Scott Oiler E-System

PIPOOO

MF'er
13 okt 2007
182
0
Hallo,

Sinds kort heb ik een Scott Oiler E-System met dual injector aangeschaft. Voorheen was ik de ketting altijd aan het smeren met vet uit het bekende blauw/groene potje. Sinds het gebruik van de Scott Oiler valt me op dat als ik de motor langzaam in mijn tuin manovreer de ketting geluid maakt, het lijkt net of deze niet voldoende smering krijgt. De dual injector zit links en rechts tegen het achtertandwiel aan en hij staat afgesteld op 1 druppel per 50 seconden en hij geeft olie af. Nu vroeg ik me af; de olie komt alleen links en rechts op de ketting en niet op de rollers met het handmatig invetten gebeurde dat laatste natuurlijk wel. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Of is dit misschien normaal? Is 1 druppel per 50 seconden te weinig? Het is een Yamaha Fazer 600 uit 2008 met 11.000 km op de teller.
Bvd voor jullie reacties.
Grt. Bert.
 
Als ik kijk naar de loobman op mijn GS500 lijkt mij elke 50 seconden een druppel een behoorlijk extreme overdosis olie. Ik betwijfel dat je last hebt van gebrekkige smering.
 
De beste verhouding veranderd van dag tot dag.
Ga een stuk rijden en kijk hoe je ketting er uit ziet. Goed gesmeerd is deze blank door de olie. Word deze zwartig dan smeer je te weinig.

Teveel herken je aan olie op je achterband .
 
Ik stel hem per seizoen opnieuw in. In de zomer is de olie dunner dus kan hij meer dicht worden gezet. In de herfst meer open vanwege de vele regen, en in de winter bijna max vanwege de temperaturen en de pekel.

Ik heb iets last van verspilling op de achterband maar dat is nihiel. Hinderd in ieder geval niet met rijden. Optimaal afgesteld krijg je hem nooit, ik smeer daarom liever in 80% van de ritten iets teveel dan een droge ketting in een regenbui (de ironie haha)
 
Ook met een kettingsmeersysteen zal je af en toe in elk geval de buitenkant van de schakels in moeten vetten om roest te voorkomen.

Klopt bij mij zelfde verhaal, rollen zijn niet glimmend dus voldoende smering, maar buitenkant schalmen zijn of schoon of vliegroest, dus inderdaad om de zoveel maanden even invetten, kan met spuitbus, kan ook met zelfde olie als in Scott.
 
Klopt bij mij zelfde verhaal, rollen zijn niet glimmend dus voldoende smering, maar buitenkant schalmen zijn of schoon of vliegroest, dus inderdaad om de zoveel maanden even invetten, kan met spuitbus, kan ook met zelfde olie als in Scott.

Even voor de duidelijkheid:

Smeren met olie:

Glimmende rollen > Voldoende of teveel smering
Zwarte rollen > te weinig smering

Smeren met vet

Glimmende rollen > te weinig smering
Zwarte rollen > voldoende smering
 
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb de indruk dat er voldoende gesmeerd wordt wat de rollen zijn glimmend.

Maar de vraag blijft dan, waarom kraakt de ketting bij manovreren naar mijn parkeerplaatsje in de tuin.

Is de ketting te strak gespannen soms of is dit een normaal verschijnsel? Ik hoor het m.n. na het rijden en het valt me niet op als ik vertrek. (Ketting warm/koud?)

Ik hoor de suggesties.

Grt. Bert.
 
Mijn motor krijgt tijdens de stalling in de winter een onderhoudsbeurt door mijn dealer. Ik ga er van uit dat de dealer ook de ketting controleert. Behalve smeren, nu met de Scotoiler dus en poetsen doe ik zelf eigenlijk niets aan de motor. Maar ik ben ook maar alleen een zomer rijder.

Ik ga deze week je tips opvolgen. Je hoort van me.

Grt. Bert.
 
Een jaarlijkse check van je motor is niet bepaald veel te noemen.

Ik denk dat je er verstandig aan doet zelf toch meer te gaan controleren. Niet alleen ter behoud van je voertuig ook maar voor je eigen veiligheid.

Banden,
Remmen,
Accu
Verlichting/Vering/Vloeistoffen,
Olie,
Ketting/Cardan/Koeling.

Oftewel BRAVOK
Kost je hooguit 10 minuten.

Hier vind je wat uitgebreidere informatie:

Bravok - Verkeerstraining Nederland
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de speling vergeleken met de voorschrift in het instuctieboekje en die is oke. Wat betreft het uitlijnen staan de streepjes aan beide zijden van de achterbrug gelijk. Maar ik heb wel eens begrepen dat de streepjes niet helemaal correct zouden kunnen zijn?

Ik hoor wel de reacties.

Grt. Bert.


@Pipo, is de ketting goed uitgelijnt? Je hoort de ketting met lopen altijd wel iets maar kraken komt mij niet bekend voor.

Je kunt ook even de speling opmeten, check je werkplaats handboek op de manier van meten en de betreffende speling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan