Heb ik weer...afgebroken bout

Jacobus58

Rookie
3 aug 2016
12
0
Gorinchem
Hallo allemaal,

Iemand een tip voor het verwijderen van een afgebroken bout in mijn aluminium motorblok.
In de resten van de bout zit ook nog de punt van een stift met linkse draad die afbrak toen ik de afgebroken bout wilde verwijderen.
Het materiaal is zo hard dat het uitboren mij niet lukt.

Jaco :?
 
Laat me raden: de bout brak bij het losdraaien. Je hebt er toen een gat in geboord en geprobeerd met een linkse tap die stomp er uit te halen en die tap brak.

Schoolvoorbeeld van hoe het niet moet en wat nu?

Er zijn op dit forum verschillende topic over afgebroken bouten, met prima tips van ervaren mensen. Ga die lezen, want dat had je eerder moeten doen.

Dat klinkt hard, maar verder ben ik erg lief.
 
Martell :

Het is bijna zo gegaan als Han S omschrijft .
Dus boutje afbreken , gat in boren en een linkse tap er in die toen afbrak.
Het is een boutje van het koppeling deksel.
Het boutje brak af toen de pakking wilde vervangen.
Ik heb de motor pas 3 maanden en heb de indruk dat de boutjes er ooit onder grof geweld zijn ingedraaid.
Ik ben bang dat het schroefdraad niet best meer is.
Jaco
 
Martell :

Het is bijna zo gegaan als Han S omschrijft .
Dus boutje afbreken , gat in boren en een linkse tap er in die toen afbrak.
Het is een boutje van het koppeling deksel.
Het boutje brak af toen de pakking wilde vervangen.
Ik heb de motor pas 3 maanden en heb de indruk dat de boutjes er ooit onder grof geweld zijn ingedraaid.
Ik ben bang dat het schroefdraad niet best meer is.
Jaco
Is het deksel er af?

En goede foto geeft wat meer info.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
linkse tap eruit doe je door stukjes bout weg te dremelen en dan het stukje eruit pullekken.

daarna geheel uitboren en waarschijnlijk een helicoil plaatsen.

Verstandig is om dit te laten doen door een bekwame vakman en niet door een handige harry
 
daarna geheel uitboren en waarschijnlijk een helicoil plaatsen.

Onlangs hetzelfde meegemaakt met het tapeind voor een uitlaat. Voordat je meteen voor de helicoil gaat, probeer eerst de restanten van de bout weg te boren en de originele schroefdraad opnieuw te tappen. Is in mijn geval wonder boven wonder gelukt (door een handige Harry, maar zou ook een vakman aanraden). Mocht dat niet lukken, dan heb je de helicoil altijd nog als plan B.
 
Ik heb wel eens met een scherp geslepen betonboortje geharde stalen pennen ergens uit geboord. Ik stond er echt van te kijken hoe makkelijk dat ging. Misschien lukt hetzelfde met je linkse tap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat we hier hebben is:
- een aluminium carterhelft
- een afgebroken stalen bout, waarschijnlijk M6
- een afgebroken gehard stalen linkse tap, en die breken nooit recht af.

Uitboren zal dus nooit lukken zonder het originele draadgat in het carter te beschadigen.
Wat kan lukken is met een dremel en een klein slijpsteentje (diameter slijpsteen is 4,5 mm) met de kopse kant

824265_BB_00_FB.EPS.jpg


het restant van de linkse tap wegslijpen en eventueel zelfs de afgebroken bout wegslijpen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien gaat dat met een een vergelijkbare (stift)frees beter.
Heb al een paar gehad dat het steentje van de steel valt door de hitte van het slijpen.
De lijm waarmee het steentje op de stift is gelijmd houdt het kennelijk niet zo lang vol.
 
Als het deksel er af is steekt er waarschijnlijk nog een stompje uit dat je met een goede tang net kunt pakken, of een moertje op lassen.
Hoe vaak moet ik nu nog schelden op linkse tappen? Ze leren het nooit!
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is dat het boutje door corrosie al vastgerot zat en als je dan gaat draaien, dan beschadigt de aluminium draad en loopt hij muurvast. Als je merkt dat zo'n boutje met normale kracht niet los wil, neem de tijd en gebruik veelvuldig kruipolie van Imal. Nooit forceren want dan heb je dit soort problemen.
 
Het probleem is dat het boutje door corrosie al vastgerot zat en als je dan gaat draaien, dan beschadigt de aluminium draad en loopt hij muurvast. Als je merkt dat zo'n boutje met normale kracht niet los wil, neem de tijd en gebruik veelvuldig kruipolie van Imal. Nooit forceren want dan heb je dit soort problemen.


:^

Lekker laten weken in de kruipolie en niet in 1 keer losdraaien, rustig afwisselend los en weer een stukje vast draaien en vooral geen kracht zetten, dan kan je steeds iets verder losdraaien.
 
Met mig-mag gaat het het net zo goed.

Ik heb beide geprobeerd. En in het begin idd met mig, En of het nu komt omdat je met draad eerder de moer raakt, Met stokje begin je op het afgebroken boutje.
Of omdat je met stokje er meer warmte inkrijgt.
Ik weet het niet, het kan zelfs bijgeloof zijn omdat het met elektrode beter lukt.
 
Zo is dat en als je straks de boel weer in elkaar zet, smeer wat kopervet op de draadgangen, krijg je het een volgende keer moeiteloos weer los.

Edit: dit was een reactie op Red Force.
 
Laatst bewerkt:
Martell :

Het is bijna zo gegaan als Han S omschrijft .
Dus boutje afbreken , gat in boren en een linkse tap er in die toen afbrak.
Het is een boutje van het koppeling deksel.
Het boutje brak af toen de pakking wilde vervangen.
Ik heb de motor pas 3 maanden en heb de indruk dat de boutjes er ooit onder grof geweld zijn ingedraaid.
Ik ben bang dat het schroefdraad niet best meer is.
Jaco

Maar... dat deksel had je er toch al eens afgehaald en teruggeplaatst ?

Yamaha diversion xj600s bj 94
 
Terug
Bovenaan Onderaan