Totaal andere ankerplaat dubbelopl. rem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
.. Ik heb het he-le-maal gehad met de voorrem van de enfield.. ondanks nog recente investeringen etc is de rem slechter af te stellen- nu lijkt nix meer te helpen- en blijft instabiel of gaat van goed naar steeds slechter zoals ik onderweg op vakantie heb ervaren.

Ik denk dat dit te wijten is aan de onnauwkeurige uitvoering & algemeen kwaliteitsgebrek van de Indiase ankerplaat.
Ik denk dat ik een andere ankerplaat wil- wat natuurlijk ook oplossingen wil gezien de asmaat en borging aan de vorkpoot.. maar hoop dat er iets is wat op de enfield trommel(7 inch) past.

Anders zou ik naar de mogelijkheid moeten kijken om een andere trommel in te spaken(moet op de as passen/pas te maken zijn, breedte?)
Dus as er een soor van plug & play optie zou zijn zou dat mooi zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...

Mijn vraag; 'weet' iemand een type ankerplaat (replica??) wat in de buurt komt van wat ik bedoel??
 
nee, ik heb er nix op gevonden afgelopen jaren.. heel veel mensen rijden gewoon met slechte remmen.. en er is een soort van aftermarktet.. maar weer india-prut.. en daar heb ik 't wel mee gehad..(recensies over gelezen)
 
kwam dit tegen:

http://www.royal-enfield.pl/files/Front_brake_improvements.pdf

hier nog iets:
Front brake setup

en anders:
Royal-Enfield-Continental-GT-Front-Disc-Brakes.jpg
 
Klant van me heeft een bullit uit 2006, nieuw in krat.
Die wil de schijfrem er af en trommel er op.

Oftewel, re heeft modellen af fabriek met schijf.
 
Waarom mik je er geen japvoorwieltje in? :?
Bij zowel mn caferacer als de geel/witte R5 gaan de voorbandjes lichtelijk gillen, als je ff flink doorknijpt...... })
 
Laatst bewerkt:
Een trommel van een MZ? Dat zijn heel behoorlijke remmetjes. Alleen de voorwielen zijn 18". Omspaken kan eigenlijk niet netjes omdat de trommels geen flens hebben voor de spaken.
Daar ga je al.. en een mz is een stuk lichter, dat samen met een 19 inch velg...
Andere/nieuwe remsleutels die ik opnieuw gelijk van afmeting moet maken met dito andere levers lijken me geen oplossing.. :N
 
Laatst bewerkt:
Een technisch goede en heel mooi uitziende twin leading shoe is die van een oud model Honda cb350 twin, CL350 en diverse andere tot 1973-ish Honda's onder de 400cc.. Die zijn zowel op 18 als 19" velgen geleverd. Het stomme is dat ik 2 jaar geleden een compleet setje heb verscheten voor een paar tientjes omdat iedereen zo nodig een 4LS wil.
 
Intussen en andere-super nu wel goed gefabriceerde- remankerplaat gekocht, met op maat gedraaide remschoenen met super voering..
Resultaat; nog steeds prut.
Remsleutel-assen hebben nog steeds te veel speling in de plaat,
Verbindingsstang heeft te veel speling op bewegende/te verstellen delen.
Je kan de rem op 2 manieren afstellen, beide werken niet maar geven wel totaal verschillende afstelling.
De originele ankerplaat heeft een inham die in een uitstekend deel van de vorkpoot valt.
Als iemand een alternatieve, 7 inch remankerplaat weet die wellicht op deze voorpoot te borgen is, lees ik het graag.
Bij elkaar heeft deze voorrem bijna net zo veel gekost als waarvoor ik deze motor heb gekocht, dus dit kan er ook nog wel bij..
Forum-notificatie doet'bij mij al jaren niet meer dus eventueel PB is prima..
B.V.D.
 
Zo.. op het oog- kan me vergissen- lijkt 1 van de scharnierpunten er ook niet haaks op te zitten maar..
Ik heb nog wat geleerd.. ik heb het spul vandaag gedemonteerd om de remschoenen van plek te wisselen om uit te proberen hoe't dan werkt(geen verschil) en zag op de verse voeringen een (verglaasde)lijn van ca 4mm over de lengte van de voeringen, aan de binnenzijde van de trommel.
Ofwel, er zit een 'ril'in de trommel.
-stom, had ik ook wel een plaatje van kunnen schieten..-
Het lijkt me daarom helemaal niet gek dat de trommel 'nagedraaid' word, zodat de diameter overal gelijk is..

Weet iemand waar ze een 19 inch wiel in een draaibank kunnen frutten?

hier een plaatje van de ankerplaat.
 
Nee, ik ken niemand met een grote draaibank met demontabel bed. Misschien dat iemand bij de UDCN of motorfietsweb iets weet.
Maar ik verwonder me over de stand van je remhevel. Die staat zowat evenwijdig aan je vorkpoot. Waar grijpt de buitenkabel nu aan? Zoals ik het interpreteer trek je bijna in de lengterichting aan de remhevel, dan doet hij natuurlijk veel minder dan wanneer je er haaks aan trekt.
 
Nee, ik ken niemand met een grote draaibank met demontabel bed. Misschien dat iemand bij de UDCN of motorfietsweb iets weet.
Maar ik verwonder me over de stand van je remhevel. Die staat zowat evenwijdig aan je vorkpoot. Waar grijpt de buitenkabel nu aan? Zoals ik het interpreteer trek je bijna in de lengterichting aan de remhevel, dan doet hij natuurlijk veel minder dan wanneer je er haaks aan trekt.

Plus de tweede , kleinere , remhevel staat niet evenwijdig met de grote.
Best kans dat je nu maar 1 remschoen gebruikt.
 
Nee, ik ken niemand met een grote draaibank met demontabel bed. Misschien dat iemand bij de UDCN of motorfietsweb iets weet.
Maar ik verwonder me over de stand van je remhevel. Die staat zowat evenwijdig aan je vorkpoot. Waar grijpt de buitenkabel nu aan? Zoals ik het interpreteer trek je bijna in de lengterichting aan de remhevel, dan doet hij natuurlijk veel minder dan wanneer je er haaks aan trekt.
De kabel hangt haaks op de hevel, dus daar zit 't em niet in.
De foto is weer pleite dus ik snap niet precies wat je bedoelt/hoe je er op komt.
Wat anders is dat de remankerplaat- waar ik voor betaalde - idd bussen zou moeten hebben voor de assen van de remsleutels.. dat heeft hij niet..(inlands model) De verkoper geeft geen respons hierover..
Hmm die enfield voorrem heeft me nu intussen net zo veel gekost als de aankoop van de hele motor.
Naast dat ik heb geleerd/vernomen/het vermoden heb dat er een ril in de trommel zit, lijkt me stalen (of bronzen?) bussen voor de remsleutel-assen inderdaad wel een goed idee.
Lokaal kon ik geen toko vinden die dit wil/kan/aandurft.
Als iemand een tip heeft..
een trommelrem van dit formaat moet het gewoon beter kunnen doen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan