RSV Mille, soms alle spanning weg

Dikke deur

Die hard MF'er
9 aug 2016
708
78
Strijen
Hallo mensen,

Ik ben nick en rij 3 jaar op een rsv mille uit 2001. Kwam hiervoor van een gixxer 600 uit 1999 en heb besloten iets leukers te rijden. De mille is een fantastische fiets echter beginnen er nu wat rare dingen op te treden.

Nadat ik de koppelingspomp al vervangen heb heb ik er ook een gipro gearindicator op gezet.
Nu is echter het probleem dat als ik gereden heb en de motor uit zet en weer opnieuw wil starten ik mijn start motor gelijk vast hoor slaan en de spanning van alles af is. Ik heb dan helemaal geen spanning meer op het dashboard of waar dan ook. Als ik de contact sleutel heen er weer haal of de dodenmansknop indruk gebeurt er ook helemaal niks. Vaak zet ik hem in zijn versnelling en haal hem dan een paar keer heen en weer en spring ik een beetje op het zadel. Vaak na een minuut of 5 a 10 krijg ik weer spanning. Soms slaat dan de startmotor weer vast maar soms start die weer zonder problemen.

Ik heb al veel gelezen over startrelais e.d zou dit het kunnen zijn? Maar dan zou ik toch wel spanning moeten hebben op mijn dashboard.

Of is de accu toch stiekem naar zijn grootje? Ondanks de druppellader.

Het probleem is dat het sporadisch gebeurt dus er is geen aanleiding van regen o.i.d. en ik hou niet van nat worden.

Het is een rsv mille uit 2001 met 17.500km op teller.
Ik hoop dat iemamd mij kan helpen.
 
Welkom op motor-forum.

Een accu heeft niet het eeuwige leven, ook niet als ie regelmatig aan de druppellader hangt. Een dikke tweecilinder als de RSV trekt nogal wat stroom om te starten, als de accu dan niet helemaal fit is krijg je de beschreven verschijnselen (als ik me goed herinner, Tuono is al weer paar jaar de deur uit).

Met wat geluk ben je uit de brand met een nieuwe accu, het kan natuurlijk ook zijn het effect van een versleten startmotor of -relais en minder goede accu elkaar versterkt.
 
Ik denk nieuwe accu en dikkere kabels monteren. Net wat al eerder gezegd wordt: een dikke twin trekt nogal wat stroom weg bij het starten. Is ook een veel voorkomend probleem bij Ducati.
 
Dank voor de reacties. Een nieuwe accu is het meest makkelijke te vervangen dus dat is een goede optie. Nu zijn er ontzettend veel accu's.
Iemamd een advies welke prima prijs/kwaliteits verhouding heeft?
 
Omdat alles wegvalt, lijkt het op een hoofdaansluiting of hoofdzekering.

Van accu, massakabel, niet goed vast zittende accupool, losse stekker, etc.

De tips over accu's lopen enigszins uiteen, maar in consensus wordt bijvoorbeeld Yuasa altijd wel ingedeeld bij de 'prima' accu's.

Yuasa Accu YTX12-BS is de standaard af fabriek maat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat alles wegvalt, lijkt het op een hoofdaansluiting of hoofdzekering.

Van accu, massakabel, niet goed vast zittende accupool, losse stekker, etc.

De tips over accu's lopen enigszins uiteen, maar in consensus wordt bijvoorbeeld Yuasa altijd wel ingedeeld bij de 'prima' accu's.

Yuasa Accu YTX12-BS

YTX14-BS past ook in de Mille, gebruik ik zelf altijd.
 
Hallo mensen,

Ik ben nick en rij 3 jaar op een rsv mille uit 2001. Kwam hiervoor van een gixxer 600 uit 1999 en heb besloten iets leukers te rijden. De mille is een fantastische fiets echter beginnen er nu wat rare dingen op te treden.

Nadat ik de koppelingspomp al vervangen heb heb ik er ook een gipro gearindicator op gezet.
Nu is echter het probleem dat als ik gereden heb en de motor uit zet en weer opnieuw wil starten ik mijn start motor gelijk vast hoor slaan en de spanning van alles af is. Ik heb dan helemaal geen spanning meer op het dashboard of waar dan ook. Als ik de contact sleutel heen er weer haal of de dodenmansknop indruk gebeurt er ook helemaal niks. Vaak zet ik hem in zijn versnelling en haal hem dan een paar keer heen en weer en spring ik een beetje op het zadel. Vaak na een minuut of 5 a 10 krijg ik weer spanning. Soms slaat dan de startmotor weer vast maar soms start die weer zonder problemen.

Ik heb al veel gelezen over startrelais e.d zou dit het kunnen zijn? Maar dan zou ik toch wel spanning moeten hebben op mijn dashboard.

Of is de accu toch stiekem naar zijn grootje? Ondanks de druppellader.

Het probleem is dat het sporadisch gebeurt dus er is geen aanleiding van regen o.i.d. en ik hou niet van nat worden.

Het is een rsv mille uit 2001 met 17.500km op teller.
Ik hoop dat iemamd mij kan helpen.

Heeft die gipro gearindicator ook een TRE furnctie ?

Zo ja dan trekt deze de accu leeg bij een onjuiste manier van aansluiting op de + .
 
De TRE functie is mij onduidelijk. Maar ik heb hem aangesloten zoals op de begin pagina van het forum. Staat gelukkig heel mooi omschreven welke ader kleuren er gebruikt moeten worden. Hij is aangesloten achter het dashboard en gaat wel uit met kontact. En als ik kontact aandraait telt deze ook op zoals beschreven in de handleiding van de indicator. En deze is gesoldeerd i.p.v die foute verbindingsdingen die meegeleverd worden.
 
De TRE --. TRE (Timing Retard Eliminator) device available for selected Suzuki, Kawasaki and Triumph motorcycles.Jij hebt een rsv mille en vermoedelijk hebben die geen TRE functie.

Dan je accu meten als je hem start kijken naar de Volt dip en evt de accu vervangen als die te laag wat al geopperd is.
 
Haal de accu er is uit en controleer de wanden eens.
Deze horen vlak te wezen, vaak bij een slechte accu staan deze bol wat duid op inwendige sluiting.
Wanneer je stroom van de accu vraagt word deze warm daardoor trekken de platen krom en veroorzaken inwendige sluiting waarbij de hele accu instort.
Na enkele minuten wachten daald de temperatuur en komen de platen weer Los van elkaar en leveren weer vermogen, totdat......
 
Heb het zadel eraf gehad. Accu is nog netjes en staat niet bol helaas zat wel de massa los. Shame on me.... ben wel blij met de tips en info zodat ik hier in de toekomst rekening mee kan houden. Ik hoop dat dit het probleem was.
Bedankt allemaal voor het helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan