Startprobleem Monster 900

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.399
1.409
Grunn
Instagram
Jeugd,

Ik heb een probleem met mijn 1994 Ducati Monster 900 -O-

Probleem: Af en toe als ik op de startknop druk, dan lijkt het net alsof de accu leeg is. Soms als ik de knop dan weer loslaat, dan probeert ie een aantal seconden later alsnog de startmotor rond te draaien, ook al druk ik dus niet meer.

Accu is vernieuwd, aarde is oké, en de kabels zijn nieuw, koolborstels zijn vernieuwd.

Wie o wie ?

Startrelais ? Startmotor ?
 
Accu is nieuw maar al wel maandje of 2 gebruikt en zo lang heeft het ook prima gewerkt.

Startmotor zou kunnen, maar als die het doet dan gaat ie als een grote. Dus toch eerst het relais proberen ?!
 
De opmerking over de spanning over het relais snap ik ook niet helemaal, tijdens het starten krijgt je startrelais 12v en gaat er 12v direct vanaf de accu naar de startmotor.

Wat ik niet lees is of je de startknop al open hebt gehad. Die wil nog wel eens vervuilen / roesten en gaat dan slecht contact maken.

Overige zaken zijn genoemd, bekabeling dik genoeg (dikker dan origineel) massapunten in orde, kabeloogjes opschuren en invetten (massa en plus kabel) accu (contacten) in orde, startmotor zelf (bendix) in orde / gangbaar. Je kan voor de volledigheid de laadspanning even meten na het starten, tussen de 13v en 14v is prima.

Ook even zekeringen trekken en die contacten nakijken, gebeurd niet snel maar wel al eens meegemaakt.

Hoor je het relais wel klikken?
 
Laatst bewerkt:
De opmerking over de spanning over het relais snap ik ook niet helemaal, tijdens het starten krijgt je startrelais 12v en gaat er 12v direct vanaf de accu naar de startmotor.

lijkt me perfekt normaal dat je het niet snapt, want je weet duidelijk niet hoe het werkt.
er gaat NOOIT direkt 12V naar de startmotor (of het startrelais moest aan de negatieve kant staan, maar dat ben ik dan weer nog nooit tegen gekomen, want dat zou willen zeggen dat alles van chassis/motorblok/... niet met de massa verbonden is. en probeer dan maar eens de bougies aan de massa te hangen EN ze te isoleren van het blok ...) want dan zou de startmotor draaien van de moment dat je de accu aansluit.

iedere weerstand veroorzaakt een spanningsval. de weerstand over relaiskontakten zou verwaarloosbaar klein moeten zijn -liefst meet je gewoon geen verlies. dus om simpel de staat van de kontakten te testen meet je de spanning over het relais.

Wat ik niet lees is of je de startknop al open hebt gehad. Die wil nog wel eens vervuilen / roesten en gaat dan slecht contact maken.

is ook nergens voor nodig, want als je TS zijn post goed leest, zie je dat er steeds iets (daarom niet altijd het gewenste) gebeurt als hij op de knop gebeurt, kan alleen als die knop ook effektief zijn werk doet.
 
lijkt me perfekt normaal dat je het niet snapt, want je weet duidelijk niet hoe het werkt.
er gaat NOOIT direkt 12V naar de startmotor (of het startrelais moest aan de negatieve kant staan, maar dat ben ik dan weer nog nooit tegen gekomen, want dat zou willen zeggen dat alles van chassis/motorblok/... niet met de massa verbonden is. en probeer dan maar eens de bougies aan de massa te hangen EN ze te isoleren van het blok ...) want dan zou de startmotor draaien van de moment dat je de accu aansluit.

iedere weerstand veroorzaakt een spanningsval. de weerstand over relaiskontakten zou verwaarloosbaar klein moeten zijn -liefst meet je gewoon geen verlies. dus om simpel de staat van de kontakten te testen meet je de spanning over het relais.is ook nergens voor nodig, want als je TS zijn post goed leest, zie je dat er steeds iets (daarom niet altijd het gewenste) gebeurt als hij op de knop gebeurt, kan alleen als die knop ook effektief zijn werk doet.
Ik meng me niet zo snel in discussies maar wat de eerste alinea betreft: dat is volgens mij precies wat hij bedoelt, want iedere leek snapt dat er niet letterlijk altijd 12v naar de startmotor gaat, hij zegt ook: als je start wordt het relais geschakeld en gaat er direct 12v naar de startmotor.

En @ tweede alinea: het kan gewoon zo zijn dat de startknop even blijft hangen oid, ik zie niet waarom het niet aan de startknop zou kunnen liggen.
 
Er kan overgangsweerstand op het relais contact zitten daar valt spanning overheen.
waarschijnlijk is je startrelais contact een beetje gaar, blijft hangen/plakken .
Zou je dit contact met een losse draad overbruggen dan zou de startmotor mooi rond moeten draaien. Kijk eerst je massa verbindingen na of deze schoon zijn en goed vastzitten.

ok massa is goed dan startrelais testen .
 
Laatst bewerkt:
lijkt me perfekt normaal dat je het niet snapt, want je weet duidelijk niet hoe het werkt.

Onnodige reactie en ondertussen weten we beide nog niet wat je precies bedoeld en wat je nu precies hoe moet meten.

Bedoel je niet weerstand meten zodra je het relais inschakelt? Uiteraard afgekoppeld en even ingeschakeld met een 9v batterij ofzo.
Dat zou in mijn beleving meer vertellen dan de spanningsval meten (waarbij je ook de basisspanning moet weten, laat die nu flink fluctueren op motorvoertuigen in het algemeen, zeker tijdens het starten).

En dat met de startknop, los van het kunnen blijven hangen is een startknop vaak niets anders dan maak contact met 2 (wolfram?) contactpunten en een veer.

Deze contacten kunnen (ondanks de lage stroom) inbranden en slecht contact maken of gewoon smerig worden. Overigens kan je de contacten vaak niet schuren i.v.m. de coating die er op zit, mits niet te prijzig kan je ze beter vervangen.

Ik heb bij mijn vorige motor gehad dat het contact aan 1 kant ingebrand was. Omdat zo'n knop niet helemaal spelingsvrij is deed de knop het beter wanneer ik hem omhoog duwde en indrukte.

Schoonmaken met een beetje alcohol en een wattenstaafje.
Baat het niet dan schaad het niet! :]




EDIT:
Dergelijke contacten kan je niet schuren:
14222


Zoiets volgens mij wel mits het recht gebeurd (moeten volledig sluiten/contact maken):
3022_contactpuntset.jpg
 
Laatst bewerkt:
Onnodige reactie en ondertussen weten we beide nog niet wat je precies bedoeld en wat je nu precies hoe moet meten.

Bedoel je niet weerstand meten zodra je het relais inschakelt? Uiteraard afgekoppeld en even ingeschakeld met een 9v batterij ofzo.
Dat zou in mijn beleving meer vertellen dan de spanningsval meten (waarbij je ook de basisspanning moet weten, laat die nu flink fluctueren op motorvoertuigen in het algemeen, zeker tijdens het starten).

En dat met de startknop, los van het kunnen blijven hangen is een startknop vaak niets anders dan maak contact met 2 (wolfram?) contactpunten en een veer.

Deze contacten kunnen (ondanks de lage stroom) inbranden en slecht contact maken of gewoon smerig worden. Overigens kan je de contacten vaak niet schuren i.v.m. de coating die er op zit, mits niet te prijzig kan je ze beter vervangen.

Ik heb bij mijn vorige motor gehad dat het contact aan 1 kant ingebrand was. Omdat zo'n knop niet helemaal spelingsvrij is deed de knop het beter wanneer ik hem omhoog duwde en indrukte.

Schoonmaken met een beetje alcohol en een wattenstaafje.
Baat het niet dan schaad het niet! :]




EDIT:
Dergelijke contacten kan je niet schuren:
[afbeelding]

Zoiets volgens mij wel mits het recht gebeurd (moeten volledig sluiten/contact maken):
[afbeelding]
psssss

Modbreak:

rustig...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
als er een te grote weerstand is over de kontakten, heb je een spanningsval : de kontakten zijn dan eigenlijk een weerstand.
dus zet je je meetpennen op beide kontakt-aansluitingen en duwt op de startknop. meet je 0V (of pakweg maximaal 0.5V), zijn je kontakten in orde. meet je meer, is er een weerstand tussen beide meetpennen en ga je wel iets meten. net hetzelfde als je over een lamp/andere weerstand zou gaan meten. als de kontakten geen verbinding maken (je duwt niet op de knop of ze zijn kapot), heb je een oneindige weerstand en ga je dus gewoon de baterijspanning meten.
 
als er een te grote weerstand is over de kontakten, heb je een spanningsval : de kontakten zijn dan eigenlijk een weerstand.
dus zet je je meetpennen op beide kontakt-aansluitingen en duwt op de startknop. meet je 0V (of pakweg maximaal 0.5V), zijn je kontakten in orde. meet je meer, is er een weerstand tussen beide meetpennen en ga je wel iets meten. net hetzelfde als je over een lamp/andere weerstand zou gaan meten. als de kontakten geen verbinding maken (je duwt niet op de knop of ze zijn kapot), heb je een oneindige weerstand en ga je dus gewoon de baterijspanning meten.
:^
*O*
 
Ik snap inderdaad dat een relais met een te hoge weerstand voor een spanningsval zorgt.

Daarom dacht ik dat weerstand meten effectiever was;
Niet ingebrande contacten zouden in mijn ogen geen (weinig) weerstand moeten hebben en ingebrande contacten een hogere weerstand. Daarom ging ik er van uit dat dit de makkelijkste manier was om dat te meten.

In ieder geval bedankt voor de uitleg, daar hebben we wat aan.

Ik heb dyscalculie en snap formules niet snel, maar uitgaande van R x I = U dan zit je op 2v spanningsval. Dan zal de alternator nog niet vol meedraaien en de accu ook wat dippen en dan zit je al snel aan de ondergrens van wat zal het zijn, 10v? (waar ECU's bij 9v stoppen met werken?)

Daarnaast heb ik er nog nooit op die manier naar gekeken, maar een startrelais is een gewoon (zwaar uitgevoerd) relais toch? 4 pinnen, 1 spoel?
 
Laatst bewerkt:
De weerstand meten van de 2 contacten wanneer het relais is geactiveerd heeft erg weinig zin.
Zoals Zot al schrijft zal bij een stroom van 100A bij een weerstand van 0.01 ohm al 1 volt verloren gaan over de contacten. Dit is met een normale weerstandmeter niet te meten.
Verder zal die overgangsweerstand bij belasting veel anders zijn dan zonder belasting.
Daarom meet je de spanning die je verlies door het relais.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helder, bedankt.
Ik vind elektra interessant maar ben een beginner, kan leuk solderen maar hele praktische dingen weet ik nog niet.

Ook komt mijn informatie veelal van fora's en daar hebben veel mensen vele verschillende meningen. Zaken als de wet van ohm kom je natuurlijk wel uit.

Dat van die contacten heb ik zelf ondervonden en de info komt van circuitsonline.net.
Het probleem met de startknop is in mijn geval ook een praktijkvoorbeeld wat mijn probleem met lastig starten (niet altijd pakken, steeds harder moeten drukken) wel degelijk opgelost heeft.
 
Waar ik dus jeuk van krijg is deze zin

Dat zou in mijn beleving meer vertellen dan de spanningsval meten

terwijl je niet weet waarom je spanningsval meet. Dat soort dingen lees ik elke dag hier, meestal in veel ergere mate als: Dat is niet zo/ ik weet zeker dat/ je doet je nick eer aan.

Daardoor wordt je wel eens kortaf. O-)
 
Ja ik begrijp het ook wel.

Maar het begon oprecht met dat ik niet snapte wat hij bedoelde. Daar was niks negatiefs aan bedoeld.

Geschreven tekst blijft een klote medium.
 
Laatst bewerkt:
Heb je het stekkertje wat het startrelais bediend al gecontroleerd?
Was bij de oudere types altijd een probleem.Vastzetten met een tierap oid kan helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan