Stalen remleiding voor GS500, ervaring/waar?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik wil voor de rem aan de voorkant een stalen remleiding plaatsen bij een GS500. Mijn andere GS500 heeft er al een van TRW, zo een met draaibare banjo's. Nu zie ik dat bijv Hel remleidingen die op maat worden gemaakt voor een tientje minder incl verzendkosten. Eerste resultaat als ik googel is mymotor.nl maar ik heb geen idee of zoiets goed is. Het keuzemenu is ook wat vreemd omdat je altijd de opties full race/over het spatbord/t-stuk houdt terwijl een GS maar 1 leiding en 1 remklauw heeft.

Iemand ervaring danwel suggesties?
 
Ja precies staal omvlochten anders wordt het wat lastig bij hobbels :+

Ik zie ze inderdaad overal en nergens te koop inclusief doe het zelf setjes (geen zin an). Waar ik benieuwd naar ben of dat gewoon bij iedereen prima is of dat er bijv nog verschil zit in kwaliteit of dat er wel eens fouten gemaakt worden, dat soort dingen

Dat keuze menu op die website maakt mij bijvoorbeeld wat achterdochtig omdat het systeem geen onderscheid maakt in type motor.
 
Laatst bewerkt:
Mmm, GS 500. Zou hoeheetieookalweer dat setje nog hebben liggen dat ik begin van het jaar gesponsord heb voor zijn Europareis? Of waren de remleidingen wel gemonteerd (itt de uitlaatdemper die door ander forumlid sponsorde)?
 
ben al overtuigd en heb een hel setje besteld. Mooie prijs, scheelt ruim een tientje vs een TRW leiding bij louis en met name de verbinding banjo-leiding ziet er toch net ff een stuk mooier uit.
 
...of dat er wel eens fouten gemaakt worden.


:')

2q8sh6v.png


Hoeveel spanning mag er op zo'n ding staan?
 
Nee ik bedoel dat de banjo niet recht voor de hoofdremcilinder zit. Je moet de leiding dan als het ware in een wokkel draaien om de banjobouten erin te kunnen draaien. Dat in een wokkel draaien zet zeer veel spanning op de leiding omdat deze heel erg stug is.
 
Ok, duidelijk.

het is niet te zien hoe de slang van de remklauwen vandaan komt, maar als ze parallel liggen met de oude slangen zou dat in grote lijnen overeen moeten komen.

bij de oude slang zie je wel dat het rubber van de slang afbuigt naar rechts ( op de foto) zodra het metaal ophoud.
misschien dat bij inveren de spanning juist minder word ?

scherpe bochten moet je natuurlijk voorkomen maar zoals je zei, gaat dat niet omdat de slang stug is.
helpt het als je de slang andersom op de klauw zet ?
 
Net even de leiding direct naast de originele gelegd, wordt alleen maar erger. Ipv ongeveer 45 graden verkeerd staat de banjo dan 80 graden verkeerd. De leiding omdraaien kan niet omdat de andere banjo een knikje heeft en dit is nodig omdat hij anders niet op de remklauw past.

Ik zag net dat er in het hel boekje een papiertje van de webshop zat met het volgende commentaar

... en het gele hoesje met het HEL logo hoort aan de remklauw zijde

dat kan dus niet want er past geen rechte banjo op de remklauw

U dient de remleidingen te monteren zonder dat deze getordeerd worden en dus ongewenst onder spanning komen te staan. De juiste hoekverdraaiing van de banjo-ogen ten opzichte van elkaar is reeds voor het afpersen aangebracht. Toch kan het soms voorkomen (oa door andere routing van de leiding te kiezen) dat de stand van de banjo-ogen toch niet helemaal goed staat om de leiding spanningsvrij te kunnen monteren.
U kunt dit oplossen door één banjo-oog te verdraaien in de juiste richting, dit is mogelijk mits u het volgende in acht neemt: Klem het 8-kantige persbusje in een bankschroef of tang en steek een schroevendraaier door het oog van de banjo. U kunt nu het banjo-oog in de juiste richting draaien.
LET OP! Zeker indien u een bankschroef gebruikt, dient u deze niet te vast aan te draaien, slechts licht klemmend zodat de leiding niet mee kan draaien. U loopt anders het risico het persbusje ovaal te drukken, waardoor deze kan gaan lekken!

Oftewel: Hier heb je een remleiding voor een GS500 die niet op een GS500 past. Je kan hem verdraaien maar omdat de persing rond is moet je hem ergens in klemmen met als risico dat je hem ovaal drukt en dat hij gaat lekken.

Conclusie: Spijt dat ik niet een tientje meer heb uitgegeven aan de TRW leiding die gewoon netjes twee 6 kanten heeft die je gewoon met 2 steeksleutels moeiteloos kan verdraaien.
 
Hel leiding? Ik weet de oplossing maar a la Zot zou ik dat eigenlijk niet moeten zeggen, vraag maar aan je leverancier.
Ik ben geen leverancier, dus ik kan het wel zonder wroeging vertellen :P
Je kunt VOORZICHTIG!!! het oog van de banjo en het klemdeel om de leiding verdraaien.
Ikzelf doe het door het oog in te klemmen in de bankschroef (met aluminium ander zachtmetaal inzetstukken)en dan voorzichtig met een waterpomptang te draaien.
 
Waarom staat er trouwens in dat je één banjo-oog kan verdraaien? Waarom niet beide? Zit er nog een limiet aan hoeveel je hem kan draaien?
Bij de TRW leiding mocht ik namelijk beide banjo's x aantal graden verdraaien.
 
Waarom zou je er twee verdraaien als één genoeg is?
Je moet er geen helikoptertje mee spelen, maar zijn ruim genoeg draaibaar voor alle situaties :)

Weet ik niet, maar er staat specifiek één banjo. Ik vraag mij dan af waarom dat er specifiek bij staat. Ik denk dan; misschien zitten er 2 verschillende banjo's op waarbij er maar 1 draaibaar is en 1 niet. Er staat dan niet bij welke en als het er wél bij stond zou ik het alsnog niet vertrouwen omdat ze het hel logo ook bij de verkeerde banjo hebben geschoven. Misschien staat er één banjo omdat de faalkans verdubbelt als je er aan twee gaat draaien.


Ik vind het een mateloos irritant product omdat er de indruk wordt gewekt dat het passend maatwerk is. Er staat 'Layout gelijk aan origineel' wat het dus niet is. Ja er staat een disclaimer bij dat er afwijkingen kunnen zijn maar er staat op de product pagina niet dat je dan zelf moet gaan beunen met het risico dat je de boel plet en dat het kan gaan lekken. Dat vind ik een bedenkelijke eigenschap voor een product dat kritiek is voor mijn veiligheid.
 
Als je het draaien niet met beleid doet kan je het vernaggelen maar hetzelfde geld voor het aandraaien van de banjobouten. Als dat te gewaagd voor je is kan je het beter laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan