Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Ik zal eens kijken wat er bij mij destijds in gegaan is. In de TM zit een Vertex, maar dat is tevens origineel TM... En DUUR. :+
 
Laatst bewerkt:
Voor straat gebruik voldoet een prox zuiger zelfs. Wiseco of wösner is net even wat beter maar ook duurder.

Qua ecu's herschrijven heb ik over een paar weken weer tijd. Zal er dan wat dieper op ingaan.
 
Ook maar ff melden hier :) sinds vandaag een TE450 2004 gekocht die ik ga ombouwen naar SM :] Bedoeling is om er voor de fun circuitdagen met vrij rijden mee te gaan doen :] wat zijn leuke circuits om te gaan rijden beetje midden Nederland.
En weet iemand wat het beste is aan te schaffen qua velgmaat voor de SM.
Crosswielen in de verkoop na aankoop setje SM velgen :)
 
Jawel.

Zie het gewoon een beetje als de stationair sproeier, hoofd sproeier en gasnaald bij een carburateur.
Met de iBeat CO adjustment doe je niks anders dan de inspuitduur (duty cycle) per inspuiting van de injector in drie gebieden aanpasssen. En een rijker mengsel betekent meer CO, armer minder. Vroegâh hadden auto's op de ECU vaak een potentiometer waarmee de CO waarde ook fijnafgesteld kon worden, daar injectiesystemen nog wat gevoelig waren en wat verloop over tijd kende. Ik denk dat daar de iBeat terminologie vanaf stamt.

Goed, de lambda sonde, wanneer aangesloten, koppelt deze informatie ook terug gedurende de "closed loop" regeling, onder deellast (de sonde meet echter zuurstof, dit kan teruggerekend worden, scheikundig verhaal). Onder deellast zal de closed loop regeling er voor zorgen dat het mengsel (in de buurt van) stoichiometrisch (meest optimale verbranding scheikundig gezien) is. Dit is goed voor de bloemetjes, de bijtjes, het brandstofverbruik en de werking van de katalysator.
In theorie zou closed loop onder vollast ook moeten kunnen, ook met de eventuele vollast verrijking. Heck, in theorie zou het alleen maar beter zijn, want je kan de boel nog mooier afstellen. Maar dan heb je een breedband lambda sensor nodig die snel genoeg is om aanpassingen terug te koppelen. Dat is duur. Te duur voor zo ongeveer alle auto- en motorfietsfabrikanten. Daarnaast is het onnodig, want open loop is (vooralsnog) toegestaan onder vollast.

Waar het op neer komt is dat de "power up kit" (of deze nu een plug bevat voor eerdere modellen, of niet voor latere modellen ;) ) deze closed loop deellastregeling over boord zet én over het gehele toerengebied de ECU wat rijker zet. Dit omdat er minder weerstand gecreëerd wordt in de uitlaat (verwijderen katalysator), én omdat je voor maximale prestaties een wat rijker mengsel wilt. Het overschot aan benzine wordt dan simpelweg gebruikt om de clinder/zuiger te koelen, want scheikundig gezien voegt het niet veel meer toe.
Wanneer je denkt dat het beter kan, kan je deze drie waarden nog een keer aanpassen. Dus, wanneer je bijvoorbeeld een ander uitlaatsysteem hebt gemonteerd, in de Alpen woont, etc. Dit is echter wel "seat of the pants" tuning, tenzij je het op een testbank doet, waar je doormiddel van een breedband lambda sensor het uitlaatgasmengsel (eventueel real time) kan monitoren.

Ik denk overigens dat ik wel ook zo'n kabeltje met plug ga kopen. Ik vind het zelf ook veel te leuk om mee te spelen namelijk. :)

Super bedankt voor het bericht en de uitleg! Thumbs up!
Snap er nu wat meer van en ga het inderdaad kopen leuk om mee te spelen ja haha *D
 
Ook maar ff melden hier :) sinds vandaag een TE450 2004 gekocht die ik ga ombouwen naar SM :] Bedoeling is om er voor de fun circuitdagen met vrij rijden mee te gaan doen :] wat zijn leuke circuits om te gaan rijden beetje midden Nederland.
En weet iemand wat het beste is aan te schaffen qua velgmaat voor de SM.
Crosswielen in de verkoop na aankoop setje SM velgen :)


1) Proficiat *O*

2) Je hebt niet veel keuze in Nederland voor wat betreft track-day circuits... Lelystad, De Landsard (Eindhoven) en Pottendijk (Emmen). Op Lelystad heb je doorgaans "geasfalteerd offroad".
Ik België kan je terecht op Spa Francorchamps (het kartcircuit) en Bilstain (met serieus off-road).

3) Als je met de velgen ook op straatbanden gaat rijden: 17*3.5" aan de voorkant en 17*5.0" of 17*5.5" (past waarschijnlijk niet in een TE achterbrug) aan de achterkant. Wil je enkel met circuitbanden gaan rijden, dan 16.5*3.5" aan de voorkant.
Voor betaalbare complete wielsets kan je kijken bij Goldspeed en SM Pro.
Oh, en vergeet niet een fatsoenlijke voorrem te monteren voor circuitgebruik....
 
Laatst bewerkt:
hier toevallig iemand met inside informatie wanneer de 701 2017 uitgeleverd wordt?
mijn geduld wordt op de proef gesteld...
 
Thanks,
Heb setje Goldspeed pro HD410 gekocht :)eigenlijk voor een SMR 511,maar kijken of het past :) Wat zou een goede tandwiel verhouding zijn voor zowel op straat als circuit :?
1) Proficiat *O*

2) Je hebt niet veel keuze in Nederland voor wat betreft track-day circuits... Lelystad, De Landsard (Eindhoven) en Pottendijk (Emmen). Op Lelystad heb je doorgaans "geasfalteerd offroad".
Ik België kan je terecht op Spa Francorchamps (het kartcircuit) en Bilstain (met serieus off-road).

3) Als je met de velgen ook op straatbanden gaat rijden: 17*3.5" aan de voorkant en 17*5.0" of 17*5.5" (past waarschijnlijk niet in een TE achterbrug) aan de achterkant. Wil je enkel met circuitbanden gaan rijden, dan 16.5*3.5" aan de voorkant.
Voor betaalbare complete wielsets kan je kijken bij Goldspeed en SM Pro.
Oh, en vergeet niet een fatsoenlijke voorrem te monteren voor circuitgebruik....
 
Thanks,
Heb setje Goldspeed pro HD410 gekocht :)eigenlijk voor een SMR 511,maar kijken of het past :) Wat zou een goede tandwiel verhouding zijn voor zowel op straat als circuit :?


~15-47 is OK voor het circuit, een maat van me met een TC450 uit die periode rijdt met 15-46 (de TC heeft een wat kortere bak dan jouw TE als het goed is).
Op straat SMR-en zit 15-42 af fabriek. Ik zou er tussenin gaan zitten. 15-44 ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikt gekocht,maar misschien verkoop ik ze wel weer want zou liever 17" voorwiel willen ivm banden keuze
Waar heb je ze besteld?
full
 
Die 511 velgen gaan sowieso niet passen in dat model 450.

Heb wel eens zo'n model omgebouwd, originele smr velgen passen alleen met bredere kroonplaten.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikt gekocht,maar misschien verkoop ik ze wel weer want zou liever 17" voorwiel willen ivm banden keuze[afbeelding]

De 16,5 inch legale banden zijn echt super!! Dan heb je geen andere keuze nodig.
16,5 inch is vooral wat zenuwachtiger met rijden op hoge snelheid. Dat zul je bij straat gebruik wel merken t.o.v. een 17 inch. Het sturen op het circuit gaat wel echt makkelijk/ fijner met een 16,5 inch.

keuzes maken.... keuzes maken :+
 
Sinds mijn motorvakantie in Spanje waar een maat van mij pech kreeg met zijn ZX6R en wij van gasten uit het hotel mee konden gaan met de enduro heb ik dit virus ook te pakken gekregen :]

Nu is het tijd gekomen voor een eigen enduro motor en is mijn oog gevallen op een Husky 450 TE van 2008/2009. Is er iemand die mij kan vertellen of dit voor een beginner een goede koop is? ( alles valt of staat natuurlijk met het onderhoud )

Ik zie deze motoren staan voor rond de 3000 euro, terwijl een KTM van dat jaar minstens 4500 moet opbrengen.. Heeft dit soms een reden, of komt dit puur doordat Husky's een beetje ondergewaardeerd zijn?
 
Husq 450 is een degelijke motor.
KTM word naar mijn idee een beetje te duur. Motoren van 2004 betaal je nu nogsteeds goud geld voor..
 
Gefeli met de 2017 701! Ik ga hem volgend jaar ook weer uitproberen.

Een 450 is een prima plan maar ik zou persoonlijk eerder een 310 kopen. Veel relaxter voor een beginner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan