tandwiel achterwiel onwrikbaar vast

Kluut

MF'er
21 jun 2012
36
0
Hallo


Ik ben bezig een nieuwe tandwielen- en kettingset op mijn motootje (transalp xl700va) te installeren maar zit nu met een probleem:

Het tandwiel achteraan zit met 6 inbusbouten en 6 bouten vastgedraaid. Ik krijg deze gewoon niet los.
Ik heb nu een nachtje in kruipolie laten weken maar krijg er nog geen beweging in. Ik durf er niet met mijn gasbrandertje op gaan.

Iemand tips?

Grts
Frederik
 
Misschien nog even laten schrikken, dwz met de dop met inbus er in en dan een paar ferme corrigerende tikken geven. Verder misschien eerst nog een tikkie vast draaien, en dan weer los proberen te draaien.

Welke maat bout is het?
 
Slagschroefmachine een idee?? (als je die kan lenen van iemand??)
Zijn vaak een stuk compacter dan een slagmoersleutel.
Je kan er toch een inbusdop op zetten dan?
En laten schrikken met een hamer is misschien nog een optie?

Anders wiel meenemen naar de dichtbij zijnde auto of motorzaak rijden en vragen of zij t kunnen fixen. :)
 
Als het erg vast zit altijd de moer draaien en niet de bout. Dit zijn uit mijn hoofd m10 bouten met een vrij zachte bolkop inbus 6 mm, die kan gewoon niet veel kracht hebben zeker als je geen topgereedschap hebt.
 
dan op de inbus, met voorzichtigheid

Een slagmoersleutel op inbusbouten zetten? Jij bent niet bang.

Hoe heet krijg je zo'n bout die in het kettingwiel zit en vast aan de naaf?
Hoe heet moet je het borgmiddel maken voordat het zacht wordt?

Meeste loctite borgmiddel (het standaard spul) gaat tot zo'n 150°C. Dus hoger dan 150°C. :)

Dat zou ik dus ook doen, met een brander warm stoken, en dat gaat vrij vlug. Hoeft echt niet roodgloeiend te worden.
 
Laatst bewerkt:
Een slagmoersleutel op inbusbouten zetten? Jij bent niet bang.
Nee, dat niet.
En een slagmoersleutel heeft instellingen. Kwestie van de techniek gebruiken, niet zozeer de kracht.
Zoals ik zei, liever op de moeren.
Meeste loctite borgmiddel (het standaard spul) gaat tot zo'n 150°C. Dus hoger dan 150°C. :)

Dat zou ik dus ook doen, met een brander warm stoken, en dat gaat vrij vlug. Hoeft echt niet roodgloeiend te worden.
 
bij mijn Transalp 600 kun je inderdaad de tandwieldrager loshalen, dan kun je perfect bij de moeren. Brandertje en eventueel slagmoersleutel gebruiken. Maar ik ken de Transalp 700 niet van dichtbij.
 
Een slagmoersleutel op inbusbouten zetten? Jij bent niet bang.Meeste loctite borgmiddel (het standaard spul) gaat tot zo'n 150°C. Dus hoger dan 150°C. :)

Dat zou ik dus ook doen, met een brander warm stoken, en dat gaat vrij vlug. Hoeft echt niet roodgloeiend te worden.
LOCTITE schroefdraadborgmiddelen – Aanbrengen - Loctite
250 graden volgens locktide.
Voor het demonteren

Gebruik standaardhandgereedschap voor demontage.
In zeldzame gevallen waarin handgereedschap niet kan worden gebruikt omdat de diepte van de ingrijping te groot is of een product met hoge sterkte werd gebruikt, verhit u de moer of bout plaatselijk tot ongeveer 250 °C.
Demonteer terwijl de verbinding heet is.

Dat gaat met een goede brander wel lukken maar met een verfstripper ga je de 100 graden niet halen.
Als bij 100 graden het borgmiddel zijn werk niet meer doet zou je het niet hoeven te gebruiken in je blok.
 
Een slagmoersleutel op inbusbouten zetten? Jij bent niet bang.Meeste loctite borgmiddel (het standaard spul) gaat tot zo'n 150°C. Dus hoger dan 150°C. :)

Dat zou ik dus ook doen, met een brander warm stoken, en dat gaat vrij vlug. Hoeft echt niet roodgloeiend te worden.


Ik zet de slagmoersleutel zelfs op ontluchtingsnippels. Zoals martell al aangeeft kwestie van instellen en geduld hebben.

Paar minuten ratelen en de boel komt meestal wel los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan