Terugschakelen GSX-R 2004

Vroeem

MF'er
14 sep 2010
194
1
Goes
Goedemiddag:)

Ik heb laatste tijd steeds vaker dat het terugschakelen moeizaam gaat bij mijn Suzuki GSX-R 600 uit 2004. Tijdens het normaal rijden is terugschakelen geen probleem. Echter bij het fors aanremmen voor een rotonde/stoplicht/bocht wanneer er meerdere versnellingen terug geschakeld moet worden begint het "probleem". Na 1 versnelling voelt de pook slap aan en krijg ik niet meer versnellingen teruggeschakeld. Ik moet weer eerst mijn koppeling op laten komen voordat ik verder kan terugschakelen.

Het voelt een beetje alsof je bij een auto je koppeling op moet laten komen om je auto in zijn achteruit te krijgen.

Mijn koppeling zou ik eerder omschrijven als te strak dan te los. Dus ontkoppelen zou toch geen probleem moeten zijn?
Verder staan er 32000 km op de teller.

Wie kan mij hier bij helpen?
 
Laatst bewerkt:
beter leren rijden...

Je hoort je koppeling zoiezo op te laten komen na iedere terugschakeling, liefst nog met een beetje tussengas, zeker als het sportiever er aan toe gaat....
 
Gebruikt je versnellingsbak de zelfde olie als je blok? Dan misschien olie en filters wisselen.

Wat ook kan zijn is dat het veertje in je blok wat de pook weer in z'n positie moet trekken wat versleten is. Hierdoor voelt hij wat plekkerig aan.
 
:?

Ik zou zeggen, ga eens op het circuit kijken.. Gewoon terug trappen naar de juiste versnelling en dan de koppeling op laten komen. Met een slipperclutch is het natuurlijk wel wat eenvoudiger.

Al zou ik het op straat eerder op jouw manier doen. Daar heeft het toch 0 effect om zo laat en agressief terug te schakelen.

Zelfs op de baan laat ik tussen ieder gear de koppeling op komen, veel beter te controleren
 
Ik vind het persoonlijk geen agressieve manier van terugschakelen. Laat remmen en meerdere versnelling in 1x terugschakelen is toch motorrijden? Daarnaast schakel ik in een auto ook wel eens terug van bv. 4 naar 2.
Maar goed die discussie terzijde...

Mijn versnellingsbak heeft wel de zelfde olie als de motor. Deze is nog geen 3 kwart jaar geleden vervangen. De olie die ik gebruik, gebruik ik inmiddels ook al heel wat jaartjes.

Dat veertje is die goed bereikbaar of moet daar de bak voor worden gesplitst? Of is die ook bereikbaar via je koppelingsdeksel? Eventueel te testen?
 
Laatst bewerkt:
beter leren rijden...

Je hoort je koppeling zoiezo op te laten komen na iedere terugschakeling, liefst nog met een beetje tussengas, zeker als het sportiever er aan toe gaat....

Als ik aan het knallen ben is het gewoon zo goed als los die koppeling.

Op laten komen heb je dan geen tijd voor. Daarvoor is ook de slipper clutch uitgevonden lijkt mij (die ik niet heb).
 
Laatst bewerkt:
:?

Ik zou zeggen, ga eens op het circuit kijken.. Gewoon terug trappen naar de juiste versnelling en dan de koppeling op laten komen. Met een slipperclutch is het natuurlijk wel wat eenvoudiger.

Al zou ik het op straat eerder op jouw manier doen. Daar heeft het toch 0 effect om zo laat en agressief terug te schakelen.

?

Dus jij wil zeggen dat je op het circuit van 6 naar 2 gaat en dan de koppeling op laat komen?

Dat heb ik nog nooit iemand zien doen, en zelf ook nog nooit gedaan... gewoon terugrammen in de versnellingen maar wel bij elke versnelling koppeling op laten komen..
 
Het verbaast mij elke keer hoe een topic verneukt wordt met onzin zonder dat de vraag steller er mee geholpen is.
Ik zie nog maar 1 goede tip tussen alle reacties.
Helemaal mee eens.
Ik hoop dat de nieuwe forum software daar een bijdrage in kan gaan leveren.

Tot die tijd iets strenger optreden als mods.
 
Terug
Bovenaan Onderaan