niet doet? Zal wel meevallen.

De vorige keer dat hij op de bank ging haalde hij 118pk op het wiel met afr's die over gehele bereik nog iets te rijk stonden. Dus mijn hoop was dat het iets te rijk lopen een buffer gaat geven voor de betere flow die dit systeem oplevert. AKA, dat hij niet opnieuw afgesteld hoeft te worden. Mjah hij zal ergens de komende tijd toch wel een keer de bank opgaan. Beetje jammer dat ik geen bank bij me in de buurt heb.
 
Lange anekdote
Mja dat krijg je in het zuiden heah, komt niet van dat volk af :+



De vorige keer dat hij op de bank ging haalde hij 118pk op het wiel met afr's die over gehele bereik nog iets te rijk stonden. Dus mijn hoop was dat het iets te rijk lopen een buffer gaat geven voor de betere flow die dit systeem oplevert. AKA, dat hij niet opnieuw afgesteld hoeft te worden. Mjah hij zal ergens de komende tijd toch wel een keer de bank opgaan. Beetje jammer dat ik geen bank bij me in de buurt heb.
Er zit er altijd wel 1 soort van in de buurt toch? Te dichtbij is ook niet handig, kun je hem niet ff warmrijden :P
 
Laatst bewerkt:
De vorige keer dat hij op de bank ging haalde hij 118pk op het wiel met afr's die over gehele bereik nog iets te rijk stonden. Dus mijn hoop was dat het iets te rijk lopen een buffer gaat geven voor de betere flow die dit systeem oplevert. AKA, dat hij niet opnieuw afgesteld hoeft te worden. Mjah hij zal ergens de komende tijd toch wel een keer de bank opgaan. Beetje jammer dat ik geen bank bij me in de buurt heb.

owja dat was jij dan zou ik me niet zo zorgen maken :Y
 
Je kunt, als je daar nou echt wakker van ligt, de boel ook laten herkeuren. Ik ken geen gevallen waar dit onderzocht is, en ik ken wel verrekte veel streetfighters die écht niet allemaal herkeurd zijn.Achterste ophanging van het blok? Best knap...



Ik zou er toch echt een 650 in leggen, al is het maar omdat die net wat nieuwer zijn en met lage kilometerstanden te vinden zijn. Daarnaast zwart blok, is leuker.
Suzuki GSF 650 Bandit WVB5 Bj.2006 - Motor 28200 Km ohne Anbauteile | eBay
https://www.ebay.de/itm/Motor-17-85...827198?hash=item441b3e0bbe:g:YrkAAOSwgKBaoWWV
Suzuki GSF 650 Bandit WVB5 Bj.2006 - Motor 28200 Km ohne Anbauteile | eBay

Maar goed 600 blokjes zijn wel goedkoper.
SUZUKI GSF BANDIT 600 MOTOR MOTORBLOCK KOMPLETT GUTER ZUSTAND #R7290 | eBay
Suzuki GSF 600 N GN77B Motor Engine Bj.95-99 | eBay
https://www.ebay.de/itm/Motor-23-02...Bandit&hash=item467886fc18:g:83cAAOSwhiZagNNj
Bang voor niet, geen zin in dat gezeur en uiteindelijk voor de kosten opdraaien. Maar voor de rest niet verder in verdiept, herkeuren is tientjes werk?

Ja vind het ook knap dat het afgebroken is..

Kijk hier kan ik wat mee, bedankt :) Ik dacht dat de 650 al met injectie was. Weer wat geleerd
 
Gisteren moest ik onderweg mijn kraantje naar reserve draaien met de dagteller pas op 185km. Dit is wel na de winterstop nadat ik de tank half december afgetankt heb. Ik meen me te herinneren dat ik voor de winter pas ging tanken bij een kilometer of 200 (en dan hoefde ik 'm nog niet op reserve te zetten).

Kan het zijn dat er tijdens de wintermaanden wat benzine vervlogen is? Ik heb de motor ook nog wel eens stationair laten draaien (voor de oliewissel bijvoorbeeld). Nu is hij weer afgetankt dus wellicht dat deze tank voor een iets representatiever kilometeraantal gaat zorgen...

Nu kan het ook zijn dat ik de Bandit 'af moet laten stellen', lees ik overal. Wat valt er nou precies onder 'afstellen'? Carbs synchroniseren? Kleppen stellen? Een combinatie van beide?
En hoeveel kost dat ongeveer als je dat laat doen? Kleppen stellen is redelijk makkelijk zelf te doen bij de Bandit begrijp ik, maar carbs synchroniseren weer niet. Dus wellicht kan ik het net zo goed allebei laten doen...

Misschien verstandig om eerst het luchtfilter schoon te maken/vervangen (als dat vies is loopt hij natuurlijk ook wat te rijk) en de bougies eens te bestuderen. laat ik daar maar mee beginnen.

Owja er was natuurlijk ook nog de kans dat ik deze met deze tank gewoon weer 200-220 kilometer rijd.. dan is het natuurlijk allemaal wel weer prima voor een 23 jaar oud beestje.

Tot zover maak-je-druk-donderdag :X :') O-) :W
 
Laatst bewerkt:
Benzine verdampt inderdaad! Vooral uit je carb bowl die ontlucht met atmosfeer. Kan zo 10km schelen. + stationair draaien + foutmarge, ik zie geen probleem.

Af moet laten stellen doelt waarschijnlijk op het afstellen van de carbs na het plaatsen van een andere uitlaat. Vooral de 1200 is erg tammetjes afgesteld en kan met een andere uitlaat en dynojet tune zo +15pk leveren.

Carbs syncen is niet moeilijker dan kleppen stellen, maar je hebt er wel een tool voor nodig die het verschil in vacuum kan meten. Bijv een carbtune, of een zelf gemaakte contraptie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan