Stalen remleiding voor GS500, ervaring/waar?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik wil voor de rem aan de voorkant een stalen remleiding plaatsen bij een GS500. Mijn andere GS500 heeft er al een van TRW, zo een met draaibare banjo's. Nu zie ik dat bijv Hel remleidingen die op maat worden gemaakt voor een tientje minder incl verzendkosten. Eerste resultaat als ik googel is mymotor.nl maar ik heb geen idee of zoiets goed is. Het keuzemenu is ook wat vreemd omdat je altijd de opties full race/over het spatbord/t-stuk houdt terwijl een GS maar 1 leiding en 1 remklauw heeft.

Iemand ervaring danwel suggesties?
 
Wellicht dat de benaming is veranderd maar de termen oxidatie en reductie hoeven niets te maken te hebben met de aanwezigheid van zuurstof. Ter indicatie mijn middelbare school/scheikunde was post 2000 maar misschien dat dat vroeger anders werd onderwezen.

Als ik het goed heb onthouden zal het alu functioneren als reductor en het RVS als oxidator. alu staat elektronen af RVS neemt ze op.


wikipedia kom er maar in
oxidatie is reductie mbv zuurstof.
 
oxidatie is reductie mbv zuurstof.

Nogmaals mij is geleerd dat bij het chemische proces dat 'oxidatie' heet niet per definitie zuurstof is betrokken.

wikipedia KOM ER MAAR IN

Vroeger definieerde men een oxidatie als een reactie met zuurstof

...

Zuurstof hoeft nochtans niet per se betrokken te zijn in een oxidatie. Een voorbeeld:
Fe2+ -> Fe3+ + e-

Fe2+ is hier de reductor. Het staat één elektron af en wordt daarbij geoxideerd tot Fe3+.
 
Laatst bewerkt:
Gaat hem niet worden, meer dan de halfreactie van alu kan ik me niet herinneren :+ Daarnaast stonden compounds zoals RVS niet in het boek en is een chemische formule daarvan neerpennen sowieso een beetje lastig.
En wat is precies hetgeen je nu nog zorgen over maakt mbt monteren van het setje?
 
Zorgen valt wel mee het is alleen een tegenstrijdigheid die ik ben tegen gekomen. Het aantal posts waarin staat dat RVS en alu elkaar aanvreten is niet te tellen.

Ik krijg een RVS bout die ik in een alu deel moet draaien en in mijn belevenis is het dan volstrekt logisch daar vragen bij te stellen.

Je zou inderdaad kunnen beargumenteren dat de bout in remvloeistof zit maar dat zal echt niet overal het contact alu-RVS wegnemen. Daarbij komt dat de remvloeistof in loop der tijd vocht opneemt wat het aanvreten alsnog faciliteert.

Originele bouten was ik niet van plan te herbruiken want de koppen zien er wat aangevreten uit. Wellicht haal ik nog wel een setje gewone banjo's met zo'n coating erop bij de plaatselijke motorzaak.

Ga je die remleiding wel eens demonteren dan?
Ook elektrolyse ontstaat als vloeistof door een leiding stroomt en ik geloof niet dat remrvs goed remt.
Voor elektrolyse zou je ergens op de motor een blok zink kunnen schroeven. Wel goed met de massa verbinden :)
 
Vastrotten van de RVS banjobout in het aluminium van de klauw en hoofdremcilinder.Ja
Dat is de galvanische corrosie.
Ik denk dat je angst ongegrond is.
Maar je kunt de bouten voor montage insmeren, lichtjes. Dat zou dan voor je gemoedsrust zijn :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan