Versleten schijf, 25d km

Braaapp

MF'er
22 sep 2015
53
0
Hallo lieve rijders,

Ik heb een heel dubieus verhaal met mijn ER6N uit 2008, om jullie heel veel leeswerk te besparen begin ik met een samenvatting en zal ik daaronder het volledige verhaal schrijven.

De vraag is, kunnen remschijven versleten zijn met 25 duizend kilometer op de teller?
De remschijf achter is nog geen 2,5 mm dik en zou dus niet meer gereden hebben dan 25xxx km.

Het verhaal uitgebreid:

In januari kwam ik een aanbod tegen van een Kawa ER6N uit 2008 met 22,5xx km op de teller. Deze motor kon ik overnemen voor €3000.- en kwam van een dealer. De zaak van de dealer is voor mij bijna 2 uur rijden, dus heel veel vooronderzoek had ik nog niet gedaan als veel telefonisch contact en doorvragen.

De motor leek wel een keer te zijn gevallen, maar er kwamen geen buitensporige dingen boven water. Behalve dat de remschijf voor versleten was, dit kon aan het remblokje liggen vertelde de dealer mij toen ik sceptisch was over de stand van de remschijf en de kilometerstand.

Enfin, nieuwe remschijf voor (achter was opgemeten en nog wel goed)? En ik rijd eind januari vrolijk met mijn motor in de rondte.
4 maanden later, in mei, kom ik erachter dat het motortje olie verbruikt als een malle. Na het bijhouden kwam het neer op 1 liter per 1000 gereden km. De motor is terug gegaan naar de desbetreffende dealer. Hij heeft de compressie gemeten en deze was aan weerskante gelijk (9 bar uit mijn hoofd, achteraf is dat te weinig).
Na het flushen van de motor, het vervangen van alle vloeistoffen en oliefilter is de motor op een 'proefrit' geweest van ongeveer 250km. Na deze 250 km was het oliepeil nihil gedaald (hiervoor was er beduidend verschil in niveau).

800 km verder loopt het blok vast. De dealer waar de motor vandaan komt is niet Bovag aangesloten, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering en het gaat om een tweedehands motor van een particulier zonder papieren erbij.

Optie: een nieuw motorblok eronder. De arbeidskosten waren voor de dealer en het blok (á €800,-) is voor mijn rekening. Letwel, de motor had geen garantie (1 maand, overige maanden moest ik bijkopen) en ik wist dat er geen papieren van de motor waren. Op het vertrouwen van de dealer dat de motor in orde was heb ik hem gekocht.

2 maanden later (de dealer was er 1 maand van tussen met vakantie) heb ik eindelijk mijn motor terug. Ik was nog niet thuis of hij lekte enorm veel koelvloeistof. De koelwaterslang was te kort/ gescheurd en lekte als een malle. Op naar de dichtsbijzijnde garage dan maar, gelukkig een grotere garage met Bovag.

Hier bleek dat de achterse remschijf nog geen 2,5 mm dik was.

Wat moet ik nu, een recensie schrijven? Mag ik verwachten dat het slordig is of kan dit zomaar?

Ik ben benieuwd..

Met vriendelijke groet,

Anita

PS; wil iemand echt weten om welke dealer het gaat, stuur mij een privé bericht, ik ga de naam niet openbaar zetten. Via facebook heeft de bedrijfspagina wel positieve recensies en de beste handelaar klonk niet onredelijk. Hij is altijd (motor)monteur geweest en handelt sinds kort met motors.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij klinkt het alsof de TS op twee uur rijden van Eemnes woont. Versleten remschijven, een blok dat olie zuipt en vastloopt na een spoelbeurt klinkt echt als een tot de draad versleten lesfiets. Bij het spoelen is waarschijnlijk een oud huismiddeltje aan de olie toegevoegd als geprakte banaan, ontbijtkoek of zaagsel.
TS is genaaid, en waarschijnlijk zonder zoenen. 3000 euro voor een oude lesfiets is oplichterij, 500 euro was meer in de richting geweest.

Ik wil graag weten wie die handelaar was en wat het kenteken van de motor is.

Hij wilde de motor ook echt niet terug kopen.. Stein Motoren, MT BD 14
 
Ik heb net nieuwe schijven gekocht voor mijn sh300 , 10.000 km en altijd (3x) originele blokken en ze waren al 0,3 mm over de limiet ,nix mis mee hoor, gewoon hard remmen bij iedere bocht.
Net zoals ik banden evt met 5000 km kan vervangen, ook nix mis mee.
En als ik echt mijn best ga doen kan het nog veel sneller...

Het is idd niet "normaal" , ok maar het is ook niet iets bijzonders., er staat bij mij op de parkeerplaats een pan european van een "sportieve" rijder, idem dito, iedere 10.000 km bingo en op mijn tz250 sleet ik ook een setje schijven in 3500 km weg.

Hahaha zo kun je het ook zien, maar een Naked Bike slijt je niet zo hard ga ik vanuit. Met de 140 km waai je ervan af
 
een achterremschijf verslijten kan redelijk snel. zo zijn er mensen die ongemerkt hun voet op het pedaal laten rusten. dan gaat het hard met de blokken en de schijven. maar ook een motor met remzuiger die ongemerkt vast zit kan een behoorlijke extra slijtage aan blokken en schijven geven.
maar omdat hij ook al veel olie gebruikte en een lage compressie had ben ik bang dat er meer km's op de teller hadden moeten staan.
waar het in ieder geval op lijkt is dat de motor nogal wat onderhoud te kort is gekomen in het verleden.
persoonlijk zou ik het ding volledig laten nakijken bij een goede garage in de buurt zeker als ik hoor dat lekkende slangen en veel te dunne remschijven niet worden opgemerkt of in ieder geval niet vermeld zou ik helemaal klaar zijn met de verkoper.
een achterremschijf verslijten kan redelijk snel. zo zijn er mensen die ongemerkt hun voet op het pedaal laten rusten. dan gaat het hard met de blokken en de schijven. maar ook een motor met remzuiger die ongemerkt vast zit kan een behoorlijke extra slijtage aan blokken en schijven geven.
maar omdat hij ook al veel olie gebruikte en een lage compressie had ben ik bang dat er meer km's op de teller hadden moeten staan.
waar het in ieder geval op lijkt is dat de motor nogal wat onderhoud te kort is gekomen in het verleden.
persoonlijk zou ik het ding volledig laten nakijken bij een goede garage in de buurt zeker als ik hoor dat lekkende slangen en veel te dunne remschijven niet worden opgemerkt of in ieder geval niet vermeld zou ik helemaal klaar zijn met de verkoper.

Des te meer reacties ik krijg.. des te scepischer wordt ik over het hele verhaal, ik was nog even uit gegaan van het goeie van de mens..het mooie is dan nog dat ik als ondankbaar genoemd werd toen ik zij dat ik het slordig vond..
 
Ben bang dat Insanity03 gelijk heeft: ex-lesmotor en/of teruggedraaid. Ik lees ook over dat hij leek gevallen? Valbeugels erop?

Ook zonder garantie is de dealer verantwoordelijk voor een deugdelijk product en voorlichting: dit lijkt daar niet op. Helaas is het waarschijnlijk duurder om je gelijk te bewijzen (met onzekere afloop) dan om je verlies te nemen. Knap de motor op en rijd er maar veel op: dan geniet je er tenminste weer van ;)

Dat vertelde het juridisch loket inderdaad ook al :-)
 
Misschien is het wel een ex-lesmotor geweest (vanwege de hoge slijtage). ER6N is een veel gebruikte motor voor rijschoolhouders.

Wel zorgwekkend dat de verkoper jou de weg op stuurt met een motor waarvan de remmerij gebreken vertoont.

Zoals te lezen in diverse posts zijn er nogal wat verborgen gebreken en grote twijfel over de echte km stand van het motorblok.

Omdat je geen rechtsbijstand verzekering hebt en geen garantie op de motor wordt het een vervelende kwestie. Je mag overigens van de verkoper verwachten dat je een degelijke motor meekrijgt.
De verkoper had jou beter moeten voorlichten over de gebreken aan de motor, en mijns inziens had er makkelijk 750-1000 euro van de verkoopprijs afgehaald kunnen worden.

Leg de vraag voor aan de verkoper wat hij zelf voorstelt, als jij zegt dat 800 euro veel te veel is voor een motorblok vervangen. Vraag naar andere opties.

Probeer wat jij zelf wilt voor elkaar te krijgen voor minder dan 800 euro, of anders afspreken de motor terug te brengen en zeggen dat je de koop ongedaan maakt vanwege ondeugdelijke motor en het achterhouden van informatie over de staat en het verleden van de motor.

Ook als jij geen verstand van motoren hebt mag je verwachten met een goede 2e hands motor de showroom uit te rijden. In ieder geval waar je maandenlang plezier van mag hebben.

Je wordt nu opgezadeld met hoge onkosten; als je dit van tevoren wist had je de motor ook niet gekocht toch ?

Als de verkoper niet wil meewerken in jouw voordeel dan zeggen dat je de koop gaat ontbinden (niet dat je dat wilt, maar dat je dat doet). Neem dan iemand mee, of 2 personen.

Je kan altijd een hele slechte recensie achterlaten, zeker op internet fora, social media en email. Maar daar zou ik nog even mee wachten.

En nog iets... Wat is de garantie op de motor die de verkoper wil inbouwen voor 800 euro ? Is dat een hagelnieuw blok ? En krijg je dat zwart op wit op papier van dat bedrijf, dus met handtekening van de bedrijfseigenaar.

Succes
 
Laatst bewerkt:
OK, op ovi.rdw.nl komt naar voren dat de motor 4 eigenaren gehad heeft waarvan 1 zakelijk.
Vrij veel in 25000 km, en een ER6N zakelijk riekt in ieder geval naar rijschool.
Buiten dat, een ER6N gebruikt door een rijschool verslijt nog geen achterremschijf in 25000km (eigen ervaring)
De dealer heeft wat uit te leggen.
 
Nu raakte ik door het verhaal gedesinteresseerd en ben wat mee gaan lezen.
Eé'n ding wat ik al kan zeggen is dat een rechtsbijstand hierbij net had geholpen. In de meeste polissen zijn aankopen van auto's of motoren uitgesloten tenzij gekocht met (bovag)garantie.

Er is niet heel veel wat je had kunnen doen, tenzij je zaken op papier hebt, zoals een verklaring dat hij echt 25dkm gelopen heeft en in perfecte staan was. Dan had je bij de eerste grote gebreken de verkoper in gebreken kunnen stellen. Dat kan een kostbaar proces worden.
Ik ben bang dat je een kat in de zak gekocht hebt, dit is heel duur wisselgeld.
Mijn advies, ga naar een bovag garage voor een schouwing, vaak rekenen ze hier een uurtje werk voor maar dan krijg je wel een goede indicatie van wat er met de motor mis is voor je jezelf kapot rijdt door een gebrek.

Dan wilde ik wel eens weten hoe dik de schijven zouden moeten zijn.
Voor schijven zijn nieuwe tussen de 4,3 en 4,7mm en moeten al vervangen worden bij 4mm
Achter zijn de tussen de 4,8 en 5,2 en versleten bij 4,3mm
Die schijven waren dus ram versleten, zie pag 362
http://mototh.com/files/kawasaki/ER6n/Kawasaki-ER6n-Service-Manual-EN.pdf
 
Ben bang dat Insanity03 gelijk heeft: ex-lesmotor en/of teruggedraaid. Ik lees ook over dat hij leek gevallen? Valbeugels erop?

Ook zonder garantie is de dealer verantwoordelijk voor een deugdelijk product en voorlichting: dit lijkt daar niet op. Helaas is het waarschijnlijk duurder om je gelijk te bewijzen (met onzekere afloop) dan om je verlies te nemen. Knap de motor op en rijd er maar veel op: dan geniet je er tenminste weer van ;)

We gaan ons best doen :) hopelijk morgen ophalen bij de andere garage in Putten.
 
Nu raakte ik door het verhaal gedesinteresseerd en ben wat mee gaan lezen.
Eé'n ding wat ik al kan zeggen is dat een rechtsbijstand hierbij net had geholpen. In de meeste polissen zijn aankopen van auto's of motoren uitgesloten tenzij gekocht met (bovag)garantie.

Er is niet heel veel wat je had kunnen doen, tenzij je zaken op papier hebt, zoals een verklaring dat hij echt 25dkm gelopen heeft en in perfecte staan was. Dan had je bij de eerste grote gebreken de verkoper in gebreken kunnen stellen. Dat kan een kostbaar proces worden.
Ik ben bang dat je een kat in de zak gekocht hebt, dit is heel duur wisselgeld.
Mijn advies, ga naar een bovag garage voor een schouwing, vaak rekenen ze hier een uurtje werk voor maar dan krijg je wel een goede indicatie van wat er met de motor mis is voor je jezelf kapot rijdt door een gebrek.

Dan wilde ik wel eens weten hoe dik de schijven zouden moeten zijn.
Voor schijven zijn nieuwe tussen de 4,3 en 4,7mm en moeten al vervangen worden bij 4mm
Achter zijn de tussen de 4,8 en 5,2 en versleten bij 4,3mm
Die schijven waren dus ram versleten, zie pag 362
http://mototh.com/files/kawasaki/ER6n/Kawasaki-ER6n-Service-Manual-EN.pdf

Dat klopt inderdaad, dat de rechtsbijstand enkel bijstaat in het geval dat de motor is aangeschaft met een Bovag garantie. Mijn vriend heeft een Z750R gehad (nu total loss) waar boorkrullen in het oliekanaal naar de big-end lager zaten :( gevalletje fabrikagefout, maar wel een rekening met een bedrag waarvan ik leuk had kunnen shoppen.

Bedankt voor de verwijzing op de dikte van mijn remschijven!
 
Misschien is het wel een ex-lesmotor geweest (vanwege de hoge slijtage). ER6N is een veel gebruikte motor voor rijschoolhouders.

Wel zorgwekkend dat de verkoper jou de weg op stuurt met een motor waarvan de remmerij gebreken vertoont.

Zoals te lezen in diverse posts zijn er nogal wat verborgen gebreken en grote twijfel over de echte km stand van het motorblok.

Omdat je geen rechtsbijstand verzekering hebt en geen garantie op de motor wordt het een vervelende kwestie. Je mag overigens van de verkoper verwachten dat je een degelijke motor meekrijgt.
De verkoper had jou beter moeten voorlichten over de gebreken aan de motor, en mijns inziens had er makkelijk 750-1000 euro van de verkoopprijs afgehaald kunnen worden.

Leg de vraag voor aan de verkoper wat hij zelf voorstelt, als jij zegt dat 800 euro veel te veel is voor een motorblok vervangen. Vraag naar andere opties.

Probeer wat jij zelf wilt voor elkaar te krijgen voor minder dan 800 euro, of anders afspreken de motor terug te brengen en zeggen dat je de koop ongedaan maakt vanwege ondeugdelijke motor en het achterhouden van informatie over de staat en het verleden van de motor.

Ook als jij geen verstand van motoren hebt mag je verwachten met een goede 2e hands motor de showroom uit te rijden. In ieder geval waar je maandenlang plezier van mag hebben.

Je wordt nu opgezadeld met hoge onkosten; als je dit van tevoren wist had je de motor ook niet gekocht toch ?

Als de verkoper niet wil meewerken in jouw voordeel dan zeggen dat je de koop gaat ontbinden (niet dat je dat wilt, maar dat je dat doet). Neem dan iemand mee, of 2 personen.

Je kan altijd een hele slechte recensie achterlaten, zeker op internet fora, social media en email. Maar daar zou ik nog even mee wachten.

En nog iets... Wat is de garantie op de motor die de verkoper wil inbouwen voor 800 euro ? Is dat een hagelnieuw blok ? En krijg je dat zwart op wit op papier van dat bedrijf, dus met handtekening van de bedrijfseigenaar.

Succes

Ik had inderdaad mijn vriend wel meegenomen toen ik de motor voor het eerst ging bekijken, maar wij zijn beide een beetje 'groen' in motorland, we hadden wel gelezen waar we op konden letten en verder was het goed vertrouwen.

Ik heb de dealer gevraagd of hij de motor terug wilde kopen, maar daar ging hij niet mee in zee. De motor heb ik namelijk bij hem ook over laten spuiten en omdat de motor niet de originele kleur meer heeft dacht hij hem niet makkelijk te kunnen verkopen.

Een andere optie was geld bij elkaar sparen en ondertussen een leenmotor van hem rijden. Maar dat gaf mij geen fijn gevoel. Ik heb eens rond zitten neuzen, maar alles bij elkaar heeft de motor mij dus plusminus €3900,- gekost, wat opzich reëel is voor een motor met (nu met dit blok) nog geen 12xxx km. Als ik het blok bij een andere garage erop had laten monteren was ik plusminus €500,- extra kwijt.

Dus de beste oplossing was het blok bij de dealer te laten monteren, hij kwam de motor bij mij thuis ophalen en verzorgde het blok volledig. Een ander/ goedkoper blok kon ik niet vinden dan €800,- van Boonstra.. Op marktplaats stond er nog één maar die was al verkocht.

Daarbij schijnen de blokken van Boonstra wel redelijk oké te zijn.
 
OK, op ovi.rdw.nl komt naar voren dat de motor 4 eigenaren gehad heeft waarvan 1 zakelijk.
Vrij veel in 25000 km, en een ER6N zakelijk riekt in ieder geval naar rijschool.
Buiten dat, een ER6N gebruikt door een rijschool verslijt nog geen achterremschijf in 25000km (eigen ervaring)
De dealer heeft wat uit te leggen.

Lesmotoren worden wel bijgehouden in ieder geval.. haha
Kan de zakelijke eigenaar niet die dealer zijn? Ik ben nu eigenaresse 3, hij is op naam geweest van de zaak waar ik hem gekocht heb, die heeft hem van een particulier gekocht en wie weet is hij daarvoor dus van iemand anders geweest.
 
Sammie, ik geloof dat hij de motorergens anders gekocht heedt en dat het huidige blok bij boonstra weg komt.
Als ik jouw lost goed begrijp denk jij dat hij de gehele motor daar gekocht heeft
 
Hij wilde de motor ook echt niet terug kopen.. Stein Motoren, MT BD 14
De motor heeft drie eigenaren gehad, waarvan 1 zakelijk. Grote kans dat de zakelijke eigenaar een rijschool was.
De website en zijn marktplaats advertenties zijn op zich niet gek, er zijn een paar dingen waar ik kriebelig van wordt. Alle motoren hebben maximaal 30.000 gelopen en er zitten heel veel aftermarket spulletjes op. Een upside down in een SV 650 N uit 2009 vind ik vreemd, helemaal met twee verschillende handles. Dat suggereert een opknapper. Dat hij taalfouten maakt en wazige foto's maakt kijk ik even overheen, iedereen heeft zijn mindere eigenschappen. Maar nergens kentekens in beeld zodat je de gegevens kunt natrekken wordt ik ook kriebelig van.
Mijn gevoel bij deze handelaar en jouw motor worden er niet beter op -O-
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft drie eigenaren gehad, waarvan 1 zakelijk. Grote kans dat de zakelijke eigenaar een rijschool was.
De website en zijn marktplaats advertenties zijn op zich niet gek, er zijn een paar dingen waar ik kriebelig van wordt. Alle motoren hebben maximaal 30.000 gelopen en er zitten heel veel aftermarket spulletjes op. Een upside down in een SV 650 N uit 2009 vind ik vreemd, helemaal met twee verschillende handles. Dat suggereert een opknapper. Dat hij taalfouten maakt en wazige foto's maakt kijk ik even overheen, iedereen heeft zijn mindere eigenschappen. Maar nergens kentekens in beeld zodat je de gegevens kunt natrekken wordt ik ook kriebelig van.
Mijn gevoel bij deze handelaar en jouw motor worden er niet beter op -O-

Ik snap 'm! Toch wel belangrijk die kleine dingetjes, terwijl als je hem persoonlijk spreekt lijkt het mij echt geen verkeerde... Maarja de ervaring met mijn motor is gewoon jammer.
 
Boonstra?! :o
Vandaar.. zeg dat dan meteen...
Hoe haal je't in je hoofd met die krabbekokers zaken te doen??

Ik ga daar al jaren naartoe voor spullen. En ik heb er nooit problemen :N Ze zijn niet de goedkoopste maar ze zijn wel bereid iets terug te nemen voor wat voor reden dan ook. Het is wel handig dat je je er een klein beetje in verdept hebt en dat je er verstand van hebt. Verder Boonstra is prima, prijzen kunnen wel wat naar benenden O-) _O-
 
Ik ga daar al jaren naartoe voor spullen. En ik heb er nooit problemen :N Ze zijn niet de goedkoopste maar ze zijn wel bereid iets terug te nemen voor wat voor reden dan ook. Het is wel handig dat je je er een klein beetje in verdept hebt en dat je er verstand van hebt. Verder Boonstra is prima, prijzen kunnen wel wat naar benenden O-) _O-

Haha klopt, maar ze hebben wel de beetje monopolie positie qua blokken e.d.
Tot nu toe ben ik te spreken over de service..
 
Terug
Bovenaan Onderaan