doorgezakte/vastzittende achtervering

Pogi

Rookie
9 aug 2016
3
0
Hallo allemaal,

Ik kon via zoeken geen vergelijkbaar topic vinden dus bij deze een nieuwe.

Mijn Kawa ZZR600 (1993 E-model) rijdt prima voor zijn leeftijd. Nu gebeurde me laatst tijdens het rijden naar werk dat het ineens leek alsof ik over een hobbelig wegdek reed (was gewoon de A4 snelweg). Bij aankomst op werk was de afstap heel makkelijk en de motor te laag om op de middenbok te zetten. Optisch zag je dat de hele achterzijde een stuk lager was komen te liggen.

Aan het einde van de dag gewoon rustig naar huis gereden wat op zich prima gaat. Het volgende is het geval. Het lijkt erop alsof de veer/demper tijdens de rit ineens vast is gaan zitten. De demper zelf lijkt van buitenaf niet lek en ook de veer is, voor zover mogelijk te beoordelen niet gebroken. Het geheel zit ook gewoon goed vast gemonteerd.

Het bodywerk staat kaarsrecht boven het achterwiel dus niet ingezakt naar links of naar rechts. Er zit alleen geen vering meer in, of je hem nu indrukt van achteren of omhoog trekt. In geen van beide gevallen zit er beweging in.

Uiteraard lastig vanaf een afstand te beoordelen, maar wellicht heeft iemand een idee waar ik het probleem of de oplossing kan zoeken?

Ik hoor het graag.
 
Schokdemper vervangen

Mischien beter om te kijken of niet iets van het linksysteem vastzit.
Oftewel, wat is er stuk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
of je hem nu indrukt van achteren of omhoog trekt. In geen van beide gevallen zit er beweging in.


Hierom denk ik niet meteen aan de veer (het kan wel, maar;), check eerst eens de achterbruglagers en het linksysteem. Met checken bedoel ik, haal het los en bekijk het. Dan heb je bovendien ook je shock al (zo goed als) los en dan kan je die ook checken.
 
Een schokdemper is een slijtage onderdeel. Dat die na 23 jaar en -tig duizend km niet meer werkt zoals nieuw is niet verwonderlijk.

Sommige dempers gooien de olie eruit en hebben dan helemaal geen demping meer. De motor deint op en neer als een jaren '50 Cadillac. Bij andere motoren heeft de uitgaande demping de neiging vast te slaan. Schokdemper veert dan normaal in, maar vertraagd uit. Is dan nog maar halverwege de terugweg of de volgende invering komt. Heel snel is de schokdemper dan compleet ingeveerd en tikt 'm steeds op de bump stop.

Ik ga mee met het advies van Martell: alles even goed controleren en de schokdemper vervangen door een goede nieuwe. Kost een kleine 300 euro, maar je kent de motor niet meer terug. Zowel rijgedrag, comfort als stabiliteit zullen enorm vooruit gaan. Want niet vergeten, net als banden en remmen is goede wegligging ook erg belangrijk voor de veiligheid (ik hoef maar naar m'n linker hand te kijken om daar aan herinnert te worden!)
 
Bedankt voor de tips allemaal.

Ik heb zelf inmiddels ook het vermoeden dat het in het link systeem kan zitten.

Ondanks de leeftijd heb ik niet het idee dat de demper defect is omdat hij bij controle geheel droog is en ook geen defecten/scheuren vertoond. Binnenkort als het beter weer is en er wat tijd over is gaan we demonteren. In eerste instantie inderdaad het link systeem nakijken en dan kan altijd nog de schokdemper bekeken worden.

Alhoewel ik over vervanging van de schokdemper heb nagedacht (was in eerste instantie waar ik aan dacht aan een defecte schokdemper) heeft dit niet mijn voorkeur indien het niet nodig is. Zeker niet alleen een nieuwe achterschokdemper monteren en vervolgens met de oude voorvering rijden. In dat geval zou je eigenlijk allebei moeten doen. Maar eerst kijken of het überhaupt wel nodig is en of het probleem niet ergens anders zit.

Thanks guys! :)
 
Bedankt voor de tips allemaal.

Ik heb zelf inmiddels ook het vermoeden dat het in het link systeem kan zitten.
Dat kan zeker meespelen. Toen ik bij één van mijn toenmalige FZ 750's de as uit de link trok kwamen de gortdroge lagernaalden mee :X
Ondanks de leeftijd heb ik niet het idee dat de demper defect is omdat hij bij controle geheel droog is en ook geen defecten/scheuren vertoond.
Dat zegt helemaal niets, je kunt er niet in kijken.
Binnenkort als het beter weer is en er wat tijd over is gaan we demonteren. In eerste instantie inderdaad het link systeem nakijken en dan kan altijd nog de schokdemper bekeken worden.

Alhoewel ik over vervanging van de schokdemper heb nagedacht (was in eerste instantie waar ik aan dacht aan een defecte schokdemper) heeft dit niet mijn voorkeur indien het niet nodig is. Zeker niet alleen een nieuwe achterschokdemper monteren en vervolgens met de oude voorvering rijden.
Voorvork is zoals ie is. Je kunt er nog andere veren in doen maar het belangrijkste is een keer de vorkolie verversen. Meestal wordt dat alleen gedaan als de keerringen de geest geven.

Voor het rijgedrag is de achtervering nog belangrijker dan de voorzijde!
In dat geval zou je eigenlijk allebei moeten doen. Maar eerst kijken of het überhaupt wel nodig is en of het probleem niet ergens anders zit.

Thanks guys! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan