Kopervet of iets anders

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Het slimme neefje van kopervet…

Ook zo trots op het gedeukte kiloblik kopervet in je gereedschapskast? Dat vet dat niet echt smeert maar wel invreten voorkomt is intussen een tikkie gedateerd.

De professionele sleutelaars zweren intussen bij keramisch vet. Dat heeft lang niet zo’n mooie kleur, maar doet zijn werk tussen de -180-/+ 1200 graden. En in tegenstelling tot ons aloude kopervet: het is wel roestoplossend en actief smerend! SBI verkoopt Womi keramisch montagevet.

Waar we verder aan kunnen zien dat het geen hobbyspul van de Praxis of Halfords is? Lees de bijsluiter maar. Het spul doet zijn werk fantastisch. Maar het is niet goed voor je bij huidcontact, inademing of oogcontact. Ook de vijverpomp mag je er niet mee hermonteren. Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver.

Maar het doet meer dan perfect waar het voor gemaakt is. Keramisch vet is kopervet 3.0


Keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

De eigenschappen van het spul:
temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
Tast geen rubber aan
Bestand tegen (zout)water en stoom

Deze pasta (zeer dik) wordt geleverd in pot inclusief kwast.
PAS OP: Vermijd huid- en oogcontact. Giftig voor aquatisch leven
 
Zijn er ook niet restricties aan gebruik van kopervet in bedrijven?

Dat zou best weleens kunnen.

Ik zag laatst bij een klant van ons dat de monteurs van de TD daar spuitbussen met onder andere smeermiddel welke allemaal "food grade" was.

Dit was dan ook bij een bedrijf welke in de voedingsindustrie zit.
 
er is/ was ook ooit koperhoudende antfouling, je weet wel, verf voor bootjes..
was perfect, prima oplossing om je bezit tegen roest algen en andere zooi te beschermen..
mag (ook) niet meer..
maar schijnt nog wel links en recht te krijgen te zijn.. ;)
 
Kopervet mag je bij veel bedrijven niet meer gebruiken want je kan er kanker van krijgen

Hoe meer kanker je er van krijgt hoe beter het werkt he.


Deze is ook leuk

En in tegenstelling tot ons aloude kopervet: het is wel roestoplossend en actief smerend!

Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk

Het smeert maar je kan het aanhaalmoment nauwkeurig vaststellen. Bel nu 0900-tellsell, koop 1 tube voor slechts €60 en krijg 25 kg gratis!

amklassiek linkt naar servicebest waar een lijstje van de merken die zij voeren staat, waaronder motorX van de rebranded Chinese meuk waarvan de prijs 3x over de kop is gedaan en dan bij de Gamma in het schap ligt.


Zal best prima spul zijn maar geen van deze sites komt over als een betrouwbare bron.
 
Kopervet word tegenwoordig minder gebruikt en Keramisch vet steeds meer.
Waarom...

Koper (vet) geleid stroom en keramisch vet niet.
Dus is kopervet uit den boze bij de huidige remsystemen, want dit levert storingen.

De Ceramic grease van Innotec (200ml drukbus met kwast of de 500 ml spuitbus) word veel professioneel gebruikt.
onder andere omdat dit verwacht kan worden tot 1500 graden celcius en nog steeds werkt.
en een hele hoge druk bestendigheid heeft.

ECHT BETROUWBAAR en zeker geen goedkope onbetrouwbare zooi.
Motto van Innotec...." Only quality has a future"
Neem anders een kijkje op http://www.innotec.nl

Ceramic grease drukbus met kwast is heel spaarzaam omdat de klas op de bus zit, en je niet tot je ellebogen in de kopervet zit.
ceramic-grease.png

Ceramic_Grease_Kwast.jpg
 
Laatst bewerkt:
er is/ was ook ooit koperhoudende antfouling, je weet wel, verf voor bootjes..
was perfect, prima oplossing om je bezit tegen roest algen en andere zooi te beschermen..
mag (ook) niet meer..
maar schijnt nog wel links en recht te krijgen te zijn.. ;)

Koperpoeder kun je in elke watersportwinkel kopen, gewoon door de antifouling mengen.
Echt veel slechter voor het milieu zal het er niet van worden.
 
Dat zou best weleens kunnen.

Ik zag laatst bij een klant van ons dat de monteurs van de TD daar spuitbussen met onder andere smeermiddel welke allemaal "food grade" was.

Dit was dan ook bij een bedrijf welke in de voedingsindustrie zit.
Kopervet/keramisch vet zijn geen smeermiddelen maar montagevetten. 😉
Kleine uitleg:
Montagevet voorkomt het vastvreten van de bout met de moer of het schroefgat, zodat demontage de volgende keer makkelijker zal gaan.

Mocht een bout vastgevreten zijn gebruik ik b.v. de Deblock-oil of Deblock-Ice van Innotec dit zijn Kruipolieën

Smeermiddelen zijn bijv. de High-tef oil of de Total power grease, hier smeer je bijvoorbeeld je ketting mee.
Waarbij de High-tef oil een olie is en de total power grease een smeervet is.
 
Kopervet/keramisch vet zijn geen smeermiddelen maar montagevetten. 😉
Kleine uitleg:
Montagevet voorkomt het vastvreten van de bout met de moer of het schroefgat, zodat demontage de volgende keer makkelijker zal gaan.

Mocht een bout vastgevreten zijn gebruik ik b.v. de Deblock-oil of Deblock-Ice van Innotec dit zijn Kruipolieën

Smeermiddelen zijn bijv. de High-tef oil of de Total power grease, hier smeer je bijvoorbeeld je ketting mee.
Waarbij de High-tef oil een olie is en de total power grease een smeervet is.

Dat kopervet en keramisch vet geen smeermiddelen zijn weet ik ook wel, ik reageerde alleen op de uitspraak van Martell over dat kopervet waarschijnlijk niet overal gebruikt mocht worden en dat het mij was opgevallen dat er in de voedingsmiddelenindustrie daarom speciale smeermiddelen gebruikt worden.

Speciaal voor jou zal ik even een aanvulling maken ;)

Aangezien er daar speciale smeermiddelen gebruikt worden kan ik me voorstellen dat er ook bepaalde eisen worden gesteld aan het gebruik van montagevetten.
 
Laatst bewerkt:
Kopervet word tegenwoordig minder gebruikt en Keramisch vet steeds meer.
Waarom...

Koper (vet) geleid stroom en keramisch vet niet.
Dus is kopervet uit den boze bij de huidige remsystemen, want dit levert storingen.

De Ceramic grease van Innotec (200ml drukbus met kwast of de 500 ml spuitbus) word veel professioneel gebruikt.
onder andere omdat dit verwacht kan worden tot 1500 graden celcius en nog steeds werkt.
en een hele hoge druk bestendigheid heeft.

ECHT BETROUWBAAR en zeker geen goedkope onbetrouwbare zooi.
Motto van Innotec...." Only quality has a future"
Neem anders een kijkje op http://www.innotec.nl

Ceramic grease drukbus met kwast is heel spaarzaam omdat de klas op de bus zit, en je niet tot je ellebogen in de kopervet zit.
[afbeelding]
[afbeelding]

Mooi reclamepraatje trouwens ;)
 
Ik zit in de voedingsindustrie tegen de pharma aan, en bij ons mag helemaal niet gesmeerd worden, en alles RVS, kunnen jullie wel nagaan waar ik een specialiteit van gemaakt heb...

Vastgevreten of afgebroken bouten uitboren en nieuw tappen, zelfs helicoils mogen bij ons niet...

Maar voor thuis heb ik kopervet 5.0....zilvervet.....gewoon omdat ik er goedkoop aan kon komen
 
Ik zit in de voedingsindustrie tegen de pharma aan, en bij ons mag helemaal niet gesmeerd worden, en alles RVS, kunnen jullie wel nagaan waar ik een specialiteit van gemaakt heb...

Vastgevreten of afgebroken bouten uitboren en nieuw tappen, zelfs helicoils mogen bij ons niet...

Maar voor thuis heb ik kopervet 5.0....zilvervet.....gewoon omdat ik er goedkoop aan kon komen
:^

klinkt heel bekend, ik heb ook de restjes koperpasta en andere niet goedgekeurde zooi thuis staan, werd weggegooid op het werk.

vervolgens komen er weer gewoon tubetjes OKS 241 (kopervet) binnen :)
en de blikken keramisch vet blijven weer staan.





de RVS boutjes die ik op mijn motor gebruik zitten allen vast met veel kopervet, al een jaar of 10 en tot nu toe gaat dat goed ......heel goed zelfs.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit in de voedingsindustrie tegen de pharma aan, en bij ons mag helemaal niet gesmeerd worden, en alles RVS, kunnen jullie wel nagaan waar ik een specialiteit van gemaakt heb...

Vastgevreten of afgebroken bouten uitboren en nieuw tappen, zelfs helicoils mogen bij ons niet...

Maar voor thuis heb ik kopervet 5.0....zilvervet.....gewoon omdat ik er goedkoop aan kon komen


Kunststof? :+

waarom geen helicoil, niet in RVS te krijgen?
 
:^

klinkt heel bekend, ik heb ook de restjes koperpasta en andere niet goedgekeurde zooi thuis staan, werd weggegooid op het werk.

vervolgens komen er weer gewoon tubetjes OKS 241 (kopervet) binnen :)
en de blikken keramisch vet blijven weer staan.





de RVS boutjes die ik op mijn motor gebruik zitten allen vast met veel kopervet, al een jaar of 10 en tot nu toe gaat dat goed ......heel goed zelfs.


Ik denk dat het voor de toepassing motorfiets wel mee zal vallen,
Ik moet het eerste boutje of framedeel wat vergaan is door kopervet nog tegen komen.
Vroeger werden de uitlaatspruitstukken van BMW met verkoperde moertjes vastgezet, deed je dat niet kon je de volgende keer een blok uitbouwen om de (afgebroken)draadeinden eruit te peuteren.
 
Het slimme neefje van kopervet…

Ook zo trots op het gedeukte kiloblik kopervet in je gereedschapskast? Dat vet dat niet echt smeert maar wel invreten voorkomt is intussen een tikkie gedateerd.

De professionele sleutelaars zweren intussen bij keramisch vet. Dat heeft lang niet zo’n mooie kleur, maar doet zijn werk tussen de -180-/+ 1200 graden. En in tegenstelling tot ons aloude kopervet: het is wel roestoplossend en actief smerend! SBI verkoopt Womi keramisch montagevet.

Waar we verder aan kunnen zien dat het geen hobbyspul van de Praxis of Halfords is? Lees de bijsluiter maar. Het spul doet zijn werk fantastisch. Maar het is niet goed voor je bij huidcontact, inademing of oogcontact. Ook de vijverpomp mag je er niet mee hermonteren. Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver.

Maar het doet meer dan perfect waar het voor gemaakt is. Keramisch vet is kopervet 3.0


Keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

De eigenschappen van het spul:
temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
Tast geen rubber aan
Bestand tegen (zout)water en stoom

Deze pasta (zeer dik) wordt geleverd in pot inclusief kwast.
PAS OP: Vermijd huid- en oogcontact. Giftig voor aquatisch leven

Indien gereduceerd; ja.
 
Ik zit in de turbine motoren en bij ons gaat eigenlijke alles met bostik Ns165 dat is een anti seize op nickel basis en bestand tegen temperaturen van ik geloof 2400 graden farenheit. Het is ook niet korrelig en smeert heel goed uit over je boutjes. Gebruik het thuis ook voor de motor. Bij ons is het vooral gelimiteerd doordat wij alleen mogen gebruiken wat in het manual staat of een equivalent van het goedje
 
Kunststof? :+

waarom geen helicoil, niet in RVS te krijgen?

Wij mogen nergens "losse" delen gebruiken wat eventueel los kan komen, al onze moeren moeten ook nylock zijn, of of op een andere manier geborgd zijn, en alles van "magnetisch " RVS, ook overal in de productielijnen x-rays en rotary magnets

En praat me niet van kunststof, heb al diverse keren geprobeert dingen te veranderen voor kunststof, maar omdat wij over de hele wereld leveren, moet het ook voor alle landen voldoen aan de plaatselijke regels, alleen FDA approaved wordt niet geaccepteerd
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan