Racen op een Sp1

Dan zal het de bandenspanning wel zijn :+ ,
de instructeur, die ik persoonlijk ken, verteld me ook dat de spanning omlaag moest maar aangezien ik nog een ritje huiswaarts moest wilde ik dat niet.
De volgende keer toch eens proberen dan maar.

Hoewel ik deze winter toch een set nieuwe ga monteren, ze zijn bijna aan het eind en ik voel me niet happy met de Dunlops. Vorig jaar in Oostenrijk ook al geen lekker gevoel gehad met deze banden, vreemd genoeg dit jaar in Italië geen enkel raar dingetje gevoelt.
Ik twijfel nog tussen de Bridgestone S-20 en de Conti sport-attack 2, deze laatste bevielen me met de fireblade goed. De Bridgestone's heb ik geen ervaring mee.
Bandenspanning :Y :+

Qua keuze: De S20evo (of de nieuwere S21) zal je vast prima bevallen :Y
 
Hallo Oma!

Het is alweer een tijdje geleden, maar er moet weer een beetje leven in dit topic komen.

29 mei heb ik weer een trackday gedaan op Assen met de Sp1, een dag met veel stress -O-

Het begon al in de eerste sessie na 2 rondjes, sputteren en random wegvallen van vermogen. Foutlampje op het dashboard ging af en toe branden. Af en toe deed die het goed voor ongeveer 200 meter en toen was het weer ruk...

Op het paddock sleutelen dan maar in de hitte, zo rijden was gevaarlijk en kans op motorschade. Uiteindelijk kwam ik wat stekkerverbindingen tegen die niet helemaal zuiver waren. Dat opgelost en in sessie 3 weer de baan op. Nou, ik was de pitstraat net uit en toen begon die weer te horten en stoten -O- Paddock maar weer op en er ff goed voor gaan zitten, slimme dingen doen. Foutcode uitgelezen en die leidde mij naar een foutieve tps sensor. Die gecontroleerd en bleek goed te zijn... bijzonder... het zou wel de storing verklaren, toch maar los gehaald en opnieuw afgesteld mbv een voltmetertje. Het leek goed en met nog een paar minuten te gaan in de sessie ben ik nog gauw ff de baan opgegaan om te controleren. Gelukkig was het goed, vermogen was terug en de storing bleef uit 8-)

Er was nog 1 sessie over, dus ik had weer goede hoop en zin! Uiteindelijk een beetje in m'n ritme kunnen komen en mooi kunnen aanhaken bij Mile Pajic. Met een 1:53.7 redelijk tevreden na alle problemen, maar het kan echt nog harder. Ik maak nog veel foutjes en kom niet helemaal meer uit met de gearing nu. Ook word die aardig warm telkens...

Desondanks alles ben ik heel erg tevreden over hoe de Sp1 nu rijd en stuurt! Ik blijf ook doorrijden met de standaardvering tot ik tegen een grens aanloop, tot nu toe erg onder de indruk! Hij houd zich goed staande tussen de moderne supersports en superbikes :}

1 Juli ga ik meerijden met de 501 km van Assen met de Sp1 8-)


Filmpje van de laatste sessie:

 
Hallo Oma!

Het is alweer een tijdje geleden, maar er moet weer een beetje leven in dit topic komen.

29 mei heb ik weer een trackday gedaan op Assen met de Sp1, een dag met veel stress -O-

Het begon al in de eerste sessie na 2 rondjes, sputteren en random wegvallen van vermogen. Foutlampje op het dashboard ging af en toe branden. Af en toe deed die het goed voor ongeveer 200 meter en toen was het weer ruk...

Op het paddock sleutelen dan maar in de hitte, zo rijden was gevaarlijk en kans op motorschade. Uiteindelijk kwam ik wat stekkerverbindingen tegen die niet helemaal zuiver waren. Dat opgelost en in sessie 3 weer de baan op. Nou, ik was de pitstraat net uit en toen begon die weer te horten en stoten -O- Paddock maar weer op en er ff goed voor gaan zitten, slimme dingen doen. Foutcode uitgelezen en die leidde mij naar een foutieve tps sensor. Die gecontroleerd en bleek goed te zijn... bijzonder... het zou wel de storing verklaren, toch maar los gehaald en opnieuw afgesteld mbv een voltmetertje. Het leek goed en met nog een paar minuten te gaan in de sessie ben ik nog gauw ff de baan opgegaan om te controleren. Gelukkig was het goed, vermogen was terug en de storing bleef uit 8-)

Er was nog 1 sessie over, dus ik had weer goede hoop en zin! Uiteindelijk een beetje in m'n ritme kunnen komen en mooi kunnen aanhaken bij Mile Pajic. Met een 1:53.7 redelijk tevreden na alle problemen, maar het kan echt nog harder. Ik maak nog veel foutjes en kom niet helemaal meer uit met de gearing nu. Ook word die aardig warm telkens...

Desondanks alles ben ik heel erg tevreden over hoe de Sp1 nu rijd en stuurt! Ik blijf ook doorrijden met de standaardvering tot ik tegen een grens aanloop, tot nu toe erg onder de indruk! Hij houd zich goed staande tussen de moderne supersports en superbikes :}

1 Juli ga ik meerijden met de 501 km van Assen met de Sp1 8-)


Filmpje van de laatste sessie:


Ik heb hier niet zo heel veel te zoeken, maar ik heb net je verslag gelezen. Mooi dat je ondanks alle problemen nog een of twee sessie hebt kunnen rijden! Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van je bochtensnelheid. Zeker als je nagaat dat een SP1 waarschijnlijk niet de makkelijkste motor is voor het realiseren van snelle rondetijden. Is de snelheidsmeter een beetje nauwkeurig?
 
Ik heb hier niet zo heel veel te zoeken, maar ik heb net je verslag gelezen. Mooi dat je ondanks alle problemen nog een of twee sessie hebt kunnen rijden! Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van je bochtensnelheid. Zeker als je nagaat dat een SP1 waarschijnlijk niet de makkelijkste motor is voor het realiseren van snelle rondetijden. Is de snelheidsmeter een beetje nauwkeurig?

Bedankt! Ik doe m'n best 8-) De snelheidsmeter overdijft een kilometer of 12 met de huidige setup... De sp1 is best wel wat aan de zware kant idd en niet heel makkelijk te rijden, maar met wat meer rijtijd kan de bochtensnelheid nog wat omhoog en de rempunten ook wat strakker. Ik geniet er wel van op m'n "oude" beestje het jongere lichte spul voorbij te rijden :]
 
full
 
Ik ben regelmatig op Assen te vinden hoor ![afbeelding]

Mooie vtr! 8-) Rij je alleen circuitdagen, of ook competitie? Ennuh... hoe warm word die van jou tijdens een hete 25+ graden dag?



Na een dag met zoveel problemen en sleutelen, er dan nog ff een 1;53 neerzetten ik vindt het knap. :}


Dankje! ja... je moet wat :+ was aardig gefrustreerd daardoor, en moest en zou een scherpe tijd neerzetten. De vorige keer kwam ik tot 1:57 met een motor die stuurde als een olietanker, nu had ik de geometrie en de clip-ons wat aangepast en hij is nu voor 95% zoals ik hem wil hebben sturen. Beetje finetuning nog en dan wat harder rijden :]
 
Mooie vtr! 8-) Rij je alleen circuitdagen, of ook competitie? Ennuh... hoe warm word die van jou tijdens een hete 25+ graden dag?Dankje! ja... je moet wat :+ was aardig gefrustreerd daardoor, en moest en zou een scherpe tijd neerzetten. De vorige keer kwam ik tot 1:57 met een motor die stuurde als een olietanker, nu had ik de geometrie en de clip-ons wat aangepast en hij is nu voor 95% zoals ik hem wil hebben sturen. Beetje finetuning nog en dan wat harder rijden :]


Je zou me jou veerinstellingen nog verklappen maar je maakt me nu erg nieuwsgierig naar de dingen die je nog meer aangepast hebt. :+
 
Je zou me jou veerinstellingen nog verklappen maar je maakt me nu erg nieuwsgierig naar de dingen die je nog meer aangepast hebt. :+

ahh ja klopt! Zie hier:

Voor:

- 120/70-17 Pirelli SC1
- Comp 12
- Reb 8
- Vvsp 4 dikke ringen
- Doorsteek 7 mm
- Std veren

Achter:

- 195/65-17 MS2 Dunlop
- Comp 10
- Reb 1 slag
- Vvsp stand 5
- Std veer

Ring van 2,7mm gemonteerd bovenop de schokbrekerbevestiging

Gearing 15-41 denk dat ik hem langer wil op Assen, kom nu strubben en de gt niet lekker uit. Zal iets van 15-40 of 15-39 worden denk ik.

Ik heb het wiel ook bijna helemaal achterin staan nu. Stuurt opzich heerlijk, maar mag nog ietsje scherper in de lange doordraaiers. Dus of achter wat omhoog nog, of toch een iets zwaardere veer zodat hij wat hoger blijft overall.

De clipons heb ik een stuk wijder gezet, maar dat kan persoonlijk zijn, vind het wel fijn dat ik hem nu met wat minder kracht kan "forceren" :)

Hopelijk heb je er wat aan! 1:53 moet zo zeker lukken op Assen... en stiekem denk ik toch met een echt goed rondje dat onder de 1:50 ook moet lukken met de std vering :o 8-)
 
ahh ja klopt! Zie hier:

Voor:

- 120/70-17 Pirelli SC1
- Comp 12
- Reb 8

- Vvsp 4 dikke ringen
- Doorsteek 7 mm
- Std veren

Achter:

- 195/65-17 MS2 Dunlop
- Comp 10
- Reb 1 slag

- Vvsp stand 5
- Std veer

Ring van 2,7mm gemonteerd bovenop de schokbrekerbevestiging

Gearing 15-41 denk dat ik hem langer wil op Assen, kom nu strubben en de gt niet lekker uit. Zal iets van 15-40 of 15-39 worden denk ik.

Ik heb het wiel ook bijna helemaal achterin staan nu. Stuurt opzich heerlijk, maar mag nog ietsje scherper in de lange doordraaiers. Dus of achter wat omhoog nog, of toch een iets zwaardere veer zodat hij wat hoger blijft overall.

De clipons heb ik een stuk wijder gezet, maar dat kan persoonlijk zijn, vind het wel fijn dat ik hem nu met wat minder kracht kan "forceren" :)

Hopelijk heb je er wat aan! 1:53 moet zo zeker lukken op Assen... en stiekem denk ik toch met een echt goed rondje dat onder de 1:50 ook moet lukken met de std vering :o 8-)


Dank je,

heb nog wel enkele vragen,
Je gewicht,
reb, comp voor en achter, is dat vanaf helemaal in zoals het meestal in de handboeken vermeld staat?
Dus vanaf helemaal in een aantal klikken "los"?

Voor de achterkant, ik lees vaak over een plaatje van 4mm onder de bovenste schokbrekerbevestiging.
Dan schijnt de fiets wat scherper te sturen en laat zich wat makkelijker omgooien is bochtencombinaties.

Maar ik zo een vermoeden dat je dat al wist. :+
 
Dank je,

heb nog wel enkele vragen,
Je gewicht,
reb, comp voor en achter, is dat vanaf helemaal in zoals het meestal in de handboeken vermeld staat?
Dus vanaf helemaal in een aantal klikken "los"?

Voor de achterkant, ik lees vaak over een plaatje van 4mm onder de bovenste schokbrekerbevestiging.
Dan schijnt de fiets wat scherper te sturen en laat zich wat makkelijker omgooien is bochtencombinaties.

Maar ik zo een vermoeden dat je dat al wist. :+

Gewicht met alles aan 80 kilo. En alle dempingsinstellingen zijn idd vanaf helemaal in. Alleen de veervoorspanning niet, die meet je vanaf helemaal uit.

Voor de achterkant klopt dat idd, ik had toevallig een 2,7mm ring liggen, maar die mag ook wel 3 of 4 zijn idd. Ik heb nu best wel een hoge band achter en hij stuurt opzich heerlijk zo met veel grip. Motor is mooi in balans ook :)

Zal iets van een rijhoogte meter gaan maken die vaste punten meet. Is wat makkelijker om rijhoogtes te controleren en delen dan :)
 
Ok,hartstikke bedankt voor alle info.
Ik zal in vol ornaad wel iets zwaarder zijn maar dit zijn instellingen van waar ik eventueel weer verder kan.

Laatst las ik ook van iemand die wel eens circuit rijd dat als je soms de achterkant voelt glijden dat je de uitgaande demping zwaarder moet zetten.
Klopt dat?
 
En ik had gister wat koelvloeistof lekkage, waarschijnlijk het reservoir te vol gegooid, en tijdens het warmdraaien sloeg de koelvin aan. ( Moest dus vanavond even sleutelen)
Zoals deze de luchtstroom door de radiateur blaast is in mijn ogen sowieso niet logisch, hij blaast nl tegen de rijwind in.
Maar het viel me wel op dat er aardig veel warmte "verplaatst" wordt en nou dacht ik:
Als je nou de rechte radiateur ook van een koelvin kan voorzien zal dat misschien veel kunnen schelen.

Zo maar een hersenkronkel van mij, je kan zelf wel bepalen of het uitvoerbaar is of niet.
 
Ok,hartstikke bedankt voor alle info.
Ik zal in vol ornaad wel iets zwaarder zijn maar dit zijn instellingen van waar ik eventueel weer verder kan.

Laatst las ik ook van iemand die wel eens circuit rijd dat als je soms de achterkant voelt glijden dat je de uitgaande demping zwaarder moet zetten.
Klopt dat?

Hmmm, dat is lastig te beoordelen. Ligt eraan wat voor motor/banden/staat van de banden/ baantemperatuur/compound etc. Als je de rebound zwaarder zet achter zal die minder snel uitveren dus langer "laag" hangen in de bocht. Het enige wat je daarmee doet is een fractie van een seconde meer druk op de achterband zetten, waardoor die iets meer grip kan creëren. Ik denk als je een grip probleem hebt je het niet eerst in de demping moet zoeken. Zorg eerst dat je rijhoogtes kloppen en dat hij stuurt zoals jij wil. En dan de vraag wanneer verliest die grip achter... midcorner, uitaccellereren, of net bij het op het gas gaan....

Natuurlijk kan het tijdelijk helpen, maar ik ben van mening als je de rijhoogtes goed hebt en de demping in balans en je banden passen bij de baantemperatuur dat je dan eigenlijk geen gripproblemen zult hebben :)




En ik had gister wat koelvloeistof lekkage, waarschijnlijk het reservoir te vol gegooid, en tijdens het warmdraaien sloeg de koelvin aan. ( Moest dus vanavond even sleutelen)
Zoals deze de luchtstroom door de radiateur blaast is in mijn ogen sowieso niet logisch, hij blaast nl tegen de rijwind in.
Maar het viel me wel op dat er aardig veel warmte "verplaatst" wordt en nou dacht ik:
Als je nou de rechte radiateur ook van een koelvin kan voorzien zal dat misschien veel kunnen schelen.

Zo maar een hersenkronkel van mij, je kan zelf wel bepalen of het uitvoerbaar is of niet.


Klopt, die fan links zuigt ipv blaast. Denk ook dat die veel efficienter zou werken als die de lucht erdoorheen blaast. Maar ik ben er nog niet achter of de draairichting ook om te draaien is... nog een fan op de rechter radiateur zou mooi zijn, maar dat past niet met mijn scoops :+ Ik blijf gewoon experimenteren en er komt vanzelf iets uit wat werkt hoop ik :)
 
Hmmm, dat is lastig te beoordelen. Ligt eraan wat voor motor/banden/staat van de banden/ baantemperatuur/compound etc. Als je de rebound zwaarder zet achter zal die minder snel uitveren dus langer "laag" hangen in de bocht. Het enige wat je daarmee doet is een fractie van een seconde meer druk op de achterband zetten, waardoor die iets meer grip kan creëren. Ik denk als je een grip probleem hebt je het niet eerst in de demping moet zoeken. Zorg eerst dat je rijhoogtes kloppen en dat hij stuurt zoals jij wil. En dan de vraag wanneer verliest die grip achter... midcorner, uitaccellereren, of net bij het op het gas gaan....

Natuurlijk kan het tijdelijk helpen, maar ik ben van mening als je de rijhoogtes goed hebt en de demping in balans en je banden passen bij de baantemperatuur dat je dan eigenlijk geen gripproblemen zult hebben :)Klopt, die fan links zuigt ipv blaast. Denk ook dat die veel efficienter zou werken als die de lucht erdoorheen blaast. Maar ik ben er nog niet achter of de draairichting ook om te draaien is... nog een fan op de rechter radiateur zou mooi zijn, maar dat past niet met mijn scoops :+ Ik blijf gewoon experimenteren en er komt vanzelf iets uit wat werkt hoop ik :)
Rij je met de Durbahn scoops?
De meeste vergeten met een race kuip het afdichtingsfoam tussen de kuip en radiateur over te zetten. De vorm in de kuip zuigt de lucht door de radiateur. Zonder de foam zuigt trekt er valse lucht langs, en is de warme lucht afvoer veel slechter.
 
Rij je met de Durbahn scoops?
De meeste vergeten met een race kuip het afdichtingsfoam tussen de kuip en radiateur over te zetten. De vorm in de kuip zuigt de lucht door de radiateur. Zonder de foam zuigt trekt er valse lucht langs, en is de warme lucht afvoer veel slechter.


Ja met de Durbahn scoops idd. Dat is een goede tip! Die foam zit er niet meer tussen, zal iets maken om die opening te dichten. Eens zien of dat wat oplevert :) thnx!
 
Ja met de Durbahn scoops idd. Dat is een goede tip! Die foam zit er niet meer tussen, zal iets maken om die opening te dichten. Eens zien of dat wat oplevert :) thnx!
Op de radiator van een bv 2013, r6 zit aan de zijkant een foamstrip die ik meestal gebruik. Plakt als een dolle, en kost zo goed als niks.
 
Afgelopen weekeind aan de 501km van Assen meegedaan met de Sp1, Ging super! Ik reed met een paar oude teamgenoten van "vroeger" uit de Supercup 600 als team Oldskool. We zijn als 40e gestart en als 31e gefinished 8-) Ik ben heel erg trots op de 1e zeiknatte kwalificatie, met m'n Michelin regenbanden heb ik de sp1 op een 18e plek neer kunnen zetten tussen de Nederlandse top :]

Ik mocht ook de Le Mans start doen. Dat was ontzettend kicken! Helaas stond ik op regenbanden op een 99% droge baan, maar desondanks heb ik een stuk of 10 plekken kunnen winnen en ben ik naar 3 ronden glijden naar binnen gegaan om het stokje over te dragen aan m'n teamgenoot die al klaar stond op slicks. Vanaf toen hebben we foutloos gereden en zijn we mooi opgeklommen tot de 31e plaats met 99 rondjes, 12 ronden achter de het winnende team 8-)

Hier 2 filmpjes van mijn 2e stint, de sp1 heeft wel moeite met de snelle 600's en zeker de 200 +pk kanonnen :+


 
zullen we oma ff gedag zeggen?...
geluk gehad dat ik dit jaar wel heb kunnen rijden...2 dagen alcarras. spanje op de trackfiets .

had dit topic nog nooit gezien...1:53 serieuze tijd! ik kom nog niet onder de 2:07....ik moet nog steeds veel leren ;)
zal de andere sp broeders ook ff aansporen hier wat te gaan posten.
met een man of vier rijden wij bij de MAc zandvoort, altijd leuk, helaas dit jaar nog niet gebeurd.
 

Bijlagen

  • alcarras 1.jpg
    alcarras 1.jpg
    124,7 KB · Weergaven: 8
alvast maar ff leuk filmpje erbij...crt dagje vorig jaar met wat meerdere sp's

en afgelopen voorjaarstraining alcarras:

 
Mannen! Toffe filmpjes weer erbij😎 En na een paar jaar afwezig te zijn geweest (grote veranderingen in mijn leven) dit topic weer teruggevonden!

Ik woon en werk inmiddels naast het circuit van Francorchamps😂👌😎 en heb de sp1 nog steeds. Vorig jaar veel op Spa gereden, nu door de hele corona toestanden helaas niet meer.

Als ik thuis ben post ik wat filmpjes van spa🎉
 
Terug
Bovenaan Onderaan