Stator controle ZZR600; weerstand 1.1 Ohm?

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Beste forumleden,

Eergisteren is mijn motor uitgevallen tijdens een rustig ritje met mijn vriendin.

Ik heb al wat diagnose uitgevoerd:

Meting van de laadspanning
De laadspanning is tussen de 13.8-14.0V en schommeld (terecht) nauwelijks bij meer of minder toeren.
Is 13.9V acceptabel of laag?
De handleiding zegt 14.5V+-0.5, dus het zou net aan de lage kant zijn. Maargoed, om daarom de boel te vervangen...

Meting van de weerstanden van de stator
Dan de weerstanden van de stator. Tussen iedere fase/pinnetje meet ik een weerstand van 1.1 Ohm. De weerstand zou volgens de handleiding tussen de 0.2 en 0.6 Ohm moeten zijn. De waarden zijn echter wel keurig gelijk over de pootjes.

Meting van de output spanning van de stator
De waarden verschillen iets. Gemeten bij ongeveer 5000rpm
55 Vac
52 Vac
47 Vac

Wat denken jullie; is de stator niet meer goed?
 
Laatst bewerkt:
Ts, ik lees nergens wat het probleem is.
Als het aan de dynamo zou liggen zou de spanning bij een laag toerental veel lager uitvallen.
Dat je meer dan 1 ohm meet ligt waarschijnlijk aan de weerstand van je meetsnoeren.
 
Grappig ik heb precies hetzelfde met een barrel.
Moet 0.5ohm meten maar meet 1.2 ohm. Alle connectors en draden schoongemaakt, maakt niks uit.
Bij mij is het nog veel erger, maar 12v stationair tot 13v bij meer toeren. Kan de lichten ook niet uit doen. Toch al een aantal keer gereden met een redelijk oude accu, en voltage accu blijft gewoon constant .....
Dat je meer dan 1 ohm meet ligt waarschijnlijk aan de weerstand van je meetsnoeren.

Betere multimeter nodig?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het topic doorgenomen en nog wat extra testen uitgevoerd.

Bij 3000 rpm is de output van de statorspoelen ongeveer 32Vac. Prima waarden.
Dus de stator moet goed zijn ongeacht het iets hoge weerstand.

3 jaar geleden heb ik in Zweden provisorisch de connector naar de spanningsregelaar gerepareerd, omdat daar de connector was gesmolten. Nu lijkt het er echter op dat er een nieuwe aansluiting is gaan erroderen en te heet is geworden. Zie foto:
2016_08_11_18_25_49.jpg


Nu controleren of de spanningsregelaar nog goed is.

Ts, ik lees nergens wat het probleem is.
De eerste zin: Eergisteren is mijn motor uitgevallen tijdens een rustig ritje met mijn vriendin.
Wat extra toelichting: de motor wilde toen niet meer starten omdat de accu te zwak was.
De accu laad niet goed bij. De accu zelf is goed.
 
Kleine aanvulling:
Zonder lichten is de spanning over de accu 14V bij stationair toerental.
Met lichten daalt de spanning naar 13.1V en stijgt daarna niet meer.
 
Grappig ik heb precies hetzelfde met een barrel.
Moet 0.5ohm meten maar meet 1.2 ohm. Alle connectors en draden schoongemaakt, maakt niks uit.
Bij mij is het nog veel erger, maar 12v stationair tot 13v bij meer toeren. Kan de lichten ook niet uit doen. Toch al een aantal keer gereden met een redelijk oude accu, en voltage accu blijft gewoon constant .....Betere multimeter nodig?
Ik heb 5 professionele Fluke meters. Als je er mee om kan gaan is de weerstand van de kabels het probleem niet.
 
:^
Zou kunnen dat 1 of meerdere van de 6 spoeltjes doorgeslagen is van 1 fase en dus minder opbrengt dan de overige 2 .
Je kunt ook de + van de accu rechtstreeks op de spanningsregelaar zetten en kijken of de laadspanning dan hoger is . Bij mijn Suzuki srad 600 had ik dus 1,3 volt spanningsverlies . In de draadboom bleek dat Suzuki + aan elkaar plakken dmv een messing klemmetje en door veroudering daar enig overgangsweerstand gaf.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels de rectifier/regulator (spanningsregelaar) getest met deze methode:
https://www.youtube.com/watch?v=F8EjV0IjW9Q

Één van de fasen laat in beide richten stroom door: linksonder (vanuit één van de stator-fasen) met rechtsboven (negatief).

Met minpool-meter op negatief en pluspool-meter op Y1: 1.63 (eenheid geen idee). Y2 en Y3 geven 0.
vicaversa: 0.67. Y2 en Y3 geven dezelfde waarden.
2016_08_11_18_26_08.jpg

Oeps, op het plaatje moeten links en rechts omgedraaid zijn. Ik heb natuurlijk gemeten op de regelaar...

Conclusie: de spanningsegelaar is defect!
Denken jullie dat ook?

Overigens heb ik even de weerstand van de draadjes van de multimeter zelf gemeten: 0.8Ohm. Dus de weerstand van de spoelen was 0.3 Ohm = perfect!
 
Laatst bewerkt:
Zelfs klasse multimeters (Fluke, Textronic etc) hebben in het laagste weerstandsbereik altijd een afwijking (0,4 - 0,7 Ohm) die veroorzaakt wordt door de inwendige weerstanden op de meetbussen en de meetsnoeren. Deze waarde moet je dus aftrekken van de aflezing. Te controleren door de meetsnoeren tegen elkaar te houden.
 
:^
Zou kunnen dat 1 of meerdere van de 6 spoeltjes doorgeslagen is van 1 fase en dus minder opbrengt dan de overige 2 .
Je kunt ook de + van de accu rechtstreeks op de spanningsregelaar zetten en kijken of de laadspanning dan hoger is . Bij mijn Suzuki srad 600 had ik dus 1,3 volt spanningsverlies . In de draadboom bleek dat Suzuki + aan elkaar plakken dmv een messing klemmetje en door veroudering daar enig overgangsweerstand gaf.

Goeie tip, ga ik ook nog even controleren.

De motor staat nu bij mijn schoonouders en heb geen haast. Zodra de spanningsregelaar binnen is ga ik er mee verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan