Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Is het in een keer gekomen, was het al zo toen je de motor kocht? standaard motor of aangepast?


Heb de fiets nu al 3 jaar en dit is eind vorig jaar ineens zo spontaan gebeurd. Dacht eerst aan misschien de bougie maar helaas tot nu toe na alle preventieve aanpassingen nog steeds last van :X
En de motor is nog steeds standaard en heeft nu bijna 10000 km gelopen.
 
Laatst bewerkt:
-O-
Misschien zou het kunnen dat of je zuiger is versleten of je kleppen lek zijn. Dit denk ik omdat bij mijn 510 bij de revisie bleek dat er een gloednieuwe zuiger in zat. Dit hebben ze gedaan omdat wanneer die warm was niet meer lekker liep, vaak is het de zuiger maar in sommige gevallen kan dat ook duiden op lekke kleppen zoals in mijn geval. Dit is wat ik mij heb laten vertellen maar misschien loont het er eens naar te kijken.


Ik denk niet dat het een lekke klep is of versleten zuiger.
De motor start en loopt gewoon goed zonder rare bijgeluiden. Het is afentoe alleen als je abrubt aan het gas hangt om bijvoorbeeld een wheelie te maken ...dat ie ff inhoudt of zich verslikt ...zo lijkt t bijna en dan pas op t gas gaat. Maar de eerste 5 tot 10 minuten als de motor nog wat koud is doet ie dat dus niet. En warm als je eerst de gas hendel errst heel gestaag laat oplopen ...ook niet alleen bij snelle abrubte bewegingen.
Wat moeilijk te omschrijven allemaal 8-)
 
Ja iets denken of vastellen zijn 2 verschillende dingen. Ik kan je enkel vertellen wat er bij mij is gebeurd en vast gesteld.

Kleppen kan je laten testen door een lektest. Zuiger zul je hem voor los moeten halen.

10K is overigens wel een loshaal momentje, in ieder geval voor de enduro's
 
Nou wil ik me voorvork ff iets beter maken dan dat die nu is, wat voor olie zit er standaard in een TE 450 vork?
Wil er een dikkere olie in en de luchtkamer iets verkleinen om hem zo iets minder snel te laten veren.(is nu te slap)
Ik weet dat het misschien beter is de hele boel op de schop te gooien maar wil eerst eens kijken of dit werkt :)
 
Laatst bewerkt:
Nou wil ik me voorvork ff iets beter maken dan dat die nu is, wat voor olie zit er standaard in een TE 450 vork?
Wil er een dikkere olie in en de luchtkamer iets verkleinen om hem zo iets minder snel te laten veren.(is nu te slap)
Ik weet dat het misschien beter is de hele boel op de schop te gooien maar wil eerst eens kijken of dit werkt :)

Olie is voor 450 en 510 gelijk en in mijn boekje staat AGIP FORK SAE 7,5 maar voor hardere ondergronden SAE 5

Beter wordt die niet, wel anders.. Minder snel laten veren? Bedoel je strakker veren?

Even gejat van een ander forum

- dikkere olie: stroevere demping .
- dunnere olie: soepelere demping
- meer olie: voorvork wordt bij dieper inveren steeds progressiever (harder)
- minder olie: voorvork blijft bij dieper inveren even soepel.
- ringen op de veren: werkt (valselijk) als stuggere veren plaatsen (beinvloed nu in-en uitgaande demping. Beter een zwaardere veer monteren)
 
Thanks :) ga er inderdaad ringen bij in maken :)
Hij is nu te slap en moet dus stugger worden.
 
Laatst bewerkt:
Met extra ringen pas je de veervoorspanning aan. Dit beïnvloed voornamelijk de rijhoogte. Niet doen. Tenzij je te veel doorzakking hebt ("rider sag"), daar is verstelbare veervoorspanning immers voor bedoeld. Correctie van de belaste geometrie.
 
Laatst bewerkt:
Thanks :) ga er inderdaad ringen bij in maken :)
Hij is nu te slap en moet dus stugger worden.

Met extra ringen pas je de veervoorspanning aan. Dit beïnvloed voornamelijk de rijhoogte. Niet doen. Tenzij je te veel doorzakking hebt ("rider sag"), daar is verstelbare veervoorspanning immers voor bedoeld. Correctie van de belaste geometrie.

Ik ben het met youp eens, zou dit niet doen. Ga dan voor meer olie zodat deze progressiever wordt. Houd het overigens bij 1 aanpassing per keer en schrijf op wat je hebt aangepast. Mocht meer olie niet voldoen kan je van daaruit verder.
 
Als eerste stap, nog voor er een onderdeel open geschroefd wordt, zou ik sowieso gewoon eens gaan meten. Wat doet de doorzakking? Voor + achter. Met en zonder rijder.
 
Iemand nog belang bij een gesloten aanhangwagen met oprijklep.
Lengte binnen 2,5 meter , breed 125 en hoog iets van 160.
Ideaal voor de Enduro of supermotard mee te vervoeren.
Verlichting werkt naar behoren , steunpaaltjes achter, neusslot, reserve wiel.
Kortom mooi compleet ding :)
 
Ik zou het toch in je carburateur zoeken.

Als ik weer wat tijd heb , zal ik de carb weer opentrekken. eerst nog wat extra onderdelen bestellen voor de carb. In the meantime lekker rijden met dit mooie weer :]

@ Luckyduc ...geen belang bij de aanhanger. Maar we zijn wel gek op foto's hier ;) O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb luckyducy al een paar gedaan. Heb liever een gesloten aanhanger dan een open.
Mocht die van luckyducy een interessant iets zijn dan gooi ik wel een foto van de mijne hier.
Ding is helemaal als nieuw, alleen de velgen moeten nog een kleurtje.
 
:) A die was ik ff vergeten
full
 
is natuurlijk ook bij SMX, nog even en ik zet mn bed daar in de werkplaats _O-
mooi pakkie voor een leuke prijs denk ik, bij de nieuwprijs was ik toch wel even stil :P

Hahaha, niet te vaak komen mijn motor moet ook nog een keer klaar ;)

Heb net een pak gescoord anders was nog wel de moeite er over te denken maar als ik dat lees misschien ook wel niet :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan